Stora tråden om praktiska och sköna byxor

Har normen blivit att alla byxor ska vara översållade med "härliga funktionella stretchpaneler"?
Har ett par fjällrävbyxor i G1000 utan stretch som är trasiga på fler än ett ställe.

Kanske finns modellen kvar i deras sortiment, men borde det inte finnas liknande för lägre pris? Utan strechpaneler såklart.

Hemma går jag mest runt i "hantverkarbyxor". Har fått ett gäng av sonen som fått från jobbet (som mekaniker). Svarta och diskreta med text Novation eller Bavaria på benen och massor av fickor för mobiler och verktyg mm. Riktigt sköna. Några var helt nya pga att de varit för små för sonen, men tack och lov precis lagom för mig. Längre tillbaka var det mest minns gamla m/90 pansarbyxor som gällde, men de är något trånga i storleken nu och jag vill inte slita för mycket på dem då det är svårt att byta eller hitta nya.

Till jobbet tar jag oftast ett par äldre 5.11 men som börjar bli slitna med åren och jag har nyligen gått över till Blåkläder sk servicebyxa eller industribyxa. Även de har jag fått. De passar inte för grovarbete, men däremot diskreta nog att fungera på jobbet och har några tunna fickor fram på benen där mobilerna får plats. Torkar fort om de blivit blöta i regn också. Enda saken jag inte gillar är knappen som hamnar bakom skärpet och trycker mot magen när man sitter ner. Den skulle jag behöva byta mot en tunnare modell och sy om lite.

Hemma går jag mest runt i "hantverkarbyxor". Har fått ett gäng av sonen som fått från jobbet (som mekaniker). Svarta och diskreta med text Novation eller Bavaria på benen och massor av fickor för mobiler och verktyg mm. Riktigt sköna. Några var helt nya pga att de varit för små för sonen, men tack och lov precis lagom för mig. Längre tillbaka var det mest minns gamla m/90 pansarbyxor som gällde, men de är något trånga i storleken nu och jag vill inte slita för mycket på dem då det är svårt att byta eller hitta nya.

Till jobbet tar jag oftast ett par äldre 5.11 men som börjar bli slitna med åren och jag har nyligen gått över till Blåkläder sk servicebyxa eller industribyxa. Även de har jag fått. De passar inte för grovarbete, men däremot diskreta nog att fungera på jobbet och har några tunna fickor fram på benen där mobilerna får plats. Torkar fort om de blivit blöta i regn också. Enda saken jag inte gillar är knappen som hamnar bakom skärpet och trycker mot magen när man sitter ner. Den skulle jag behöva byta mot en tunnare modell och sy om lite.
Åh, M90/P. Vilka sköna byxor det var.

Nackdelen i det civila mörkret man befinner sig i nu är mönstret och möjligheten att anskaffa dem. Visst finns kopior på marknaden men det är inte riktigt samma sak som kronmärkt varpsatin.

Åh, M90/P. Vilka sköna byxor det var.

Nackdelen i det civila mörkret man befinner sig i nu är mönstret och möjligheten att anskaffa dem. Visst finns kopior på marknaden men det är inte riktigt samma sak som kronmärkt varpsatin.
Går det att få tag på riktiga, kronmärkta 90-kläder nuförtiden?

Köpte ett par M90P-kopior på Tradera för ett tag sedan. Svarta. Helt ok.
Både blocket och tradera kasserar annonsen om det är kronstämlat eller om misstanke finns om att det är militärt.
Skulle sälja ett par kronomärkta gummistövlar (Nokian) som var inköpta på ÖoB för 100 år sedan. Men det gick inte för sig utan inköpskvitto. Rådet jag fick var att åtelämna dessa till krigsmakten.

finns en del kläder - har köpt m39/58 grå vadmalsuniformen. Suveränt vid skogsarbete, blir inte blött, brinner inte när man eldar ris o kvistar, hyfsat varmt (men det är knappar så krävs en del undertill för att stoppa vind som slinker in)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back