Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
jag fick en sån att dra över 3 liter etanolOm jag jag har exempel??? Jag är sambo!
Ang. eco-driving så hade jag det som sport istället för att köra fort med mi fd. Golf VI Multifuel.. 1an kort, dra på 2an och sen i med femman från 40-60 beroende på vilken fart man ville upp i. Drog 0,7-0,75 på E85!
jag fick en sån att dra över 3 liter etanol![]()
Haha, Nej fasen, jag kan nog tillrättavisa (diskutera situationen) med majoriteten av människorna i min omgivning, men det är ju inte dom situationerna man kommer ihåg, utan alla jävla (få hehe) gånger som personen flippar totalt för att dom inser att man kommer med ett tips som är smatare/bättre än deras nuvarande handling.![]()
När mina farsa tar snus av mig så lägger han alltid locket under dosan så det blir fullt av snus... är jättejobbit men säger aldrig till han, när kopmisar gjort så hugger jag direkt![]()
Originalfrågan, JA!! Annars lär sig idioterna aldrig. =)
Sedan ska jag nog inte berätta vad jag anser om de flesta bilister på vägarna. Jag skulle vilja ha en typ av kommunikationsmöjlighet till bilarna jag stöter på som kör som puckon.
En nyonskylt man kan skriva in saker på kanske... Eller en fet speaker på taket man kan gasta i![]()
Töntig variant. =)
Hur säger man till en tjej att hon hade varigt dö snygg om hon bara tog hand om sin kropp?
Hur säger man till en tjej att hon hade varigt dö snygg om hon bara tog hand om sin kropp?
Ecodriving går ut på att använda färre växlar och accelera upp i fart fortare.
Min markin har 6 växlar. Jag snabbstartar (max 1 billängd) på 1an, varvar lite på 2an, sedan upp i fart på trean och växlar upp till sexan.
Sen kör jag på 0.55 med en fullstor kombi med.![]()
![]()
/ Jens
Inte helt korrekt.
Eco-driving går ut på att minimera utsläpp och föroreningar.
Grundprincipen är att man skall komma så fort som möjligt upp i önskad marschfart utan att använda mer än ungefär halv gas och utan att gå över 3000 varv/min.
Detta för att högre varvtal eller mer gaspådrag leder till att katalysatorn inte renar lika effektivt samt att optimal förbränning oftast är mellan 2000 och 3000 varv/min.
Visst kan man på många bilar hoppa över enstaka växlar utan att bryta mot detta men ofta innebär det att man går utanför det varvtalsområde där förbränningen är optimal och avgasreningen fungerar optimalt.
I teorin så har en ottomotor högre verkningsgrad på en högre växel och mer gaspådrag då strömningsförlusterna blir lite mindre men om man går ner på för låga varvtal så är inte motorn avstämd för detta och går då mindre effektivt då förbränningen inte blir lika bra.
Självklart, om det inte vore för jag ville njuta av resultatet!Säg det och ducka.
Har gått ecodrivingkurs med lastbil och med personbil, ingen av dem föreslog det du föreslår. Snarare tvärtom. Full gas upp i fart, mycket motorbroms. Det var magin i dom kurserna jag gick.
/ Jens
Alltså steffo du får ursäkta uttrycket men jag tycker det verkar som att du drar det där från arslet. Låter inte som någonting jag hört tidigare.
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |