Tips på on/offroad - smidig och hyffsad effekt

Vad kan du berätta om din nuvarande hoj?
Duger den östersjön runt?

Kan nog berätta en del men det beror lite på hur frågeställningarna är =) Jag är 175 och tar man bort ettan så har man fått fram vikten, sitter bra på den, når ned med fötterna helt så att säga och kan lyfta upp hojen utan större besvär både i terräng och på asfalt. Kan ju tilläggas att jag aldrig kraschat med den men blivit tvungen att lägga ned den när jag inte orkat hålla mot vid träning på krypkörning samt igår när jag skulle vända på en stig :tummenupp Skydds barsen (eller hur man säger) runt moroten är grymma, den får en bra vinkel vid nedlägg så att man inte slår i kåpor eller tank så lätt samt underlättar lyftet.

200kg är väl inte jättetungt (i klassen) men visst känns det när man kommer i obalans i terrängen men som igår när jag bromsa på mig utför en meterbred grus/lersand/sten backe och vingla omkring så att jag trodde jag skulle få hämta röjsågen för att hitta den nedanför branten så gick det bra ändå. Den lyder bra och är trots allt inte särkilt svår/tung att räta upp eller få stopp på vinglet med rätt teknik, sistnämda gäller bara övning för mig. Över regelrätta hopp har jag inte riktigt vågat flåsa på så pass att det blir någon luftfärd. Vet inte riktigt hur hojen klarar sådan behandling heller för den delen men upp/gaspådrag och utför med framhjulet i luften känns tryggt iaf. Någe djupare vattenhinder än 20-30cm har det inte blivit ännu så det visar sig någon vacker dag.

Ang komfort och att transportera sig längre sträckor så har jag väl inte så stor erfarenhet, har åkt ett gäng 20-30 mils rundor utan bekymmer varken där bak eller övrigt att tänka på. 15-20 mil i ett svep har iaf funkat bra för mig och stoppen efter den sträckan har helt enkelt varit pga turen inte varit längre och inte pga något av ondo. Tror med andra ord att längre turer inte är några större bekymmer men tankning blir aktuellt runt 30 mil i vilket fall. Tankmätaren är väl inte den exaktaste på marknaden = visar fullt ca 15 mil och sen dalar det nedåt och har inte prövat på att köra slut. Förbrukning runt 05-07 beroende på högerhanden. Fartmässigt så räcker det ju till för de flesta ändamål men en 6 växel hade ju varit fint, mest av bekvämlighetsskäl även om jag inte stört mig på vibrationer eller så men känslan av att man ligger o "pressar" redan i motorvägsfart + moms o uppåt kan bli lite tröttsamt.

Har hjälm med kepa vilket resulterar i lite irriterande nackträning när det går något fortare, kan väl inte beskylla hojen så mycket för det även om en högre ruta kanske skulle mildra det hela men det är inte aktuellt för min del. Blir helt enkelt hjälm utan kepa någon gång framöver istället.

Hade den på service idag, byttes till annan olja och diverse justeringar vilket gjorde duktig skillnad. Innan hade den Castrol GPS vilken många svartmålar pga kopplinslir, inte märkt av något slir efter bytet men inte fullgott testat heller ännu. Kedjan var dåligt spännd men inte någe överdrivet, trots detta gjorde det susen när den tightades till något idag, inga monsterlagg vid aktiva växlingar, missljud etc så det känns riktigt bra. Sett rätt många med hopprep till kedjor och dåliga drivpaket för övrigt men folk verkar "leva med" hojen i brist på bättre vetande, om de visste vad de missade så skulle de nog fixat det mycket tidigare. Nu får förvisso min jobba ganska hårt då jag tycker det e kul att använda grejjerna, vill lära mig och se till att det servas därefter för den delen. Fiser man däremot omkring i stan, till o från jobbet och liknande så kanske man inte lägger märke till ovanstående lika mycket med förtidspensionerade drivpaket som följd.

Har åkt en del gruppkörning också, motarder och sporthojar har det blivit med. Motarderna är svårast att hänga på, naturligtvis kan jag inte ta rygg på ett högfartsgäng på sporthojar men nu syftar jag på körning i den hastighetsintervall som jag rent teoretiskt kan följa. Motarderna är ett ganska sammansvetsat gäng och riktigt duktiga på körning i grupp, när det blir lite klungor så har jag lättare att följa än när de är mer eller mindre en enda stor klunga. Det har dock visat sig vara en übergrüm träning för mig, visst första vändan var det mest läskigt för jag försökte hålla ett tempo som var för högt för mig och på vägar jag aldrig sett förut ens på karta. Men sedan har man insett att det bara är att hålla sitt tempo och arbeta sig uppåt och då har det satt sig riktigt bra.

Detta visade sig inte minst när det blev gruppkörning med sporthojar, nu visste jag iofs inte att så skulle bli fallet men tror det blev jag och resten enbart sporthojar, nästintill iaf. Det var väl en hel del färskingar precis som jag med i gruppen, liksom syftet men tyckte jag hängde på bra ändå och då växer man ju lite och även tron på hojen. Senare blev det att jag låg bakom de snabba pojkarna och hängde väl inte med helt (kurvigt) men tappa inte bort dem iaf och avståndet till klungan bakom växte om vartannat.

Har kört en bit över 500 mil med den sedan 24/6. Har man inte krav på en alltför snabb hoj på långfärden tror jag man uppskattar Transalpen, bekväm som inte är bäst på något men bra på allt.
 
Provkört Teneren nu, säkert buskul på grus och lite offroad men på väg imponera den inte. Fartresurserna lyste med sin frånvaro och vibrationerna med sin närvaro... speciellt när man försökte hitta de förstnämda. Vid första rödlyset när det slår om till grönt är jag lite för tidig med växlingen så när jag ska växla till tvåan tvärddör den med ett påtagligt ryck = tjuck! Kopplar o startar rullandes, i med ettan och så reser sig skiten... :tummenupp Jag behärskar inte sådana konster så jag släpper genast av, i med tvåan och iväg. Mycket trafik så det tog sin tid att ta sig fram mellanåt, ovan med höjden på hojen så jag valde att inte trixa mig fram i köerna någe speciellt. När jag satt still en smula rastlös i en kö, neutralen i, gasade jag till två ggr lite lätt - brum brum - tyst - den dog. Starta utan besvär, poffa och panga vidare vilket den för övrigt gjorde under hela provturen, egenskap eller kanske något inkörningssyndrom..?

Blev stadstrafik, motorväg, lite grus/dålig väg pga byggarbetsplats. Väl tillbaka snacka jag med säljaren, förklara just som jag tyckte att det nog var kul på rätt underlag men att transportera sig var väl ingen fröjd direkt. Han jämförde den med 660R och la till 660Z fördelar och att det går ju att köra touring med den. Möjligt i en jämförelse med 660R men inte i det jag efterfrågar dock.

Har blivit lovad att testa en enstånkare som vibbrerar lite och se vad lite är i sammanhanget men som det känns nu är det en twin som gäller. Bmw hade tyvärr sålt sin demo 800 men jag skulle stämma av med dem när de fick in en ny demo så får man se vad den har att erbjuda =) Med den känns det dock som att jag får hoppas på något kap under hösten eller vintern.
 
Ja som sagt Tenerén är inte en hoj för alla. Avgassmällar är nåt som hör enstånkor till och är inget man kan bli av med, att den känns slö kan ha att göra med att den inte är inkörd, min lossnade inte föränn 150 mil ungefär. Den är ju inget effektmonster sen heller om man inte låter den andas ordentligt iofs. Att köra långt med Tenerén är ingen konst, finns många som avverkat 1000-milatripper på den, men man ska nog vara rätt person för det och gilla enstånkor med skogsegenskaper. Vill man mest ligga å slappa på asfalt är nog GS'arna bättre alternativ, och har man tur så kan man hitta ett ex som inte krånglar. :)
 
Prova en Africa twin XRV750, troligen fortfarande den bästa offroad/äventyrshojen som finns att tillgå trots att den inte längre tillverkas.

Prisbild för en som gått 3-4000 mil, vilket inte är nånting för en AT, är 25-50 tkr.

Den piskar den nya trans alpen med hästlängder på alla punkter. Jag skulle dessutom föredra förra generationens trans alp före den nuvarande.
 
Prova en Africa twin XRV750, troligen fortfarande den bästa offroad/äventyrshojen som finns att tillgå trots att den inte längre tillverkas.

Prisbild för en som gått 3-4000 mil, vilket inte är nånting för en AT, är 25-50 tkr.

Den piskar den nya trans alpen med hästlängder på alla punkter. Jag skulle dessutom föredra förra generationens trans alp före den nuvarande.

och vad säger du/ni om en super tenere från runt -91?
 
och vad säger du/ni om en super tenere från runt -91?

Bra hoj det med, härligt ryt i paralelltwinnen, går dessutom att klämma in TRX850 motorn, lite törstigt dock, inte lika driftsäker som AT. Mindre utbud, inte lika eftertraktad som begagnad, inte sålt lika bra som AT och då finns det sämre tillgång på begagnade delar om det skulle behövas. Chassie och väg/offroadegenskaper är likvärdiga som AT. Dyrare än AT att försäkra då jag kollat iaf.
 

Jo att dom smäller är inget nytt för mig efter några körningar i grupp med enstånkor men den här var av ett slag för sig. Nu är det dock inte därför jag räknar bort den och med originalpiporna kändes det inte direkt störande så heller. Vibbrationerna är inget jag har något intresse av att vänja mig med och framförallt inte för dom fartresurserna den erbjöd som sagt. Om jag drog ut den hyggligt på ettan och tvåan så kändes trean direkt slö vilket nog var första gången för mig på en mc. Men men det är alltid kul att provköra =) Sen slappa asfalt vet jag inte om det blir så mycket... men möjligheten ska finnas ;)


Jo AT´n är något som påpekas av många, prisbilden stämmer dock inte riktigt överens med det jag tittar på. Intresserad av 02-03 och pengen i sig är väl inte hela världen men i jämförelse med vad man får istället så blir jag lite kluven. De vill ha runt 50k och några lite till för en med 3000-4000 mil på mätaren och så finns det en drös XL700 -08´or för 60-80k med 0-1500 mil på mätaren. Dum jämförelse kanske då jag inte blev särskilt imponerad av nya XL700 men för att jämföra med något likt som jag kommer på.

Men men det gäller som tidigare att lyckas provköra, lite klurigare med en AT naturligtvis. Enda nackdelen jag kommer på utan provkörning är de 35 extra kilona i tjänstevikt men man får väl spendera lite tid på gymmet :tummenupp

Har jag lite flax blir det till o provköra Bmw´n imorrn.
 
skulle man åka riktigt långt så är Tenerén att föredra då den är pålitlig och ganska bra anpassad för en långresa som den är

ska man köra omkring hemma så kan man nog tröttna på dom 48 hk på ca 180 kilo

om 800gs var riktigt pålitlig så vore den ett självklart förstavall
men som det är nu så har den haft lite väl mycket problem tex


Flertalet kedjor har gått av eller har bytts utt på garantin
Dom har tydligen använt någon billig CZ kedja från Tjeckoslovakien

Mc`n stannar helt plötsligt http://www.youtube.com/watch?v=inW6sCZwvH8&feature=related
Finns lite teorier om det men ingen verkar ha lokaliserat problemet hittills

slangen för kylningen på motorn har en tendens till att lossna

EWS problem
tändningslåset känner inte igen nyckeln och startar inte http://www.youtube.com/watch?v=kQnGgAOzcng&feature=related


finns fler problem och massa mer att läsa om det här http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=195475
 
skulle man åka riktigt långt så är Tenerén att föredra då den är pålitlig och ganska bra anpassad för en långresa som den är

ska man köra omkring hemma så kan man nog tröttna på dom 48 hk på ca 180 kilo

om 800gs var riktigt pålitlig så vore den ett självklart förstavall
men som det är nu så har den haft lite väl mycket problem tex


Flertalet kedjor har gått av eller har bytts utt på garantin
Dom har tydligen använt någon billig CZ kedja från Tjeckoslovakien

Mc`n stannar helt plötsligt http://www.youtube.com/watch?v=inW6sCZwvH8&feature=related
Finns lite teorier om det men ingen verkar ha lokaliserat problemet hittills

slangen för kylningen på motorn har en tendens till att lossna

EWS problem
tändningslåset känner inte igen nyckeln och startar inte http://www.youtube.com/watch?v=kQnGgAOzcng&feature=related


finns fler problem och massa mer att läsa om det här http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=195475

Samtidigt måste man ha i åtanke att alla tusentals nöjda kunder till diverse modeller oftast inte skriver i olika forum om hur bra deras hoj är.

Innan jag köpte min GS lusläste jag på olika forum och det verkade ju som var och varannan mest hade hojen på verkstad. Nu efter två år har jag inte haft ett enda strul.

Skulle inte tveka på en GS800 pga kvalitetsbekymmer. Ny hoj med bra garantier hos en seriös handlare ska fungera.

//F
 
Samtidigt måste man ha i åtanke att alla tusentals nöjda kunder till diverse modeller oftast inte skriver i olika forum om hur bra deras hoj är.

Innan jag köpte min GS lusläste jag på olika forum och det verkade ju som var och varannan mest hade hojen på verkstad. Nu efter två år har jag inte haft ett enda strul.

Skulle inte tveka på en GS800 pga kvalitetsbekymmer. Ny hoj med bra garantier hos en seriös handlare ska fungera.

//F


visst finns det många nöjda BMW ägare
men det är fortfarande ett oroväckande stort antal som har haft problem med dem
och responsen från BMW för att åtgärda problemen
har ju inte varit så imponerande hittills

BMW har ju utmålat flertalet av deras modeller som äventyrsmc och då är ju pålitligheten enormt viktig
man har ju inte så stor nytta av garantin i Mongoliet

fast jag har läst mycket negativt om gs800
så är det inte omöjligt att det blir en sån för mej
då den trots allt har mycket av det jag vill ha i en offroad

och hade jag inte läst allt negativt om den så skulle jag redan vara ägare till en

det lutar åt att jag köper en 2010 modell och hoppas på att det mesta är fixat
(om man nu inte hinner ändra sej över vintern)
 
Om ni skaffar en 800GS, se i alla fall till att ha med en polare på XT som kan bogsera er vid behov. ;)

MyBiketowingBMWoutofgas.jpg
 
...jag sitter och väntar på att du skall testa en kåtte...690 är ju det du letar efter, du har nog inte bara förstått det än.

/J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top