Biltemas olja?

Och det kommer från någon som säger att ATF-olja inte är en hydraulvätska/olja.

Jag förstod att du inte skulle klara det. Men det är okej. Läsförståelse är inget att skämmas över. Men då ska man kanske inte ge sig på att kommentera vad som skrivs heller...

Är du oförmögen att använda en sökmotor? Det är ett faktum att ett högt värde är mer skadligt för motorn än ett lägre. Sedan är det som jag skrev bara att maila Biltema och be snällt så får du kanske precis som jag det tekniska databladet.

biltema-1.jpg
Min fråga är om du har data på att specifikt 1,1% är skadligt, eller om du bara hittat på det? ”Det är skadligt med högre sulfataskehalt har jag ju sagt”, blir ditt svar gång på gång, men du verkar sakna kunskapen om vid vilken procentsats det blir en märkbar skillnad i slitage. Det KAN vara vid 1,1% men det kan precis lika gärna vara att skillnaden i slitage mellan 0,8% och 1,1% år helt försumbar och att den verkliga gränsen där skillnad i slitage är mätbar är mycket högre. Kan du visa en sådan undersökning så får du nog fler som lyssnar på dig men nu slåss du mest mot väderkvarnar.
 
Är du oförmögen att använda en sökmotor? Det är ett faktum att ett högt värde är mer skadligt för motorn än ett lägre.
Jo det är det säkert men när blir det ett problem i praktiken?
Förkortar det motorns livslängd med 1% eller 3%?
Orsakar det problem i växellådan på tex din Gasgas blåryk?
Absolut inte...
 
Det fastnar nog inte heller i nåt filter men nu har ju vår vän kommit ut och sagt att han kör hoj utan filter men ändå vet han exakt vad som sätter igen oljefilter för han byter ju oljan själv i sin tvåtaktare.
Såja...andas! Det är ju exakt det här som är sååå roligt med sporthoj! Tänk vad trist livet vore utan Lone Rider, eller Miggen, eller Nyteknik var han nu tog vägen? Och vem kan glömma Shervin som sågade hål i ramen på sin ZX10 och lackade bromsskivorna gröna! :D
 
Nu ska vi inte gadda ihop oss mot Lone Rider , han har ju skaffat ett konto här för att slippa vara en Lone rider och få några polare att åka hoj med , oavsett om man häller Yamalube i motorn eller Biltemas finest 😃
 
Last edited:
Nu ska vi inte gadda ihop oss mot Lone Rider , han har ju skaffat ett konto här för att slippa vara en Lone rider och få några polare att åka hoj med , oavsett om man häller Yamahalube i motorn eller Biltemas finest 😃
Slippa? Han kanske är en eremit, vad vet vi om det?
 
Nu är jag är ingen oljeexpert, men däremot kan jag Googla. Tog mig hela 10 sek att leta fram fakta om halten av sulfataska.

För oljor till 4-taktare med våtkoppling som ska klara JASO T 903:2023 (JASO MA/MA2/MB och API SJ, SL, SM, SN, SN PLUS, SP) får oljan inte innehålla mer än 1.2 mass% sulfataska.

View attachment 522659
Källa: Japan Lubricating Oil Society (JALOS), den organisationen som reglerar och övervakar implementeringen av JASO:s oljespecifikationer.

Så det enda detta säger om Biltemas Racing 10W-40 olja är att den klarar klassningen. ;)
Förstör inte ChatGPT-argumenten med fakta :hihi
 
Det verkar ha blivit ett kortvarigt medlemskap för Lone Rider på detta forum, nu är både användaren och hans inlägg raderade
 
Varför tar man bort kontot och alla inlägg?

Är inte särskilt övertygade om man nu har tagit in vad de skriver och sen vill gå tillbaka och kolla.
Någon slags ångest?
 
Sverige är väl fullt av exempelvis gubbar i 60 -årsåldern, kanske förtidspensionärer men som älskar hojåka och fräser runt på sin Bandit som fungerat bra i alla år med Biltemas olja.
Sen kommer det sprättgökar och kallar dem dumsnåla.
Nu kände jag mig lite träffad, för jag är 60+ och kör en Bandit. Jag är dock inte förtidspensionär utan jobbar fortfarande med hyfsat bra lön, så jag tror jag skulle ha råd med "finare" olja än den Biltema säljer, om den kvalitetsskillnaden skulle göra nån skillnad på en 17 år gammal hoj. Jag inväntar med spänning slutdomen för Biltemas olja i den här tråden. Ett oljebyte ligger på göralistan. Även eventuellt ett kedjebyte, för bakaxeln är oroväckande nära slutet på svingen.
 
Nu kände jag mig lite träffad, för jag är 60+ och kör en Bandit. Jag är dock inte förtidspensionär utan jobbar fortfarande med hyfsat bra lön, så jag tror jag skulle ha råd med "finare" olja än den Biltema säljer, om den kvalitetsskillnaden skulle göra nån skillnad på en 17 år gammal hoj. Jag inväntar med spänning slutdomen för Biltemas olja i den här tråden. Ett oljebyte ligger på göralistan. Även eventuellt ett kedjebyte, för bakaxeln är oroväckande nära slutet på svingen.
Jag hoppas du tog det på ett bra sätt. Det var menat så och att alla kanske inte är gjorda av pengar och har hittat ett fungerande koncept.
Som sagt, jag körde länge på Biltemas MC-delsyntet. Svårslagen i pris samt att jag byter varje höst oavsett mil, och det blir inte så många nuförtiden.

Aldrig några problem med den. Och då lär den nog ha kommit från ett antal olika leverantörer.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top