Crosstövlar, växeltrassel

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Häromdagen var det första gången testade jag att köra med crosstövlar. Kan säga att det var en inte odelat god upplevelse.

Kör ju motard och när en annons dök upp på ett par Sidi Crossfire slog jag till och tänkte att det här blir bra. Men näe... Stövlarna sitter som gjutna, sköna och stabila utav bara den. Kör annars i racestövlar(Sidi Mag-1) så jag inser att jag inte är van vid att ha stora och stumma stövlar på mig.

Hur i hela friden ska jag bete mig för att komma åt att växla!? Stampa ner en växel är ju pisslätt. Växla upp är meckigt, kommer inte ner med tån under växelpetaren. Stöveln hindrar (av naturliga orsaker) att jag kan sträcka på vristen.

Hjälp mig! Sitter jag fel, är jag talanglös eller helt enkelt för vanskapt och gammal för att hålla på med motard och borde hålla mig till scooter istället?

Gissar att jag postar i rätt del av forumet.

Flytta upp växelpedalen ett hack.Har det varit bekvämt att växla med racestövlarna sitter den garanterat lågt.
Särskilt om du köpt Crossfire med utbytbar sula(SRS)som är lite bulkiga.

Flytta upp växelpedalen ett hack.Har det varit bekvämt att växla med racestövlarna sitter den garanterat lågt.
Särskilt om du köpt Crossfire med utbytbar sula(SRS)som är lite bulkiga.
Bekvämt ja, i relation till de mycket styvare stövlarna.

Tack för tipset! 🙂

Då blir det till att mysmecka innan våren. Tur att jag kan köra inomhus på vintern. Har tillgång till ett stort garage.

Annars brukar det finnas fotpinnar som är lägre/tillbakaflyttade i olika varianter om man behöver mer utrymme.Jag tror 690 har lika fotpinnar som lite äldre endurohojar från KTM?
Isåfall finns det bla här: http://partsbysweden.se/fotpinnar

Tål att tänkas på det där med pinnar. Har hyfsat stora fötter. Kanske kan spela in att 46orna ska få plats?

En vanesak bara. Du behöver inte få in hela foten under pedalen om du inte har srs, jag brukar växla upp med kanten på sulan.

En vanesak bara. Du behöver inte få in hela foten under pedalen om du inte har srs, jag brukar växla upp med kanten på sulan.
Det är SRS-sula.

Men vanesak är det nog till största del. Letar genvägar bara, lat som man är.

Har bara kört 10-15 minuter med dem.

Tål att tänkas på det där med pinnar. Har hyfsat stora fötter. Kanske kan spela in att 46orna ska få plats?
Har bytt till längre/justerbar pedal på alla mina hojar de senaste åren just för att 46-47 storlek på stövlar - även för gatbruk - blir för stor rörelse för att bekvämt få in tån under pedalgummit.

Tuono - flyttade bak pinnar ca 2cm men inte pedal
R1200GS - SW Motech, förlängd/justerbar pedal
F900XR - BMWs egna förlängda/justerbara pedal
R1200S - Gilles tillbakaflyttade pinnar + deras justerbara pedaler

På min jävla Honda går det inte att flytta växelspaken ett hack uppåt. Tar i kåpan då. Det går bra när jag kör i vanliga skor men inte mina mc stövlar. Jag är en och 85 över havet.
Klart det går men kräver lite mer jobb med foten

Motocross kör man ju främst stående och när man står upp och accelererar har man ju kroppen framåtlutad som kompensation för accelerationskrafterna, det gör ju att trampdynan åker neråt relativt en helt neutral position.
När man sedan bromsar och vill växla ner står man ju istället med rumpan långt bak och då hamnar trampdynan automatiskt högre upp och man bör inte ha några problem att peta ner växelpedalen.
Därmed har man inga problem med växlingarna om man kör cross/enduro på rätt sätt.

Crosskängor är väl egentligen lite för styva för motardåkning där man sitter mycket och inte får så mycket rörlighet kvar i fotleden. För motardåkning vill jag nog ha pedalen så pass högt att jag får in foten under pedalen och kan växla uppåt obehindrat.

Sedan får man väl helt enkelt acceptera att man måste lyfta foten från pedalen för att kunna växla ner vid inbromsningar.

Möjligen kan man lära sig att växla upp med hälen, och då justera bromspedalen lägre så man kan växla neråt utan att lyfta foten.
Många kanske de flesta toppförarna inom motocross växlar med hälen i starten. Därefter står dom ju upp och växlar som oss andra.

*/ ?>
Back