Väj ditt jävla mähä!

Den diskussionen kommer du aldrig vinna för om föraren inte kört för fort hade denne antagligen inte behövt köra om. Man kan mao konstatera att vederbörande inte kunde köra så fort och, tja du fattar.

Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi

Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi
Jag vill bara återgå till våra två grundregler, kör defensivt och visa hänsyn. Om man följer dem skulle olyckorna blir väldigt få. Tänk på att grundreglerna är till för att vi är människor och människor gör fel, så kommer det alltid att vara oavsett autonoma fordon eller ABS extra Plus De LuX eller vad det nu kan heta om några år.
Vi måste ha möjlighet att göra fel i trafiken utan att det ska behöva bli en olycka och det är där hastigheten kommer in. Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.

Många gånger är problemet alldeles för stora egon med mycket prestige. Hur många gånger har man inte blivit "straffad" av någon tokdåre som bara måste förbi, fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren.
Då spelar det ingen roll att det är -3 och underkylt regn, han (det är alltid en han) är ju en så "viktig" person att vederbörande måste komma fram några minuter före mig.
Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem...

Ditt resonemang haltar f.ö. lite. Du får inte köra om om du inte kommer lyckas med omkörningen (alltså möte). Väjningplikt ska nog inte blandas in i den diskussionen. Så, om du kör 120 på 70-väg, "måste köra om" och frontar med en lastbil har du gjort generalfel

Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.
Det finns dessutom otroligt mycket forskning på G-krafter och hur mycket kroppen tål. Vid en smäll rakt in i en husväg i ca 200 km/h med en bil med all tänkbar skyddsutrustning blir belastningen så stor att de interna organen går sönder. Du dör. (inte alltid det finns alltid freaks). NASA har uttryckt att ca 50-75G är dödligt. Jag tror du utvecklar 100G när du kraschar i någonting kring 175 km/h. Jag kan har räknat/skrivit fel men nåt sånt typ. Det betyder också att alla tomtar som säger att fart inte spelar någon roll inte vet vad de pratar om. Eller så kör de så långsamt att 10 km hit eller dit inte spelar nån större roll. Plus som du skriver, vi hinner inte ens fatta beslut innan det är försent vid tillräckligt höga farter.

Återigen resonemanget berör ingen av de proffs på sporthoj som åker som en Gud, äter spik skiter taggtråd och kör 5000 mil per år. Så tar ni åt er gäller det inte er.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back