Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

• Antal röstningar
    0
Beror helt på hur mycket trafik det är.

Ar det tät trafik med många semsterbilister och virrepannor som bara sticker ut i vänsterfilen utan att titta i backspegeln eller använda blinkers då sitter man med bromsberedskap och kroppen i helspänn för action .Brukar ligga runt 100 kmt- 120 när man passerar bilarna. Sen när det är fritt på min högra sida så drar man ju på lite.....:rock

Är det lite trafik och man har bra koll på bilarna man kör om så är touringfarten 160-150 kmt är det helt tomt på bilar och man har hela motorvägen för sig själv så är det 180- 170.

Finns ingen anledning att höja gränserna om man ser på hur vägarna ser ut nu, hade förmodligen bara gjort att det blivit ännu ryckigare att köra motorväg.
Tänk er att ligga i ~160 och sen ska lastbilen framför köra om ett släp i 82 km/h.
Du bromsar men vad får du i nacken ? Jo Bosse som pratar i telefon och inte har sett att du bromsat.
Det som behövs är 3 filer !

Röstar 120km/h

Helt riktigt! Med tanke på väg & förarstandard och trafikläge tycker jag hastighetsgränserna är rätt vettiga som dom är idag, med vissa undantag.

Det största problemet på svenska vägar är ju inte för låga hastigheter utan snarare en massa förare som inte har vett att anpassa hastigheten efter omständigheterna, vare sig upp eller ner.

Sen är det ju inte så svårt att köra på vägarna mer med hänsyn tagen till faktiska omständigheter och inte till skyltad hastighet utan att få vare sig snuthäng eller böter om man bara väljer sina tillfällen lite grann.

Problemet är väl dessutom att polisens trafiksäkerhetsarbete tyvärr fokuserar lite för mycket på hastighet och inte på beteende. Hastighet i sig är ju inte det primära problemet, det är ju först när det kombineras med omdömeslöshet, ouppmärksamhet etc som olyckor uppstår.

Det som behövs är 3 filer!

Runt Stockholm finns både 3 och 4 filer men högerfilen används sällan ändå...:död

Varför skulle det INTE vara fri hastighet?

Om man är innehavare av ett körkort så anser jag att minimikravet är att man själv kan avgöra vad som är lämplig hastighet med tanke på vägen, vädret, ljusförhållande, medtrafikanter, fordonet man framför, ens egen kondition och kunskap, osv.

Kan man inte avgöra det så ska man inte ha körkort ...

Men då krävs det omdöme! Någon här som aldrig visat dåligt omdöme?:tungan

500 km/h med tanke på hu rakt det är.!!!
Frågan e fan inte bra... Vad spelar det för roll vad folk tycker. Vart vill man komma? Fan SH är full av sån här skit som bara slutar i pajkastning, lite skitsnack e bara. Kul men va fan... Varför inte ställa frågan.. hur många svängar bör det vara på en sträcka för att nån ska börja kalla den för krokig?

Last edited:
Problemet är väl dessutom att polisens trafiksäkerhetsarbete tyvärr fokuserar lite för mycket på hastighet och inte på beteende. Hastighet i sig är ju inte det primära problemet, det är ju först när det kombineras med omdömeslöshet, ouppmärksamhet etc som olyckor uppstår.

Men vi har ju noll vision:Bugar Hastigheten ska vara så låg så vi inte dödas vid en krock! Därför kan vi strunta i dåliga beteenden som att prata i mobil t.ex. för även om det orsakar en olycka är det viktiga att ingen dödas.

Noll Vision går ut på att minska antalet döda och svårt skadade...
INTE olyckorna då dessa inte dödar eller skadar svårt vid låg hastighet...

Tyvärr :(

Frågan känns omöjlig att svara på, många tycker t.ex. att asfaltens kvalité och sådana saker är avgörande för hastigheten. Men även om asfalten är jämn så ska du kunna bromsa i rusningstrafik för ett rådjur som hamnat på fel sida viltstängslet - utan att orsaka en olycka. Det kan vara vad som helst, en bil som får punktering eller något annat oförutsett. Då kanske det inte spelar roll att asfalten är fin och vägen är rak, när man överskrider en viss hastighet så passerar man de gränser där man faktiskt kan undvika plötsligt oförutsedda hinder.

Så jag litar på att den hastighet som gäller på den aktuella vägsträckan baseras på trafikforskning och bryr mig inte så mycket mer om den saken.

Frågan känns omöjlig att svara på, många tycker t.ex. att asfaltens kvalité och sådana saker är avgörande för hastigheten. Men även om asfalten är jämn så ska du kunna bromsa i rusningstrafik för ett rådjur som hamnat på fel sida viltstängslet - utan att orsaka en olycka. Det kan vara vad som helst, en bil som får punktering eller något annat oförutsett. Då kanske det inte spelar roll att asfalten är fin och vägen är rak, när man överskrider en viss hastighet så passerar man de gränser där man faktiskt kan undvika plötsligt oförutsedda hinder.

Så jag litar på att den hastighet som gäller på den aktuella vägsträckan baseras på trafikforskning och bryr mig inte så mycket mer om den saken.

Den hastigheten har man passerat med råge redan vid 110 km/h... Såklart lite beroende på vad du menar med plötsligt oförutsedda hinder, men i princip hinner du inte stanna för vilt som springer perfekt tajmat för att du ska klippa dem i de hastigheterna. Du har inte ens möjlighet att börja bromsa i princip.

I Sverige är det som sagt inte hastigheten som ställer till det i trafiken, utan förarna som inte har tillräckligt med kunskap för att framföra sitt fordon på ett säkert sätt.

Först och främst bör polisen rikta mer uppmärksamhet mot beteende i trafiken, snarare än att stå med laser och skjuta stackare som framför sitt fordon 7 km/h över laglig hastighet :mad:
Hårdare krav för körkort, fortbildning vad gäller hänsyn och beteende, samt många nackskott skulle göra våra Svenska vägar mer framkomliga! :tummenupp

139 i verklig fart om det finns viltstängsel, vilket gör att jag kan hålla 150 på mätaren med min hoj och vara "safe" med körkortet. :tungan

Last edited:
Så länge det finns idioter i trafiken som kollar mer på sterion/mobilen & gör mycket annat en kollar rakt fram, så bör dessa stollar få en egen enskild väg genom landet, så slipper vi som nöjes kör frontkrocka med dessa.

Annars om alla fordon går på räls så slipper det bli massa olyckor.

Vem bryr sig vad det står på skyltarna när dom ändå är rekommenderad hastighet.

Last edited:
Frågan e fan inte bra... Vad spelar det för roll vad folk tycker. Vart vill man komma? Fan SH är full av sån här skit som bara slutar i pajkastning, lite skitsnack e bara. Kul men va fan... Varför inte ställa frågan.. hur många svängar bör det vara på en sträcka för att nån ska börja kalla den för krokig?

Kan du inte ställa frågan i en ny poll? :rofl

Tycker för övrigt att tråden är rätt så städad trots olika synpunkter.

I 20 års åldern med relativt färskt körkort och snabb bil eller mc och lite övertro på sin körförmåga var det inte ovanligt att folk frågade sig vad som egentligen vore en lämplig hastighet på just motorvägarna. Det minns jag mycket väl från den åldern. Förvånar mig inte det minsta att en sådan här fråga dyker upp med jämna mellanrum. De allra flesta i tråden som är i 30 års åldern eller äldre idag tror jag skulle svara lite annorlunda om de backat tillbaka till då de själva var 20. Inte brydde man sig om några tredje körfält eller att av och påfarter var anpassade. Man tyckte att vägarna var fulla med bromsklossar som borde få körkortet indraget på grund av att de hade hat och glasögon och verkade lite slöa i reaktionerna. Idag kan man se lite mer nyanserat på det och acceptera att alla inte är perfekta och att misstag görs. Man har beredskap för det på ett helt annat sätt än vad man hade som 20 åring. På den tiden saknade man erfarenhet helt enkelt och trodde att man var odödlig och en bättre förare än vad man i själva verket var.

Jag håller med till fullo att polisen borde fokusera mer på beteende än på hastighet. Men det vore givetvis inte lika lönsamt och skulle antagligen vara svårare att mäta framgångar på än att sätta upp rutinkontroller för hastighet och nykterhet när det närmar sig slutdatum för statistikinsamling för en viss period.

Runt Stockholm finns både 3 och 4 filer men högerfilen används sällan ändå...:död

Jora! Jag använder den dagligen. Fri fart är det dessutom där!
Är det tre filer så är mitten och vänster smockad så det är ju helfestligt när man får en fil för sig själv :)

Så för att svara på pollen tycker jag det är viktigare att folk ligger i rätt fil än ökad hastighet. Det går oftast betydligt långsammare än skyltad hastighet bara för att "blockmongon" har hamnat i fel fil.

Last edited:
'Anpassa farten efter omständigheterna', tycker jag alla trafikanter borde göra. Då skulle vi kunna återgå till fri fart utan att Svensson kör som en idiot. Jag tycker inte att det är ett orimligt krav att den som har ett körkort ska kunna ta ansvar själv. Ju mer vi anpassar fartgränserna efter det en och det andra, desto mindre tänker förarna. Någon har ju tänkt åt dem. Eller? Sluta med förmynderiet och kräv att den som kör också kan tänka!

För mågra år sedan läste jag om en 18-årig grabb som var djupt upprörd över att han kört av vägen. Han hade ju inte hållit mer är de 70 som stod på skylten. Att det var vinterväglag och en 90-graders kurva funderade han inte på. Han hade hållit skyltad hastighet! :huvet :huvet

Skyltarna kan aldrig visa 'rätt' hastighet. Det vore bättre med sunt förnuft än fler skyltar. :gnissla

Fri fart.
200 kunde till o med min gammla sierra v6 -89 ligga stabilt på vägen(gps fart).
Fast 150+ med crossdäck på en grushoj är fan läskigt ibland:gnissla

ooooh, skaran har röstat fram 140 som maxhastighet! :Bugar
hela 20kmh snabbare än nuvarande hastighet!! helt crazy vilken ökning! :Bugar
säker på att ni kommer klara av denna enorma ökning med 20 kmh? jag menar de är ju en svindlande skillnad! speciellt när man redan är uppe i 120, att då vrida rullen en millimeter och gå upp i 140?!?!?!? OJOJOJ dra åt helvete ni kommer dö på dirren!

gör en märkbar höjning eller höj inte alls... :glömdet

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...