Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

• Antal röstningar
    0
Beror på ifall man ska skriva sms eller läsa tidningen samtidigt man kör bil...

.

160 när man koncentrerar sig på att köra
60 när man skall SMS'a å uppdatera FB eller fippla på taxametern/GPS'en,bör även ha höger vägräcke tillverkat i teflon så man helt enkelt sätter farthållaren på 60 vrider fullt hö och klämmer ratten med låret ... så håller bilen spåret när man skall berätta för hela Fejsbook att man är på väg hem
:banana

Nu är det ju inte så att hastigheterna är satta för att man ska kunna köra säkert i de hastigheterna, utan för att man ska ha en rimlig chans att överleva/reagera OM det händer något oförutsätt.

Bortser man från det som står ovan, så tycker jag 110km/h för alla utom mig är perfekt. För mig gäller 139km/h marchfart. :tummenupp

Det här är någon som förstått nollvisionen! :tummenupp NÄR det hänt en olycka ska du överleva i Sverige. Men att undvika olyckor är inte prioriterat. :rolleyes: Därför har vi låga hastigheter så man kan tillåta gamlingar utan reaktionsförmåga i trafiken och att folk pratar i mobil medans man kör.:död

I Tyskland försöker man undvika att olyckor sker istället!:) I Tyskland trivs jag, :kär och som många sagt, lämplig hastighet beror på omständigheterna.
Hundra på motsvarande schuttivägar, som inte bombats av Tyskar så det blivit schutti, räcker mestadels för mig med packning eftersom jag kör lite bana ibland. :kär

200 är helt OK ensam med fri fart i Tyskland men hela Autobahn har inte det. Ofta 100-skyltat men det är också OK för det är liknande som Essingeleden men utan så många Tokholmare...

Jag håller inte hastigheten, jag anpassar den efter omständigheterna. Skyltad hastighet är en omständighet! :tungan

Ingen ide att höja till 140 på motorväg, ungefär 80% av alla medelålders män som gått och köpt en SUV (t.ex santa fe mfl) ligger ändå i 100km/h vid perfekt väder/väglag, och det är av den enkla anledningen till att dom är snåla och vill så gärna att deras nya bil skall dra under litern, att dom sedan får åka med ett ägg under foten som Agda 79 och spendera 4 timmar extra i bilen varje månad har dom aldrig tänkt på..:huvet

Folk är så fruktat enfaldiga många gånger. :smasha

140/160 kmh är typ lagom bilfart, så många skitbilar som inte klara mkt mer. Under 200 på sporthoj/sportbil borde vara olagligt i ytterfilen ;p MEN då 80% inte klarar att köra fortare än 100 så är det ju ingen mening att ändra lagarna. Betydligt hårdare uppkörning skulle vara ett alternativ enligt mig,,, allt för många Gubbar/kärringar och annat folk som inte ska sitta bakom ratt/styre över huvud taget. :huvet

Finns ingen logik att ha fartgränser på motorväg. 120,9 = lagligt, 121,0 = olagligt. Vad gör den där sista 0,1 km för skilland egentligen? Det är så mycket mer saker som är viktigare för att inte en krock ska ske. Det hela verkar mest vara upplagt för att det ska vara enkelt för farbor polisen.
Jag vill se civilbilar i hög fart i ytterfilen som plockar alla jävlar (rent ut sagt) som bara svänger ut utan vare sig koll eller framförhållning.

Den glestrafikerade motorväg jag kör mest är E20 mellan Åkers styckebruk och Södertälje. Det är bara några mil och då tycker jag 210-220 km/h är en skön bashastighet som ligger i "comfort zone" och så sprintar jag på när bilarna ligger lite mer glest.
Kör väldigt sällan motorväg med bil men är det glest så är farten ungefär samma som med hoj.

Svaret på frågan är helt given, farten vill vara fri! :hojraket

Skulle kunna vara fri fart i vänsterfil om folk kunde använda vänster backspegel.

Sen skulle man komplettera behörigheten B med B-, B- får alla halvblinda jävlar som inte upptäcker fordon i vänster backspegel och är allmänt värdelösa på att köra, har man B- får man ej köra i vänsterfil (körkortet dras in direkt i så fall), B- förare ska även ha en obligatorisk blinkande skylt på taket:
120px-11_20.svg.png

Detta skulle förmodligen rädda en hel del motorcyklister.

Sen skulle det vara nackskott på låtsaspoliser som blinkar med helljusen också (i en drömvärld)

Trenden från lagstiftarna verkar inte gå åt samma håll som omröstningen - http://www.expressen.se/motor/600-nya-fartkameror-ska-fa-ner-hastigheten/

Vore intressant att se hur många böter som utfärdats i de fallen där de uppmätt för hög fart, och inte bara mätt upp den. Ifall man inte inkasserar några böter känns det hyfsat meningslöst att kasta ut mer skattepengar.

Jag är kritisk till fartkameror då de bara kostar pengar utan att ge något mer än en marginell effekt. Folk viker ner solskyddet och slipper böter, bilderna är för dåliga och de ställs bara upp på 70+ vägar istället för vid skolor och andra 30-områden.

Mer manuella fartkontroller runt skolor istället.

Lämplig gräns på motorväg är väl nånstans 120-140 tycker jag.

En variabel hastighetsgräns på något sätt, vore nog optimal.

Sista året jag åkte hem från Ringen höll jag på att bryta ihop! Frukostrusning genom Köln, och lunchrusning genom Hamburg + alla semesterfirare (inkl mig) som ska hem. Packat med trafik i tre filer, de stunder jag kan hålla 100km/h är få. Fri fart på Autobahn, jo jo..!

Sent omsider kan jag, vid sju på kvällen, sticka iväg från Helsingborg, och de sista 47 milen hem. När jag skjuter in hojen i garaget hemma, är klockan kvart över tio, och jag har haft en fin kväll på en nästintill folktom E4:a.

Kriminellt? Ja, tyvärr.
Men hade tidpunkten varit en annan ex.vis måndag förmiddag med pendlare och lastbilar, hade mitt tempo förmodligen varit ett helt annat.

Alltså:
Variabel hastighetsgräns=bra skit!

Alternativet 'Stumt' finns ju inte! :confused:

Last edited:
Dum fråga tycker jag.
Det beror ju på väglaget, vädret, trafiken, tidpunkten på dygnet.
Gissa varför jag drar mot Stockholm vid midnatt.
Nu ska jag sova.

140 är lagom med både hoj och bil. Inte med släp dock, vilket nån tydligen tyckte som jag körde om häromdagen.

Jag håller ca 145km/h på hojen, perfekt avstämmning vad beträffar vindbrus och tid från västerås till stockholm.
Annars brukar det vara hastighet +29, gäller även för bil.

Finns ingen anledning att höja gränserna om man ser på hur vägarna ser ut nu, hade förmodligen bara gjort att det blivit ännu ryckigare att köra motorväg.
Tänk er att ligga i ~160 och sen ska lastbilen framför köra om ett släp i 82 km/h.
Du bromsar men vad får du i nacken ? Jo Bosse som pratar i telefon och inte har sett att du bromsat.
Det som behövs är 3 filer !

Röstar 120km/h

120 känns ganska lagom på svenska motorvägar.

Det talas om i Tyskland att hastighetsbegränsa många av dom sträckor av Autobahn där det idag är fri fart. Myndigheterna och försäkringsbolagen börjar trötta på dom masskrockar som händer lite för oftast där det är 50 + bilar inblandade. Så sent som för tre år sedan vart det en olycka med 260 bilar involverade. Sånt har mig veterligen aldrig hänt i Sverige.

Varför skulle det INTE vara fri hastighet?

Om man är innehavare av ett körkort så anser jag att minimikravet är att man själv kan avgöra vad som är lämplig hastighet med tanke på vägen, vädret, ljusförhållande, medtrafikanter, fordonet man framför, ens egen kondition och kunskap, osv.

Kan man inte avgöra det så ska man inte ha körkort ...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra