zx6r -95 vs zx6r -98 ?

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Letar efter en lättkörd sporthoj och har ögonen på en kawasaki zx6r.
Vad skiljer sig mellan årsmodellerna 95 och en 98? Skiljer sig sitthöjden? Vilken är mest "smidig" ?

Angående sitthöjden tror jag inte det skiljer sig så mycket. Det är nog mest designen som skiljer sig. Och toppfarten... -97-98 var väl tio knyck snabbare än -95-96 tror jag i toppen.

Jag hade lagt mina penagr på en -97 och framåt.

P.S. Jag köpte min -96 för att skola in mig på bana, så mitt hojval i den bemärkelsen kan du ignorera. :)

EDIT: Såg nu att jag har inte ens årsmodellen utsatt... Så kan det bli när man är ledig en fredag... *go´natt*

Last edited:
Ok

Så förutom motor och design så skiljer det inget att köra en -95 och en -98?

om du funderar på att köpa eftermarknads produkter så verkar finnas massor för 98 och nyare men knappt något till dem äldre. I alla fall det problemet polaren som har en 97 stött på.

Ja det är ju det bästa.
Men tänkte att det skulle vara smidigt om någon på forumet har kört både en 95 och en 98 och kan berätta vad man upplever för skillnad så jag kan begränsa sökandet till en viss årsmodell när jag ska köpa

Känns att -95:an är en äldre konstruktion och mer ostadig hoj än -98:an men båda är rätt klumpiga och sega med dagens mått mätt....
Ganska imponerande motor på -98:an för att vara en gammal 600 iaf, känns större än vad den är och inte lika "surrig" som 600 brukar vara.

Jag har haft en -95a och det mest slående intrycket är att den nästan kändes som en 750 omfångsmässigt (jämfört med min anorektiska FZR 600 som jag hade först). Å andra sidan gick den som en 750 också så det jämnade ut sig. Vikten är tio kilo mindre på -98an så den borde vara "smidigare". Tyckte dock att min -95 var en kanonhoj så kan du hitta en för rimliga pengar i fint skick så slå till. Går som ett skållat troll som vi säger här nere :)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back