Alltså steffo du får ursäkta uttrycket men jag tycker det verkar som att du drar det där från arslet. Låter inte som någonting jag hört tidigare.
I övrigt så är det då fan vad ni gnäller. Finns väl knappast någonting mer irriterande än människor som ska berätta hur man ska köra? Om man ska gnälla på någonting så är det att det går för långsamt eller för snabbt, finns väl ingenting som spelar mindre roll än hur de växlar?
Du får faktiskt tro vad du vill.
Det om att man ska undvika att använda mer än halvgas och att gå mer än halvvägs upp i varvtalsregistret (typiskt ca 3000-3500 rmp) är det inte jag som hittat på. Det är det en snubbe som lärde ut Eco-driving som sade.
Att min bil drar betydligt mycket mer om jag använder mig av fullgasacceleration är inte heller något som jag hittat på. Det berättar både färddatorn i bilen och bensinräkningen för mig med all önskvärd tydlighet.
Kom inte och tro att du inte får ganska rejäla strömningsförluster när avgaserna ska driva en turbindjävel så att den ger över 2 bar i insugsröret.
För att vara konkret.
Kör jag så ekonomiskt jag kan och växlar upp tidigt, aldrig använder mer än halv gas och inte låter den gå över 2000 rpm (då turbon börjar snurra ordentligt) så kan jag i bästa fall klara mig på strax över 1 l/mil i stadstrafik.
Använder jag fullgasacceleration men ändå växlar tidigt (före 3000 rpm) så kommer jag aldrig under 1,5 l/mil.
Det innebär inte att jag hävdar att man måste köra på det sättet. Jag säger bara att om man vill köra så ekonomiskt som möjligt så ska man köra på låga varv och växla tidigt. Jag själv klarar nästan aldrig av att köra en tank ekonomiskt. Jag skrattar hellre när jag gasar även om jag inte tycker det är direkt kul att hälla i bensin sedan.
You must really love Michael Bolton, with the same name and all.