Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

• Antal röstningar
    0
Svårt att generalisera vad man skulle ha för hastighetsgränser överlag på våra motorvägar. De har nämligen olika förutsättningar. Mellan t ex Helsingborg och Malmö skulle man inte kunna ha mycket högre hastighetsgräns än idag på grund av all trafik med tunga lastbilar som max får hålla 90 km/h. Man kan knappt hålla 120 km/h i yttre filen många tider på dygnet. I Stockholm kryper man fram på grund av all trafik. De gånger jag kört Halmstad mot Göteborg där det idag är 120 km/h kan man utan vidare hålla 160 km/h i den yttre filen.

Även om man bara kan hålla kring max 90 i rusningstrafiken, så innebär inte det att skyltningen ska sättas till 90. Vid andra tider på dygnet kan man köra fortare. Så fri fart, som man såklart anpassar till rådande trafikläge, vore ju inte så dumt. :död

Jag är ingen förespråkare av nollvisionen eftersom jag tycker att det är en utopi. Tittar man på Tyskland satsar de enorma summor på Autobahn att hålla vägbanan i skick. De tyska förarna har disciplin när det gäller hastighetsanpassning. När väl en olycka inträffar är det ofta av väldigt allvarlig art, vilket är myntets baksida. Jag hade inte haft emot att ha fri fart under ansvar i Sverige. Men jag inser att det nog inte vore lämpligt om man tar in alla faktorer. Bara för att en person kan anpassa sig efter rådande omständigheter och köra säkert betyder det inte att flertalet har samma förmåga. Vi har för många egoister ute i trafiken helt enkelt. Jag tror mentaliteten såg annorlunda ut på 50 & 60- talet. Framförallt var det inte lika mycket trafik på vägarna på den tiden och standarden var nog heller inte vad den är idag. Men det saknar betydelse. Många bilar toppade nog runt 130 km/h på den tiden. Idag gör var och varannan bil 220+.

Undrar hur olycksstatistiken ser ut i Tyskland bland utländska förare, så som norrmän och svenskar? :confused:

Tycker tyskland har en rätt så vettig inställning till trafik.
Se och lär.

Nu är det ju inte så att hastigheterna är satta för att man ska kunna köra säkert i de hastigheterna, utan för att man ska ha en rimlig chans att överleva/reagera OM det händer något oförutsätt.

Bortser man från det som står ovan, så tycker jag 110km/h för alla utom mig är perfekt. För mig gäller 139km/h marchfart. :tummenupp

Glömde citera, på tal om olika hastigheter i filer:
Fast det kommer ju alltid vara några stolpskott som kör för sakta i fel fält.
Funderar varje gång jag kör varför de som är långsammast, typ 75-80 på 90-väg ligger i mittenfilen. Inser dem att de även blockerar filen till höger om man nu ska köra helt korrekt?

Jag vill heller se dagens körtips på vägarna. Typ, ligger du under 90 km/h, håll dig i högerfilen eller Se upp!! Mopeden kan vara en snabb motorcykel.
Skitbra med tips som folk har en tendens att glömma bort.

Last edited:
Jag kör en gammal häck till bil så snabbare än 130-140 vill jag nog inte köra, och med hoj blir det bara jobbigt med fartvinden om hastigheten är högre.

isle of man har bra hastighets gränser! fri fart utanför byar och då kan man hålla hastigheten när man kommer till städer och byar :tummenupp

Även om man bara kan hålla kring max 90 i rusningstrafiken, så innebär inte det att skyltningen ska sättas till 90. Vid andra tider på dygnet kan man köra fortare. Så fri fart, som man såklart anpassar till rådande trafikläge, vore ju inte så dumt. :död

Undrar hur olycksstatistiken ser ut i Tyskland bland utländska förare, så som norrmän och svenskar? :confused:

Jag menade så klart inte att man skulle sätta hastighetsgränsen efter rusningstrafiken. Givetvis sätter man en högre hastighet som begränsning, precis som idag. Men realistiskt sett skulle det inte få några stora fördelar med att sätta mycket högre skyltning än idag på de mest trafikerade motorlederna. På nätterna möjligtvis då trafiken är gles.

Jag har ingen aning hur olycksstatistiken ser ut för oss nordbor på Autobahn. Gissar att vi ändå kör förhållandevis säkert överlag. I alla fall i trafikmiljöer där det råder ordning och reda. Jag är inte så säker på att alla svenskar kan köra med sin mentalitet i vissa typer av trafikmiljöer. Det går helt enkelt inte där kaos råder. Man får helt enkelt anpassa seden dit man kommer.

Med det sagt det är säkert en och annan som tar sin chans att testa vad deras bil går och kör mot klockan till sina destinationer utan att vara medveten farorna som lurar på Autobahn. De flesta nöjer sig nog med att lägga sig i runt 160 km/h för att sedan anpassa hastigheten efter omständigheterna och skyltarna. Kör man på det viset blir snittfarten lägre än om man hade kört motsvarande sträcka här hemma är min erfarenhet. Vägbyggen och köbildning drar ner snittfarten rätt rejält. För två år skulle jag hem från ringen. Det var köbildning utanför varje större stad och vägbyggen vilket sinkade mig mer än vad jag trodde skulle vara möjligt. Destinationstiden var tillslut nästan två timmar efter att färjan gått på min GPS trots att jag kört i god tid. Jag höll helt enkelt stumt överallt där fri fart var tillåten och såg destinationstiden komma närmare avgångstiden bara för att bli stillastående 30 minuter vid nästa köbildning. Sådär pågick det hela resan mot färjan. Under andra omständigheter skulle det kunna vara en rolig bilresa. Men med kniven mot strupen var den allt annat än det. Det var på håret att jag kom med färjan. Jag minns inte snittfarten, men den var inte särskilt imponerande trots framfarten. Säkerligen inte högre än om man hållit 140 km/h på farthållaren från Uppsala ner till Malmö där man fått dra ner hastigheten ett par gånger på grund av omständigheterna. På så sätt är fri fart rätt överskattat. Fri fart genom ett glest trafikerat Sverige vore något helt annat än fri fart genom Tyskland med all sin trafik.

Är nog lite skillnad på vilken hastighet man vill ha, och vilken hastighet man behärskar beroende på hoj etc. etc.
Personligen så skulle jag gärna se fri fart på motorväg. Men 140 - 160 km/h låter som det bästa alternativet med vissa vägsträckor där dom tillåter fri fart.

:hojcbr

Sjukt meningslöst att köra hoj på motorväg... Biljäveln jobbar effektivast (snålast) i 120 så skall man frakta röven är det lagom för mig

..140 tycker jag är lagom marschfart (att man sen anpassar farten efter bl.a. underlag, sikt och trafik är ju självklart, oavsett hur många hjul man kör på :tummenupp )

Numer kör jag sällan motorväg med mc och med bil så är det 29+ på skylten som gäller då jag måste ha kk i jobbet!
Vid gles trafikerad motorväg och långkörning är 150kmh ganska lagom med SH så man kan luta sig mot vinden men det är ju väldigt situationsberoende! Ska man annars åka en kortare bit t.ex. sydöst på nynäsvägen för att svänga efter västerhaninge så kan det gå riktigt fort...

Till Er som förespråkar fri fart bör ta in vinter i beräkningen vilket i stort sett utesluter detta!

Efter ett antal resor till päronen (25 mil enkel) så har jag kommit fram till att en behaglig marschfart med sporthoj är någonstans mellan 170 och 220. Efter 220 börjar det bli lite blåsigt.

Med bil tycker jag 140-150 är rätt bekvämt att färdas i. Förutsatt att man har en någorlunda rekorderlig vagn då.

Till Er som förespråkar fri fart bör ta in vinter i beräkningen vilket i stort sett utesluter detta!

Fri fart på vintern är det ju i princip redan bildligt talat. Det är ju enda tiden på året där många verkligen kör på gränsen av vad väggreppet tillåter i hög fart helt lagligt. Sett i relation till hur fort man får köra under perfekta förhållanden på sommaren borde man nog sänka hastigheten på vinterväg. Folk håller ju 110 oavsett väderförhållanden i princip om det inte är riktigt illa med nysnö som precis fallit i stora mängder eller ren ishalka.

Men du har så klart rätt. Fri fart i dess rätta betydelse är uteslutet vintertid. Det hade man kunnat reglera genom att ha begränsad hastighet vintertid eftersom den stora massan antagligen inte skulle ha vett nog att anpassa hastigheten tillräckligt mycket till rådande underlag på vintern. Det är ju när väglaget eller sikten är som sämst det visar sig varför man antagligen ansett det lämpligt att införa begränsningar från första början.

Beror på ifall man ska skriva sms eller läsa tidningen samtidigt man kör bil...

Tycker 120 är rätt ok och med 29+ när man känner för det. Måste tänka på gamla Astrid - 75 år och alla som inte har en ny sporthoj eller ny flådig tüsk autobahnräcer.

Hastigheten på många vägavsnitt skulle kunna höjas markant från dagens.Varför kan man inte ha elektroniska hastighetskyltar som ställer om sig beroende på trafikintensiteten.En söndagsmorgon på t ex en motorväg i Skåne är man ju nästan ensam på denna motorväg där det en vardag vid 16:00 tiden kan vara långa köer.Men vid bägge tidpunkterna är det samma högsta tillåtna fart !?.

För övrigt tror jag inte ett skit på att man bryr sig om från statligt håll hur många som dör i trafiken där man pratar om sänkta farter för att rädda liv.Vad det däremot handlar om är att staten ska spara pengar i form av bla ibland livslång vård av de som inte avlider.Och detta gillar farbror staten naturligtvis inte.Hade det inte varit för den kostnaden så svär jag på att vi samtliga fått köra ihjäl oss bäst vi velat.Samma synsätt som försäkringsbolagen har om alla yngre förare på sporthoj.Det är inte den nya hojen som är dyr att ersätta.Utan vården för kanske resten av livet av denna yngling.Därav kostnaden. :crash

Det brukar bli såhär att jag börjar med att försöka hålla 140. Efter ett tag är det 160, och det tycker jag är en behaglig fart, så där ligger jag länge. När jag börjar bli less på motorvägen ökar farten till 180.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti