Biltemas olja?

Inget av det jag skriver är smörja utan kan verifieras. Att rätta felaktiga påståenden är inte fel att göra. Att du känner dig träffad för att du har fel, eller vad det nu än må vara som grämer dig, är en annan femma som du får lära dig hantera.

Man behöver som sagt inte ha en utbildning i något ämne för att ha kunskap om det, speciellt när man i dag har tillgång till Internet där fakta och källor till sagd fakta finns. Alla kan läsa sig till kunskap om man vill. En utbildning, diplom eller certifikat är bara något som officiellt verifierar ens kunskaper.

Att någon bygger egna motorer är inte en garanti för att hen vet vad hen gör eller att hen använder rätt olja.

För att det är säkerhetsdatabladen som jag som konsument har tillgång till och där relevant information står om vilken grupp eller grupper basoljan som produkten innehåller. Jag skulle kunna köpa oljan och skicka in den för provtagning men den kostnaden vill inte jag stå för. Gör det själv vetja, så kommer du få svart på vitt vad oljan går för. Du kan sedan be mig om ursäkt.
🤣 Nä jag tycker mest du är en obildad besserwisser🤣
Så fortsätt det är hur kul dom hälst👍

Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.

Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.

Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.

Ja, men när din premiss är att mängden sulfataska i Biltemas oljor är dålig, utan att ha belägg för det så blir det svårt att ta dig på allvar. Att FÖR MYCKET sulfataska är dåligt stämmer nog men du verkar ha hängt upp dig på att ju mindre av den som finns, desto bättre när det inte alls behöver vara fallet. I lagom mängd bidrar det som sagt till smörjning av motorkomponenter. Och i ljuset av att väldigt många har kört på Biltema-olja många tusentals mil utan problem så får vi nog anta att tribologerna hos Biltemas oljeleverantör nog har lagt mängden tillsatser på rätt nivå, eller vad tänker du själv ?

Du får också gärna förklara vad ett bensinpartikelfilter är? Om det finns så finns det inte på en något fordon jag ägt iaf. Dieselpartikelfilter finns som sagt inte på motorcyklar av förklarliga skäl. Jag noterar iaf att du inte längre pratar om avlagringar i oljefilter så jag antar att du själv insåg att du hade missuppfattat det.

Intressant kommentar från någon som använder ATF-olja i sin 2019 TM EN 250, en hoj med våtkoppling. ATF-olja är en hydraulvätska och saknar det högtrycks- och skjuvskydd som behövs för kugghjulen i en motorcykelväxellåda. Tillsatserna i en ATF-olja är heller inte avsedda för den höga belastningsmiljön och kan orsaka överdrivet slitage samt skador på härdningen av kugghjulen med tiden.

Tillverkaren (du vet de som inte bara har byggt motorn och hojen utan också lagt ner åtskilliga miljoner på R&D) säger att din hoj ska ha en helsyntetisk 10-W40 olja som möter API SL och JASO MA/MA2. Men fortsätt du att köra med ATF-olja för du vet ju bättre än tillverkaren.

Det är ren fakta att ett högt askvärde i motoroljan är dåligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn än vad som är nödvändigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt värde på 1.1% säger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, så Biltemas olja innehåller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.

Bensinpartikelfilter är en EU-grej som sedan några år tillbaka sitter i de flesta nya direktinsprutade bensinbilar som säljs idag.

Läs vad jag skrev, "resterande aska uppstår i motoroljan", och vad har vi i motorn som försöker fånga upp alla föroreningar, om inte ett oljefilter.
🤣 Som vanligt svammel du har uppenbarligen ingen kunskap om varken oljor eller växellådor
1 ATF oljor är inga hydrauloljor
2 Automatlådor innehåller drevväxlar och div våta lamell kopplingar
3 Jag har kört enduro i över 20 år aldrig haft ett växel eller kopplingsras
Men som sagt fortsätt å svammla tycker det är skit kul🤣

Sedan vet du inte hur mycket bättre hojarna eller bilen skulle gått eller hur mycket mindre slitage och behov av service/reparation den skulle haft om du använt bättre olja.
Kul med lite oljeinlägg. Tror du får mycket mothugg av göbbarna för många kan nog nästan doktorera på mc-kunskap vad gäller att serva, plock ihopa och bygga motorer. När du skriver att folk har dålig koll blir det tungt i tråden:)

Ovan är en helt omöjlig premiss att svara på, och det vet. du nog själv. Ingen kan svara på hur mycket en motor skulle gått om den hanterats annorlunda. Allt är bara antaganden. Vissa servar sina hojar var 5e mil andra var 1000e. Sen har folk åsikter om det. Din tro är att Biltemamojar går sämre/går sönder? oftare än Motulhojar? Kanske, kanske inte. En snubbe som. kör 25,0000 mil på Biltemaolja borde han kört på Motul. Hade hojen gått 30,000 mil då? Vem vet?

Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om.

Utbildning är viktigt! Nog har en vetenskapsman mer tyngd än en glad amatör. Jag går hellre till en riktig läkare än nån som läst saker på nätet, tar hjälp av en riktig advokat och inte en brännvinsadvokat. Så nog är utbildning viktig. Sen kan man diskutera saker ändå. Men klart som sjutton har det betydelse personens utbildning.

Men har du själv erfarenhet av biltemaolja kontra "riktig" olja? Har du själv kört x antal tusen mil med båda delarna, för att sen riva motorn/motorerna & okulärbesiktiga/ mäta upp slitage? Har du själv öppnat upp katalysatorer & mätt den fasansfulla sulfataskan?
Har du inte det så är ju allt du skriver anekdotisk "bevisning". Jag har själv inte rivit & mätt, men jag har aldrig (som påtalat i tidigare inlägg) sett något suspekt klägg i motorn. Du står just nu med skit upp till hakan, hänger du med huvet så får du munnen full av dynga😅
Din egen sådan.

Intressant kommentar från någon som använder ATF-olja i sin 2019 TM EN 250, en hoj med våtkoppling. ATF-olja är en hydraulvätska och saknar det högtrycks- och skjuvskydd som behövs för kugghjulen i en motorcykelväxellåda. Tillsatserna i en ATF-olja är heller inte avsedda för den höga belastningsmiljön och kan orsaka överdrivet slitage samt skador på härdningen av kugghjulen med tiden.

Tillverkaren (du vet de som inte bara har byggt motorn och hojen utan också lagt ner åtskilliga miljoner på R&D) säger att din hoj ska ha en helsyntetisk 10-W40 olja som möter API SL och JASO MA/MA2. Men fortsätt du att köra med ATF-olja för du vet ju bättre än tillverkaren.

Det är ren fakta att ett högt askvärde i motoroljan är dåligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn än vad som är nödvändigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt värde på 1.1% säger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, så Biltemas olja innehåller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.

Bensinpartikelfilter är en EU-grej som sedan några år tillbaka sitter i de flesta nya direktinsprutade bensinbilar som säljs idag.

Läs vad jag skrev, "resterande aska uppstår i motoroljan", och vad har vi i motorn som försöker fånga upp alla föroreningar, om inte ett oljefilter.

Hur menar du att kugghjulen i en automatlåda smörjs då?

Om du helst hade förstått hur lite du förstår.

🤣 Som vanligt svammel du har uppenbarligen ingen kunskap om varken oljor eller växellådor
1 ATF oljor är inga hydrauloljor
2 Automatlådor innehåller drevväxlar och div våta lamell kopplingar
3 Jag har kört enduro i över 20 år aldrig haft ett växel eller kopplingsras
Men som sagt fortsätt å svammla tycker det är skit kul🤣

ATF-olja är även en hydraulolja.
Men förstås också det uppenbara, en växellådsolja med tillsatser för våta kopplingar.

ATF-olja är visst en typ av hydraulvätska. Vill du ha en källa på det?

"Automatic transmission fluid (ATF) is a hydraulic fluid that is essential for the proper functioning of vehicles equipped with automatic transmissions."

"ATF is commonly utilized as a hydraulic fluid in certain power steering systems."

Jag vet mycket väl vilka komponenter en automatlåda har. Det ändrar inte faktumet jag skrev. Låt mig förklara.

Skillnaden mellan ATF-oljor för bilar och motorcykelspecifika oljor är främst i tillsatspaketet och viskositetskraven. Medan båda typerna smörjer kopplingen delar motorcykelmotorer, växellådor och kopplingar ofta en gemensam oljesump vilket innebär att oljan måste utföra flera funktioner samtidigt.

ATF-oljor för bilar är formulerade för de specifika kraven hos en automatväxellåda vilket inte inkluderar smörjning av en högvarvig motor eller en kugghjulsdrivning under skjuvspänning. Motorcykeloljor avsedda för våtkoppling innehåller specifika friktionsmodifierare och slitageskyddstillsatser som är anpassade för de unika driftsförhållandena för en motorcykelmotor och växellåda.

Användning av ATF-oljor för bilar i en motorcykel leder till för tidigt kopplingsslitage, minskat motorskydd och potentiella växlingsproblem på grund av otillräcklig smörjning av motor- och växellådskomponenter, samt potentiellt felaktiga friktionsegenskaper för kopplingen. Viskositeten hos många ATF-oljor är också generellt lägre än vad som rekommenderas för motorcykelmotorer, vilket påverkar lager- och växelskyddet negativt.

Att du inte har haft ett ras beror på att du eller någon annan har servat hojen innan det skedde. Återigen, om du kör med en billig olja eller en ATF-olja, så behöver du köra länge med den samt vara slarvig eller ignorera servicen helt för att ett ras ska ske. Det som dock uppstår när du använder billiga oljor eller använder fel olja (som ATF är för motorcyklar) är onödigt slitage, oavsett om du servar och byter olja ofta.

Det är skillnad på en läkare och att ha kunskap om och diskutera oljor.
Väldigt konstigt att de automatlådor jag haft isär har innehållit lamellpaket och drev
Och dessutom så är ATF rekommenderat i diverse manuella lådor cheva,ford och dodge tex
Sanningen är ju att du kan använda vilken olja du vill i hydraulik om bara systemet är avsätt för det
Jag har jobbat under långtid med pressgjutningsmaskiner dom använder i princip glykol och vatten som hydraulvätska
Jo 250 excn som jag började med ATF oljan inköptes ny 2004 och såldes i början på 2007 och hade då gått 400 timmar
Men som jag skrivit tidigare att jag bryr mig inte ett smack om vad har för olja i din hoj s
En fråga ktm rekommenderar väl motorex hur mycket sulfataska är det i den?

Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om. Du har aldrig hört talas om Internet, en oändlig källa till information som vem som helst kan använda?

Ja, sorry, glömde det.
Det finns en universallösning som jag själv har bevittnat - Duralube.
Min farbror jobbade på en högt uppsatt position på Shell vid den tiden, och dom köpte upp företaget, och la ner produkten, den var ett alltför stort hot mot deras framtid.
Så kan det gå.... :fyllisar

För någon som "inte bryr sig ett smack" så bryr du dig väldigt mycket om mig och mina åsikter då du inte bara läser allt jag skriver utan också svarar på det.

Sedan är det intressant att din ton i inlägget ändrades när inte bara jag utan en annan medlem rättade dig om att ATF-olja visst är en hydraulvätska/olja.

Kör inte med Motorex utan med Motul 710 2T (askfri) och Motul 5100 4T 15W-50 (<0.12%). Biltemas 10W-40 har alltså hela 812% så mycket.

Problemet är att du som den självutnämnde experten inte tror att ATF är en växellådsolja.

För någon som "inte bryr sig ett smack" så bryr du dig väldigt mycket om mig och mina åsikter då du inte bara läser allt jag skriver utan också svarar på det.

Sedan är det intressant att din ton i inlägget ändrades när inte bara jag utan en annan medlem rättade dig om att ATF-olja visst är en hydraulvätska/olja.

Kör inte med Motorex utan med Motul 710 2T (askfri) och Motul 5100 4T 15W-50 (<0.12%). Biltemas 10W-40 har alltså hela 812% så mycket.
Nä försökte bara få diskussionen på en lämplig nivå
Tycker fortfarande att du är en okunnig besserwisser
Och några måste ju svara upp när ditt osammanhängande svammel om saker du tror du kan dyker upp
Tycker framförallt att dit ned sablande av personer som har läst tribologi och har kunskaper och insyn i ämnet som slår allt du vet om oljor
Som sagt ditt tonläge är rätt typiskt för någon som målat in sig i ett hörn men fortsätt gärna och mala ditt svammel

Läsförståelsen på detta forum...

Läs om det jag skrivit och ha med dig att jag diskuterar lämpligheten att använda ATF-oljor i en motorcykel. Klarar du det, tro?

Jag har läst dina alster och du är så vilse och ute och tramsar så brett att det knappt går att bemöta dig, man vet liksom inte var man ska börja utan att det blir en flera veckors grundkurs i tribologi.

Och du skulle ändå inte ta till dig informationen ifall någon försökte.

Ja, du påstår det men är det så i praktiken? Om du istället för att rapa upp värden från datablad för olika oljor visat på testresultat som säger det du påstår, dvs att 1,1% sulfataskehalt (som Biltemas olja tydligen har) är skadligt för motorn, så hade du blivit mer trovärdig. Nu upprepar du bara samma mantra om och om igen men utan några källor som backar upp ditt påstående.

Och det kommer från någon som säger att ATF-olja inte är en hydraulvätska/olja.

Jag förstod att du inte skulle klara det. Men det är okej. Läsförståelse är inget att skämmas över. Men då ska man kanske inte ge sig på att kommentera vad som skrivs heller...

Är du oförmögen att använda en sökmotor? Det är ett faktum att ett högt värde är mer skadligt för motorn än ett lägre. Sedan är det som jag skrev bara att maila Biltema och be snällt så får du kanske precis som jag det tekniska databladet.

biltema-1.jpg
Kommer från den som har fel hela tiden🤣🤣🤣🤣

Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här