Väj ditt jävla mähä!

Den diskussionen kommer du aldrig vinna för om föraren inte kört för fort hade denne antagligen inte behövt köra om. Man kan mao konstatera att vederbörande inte kunde köra så fort och, tja du fattar.

Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi
 
Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi
Jag vill bara återgå till våra två grundregler, kör defensivt och visa hänsyn. Om man följer dem skulle olyckorna blir väldigt få. Tänk på att grundreglerna är till för att vi är människor och människor gör fel, så kommer det alltid att vara oavsett autonoma fordon eller ABS extra Plus De LuX eller vad det nu kan heta om några år.
Vi måste ha möjlighet att göra fel i trafiken utan att det ska behöva bli en olycka och det är där hastigheten kommer in. Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.

Många gånger är problemet alldeles för stora egon med mycket prestige. Hur många gånger har man inte blivit "straffad" av någon tokdåre som bara måste förbi, fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren.
Då spelar det ingen roll att det är -3 och underkylt regn, han (det är alltid en han) är ju en så "viktig" person att vederbörande måste komma fram några minuter före mig.
Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem...
 
Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.
Det finns dessutom otroligt mycket forskning på G-krafter och hur mycket kroppen tål. Vid en smäll rakt in i en husväg i ca 200 km/h med en bil med all tänkbar skyddsutrustning blir belastningen så stor att de interna organen går sönder. Du dör. (inte alltid det finns alltid freaks). NASA har uttryckt att ca 50-75G är dödligt. Jag tror du utvecklar 100G när du kraschar i någonting kring 175 km/h. Jag kan har räknat/skrivit fel men nåt sånt typ. Det betyder också att alla tomtar som säger att fart inte spelar någon roll inte vet vad de pratar om. Eller så kör de så långsamt att 10 km hit eller dit inte spelar nån större roll. Plus som du skriver, vi hinner inte ens fatta beslut innan det är försent vid tillräckligt höga farter.

Återigen resonemanget berör ingen av de proffs på sporthoj som åker som en Gud, äter spik skiter taggtråd och kör 5000 mil per år. Så tar ni åt er gäller det inte er.
 
Det finns dessutom otroligt mycket forskning på G-krafter och hur mycket kroppen tål. Vid en smäll rakt in i en husväg i ca 200 km/h med en bil med all tänkbar skyddsutrustning blir belastningen så stor att de interna organen går sönder. Du dör. (inte alltid det finns alltid freaks). NASA har uttryckt att ca 50-75G är dödligt. Jag tror du utvecklar 100G när du kraschar i någonting kring 175 km/h. Jag kan har räknat/skrivit fel men nåt sånt typ. Det betyder också att alla tomtar som säger att fart inte spelar någon roll inte vet vad de pratar om. Eller så kör de så långsamt att 10 km hit eller dit inte spelar nån större roll. Plus som du skriver, vi hinner inte ens fatta beslut innan det är försent vid tillräckligt höga farter.

Återigen resonemanget berör ingen av de proffs på sporthoj som åker som en Gud, äter spik skiter taggtråd och kör 5000 mil per år. Så tar ni åt er gäller det inte er.
Såhär kan det se ut när man blir utsatt för 57G i en krasch. Och han gick därifrån, så det behöver inte vara dödligt med de g-krafterna. Men otäckt är det allt.

Bortoletos krasch på sista minuten i filmen.

 
Nu tror jag inte riktigt att de som smäller i den vanliga världen sitter på det sättet som man gör i en räjserbil. Var tvungen att kolla upp det men sensorer i Bräcks bil sade 214G (hans kommentar om han aldrig är rädd när han kör är f.ö. legendarisk. "En e inte så kåxig nä de går 300 km/h baaklänges", bör läsas på så bra Värmländska ni klarar). Han lever men det är rätt långt från en fullutrustad XC60 som han satt i också (han är/var skapligt vältränad också vilket hjälper till)
 
Jag vill bara återgå till våra två grundregler, kör defensivt och visa hänsyn. Om man följer dem skulle olyckorna blir väldigt få. Tänk på att grundreglerna är till för att vi är människor och människor gör fel, så kommer det alltid att vara oavsett autonoma fordon eller ABS extra Plus De LuX eller vad det nu kan heta om några år.
Vi måste ha möjlighet att göra fel i trafiken utan att det ska behöva bli en olycka och det är där hastigheten kommer in. Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.

Många gånger är problemet alldeles för stora egon med mycket prestige. Hur många gånger har man inte blivit "straffad" av någon tokdåre som bara måste förbi, fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren.
Då spelar det ingen roll att det är -3 och underkylt regn, han (det är alltid en han) är ju en så "viktig" person att vederbörande måste komma fram några minuter före mig.
Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem...

"kör defensivt och visa hänsyn"

Detta är subjektiva uppfattningar. Defensivt för dig kanske är sjukt galet aggressivt för tant agda osv.

En väjningsplikt är inte subjektiv, den är objektiv och absolut, vacker och skön i sin enkelhet :Bugar

"Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås."

Jaha, och hur har du lyckats skrapa knä då? :va

"fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren."

Vart går gränsen mellan dåre och tokdåre? :hihi

"Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem..."

Där kan jag hålla med om vederbörande befinner sig i en maffig metallbox. Om IDIOTEN :mad: glider fram på en motorcykel håller varken miggen eller statistiken med :fakta
 
Ditt resonemang haltar f.ö. lite. Du får inte köra om om du inte kommer lyckas med omkörningen (alltså möte). Väjningplikt ska nog inte blandas in i den diskussionen. Så, om du kör 120 på 70-väg, "måste köra om" och frontar med en lastbil har du gjort generalfel

"Notera att uttrycket väjningsplikt i denna tråd används väldigt svepande, det syftar på alla situationer när en trafikant ska lämna företräde osv. Detta är säkert underförstått vid det här laget, kan man hoppas, kanske :crash"

Bil A påbörjar omkörning och får möte av bil B. Vem ska väja/lämna företräde/anpassa sig, bil A eller bil B? På vilket sätt haltar det resonemanget?

Håller däremot med om att de olyckor där bilister frontar med lastbilar ofta innehåller generalfel från bilistens sida. Ska man vara helt ärlig anser jag darwinismen fullt godtagbar om man befinner sig i mötande körfält när en lastbil är på väg förbi. Tragikvärket vill såklart hitta lösningar på detta så alla kan få vara säkra och trygga. Nånstans så hamnar argumentationen i absurdum om du inte kan erkänna den typen av misstag ett dödligt sådant. Om du vill leva, se till att absolut inte frontalkrocka med en lastbil :tummenupp tänk på din väjningsplikt, typ :hihi
 
"Notera att uttrycket väjningsplikt i denna tråd används väldigt svepande, det syftar på alla situationer när en trafikant ska lämna företräde osv. Detta är säkert underförstått vid det här laget, kan man hoppas, kanske :crash"

Bil A påbörjar omkörning och får möte av bil B. Vem ska väja/lämna företräde/anpassa sig, bil A eller bil B? På vilket sätt haltar det resonemanget?

Håller däremot med om att de olyckor där bilister frontar med lastbilar ofta innehåller generalfel från bilistens sida. Ska man vara helt ärlig anser jag darwinismen fullt godtagbar om man befinner sig i mötande körfält när en lastbil är på väg förbi. Tragikvärket vill såklart hitta lösningar på detta så alla kan få vara säkra och trygga. Nånstans så hamnar argumentationen i absurdum om du inte kan erkänna den typen av misstag ett dödligt sådant. Om du vill leva, se till att absolut inte frontalkrocka med en lastbil :tummenupp tänk på din väjningsplikt, typ :hihi
Väjningsplikt vid omkörning :va
Omkörande förare har missbedömt och får stå på bromsen och skamset styra in bakom fordonet.
Eller ska mötande diskret styra ner i diket och skämmas :va

I övrigt vad gäller när man kommer ikapp någon så står det ju tydligt i trafikreglerna att man skall underlätta för bakomvarande fordon att köra om, men folk tror ju att det är tävling och blockerar omkörning.
Och det står också att man skall ligga så långt till höger som möjligt i fil och högerfil om det är flerfiligt.
Jag tycker att det är lätt att kolla backspegeln och gå ut så lång till höger som möjligt och släppa förbi bakomvarande, jag vet ju inte om det är akut till sjukhus/bb, whatever liksom.
(Jag har själv dragit alla rödljus och hastighetsgränser på väg till S:t Göran när dottern blev blå i nyllet, allergi, och hon väser "fortare pappa", fick snuteskort från Tranebergsbron, bromsade ner och sa S:t Göran tack, och det var kul att få ligga bakom ett blåljus istf framför).
 
Väjningsplikt vid omkörning :va
Omkörande förare har missbedömt och får stå på bromsen och skamset styra in bakom fordonet.
Eller ska mötande diskret styra ner i diket och skämmas :va

I övrigt vad gäller när man kommer ikapp någon så står det ju tydligt i trafikreglerna att man skall underlätta för bakomvarande fordon att köra om, men folk tror ju att det är tävling och blockerar omkörning.
Och det står också att man skall ligga så långt till höger som möjligt i fil och högerfil om det är flerfiligt.
Jag tycker att det är lätt att kolla backspegeln och gå ut så lång till höger som möjligt och släppa förbi bakomvarande, jag vet ju inte om det är akut till sjukhus/bb, whatever liksom.
(Jag har själv dragit alla rödljus och hastighetsgränser på väg till S:t Göran när dottern blev blå i nyllet, allergi, och hon väser "fortare pappa", fick snuteskort från Tranebergsbron, bromsade ner och sa S:t Göran tack, och det var kul att få ligga bakom ett blåljus istf framför).

Ja man har väjningsplikt vid omkörning! :mad: Hehe nej men vet att uttrycket "väjningsplikt" används väldigt svepande här, det finns ju förvarning om detta nånstans i väggen av text på första sidan :rofl

I övrigt stämmer dina skriverier bra som så ofta, synd att det inte fanns en liten gopro me när du körde rally harry till sankt göran, bombar-kollektivet har gått miste om bra material! :4skrika

Men det du nämner är ju någon typ av primitivt "jag störst först bäst" beteende som kickar in på många som blir omkörda :tungan Visst kan man tycka att det känns onödigt när man själv ligger i 80 på 70 och någon ska om, men så länge omkörningen görs snyggt och städat och väjningsplikterna :mad: iakttas så bryr jag mig inte överhuvudtaget. Som du sa, kanske är ett sjukdomsfall, kanske är en civvare, kanske är en gåstrajder, vem vet :hej
 
"kör defensivt och visa hänsyn"

Detta är subjektiva uppfattningar. Defensivt för dig kanske är sjukt galet aggressivt för tant agda osv.

Helt sant, det är därför som vi har åtminstone ett minimum av utbildning i form av ett körkort så vi åtminstone har hört talas om defensiv körning. Sen är det precis som allting annat i trafiken ett samspel mellan människor, där vissa är bra på det och andra försöker spela gud...


"Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås."

Jaha, och hur har du lyckats skrapa knä då? :va

När jag väljer att ta den snabba körningen till en bana, där alla kör åt samma håll, vi kör i fartgrupper där alla kör åtminstone hyfsat lika i fart, det finns inga träd och bilar att ta hänsyn till, då har jag/vi marginalerna som krävs för att det ska vara så säkert det kan bli. Det finns "tant Agda" där också och varken du eller jag hänger med henne... :)

Om du nu måste ha en förklaring så fattar ju du också att det är frågan om när nånting oväntat inträffar som vi inte har förmåga att hantera det i farter över 15 km/h.

"fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren."

Vart går gränsen mellan dåre och tokdåre? :hihi

När man väljer att tro sig kunna hantera betydligt högre farter än mina medtrafikanter, då blir man en tokdåre eftersom det så fort det blir ett avvikande beteende så kan man inte hantera det, även om tokdåren tror sig kunna det.

"Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem..."

Där kan jag hålla med om vederbörande befinner sig i en maffig metallbox. Om IDIOTEN :mad: glider fram på en motorcykel håller varken miggen eller statistiken med :fakta
Du menar att du på fullt allvar tror att när du sitter på en hoj så är det inte farligt för andra, bara för dig själv?
 

Bifogat

  • bil_mc_krock.jpg
    bil_mc_krock.jpg
    343.9 KB · Visningar: 10
Helt sant, det är därför som vi har åtminstone ett minimum av utbildning i form av ett körkort så vi åtminstone har hört talas om defensiv körning. Sen är det precis som allting annat i trafiken ett samspel mellan människor, där vissa är bra på det och andra försöker spela gud...




När jag väljer att ta den snabba körningen till en bana, där alla kör åt samma håll, vi kör i fartgrupper där alla kör åtminstone hyfsat lika i fart, det finns inga träd och bilar att ta hänsyn till, då har jag/vi marginalerna som krävs för att det ska vara så säkert det kan bli. Det finns "tant Agda" där också och varken du eller jag hänger med henne... :)

Om du nu måste ha en förklaring så fattar ju du också att det är frågan om när nånting oväntat inträffar som vi inte har förmåga att hantera det i farter över 15 km/h.



När man väljer att tro sig kunna hantera betydligt högre farter än mina medtrafikanter, då blir man en tokdåre eftersom det så fort det blir ett avvikande beteende så kan man inte hantera det, även om tokdåren tror sig kunna det.


Du menar att du på fullt allvar tror att när du sitter på en hoj så är det inte farligt för andra, bara för dig själv?

Alright Niklas here we go hehehe :fyllisar

Bankörning och allt därtill ska avbetas i en tråd som kommer få Snigloms nuvarande hjärntumör att blekna i jämförelse :banana Det kommer bli en shitshow utan dess like, stay tuned :yoparty

Men vi börjar såhär då, det finns tveklöst tokdårar som hanterat avvikande beteenden i trafiken många gånger om med lyckat resultat, detta har diskuterats i andra trådar av the migg, så vi behöver kanske inte leka papegojor :hihi

Men Miggen är nästintill extas över att den ökända upplands bro olyckan kommit på tal, och detta bådar inte gott för vår käre norrlandspingvin ;) Jag rekommenderar att du omedelbart begär stöttning av brooklyn och altalato och hela pingvin flocken, du har knatat rakt in i miggens minfält :brinnerup

1.jpg

Du har alltså valt följande argument:

Hojar utsätter bilister för fara, med hänvisning till en mc olycka för 2 decennier sedan då både motorcyklist och bilist avled.

Okej, miggen godtar din hänvisning till upplands bro olyckan som bevis för att hojar utsätter bilister för fara, och ber dig kika lite på bilden ovanför :mattias

Utsätter flygplan folk i byggnader för fara?

Du har genom att ta upp upplands bro olyckan valt att argumentera för undantaget som bekräftar regeln, let´s dance :hihi



Vi börjar lugnt och städat, ovan är 2 exempel där bilister i krock med motorcykel klarar sig fin fint, motorcyklisten, not so much :crash

Du vet redan vart detta är på väg va? Du har valt att ta upp en olycka med ett utfall som är så pass ovanligt att den är ett perfekt exempel på uttrycket "undantaget som bekräftar regeln" :fakta

Likväl är de brinnande byggnaderna där uppe undantaget som bekräftar regeln att flygplan inte är en fara för folk i byggnader...

Om du vill fortsätta gräva djupare är det bara hojta till, du får gärna ge fler exempel där motorcyklister skadar bilister :tummenupp

2.jpg

Där har du en frontalkrock mellan bil och mc, bilisten klarade sig fin fint, motorcyklisten, not so much :crash

Det står alltså 3-1 hittills till fördel för olyckorna där motorcyklister inte skadar bilister men själva blir krossade, och miggen skulle säga att han ligger på ungefär 3 varv per minut i ettans växel... på sin 636a som varvar 16 000...

Tänk om bilisten i upplands bro olyckan hade följt väjningsplikterna till punkt och pricka, då hade det ju inte ens smällt :tungan

3.jpg
 
Hold your horses! Ingen kan argumentera emot att en oskyddad trafikant är just oskyddad, oavsett om vederbörande promenerar, cyklar eller kör motorcykel. Min poäng är att det är människan som är farlig och utsätter andra för fara. Ganska liten fara om man promenerar, ja om man inte halkar i tunnelbanan och ramlar ned för en rulltrappa och slår ihjäl någon annan.

Men, ju fortare du färdas så kommer massakraften i sig att bli farlig. En MC i 120 är en livsfarlig projektil som OM den träffar någon annan kommar att skada eller döda, ja redan i 10 km/h kan det skapa livsfarliga situationer.
Jag har under många år gått igenom djupstudierna från alla MC olyckor som har varit och du kan inte ana hur många av dem där det förekommer "collateral damage" där oftast helt oskyldiga människor blir skadade, men du ser det inte i nyhetsrapporteringen.

En av de jag tänker på var olyckan på Bergnäsbron här i Luleå där en "tokdåre" på hoj fick för sig att köra på bakhjulet och frontade med en bil. Hojen åkte rakt genom framrutan på bilen och skadade föraren i bilen. Nu hade han tur men det kunde ha blivit mycket värre.

Sen har vi alla singelolyckor där MC-föraren skadas svårt eller i tron att "det påverkade ju bara honom", eller hur? Att sen ambulanspersonalen som måste skrapa upp skiten mår piss och måste gå i terapi (självmordsfrekvensen bland ambulanspersonal är hög) Vittnena till olyckan kanske aldrig bir människor igen med mardrömmar och år av terapi. Sen har vi de anhöriga som kanske aldrig kommer över det onödiga dödsfallet och så vidare.

En olycka är ALDRIG en enskild händelse med bara ett offer, den påverkar många människor. Att då försöka gömma det faktumet i någons sorts självpåkallad inbillning om att det är synd om tokdåren, oavsett fordon, som medvetet väljer att utsätta andra människor för dessa faror i ett sorts egorus där man intalar sig själv att man är stålmannen och kan hantera ett fordon i höga farter, när nånting oförutsett inträffar. Jag har läst och tittat på bilder från mängder av rapporter där det enda som detta egorus skapar är ytterligare en gravplats och många sörjande anhöriga.

Vi kör hoj för att det är roligt och vi får en kick av accelerationen och fartupplevelsen och känslan av kontroll, men vi får ALDRIG glömma bort allvaret i det vi gör. Så fort vi väljer att förtränga konsekvenserna av vårat handlade så pissar vi på alla människor som lidit på grund av olyckor...

Sorry för att jag lägger en våt filt över en annars intressant tråd men jag har sett för mycket elände för att bara kunna diska över det.
Som förare av ett fordon så måste vi lära oss att tänka, både för vår skull och för alla våra medtrafikanter...

1763196672179.png
 
Hold your horses! Ingen kan argumentera emot att en oskyddad trafikant är just oskyddad, oavsett om vederbörande promenerar, cyklar eller kör motorcykel. Min poäng är att det är människan som är farlig och utsätter andra för fara. Ganska liten fara om man promenerar, ja om man inte halkar i tunnelbanan och ramlar ned för en rulltrappa och slår ihjäl någon annan.

Men, ju fortare du färdas så kommer massakraften i sig att bli farlig. En MC i 120 är en livsfarlig projektil som OM den träffar någon annan kommar att skada eller döda, ja redan i 10 km/h kan det skapa livsfarliga situationer.
Jag har under många år gått igenom djupstudierna från alla MC olyckor som har varit och du kan inte ana hur många av dem där det förekommer "collateral damage" där oftast helt oskyldiga människor blir skadade, men du ser det inte i nyhetsrapporteringen.

En av de jag tänker på var olyckan på Bergnäsbron här i Luleå där en "tokdåre" på hoj fick för sig att köra på bakhjulet och frontade med en bil. Hojen åkte rakt genom framrutan på bilen och skadade föraren i bilen. Nu hade han tur men det kunde ha blivit mycket värre.

Sen har vi alla singelolyckor där MC-föraren skadas svårt eller i tron att "det påverkade ju bara honom", eller hur? Att sen ambulanspersonalen som måste skrapa upp skiten mår piss och måste gå i terapi (självmordsfrekvensen bland ambulanspersonal är hög) Vittnena till olyckan kanske aldrig bir människor igen med mardrömmar och år av terapi. Sen har vi de anhöriga som kanske aldrig kommer över det onödiga dödsfallet och så vidare.

En olycka är ALDRIG en enskild händelse med bara ett offer, den påverkar många människor. Att då försöka gömma det faktumet i någons sorts självpåkallad inbillning om att det är synd om tokdåren, oavsett fordon, som medvetet väljer att utsätta andra människor för dessa faror i ett sorts egorus där man intalar sig själv att man är stålmannen och kan hantera ett fordon i höga farter, när nånting oförutsett inträffar. Jag har läst och tittat på bilder från mängder av rapporter där det enda som detta egorus skapar är ytterligare en gravplats och många sörjande anhöriga.

Vi kör hoj för att det är roligt och vi får en kick av accelerationen och fartupplevelsen och känslan av kontroll, men vi får ALDRIG glömma bort allvaret i det vi gör. Så fort vi väljer att förtränga konsekvenserna av vårat handlade så pissar vi på alla människor som lidit på grund av olyckor...

Sorry för att jag lägger en våt filt över en annars intressant tråd men jag har sett för mycket elände för att bara kunna diska över det.
Som förare av ett fordon så måste vi lära oss att tänka, både för vår skull och för alla våra medtrafikanter...

View attachment 522960

Katastrofen i Luleå återvänder :yoparty Överraskande, inte... :tungan Det hade passat väldigt bra i förhållande till tråden att nämna bilistens skador kontra t-t-t-teeeeooooos skador, men det gjorde du inte, aja :7peta

Du kan få den reduceringen utan att miggen blir speciellt oroad, 3-2 säger vi då. Planen var att börja grotta ner sig i köttfärs här, men av ditt inlägg att döma så verkar det som att du är väl medveten om diskrepansen i risk oskyddad trafikant kan utsätta skyddad trafikant för, och vice versa :tummenupp SH får väl tyvärr bli besparade bilder som förmodligen hade censurerats ganska omedelbums, men men :)

Du är i grund och botten en godhjärtad individ käre pingvin, miggen hade kunnat angripa både ambulanspersonal och suicid men väljer att avstå, vi har helt enkelt olika uppfattningar och det är helt okej :krama

Du har absolut inte lagt nån filt över tråden, dina inlägg är ju bra, som sagt är motorcyklar och trafik så pass komplexa ämnen att man kan diskutera dem i evigheter, diskussionerna svävar ofta iväg till alla möjliga knasiga ställen :3freak

4.jpg

Some steeds were not meant to be reined. Speed and velocity was all that they craved :angel
 
Beräknad lästid ca 7 minuter

”Motorcyklar rör sig snabbare än annan trafik, men hastighetsgränserna finns där av en anledning.” :fakta

”Jodå, absolut, men om alla sket i hastighetsgränserna och istället följde väjningsplikter skulle det bara ske singelolyckor.” :3freak

”…” :mad:

”I teorin, såklart… Hehe…” :hihi

Kort utdrag ur en konversation mellan Miggen och en förarprövare. Det var nog den sista trafikkonversationen miggen någonsin kommer ha med en förarprövare eftersom det likväl var hans sista uppkörning.

Tystnaden som följde uttalandet var talande, men självsäkerheten i miggens stånd(punkt) :tuttar var oroväckande illavarslande. Det fanns andra uttalanden miggen gjorde medan han gafflade skit med förarprövaren som säkerligen höjde ögonbryn bakom öppningsbar hjälm och hjärna. Men tillbaks till tråden, fort. :tungan

Att byta identitet från bil till hoj drar med sig trafikperspektiv och insyn i mänskliga psyket som onekligen är minst sagt intressant. Speciellt när man även befattar sig med tung trafik, blandingen av de olika trafikslagen ger en härligt nyanserad och förvirrad världsbild :fyllisar

Det är ingen slump att många mc olyckor man läser om är korsningsolyckor, svängande SMIDSY bilister som varken ser, hör, eller bryr sig. Ju mer av denna skiten man ser desto mer förbannad och avtrubbad blir man på hur samhället och myndigheter (inte) tacklar problematiken.

Vi hör hela tiden det konstanta, perverst fixerade snacket om hastighet dag ut dag in. Men vad sägs som att vi istället fokuserar på de egentliga grundbultarna i trafiken? Välkommen till väjningsplikterna! :krama

Stämmer det verkligen att inga olyckor med motparter kan se om alla följer väjningsplikterna? Go ahead, make my day, ge mig ett exempel :smasha

Det finns olyckor där båda parter anses vållande, det finns inga trafikolyckor med flera inblandade parter där ingen anses ha gjort något fel.

Kör du in i röven på någons bil? Gick det för fort? Nej, du sket i att du har ”väjningsplikt” mot bilen framför dig, du får inte köra in i den lika lite som du får köra in i någon som kommer från högerregeln. Även om bilen från höger åker in i sidan på dig för att den ”kör för fort” så är du vållande, grattis :pannkyss

Det här konceptet verkar vara exceptionellt svårt för folk att förstå. Den enda trafikolyckan med motpart miggen varit iblandad i hittills (peppar peppar) var en taxi som bytte fil och körde in i höger sida på miggens bil. ”Du köra för fort!” :4skrika Skrek tvåbent papegoja som frenetiskt viftade runt för att på teckenspråk hävda sin auktoritet och dominans över föga brydd hortryckare. ”Jättebra, säg det till försäkringsbolaget. Du har speglar, använd dem.” :dummer Case closed, trots att miggen definitivt hade kört ”för fort” så blev taxibilen som sket i ”väjningsplikten” när han bytte fil vållande.

Notera att uttrycket väjningsplikt i denna tråd används väldigt svepande, det syftar på alla situationer när en trafikant ska lämna företräde osv. Detta är säkert underförstått vid det här laget, kan man hoppas, kanske :crash

För att ursäkten ”för fort” ens ska kunna nämnas i situationer där väjningsplikt blivit bruten av någon part ska hastigheten vara så pass att det är i princip omöjligt att upprätthålla väjningsplikten. Det behöver inte klargöras hur pass extrema hastigheter vi diskuterar i sådana fall eller hur? Det är inte 80 på 70, det är inte 100 på 70, det är inte ens 120 på 70 :hojsmilie

Men varför är det såhär? Hur kan jag bli skyldig när någon annan köra för fort? :va

Av den enkla anledningen att den som kör för fort likagärna hade kunnat vara ett utryckningsfordon på brådskande ärende, med eller utan blåljus och tut-tut. Den som kör för fort kanske sitter med ett akut sjukdomsfall/gravid kvinna/etc i bilen Dessutom hade det varit en juridisk mardröm att försöka bestämma om bilen som bröt mot högerregeln körde i 50 eller 51, och ha det som avgörande för vem som är vållande.

Med andra ord, väjningsplikterna är de absolut viktigaste trafikreglerna som finns. Hade vi haft fri fart men alla följde väjningsplikter till punkt och pricka hade olyckorna sjunkit drastiskt. Hade alla följt hastighetsgränserna med skitit helt i väjningsplikter hade det blivit totalt kaos direkt.

Så vad gör vi åt detta? Kan inte miggen bara sluta käbbla nån gång, tillslut? Inte innan han kritiserat myndigheter och mänskligheten för iögonfallande idiocracy :hihi

Hur många gånger tror du polisen delar ut böter till trafikanter som brister i väjningsplikterna? Utöver de fall där olyckan redan skett och polisen på plats kan konstatera vem som är vållande? I sådana fall hjälper det motorcyklisten föga att farbror blå dyker upp och konstaterar att den vänstersvängande bilen borde lämnat företräde åt köttfärsmoset som sitter insmetad i motorhuv :näsblod

Men hur ska polisen göra detta? Har inte de viktigare saker för sig? Med tanke på hur många fortkörningsböter som delas ut, svar nej. Varje gång någon byter fil och en annan trafikant behöver bromsa till följd av det filbytet kan man utan tvekan bjuda på en böter till den som gjort filbytet utan att iaktta väjningsplikt. Om en bil som kommer från höger i en korsning behöver bromsa för bilen från vänster, kan man utan tvekan dela ut en böter till den som kört igenom korsningen utan att iaktta väjningsplikt. Hur ofta tror ni det händer? Hur ofta tror ni en polis som ser en sådan situation faktiskt tar sig tiden att stanna och bötfälla? Det finns såklart massvis med fler exempel på sådana situationer, men det vet ni redan :tummenupp

Men med tanke på hur pass överrepresenterade polismyndigheten är vad gäller trafikolyckor så kanske vi inte ska använda just dem som måttstock? Vi får helt enkelt vända oss till proffsen, de som verkligen kan trafik och brinner för samhällets fria rörlighet och smidiga framkomlighet, t… t… trafikverket… :skrämd

Hur många mc relaterade frågor dyker upp i teoriproven för andra trafikslag? Det kan te sig lite konstigt med tanke på att det oftast är bilar som skadar motorcyklister och inte tvärsom. Det kan te sig lite konstigt då det oftast är bilisten som är vållande vid olycka med mc, inte motorcyklisten. Frågor såsom:

Du har stannat vid stopplikt och bedömt trafiken, en motorcykel och en bil är långt borta och du kör ut. Motorcykeln kör dock för fort och åker in i dig, vem är vållande?

Det är april och årets första soliga, varma dagar slår till. Vad bör du vara extra uppmärksam på? Vilt? Grus? Vägskador? Motorcyklar?

Hur många sekunder tar det för en motorsvag tung motorcykel såsom en yamaha xj6 att accelerera från 0-150? Cirka 7? 12? 17? 20?

Du ska svänga vänster från en landsväg och har solen framför dig, vad är mest troligt att du missar att uppmärksamma? Mötande bil? Mötande lastbil? Mötande motorcykel?

Vid trafikolycka mellan bil och mc, vem är oftast vållande?

Utformningen av dessa frågeställningar är usla här men ni fattar poängen. Man hade kunnat forma hur många frågor som helst av liknande art och använda dessa bla i teoriprov för att öka medvetenheten om och förståelsen för motorcyklar i trafiken :7peta

Men det gör man inte. Det gör man inte för det passar inte in i agendan att hastigheten är avgörande, alltid oavsett. Om man vill att alla ska glida omkring i 1kmh så antar jag att argumentet är OK, det blir svårt med dödsolyckor då. Om man däremot ska ha ett land som är någorlunda ekonomiskt konkurrenskraftigt och effektivt, not so much.

Tills det blir ändring på detta logiska och moraliska moras tänker miggen fortsätta följa väjningsplikter och skita fullständigt i hastighetsgränser. Att folk blir sura om miggen flyger fram i 200+ på en hoj är ingenting som bryr honom, de får helt enkelt leva med frihetsfåglar ett tag till innan deprimerande dystopi burat in alla för säkerhetens skull. Men när miggen sitter i tunga grejer så brukar han släppa fram de som är för korkade för att förstå väjningsplikter, otack är världens lön såklart. Det är väldigt intressant hur annorlunda människor beter sig i exakt samma situation beroende på om de har att göra med en motorcykel eller ett tungt fordon. ”Nu kör jag inte ut för jag kan bli skadad.” ”Äsch, jag kör, det är ändå han som blir skadad.”

View attachment 522788

Miggen konstaterar, ”Väj ditt jävla mähä!” :finger
Nu är ju inte jag insatt...om det nu finns problem med väjningsplikt! Men kul Miggen ...håller med Nicke i Norr...Om sådana som du inte finns så dör vårt kära Forum sakta men säkert ner ...So keep up the good work! (sen håller jag ju inte med om allt!) :hjarta:krama
 
Last edited:
Katastrofen i Luleå återvänder :yoparty Överraskande, inte... :tungan Det hade passat väldigt bra i förhållande till tråden att nämna bilistens skador kontra t-t-t-teeeeooooos skador, men det gjorde du inte, aja :7peta

Du kan få den reduceringen utan att miggen blir speciellt oroad, 3-2 säger vi då. Planen var att börja grotta ner sig i köttfärs här, men av ditt inlägg att döma så verkar det som att du är väl medveten om diskrepansen i risk oskyddad trafikant kan utsätta skyddad trafikant för, och vice versa :tummenupp SH får väl tyvärr bli besparade bilder som förmodligen hade censurerats ganska omedelbums, men men :)

Du är i grund och botten en godhjärtad individ käre pingvin, miggen hade kunnat angripa både ambulanspersonal och suicid men väljer att avstå, vi har helt enkelt olika uppfattningar och det är helt okej :krama

Du har absolut inte lagt nån filt över tråden, dina inlägg är ju bra, som sagt är motorcyklar och trafik så pass komplexa ämnen att man kan diskutera dem i evigheter, diskussionerna svävar ofta iväg till alla möjliga knasiga ställen :3freak
Det är ju knappast någon sorts makaber tävling det här, eller hur? Jag kan också visa upp bilder med köttfärs men det leder inte till nånting.

Om vi nu ska prata om Luleå incidenten så är det ju inte någon stor chock att Teos skador var värre än bilistens, Teo var ju ändå en oskyddad trafikant, som kom väldigt lindrigt undan. Min poäng är ju att bilisten som inte hade gjort nånting fel blev oskyldigt drabbad av en omdömeslös motorcyklist.
Vi kan orera hur mycket som helst om hur bilister beter sig och att det alltid är bilistens fel medans MC-föraren får pröjsa men så är verkligen inte fallet.
I påfallande många av de korsningsolyckor jag har studerat så har MC-föraren kört så fort att bilisten som svänger ut inte haft en chans att se hojen. Bilisten blir vållande men det är indirekt MC-föraren som skapat olyckan genom att inte visa hänsyn mot bilisten, eller den övriga trafiken.

Vid 8 av 10 mötesolyckor så är det MC föraren som är på fel sida av vägen, oftast på grund av för hög fart, och då snackar jag inte om för hög fart i förhållande till skyltarna utan för hög fart i förhållande till förarens förmåga och situationen. I många av olyckorna har MC-föraren kört under gällande fartbegränsning på just den sträckan där olyckan skedde. Jag har själv sett en sådan olycka i min backspegel och det var inte alls så roligt, många tråkiga konsekvenser för den killen även om han överlevde...

Sen får du tjata hur mycket du vill om pingviner och köttfärs men det ändrar inte det faktum att vi som är oskyddade på en hoj också måste tänka mer på hur VI beter oss. Ingen annan tänker åt oss så vi måste tänka själva.
Vilket vi om vi återkopplar till själva tråden ju faktiskt gör just nu när vi diskuterar de här frågorna. Det är därför jag tycker om att du lyfter detta och också kommer med din syn på saken, även om jag inte alltid håller med dig :)
 
Det är ju knappast någon sorts makaber tävling det här, eller hur? Jag kan också visa upp bilder med köttfärs men det leder inte till nånting.

Om vi nu ska prata om Luleå incidenten så är det ju inte någon stor chock att Teos skador var värre än bilistens, Teo var ju ändå en oskyddad trafikant, som kom väldigt lindrigt undan. Min poäng är ju att bilisten som inte hade gjort nånting fel blev oskyldigt drabbad av en omdömeslös motorcyklist.
Vi kan orera hur mycket som helst om hur bilister beter sig och att det alltid är bilistens fel medans MC-föraren får pröjsa men så är verkligen inte fallet.
I påfallande många av de korsningsolyckor jag har studerat så har MC-föraren kört så fort att bilisten som svänger ut inte haft en chans att se hojen. Bilisten blir vållande men det är indirekt MC-föraren som skapat olyckan genom att inte visa hänsyn mot bilisten, eller den övriga trafiken.

Vid 8 av 10 mötesolyckor så är det MC föraren som är på fel sida av vägen, oftast på grund av för hög fart, och då snackar jag inte om för hög fart i förhållande till skyltarna utan för hög fart i förhållande till förarens förmåga och situationen. I många av olyckorna har MC-föraren kört under gällande fartbegränsning på just den sträckan där olyckan skedde. Jag har själv sett en sådan olycka i min backspegel och det var inte alls så roligt, många tråkiga konsekvenser för den killen även om han överlevde...

Sen får du tjata hur mycket du vill om pingviner och köttfärs men det ändrar inte det faktum att vi som är oskyddade på en hoj också måste tänka mer på hur VI beter oss. Ingen annan tänker åt oss så vi måste tänka själva.
Vilket vi om vi återkopplar till själva tråden ju faktiskt gör just nu när vi diskuterar de här frågorna. Det är därför jag tycker om att du lyfter detta och också kommer med din syn på saken, även om jag inte alltid håller med dig :)
Djävulelns Advokat ! Ska vi va helt ärliga så kan inte ens ny färska hoj korts tagare, hantera en hoj!
Inte ens Miggen med sin kawa ZX6 ?? i 200 blås! :hjarta Så Miggen SMC-Storbana är nåt för dig!
Sen är det nog så, att vi så kallade MC förare är själva ofta vållande till olyckor! Så ett tips från en gammal...träna på din hoj! bli ett med den! Och att alla i trafiken vill döda dig!.
 
Det är ju knappast någon sorts makaber tävling det här, eller hur? Jag kan också visa upp bilder med köttfärs men det leder inte till nånting.

Om vi nu ska prata om Luleå incidenten så är det ju inte någon stor chock att Teos skador var värre än bilistens, Teo var ju ändå en oskyddad trafikant, som kom väldigt lindrigt undan. Min poäng är ju att bilisten som inte hade gjort nånting fel blev oskyldigt drabbad av en omdömeslös motorcyklist.
Vi kan orera hur mycket som helst om hur bilister beter sig och att det alltid är bilistens fel medans MC-föraren får pröjsa men så är verkligen inte fallet.
I påfallande många av de korsningsolyckor jag har studerat så har MC-föraren kört så fort att bilisten som svänger ut inte haft en chans att se hojen. Bilisten blir vållande men det är indirekt MC-föraren som skapat olyckan genom att inte visa hänsyn mot bilisten, eller den övriga trafiken.

Vid 8 av 10 mötesolyckor så är det MC föraren som är på fel sida av vägen, oftast på grund av för hög fart, och då snackar jag inte om för hög fart i förhållande till skyltarna utan för hög fart i förhållande till förarens förmåga och situationen. I många av olyckorna har MC-föraren kört under gällande fartbegränsning på just den sträckan där olyckan skedde. Jag har själv sett en sådan olycka i min backspegel och det var inte alls så roligt, många tråkiga konsekvenser för den killen även om han överlevde...

Sen får du tjata hur mycket du vill om pingviner och köttfärs men det ändrar inte det faktum att vi som är oskyddade på en hoj också måste tänka mer på hur VI beter oss. Ingen annan tänker åt oss så vi måste tänka själva.
Vilket vi om vi återkopplar till själva tråden ju faktiskt gör just nu när vi diskuterar de här frågorna. Det är därför jag tycker om att du lyfter detta och också kommer med din syn på saken, även om jag inte alltid håller med dig :)

Allting är en tävling, speciellt bankörning :hihi Är man väldigt påläst vet man att miggen leder med 4-2, en liten smygträff tilldelades i förra inlägget hehe :tungan

En sak som är ganska intressant är att många regelryttare/hastighetsfiender inte accepterar/förstår att det som tas upp i denna tråd är till deras gagn. Du personligen ska absolut inte ta åt dig, du är en av dem som verkar förstå konceptet men motsätter dig miggens makabra metoder :fyllisar Det är såklart helt förståeligt, och det är kul att se någon som även om de inte håller med förstår själva konceptet i sig :)

If we all think alike, no one is thinking :tummenupp

Att visa massa bilder på köttfärs hade enbart lett till att bekräfta miggens påstående om vem som generellt skadar vem, men eftersom vi verkar ha relativt samma verklighetsuppfattning där kanske vi är lite mer överens än vad vi ger sken av :krama Miggen kan ju tom erkänna att det faktiskt finns en gräns, någonstans där ditt påstående "MC-föraren kört så fort att bilisten som svänger ut inte haft en chans att se hojen" befinner sig så finner man även denna gräns. Att sätta fingret exakt på vart denna gräns befinner tror jag aldrig vi kommer lyckas med, eftersom olika personer har olika uppfattnings/reaktionsförmåga, men men, den finns där iaf, någonstans ;)

Som sagt, kul att du skuttar ner i vattnet och inte räds bli blöt, godspeed Niklas :yoparty
 
Djävulelns Advokat ! Ska vi va helt ärliga så kan inte ens ny färska hoj korts tagare, hantera en hoj!
Inte ens Miggen med sin kawa ZX6 ?? i 200 blås! :hjarta Så Miggen SMC-Storbana är nåt för dig!
Sen är det nog så, att vi så kallade MC förare är själva ofta vållande till olyckor! Så ett tips från en gammal...träna på din hoj! bli ett med den! Och att alla i trafiken vill döda dig!.

Hehe kul o se att Nikehaj kikar förbi :tummenupp

7.jpg

Alla vill alltid döda motorcyklisten, det är ett välkänt fenomen :tungan Men jävla 600ings geting går ju inte snabbare! :4skrika Tur att man har några literklubbor i bakfickan :hihi

Som sagt har en tråd om bankörning planerad. Kanske ska snudda SMC också på nått sätt, vet inte riktigt än :va Nästa tråd blir om defensiv körning, tillräckligt kort för käre Kratoz tom, som förmodligen ansåg mitt "angrepp" mot honom i rysslands tråden obefogat och nesligt, men men, sånt händer :glömdet
 
Allting är en tävling, speciellt bankörning :hihi Är man väldigt påläst vet man att miggen leder med 4-2, en liten smygträff tilldelades i förra inlägget hehe :tungan

En sak som är ganska intressant är att många regelryttare/hastighetsfiender inte accepterar/förstår att det som tas upp i denna tråd är till deras gagn. Du personligen ska absolut inte ta åt dig, du är en av dem som verkar förstå konceptet men motsätter dig miggens makabra metoder :fyllisar Det är såklart helt förståeligt, och det är kul att se någon som även om de inte håller med förstår själva konceptet i sig :)

If we all think alike, no one is thinking :tummenupp

Att visa massa bilder på köttfärs hade enbart lett till att bekräfta miggens påstående om vem som generellt skadar vem, men eftersom vi verkar ha relativt samma verklighetsuppfattning där kanske vi är lite mer överens än vad vi ger sken av :krama Miggen kan ju tom erkänna att det faktiskt finns en gräns, någonstans där ditt påstående "MC-föraren kört så fort att bilisten som svänger ut inte haft en chans att se hojen" befinner sig så finner man även denna gräns. Att sätta fingret exakt på vart denna gräns befinner tror jag aldrig vi kommer lyckas med, eftersom olika personer har olika uppfattnings/reaktionsförmåga, men men, den finns där iaf, någonstans ;)

Som sagt, kul att du skuttar ner i vattnet och inte räds bli blöt, godspeed Niklas :yoparty
Kul att se att du också har en gräns någonstans 🙂
Jag har ingeting emot hastighet, tvärtom, jag älskar att köra fort men under rätt förutsättningar. Hastighet har ingeting med det som står på mätaren att göra, hastighet handlar bara om tid. Hur många meter per sekund jag färdas i förhållande till omgivningen, hur många sekunder ger det mig att reagera, hur många sekunder ger det omgivningen att reagera. Om den ekvationen gör att tiden blir för kort för att ta ett väl genomtänkt och vettigt beslut så kan det genera en olycka.

Precis som du själv skriver så har alla människor olika reaktionstid och den tiden är beroende av många parametrar. Hur fokuserad är vederbörande, har vederbörande grälat med sin partner eller ungarna på morgonen, har man ett problem på jobbet man tänker på, stängde jag verkligen av vattnet i stugan förra helgen osv.
Allt detta måste vi låta alla andra trafikanter ta hänsyn till. Ingen ska behöva dö eller skadas av att tänka på "fel" sak när man kör sitt fordon.

När jag jobbar med att utbilda MC-förare så kommer jag aldrig med pekpinnar. Att säga åt någon att de inte får köra på bakhjulet kommer bara att leda till att de slutar lyssna på mig och då är ju hela funktionen meningslös. Kan jag däremot få någon att vänta med att lyfta framhjulet till efter korsningen så har jag nått långt. Det enda jag vill är att få en person att börja använda hjärnan. Fundera på konsekvens av ett riskbeteende, räkna på ekvationen tid.

Mitt hastighetsrekord på allmän väg är 335 km/h och mitt längdrekord på bakhjulet är ca 2 km. Inget av detta har skett när det varit andra trafikanter i närheten, och det var många år sedan. Även om många tycker att det är omdömeslöst och fullständigt vansinnigt så har jag gjort det, och jag står för det. Men jag försökte iallafall göra det så säkert det bara gick för min omgivning, jag gjorde det inte på Bergnäsbron mitt i trafiken. Det finns en tid och en plats för allting.

Vi kör hoj för att det är roligt, men det är inte roligt att bli skadad, dödad eller att skada eller döda någon annan, speciellt om det bara handlade om att jag är en egoistisk rövhatt som fullständigt skiter i andra människor. Ha kul, kör som en idiot om du vill det, men välj plats med omsorg så att det kan fortsätta att vara roligt... 🙏
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top