Kinahojar coming up

I tråden om Ryssland stör en del av att vi stöttar Ryssland när vi köper gas, konstgödsel och annat men ingen verkar ha bryderier med att stötta en kommunistisk diktatur?

Nu är jag ändå inte intresserad av något nytt så frågan om köpa motorcykel från Kina är inte riktigt aktuell för mig.

Men delar behövs om motorcykeln används.
Kinakåpor? Nix.

Kinaskivor?
Nix. Acke har visserligen sålt men förhoppningsvis är det samma kvalitet och speciellt, kundbemötande, i Bro.

In

Tror du redan vet vad jag tycker. 😉
Men alla får göra som de vill.
Måste erkänna att jag inte läst Kina- och Rysslandstråden tillräckligt för att uppfatta just din åsikt i frågan. :rodnar
Utan mer det att några, lade inte dessa på minnet, tycker att vi kanske inte borde stötta Putin när vi stöttar Ukraina.
Men jag är också för åsiktsfrihet. Så alla får tycka, och göra, som de vill. :krama

Vad gäller Kina vill jag inte stödja dem och gör så gott jag kan. Att kineserna inte märker det förstår jag då jag inte är en storkonsument med mycket pengar. Men jag vill inte vara medlöpare.

De har ett övervakningssystem som Stasi hade älskat.
De subventionerar sina varor så länge det finns andra tillverkare. Men vad händer när de har försvunnit från marknaden?

Amazon är billiga, och de kan pungslå leverantörer, men vad händer när konkurrenterna är borta?

Allting har ett pris. Priset mäts inte alltid i pengar...

660811_1280.jpg

USA har sina flock kameror med ansiktsigänkänning via AI och sin ICE-Stasi, komplett med "pappiren bitte" checkpoints på dom stora vägarna.
USA tariffar konkurrerande varor från andra länder.

Amazon är USA, vilken poäng vill du göra med dom?

Allt har ett pris, speciellt politiker

660811_1280.jpg

USA har sina flock kameror med ansiktsigänkänning via AI och sin ICE-Stasi, komplett med "pappiren bitte" checkpoints på dom stora vägarna.

Amazon är USA, vilken poäng vill du göra med dom?

Allt har ett pris, speciellt politiker
Att Kina upplevs som bättre än USA säger mer om USA... :(

Amazon är inte bara USA, jag har läst om svenskar som handlar där. :7peta Fast vi är ju nästan USA med språk, kultur och annat. Vi får bara inte rösta... :hihi

Nu är ju tråden om Kina men som det ser ut vill jag inte stödja USA heller. Men jag köper EBC-belägg för det sa Acke passade till skivorna. :rodnar

De stora bovarna är Macron, Ursula mfl och hela det förbannade Bryssel, sen kommer Svensk lögnmedia. Och Kortfattat, den Svenska regeringen som inte ens fattar själva vad de stödjer.

Vapenindustrin går bättre än någonsin medans Svenskar svälter ihjäl och får betala 50000 för en ny tand. Men Svensken köper allt lögnmedian säger och tänker bestämt, -Nej, inte kan de ljuga!

Last edited:
Att Kina upplevs som bättre än USA säger mer om USA... :(

Amazon är inte bara USA, jag har läst om svenskar som handlar där. :7peta Fast vi är ju nästan USA med språk, kultur och annat. Vi får bara inte rösta... :hihi

Nu är ju tråden om Kina men som det ser ut vill jag inte stödja USA heller. Men jag köper EBC-belägg för det sa Acke passade till skivorna. :rodnar
:7petaDu kan sova lugnt. EBC är en Engelsk firma. :fakta de har dock en fabrik i USA.

Frågan är var man drar gränsen för hur mycket kinesisk inblandning man accepterar i sina produkter. I min värld av elektroniska komponenter är det svårt att helt utesluta dem. Jag åker förstås kinesisk bil även om folk i Göteborg har protesterat när jag säger det.
I min ungdom fanns det bakrutedekaler med texten "Stöd idéstöld och industrispionage, köp japansk bil!". Vi vet alla hur det gick... Fast nu håller flera japanska märken på att dö på grund av kineserna.
---
Jag var in på Sulas igår och pratade med Sula om QJ Motor. Precis som bilen jag kör finns Geely med i bakgrunden som ägare.
Tittar man på SRK 921 RR så syns det att de har ett samarbete med MV Agusta. Vad det innebär för kvalitet och driftsäkerhet vet jag förstås inte. Jag tänkte prova den när det inte är 32° varmt som igår.

Rena pradiset jämfört med europa där vi låter kriminella gangsters från hela världen härja fritt och utrustar våra fordon med detta:

Från och med den 7 juli måste samtliga nyregistrerade bilar i EU ha följande ”förarstödsystem” installerade direkt från fabriken:

Avancerad distraktionsvarning (ADDW): En kamera eller sensor i kupén som övervakar förarens blick och varnar om uppmärksamheten lämnar vägen för länge.

Trötthetsvarnare: System som analyserar körmönstret (t.ex. små rattjusteringar) och varnar om föraren visar tecken på utmattning.

Intelligent hastighetsassistans (ISA): System som läser av hastighetsskyltar via kameror och GPS. Bilen varnar med ljud, vibrationer eller ett lätt motstånd i gaspedalen om man kör för fort.

Automatisk nödbroms (AEB) med utökat skydd: Bromssystemet måste nu självständigt kunna upptäcka, varna för och bromsa för rörliga fotgängare och cyklister framför fordonet.

Nödfältassistans (ELKA): Ett system som aktivt styr bilen tillbaka i filen om den håller på att driva över linjen vid en uppenbar fara.

Backningsdetektering (Kamera eller sensorer): Bilarna måste ha system (som en backkamera eller ultraljudssensorer) som varnar för eller visar personer och föremål bakom bilen vid backning.

Nödbromsljus: Vid en kraftig panikinbromsning ska bilens bromsljus eller varningsblinkers automatiskt blinka snabbt för att varna bakomvarande trafik.

Datalagringsenhet: En anonymiserad färdskrivare (EDR) som registrerar bilens hastighet, bromsning och position sekunder före och under en eventuell krock. Datan får endast användas för olycksanalys.

Samtliga system aktiveras automatiskt varje gång bilen startas. Föraren kan stänga av vissa varningsljud manuellt under färd, men systemen slås på igen nästa gång motorn startas.
Källa: Eurodebt.se

Rena pradiset jämfört med europa där vi låter kriminella gangsters från hela världen härja fritt och utrustar våra fordon med detta:

Från och med den 7 juli måste samtliga nyregistrerade bilar i EU ha följande ”förarstödsystem” installerade direkt från fabriken:

Avancerad distraktionsvarning (ADDW): En kamera eller sensor i kupén som övervakar förarens blick och varnar om uppmärksamheten lämnar vägen för länge.

Trötthetsvarnare: System som analyserar körmönstret (t.ex. små rattjusteringar) och varnar om föraren visar tecken på utmattning.

Intelligent hastighetsassistans (ISA): System som läser av hastighetsskyltar via kameror och GPS. Bilen varnar med ljud, vibrationer eller ett lätt motstånd i gaspedalen om man kör för fort.

Automatisk nödbroms (AEB) med utökat skydd: Bromssystemet måste nu självständigt kunna upptäcka, varna för och bromsa för rörliga fotgängare och cyklister framför fordonet.

Nödfältassistans (ELKA): Ett system som aktivt styr bilen tillbaka i filen om den håller på att driva över linjen vid en uppenbar fara.

Backningsdetektering (Kamera eller sensorer): Bilarna måste ha system (som en backkamera eller ultraljudssensorer) som varnar för eller visar personer och föremål bakom bilen vid backning.

Nödbromsljus: Vid en kraftig panikinbromsning ska bilens bromsljus eller varningsblinkers automatiskt blinka snabbt för att varna bakomvarande trafik.

Datalagringsenhet: En anonymiserad färdskrivare (EDR) som registrerar bilens hastighet, bromsning och position sekunder före och under en eventuell krock. Datan får endast användas för olycksanalys.

Samtliga system aktiveras automatiskt varje gång bilen startas. Föraren kan stänga av vissa varningsljud manuellt under färd, men systemen slås på igen nästa gång motorn startas.
Källa: Eurodebt.se
Usch. Måtte min gamla volvo leva många år till!

Nu är vi ganska offtopic och tråden handlar om kinesiska motorcyklar som, vare sig vi vill eller inte, kommer att bli bättre och bättre och säljas i större och större antal.

Jag har ingen kinesisk motorcykel och avser inte att köpa en, men det är irrelevant för tråden.

Politiktrådar går det 13 på dussinet av, ta politiken i någon av dem istället. :)

Kör snyggt!

Nu är vi ganska offtopic och tråden handlar om kinesiska motorcyklar som, vare sig vi vill eller inte, kommer att bli bättre och bättre och säljas i större och större antal.

Jag har ingen kinesisk motorcykel och avser inte att köpa en, men det är irrelevant för tråden.

Politiktrådar går det 13 på dussinet av, ta politiken i någon av dem istället. :)

Kör snyggt!
Det värsta på det här gubbforumet är att alla MC-intresserade som bor i de stormakter och går till jobbet varje dag glöms totalt bort!

De som åker hoj som du och jag.

Man pratar som om hela länderna enbart består av generaler och politiker.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back