Växla ner utan koppling?

Erik19833

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2013
Hoj
00, Suzuki Gsx750 f
Har märkt att det går att växla ner utan att använda kopplingen. Blir inga missljud eller skrammel.
Är det ofarligt eller kommer grejerna gå sönder i långa loppet?

Allt går sönder om man använder det tillräckligt länge. Så länge du gör rätt så bör det inte ge akuta problem men troligen sliter det något mer precis som att växla upp utan koppling.

Jag växlar ner utan koppling lite då och då och jag har diskuterat det med Cobie Fair som nästan alltid gör det och vi har inte haft några problem iaf.

Vad är vitsen med det då, jag menar hur svårt ere å dra in handtaget och peta på växelspaken? Tar la en sekund lite drygt:P

Det går ju växla både upp och ner utan koppling. Har fungerat i 30 års tid utan att någon växellåda har gått sönder.:tummenupp

Om du bara lägger foten på och styr med gasen så trillar växeln i utan kraft. Då lär det inte slita mer. Men det vill ju till att man har lite känsla/motoröra.

Efter att ha setat som publik på en knixkurs så vet man att det finns många som stampar ner i lådan inför en kurva (med koppling) , då skär det i ryggmärgen.

Jag brukar tom i bilen växla utan koppling, just bara för att "känna" när växeln ska trilla i .

Kan ju säga att vill du misshandla hojen så ska du skita i kopplingen. När man rejsar så kopplar man inte när man växlar upp men alltid ner man växlar ner.

Jag antar att man vill använda kopplingen för nedväxlingen för att på så sätt kunna styra motorbromsen bättre, samtidigt så kan du inte växla ned utan koppling om du använder full motorbroms, alltså du skulle behöva ge lite gas för att släppa kraften på växlarna och då skulle du tappa bromsverkan.

Eller finns det någon annan anledning till att man kopplar på nedvägen men inte på uppvägen?

Vissa kurvor har man nerlägg när man bromsar och växlar ner (Torparn på Sviestad) och då vill man ge mellangas eller så har man slirkoppling annars så ligger du ner garanterat.

Växla ner utan koppling,,, jag är inte säker på hur det funkar men man har ju ett hårt tryck på kuggarna när man motorbromsar, växla upp utan koppling så släpper man gasen lite och trycket på kuggarna släpper och då petar man i nästa växel.

Kopplingen sitter där av en anledning, inte bara för start och stopp, om nu nån tänkte säga det.

Växla ner utan koppling,,, jag är inte säker på hur det funkar men man har ju ett hårt tryck på kuggarna när man motorbromsar, växla upp utan koppling så släpper man gasen lite och trycket på kuggarna släpper och då petar man i nästa växel.

samma lika, en liten dutt på gasen för att bryta motorbromsen så glider växeln lätt och ledigt i precis som när man växlar upp fast retardation istället för acceleration.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park