Tillrättavisa människor man inte "får" tillrättavisa?

Om jag jag har exempel??? Jag är sambo!

Ang. eco-driving så hade jag det som sport istället för att köra fort med mi fd. Golf VI Multifuel.. 1an kort, dra på 2an och sen i med femman från 40-60 beroende på vilken fart man ville upp i. Drog 0,7-0,75 på E85!
jag fick en sån att dra över 3 liter etanol :3freak

Werzion: Du får alltså skäll om du rättar "de flesta" människorna i din omgivning? Snacka om otur med umgänge! :D
Inte för att jag är omringad av krämens kräm men det ger mig tillfredställelse att säga åt farsan vad han gör aldeles för fel när han kör.
Typ på E4:an när vi ligger i stabila 90: -Bra gissat pappa! Men 5:ans växel är rätt svar, inte 4:an. :mattias osv..

Gör ju ont i själen när folk slappar med växlandet när man själv älskar att alltid ha rätt växel i, varvtalsmatcha och motorbromsa där andra håller ner kopplingen. ^^ Jag växlar säkert dubbelt så ofta som medelsvennson när jag har manuell låda. Nu har jag som genom kass karma/slump en automatlåda som dricker lika mkt soppa som motorn själv. :(

Ecodriving is de shit! Nästan lika kul som att brassa järnet ibland!

Haha, Nej fasen, jag kan nog tillrättavisa (diskutera situationen) med majoriteten av människorna i min omgivning, men det är ju inte dom situationerna man kommer ihåg, utan alla jävla (få hehe) gånger som personen flippar totalt för att dom inser att man kommer med ett tips som är smatare/bättre än deras nuvarande handling. :näsblod

Haha, Nej fasen, jag kan nog tillrättavisa (diskutera situationen) med majoriteten av människorna i min omgivning, men det är ju inte dom situationerna man kommer ihåg, utan alla jävla (få hehe) gånger som personen flippar totalt för att dom inser att man kommer med ett tips som är smatare/bättre än deras nuvarande handling. :näsblod

Fast det där beror ju helt på hur man uttrycker sig vid den givna stunden.
Att komma med pikar, nedlåtande och spydiga kommentarer är ju som bäddat för konfrontationer och bråk. Om personen i fråga är väldigt känslig för att
"bli tillrättavisad" fär man helt enkelt lägga upp det på ett annat sätt som inte den personen kan ta illa vid sig.
Bädda in det i ett litet flufffigt moln, utan att vara ironsik när du säger det. Säg det som om att du egentligen låtsas om att den personen egentligen vet detta, men tillfälligt har glömt.
Då tillrättavisar du inte, utan endast påminner vänligen att den personen glömt det självklara utan att stöta dig vidare med denna.
Usch vad mesigt det där lät och visst är det höjden av
trippa-på-tårna-filosofiln, men ibland är det inte värt att starta ett tjafs om man vill ha snabba resultat utan konflikter. :)

När mina farsa tar snus av mig så lägger han alltid locket under dosan så det blir fullt av snus... är jättejobbit men säger aldrig till han, när kopmisar gjort så hugger jag direkt:P

När mina farsa tar snus av mig så lägger han alltid locket under dosan så det blir fullt av snus... är jättejobbit men säger aldrig till han, när kopmisar gjort så hugger jag direkt:P

Märks att ni är släkt med tanke på att du istället väljer att lägga locket på.

:hihi

Hur säger man till en tjej att hon hade varigt dö snygg om hon bara tog hand om sin kropp?

Originalfrågan, JA!! Annars lär sig idioterna aldrig. =)

Sedan ska jag nog inte berätta vad jag anser om de flesta bilister på vägarna. Jag skulle vilja ha en typ av kommunikationsmöjlighet till bilarna jag stöter på som kör som puckon.

En nyonskylt man kan skriva in saker på kanske... Eller en fet speaker på taket man kan gasta i :)

http://www.coolstuff.se/Drivemocion

:)

Ecodriving går ut på att använda färre växlar och accelera upp i fart fortare.

Min markin har 6 växlar. Jag snabbstartar (max 1 billängd) på 1an, varvar lite på 2an, sedan upp i fart på trean och växlar upp till sexan.

Sen kör jag på 0.55 med en fullstor kombi med. :krama :gnissla

/ Jens

Inte helt korrekt.
Eco-driving går ut på att minimera utsläpp och föroreningar.
Grundprincipen är att man skall komma så fort som möjligt upp i önskad marschfart utan att använda mer än ungefär halv gas och utan att gå över 3000 varv/min.

Detta för att högre varvtal eller mer gaspådrag leder till att katalysatorn inte renar lika effektivt samt att optimal förbränning oftast är mellan 2000 och 3000 varv/min.

Visst kan man på många bilar hoppa över enstaka växlar utan att bryta mot detta men ofta innebär det att man går utanför det varvtalsområde där förbränningen är optimal och avgasreningen fungerar optimalt.

I teorin så har en ottomotor högre verkningsgrad på en högre växel och mer gaspådrag då strömningsförlusterna blir lite mindre men om man går ner på för låga varvtal så är inte motorn avstämd för detta och går då mindre effektivt då förbränningen inte blir lika bra.

Inte helt korrekt.
Eco-driving går ut på att minimera utsläpp och föroreningar.
Grundprincipen är att man skall komma så fort som möjligt upp i önskad marschfart utan att använda mer än ungefär halv gas och utan att gå över 3000 varv/min.

Detta för att högre varvtal eller mer gaspådrag leder till att katalysatorn inte renar lika effektivt samt att optimal förbränning oftast är mellan 2000 och 3000 varv/min.

Visst kan man på många bilar hoppa över enstaka växlar utan att bryta mot detta men ofta innebär det att man går utanför det varvtalsområde där förbränningen är optimal och avgasreningen fungerar optimalt.

I teorin så har en ottomotor högre verkningsgrad på en högre växel och mer gaspådrag då strömningsförlusterna blir lite mindre men om man går ner på för låga varvtal så är inte motorn avstämd för detta och går då mindre effektivt då förbränningen inte blir lika bra.

Har gått ecodrivingkurs med lastbil och med personbil, ingen av dem föreslog det du föreslår. Snarare tvärtom. Full gas upp i fart, mycket motorbroms. Det var magin i dom kurserna jag gick.

/ Jens

Säg det och ducka.
Självklart, om det inte vore för jag ville njuta av resultatet!:hihi Har en känsla av att hon knappast kommer tacka mig :(

Funderar på ställa ledande frågor som vilket gym som är bäst och om hon ska med på löprunda :rofl

Har gått ecodrivingkurs med lastbil och med personbil, ingen av dem föreslog det du föreslår. Snarare tvärtom. Full gas upp i fart, mycket motorbroms. Det var magin i dom kurserna jag gick.

/ Jens

Japp. Motorbroms är jag med på. Då stänger ju en modern motor med insprutning av bränsletillförseln.
Fullgas är jag dock inte med på. Många bilar har en relativt liten katalysator för att den skall bli varm fort. Det innebär att vid fullgas går en del av avgaserna genom katalysatorn utan att renas vilket ökar utsläppen och således är dåligt för miljön. Exempelvis Volvo V40 har en katalysatordimensionering som gör att den blir varm fort men den har uselt miljöindex på fullgas.

Dessutom får man ganska stora strömningsförluster på grund av det höga avgasflödet om man trampar plattan i mattan.

Nu tror jag iofs inte att det får någon katastrofal påverkan på bränsleförbrukningen om man använder full gas eller halv gas upp till marschfart på en modern bil under förutsättning att man inte går för högt upp i varvtalen och så länge som man ser till att vara så snabbt som möjligt upp i den hastighet man vill hålla.

Med andra ord. Sett till bara bränsleförbrukningen så kan man gärna accelerera upp till fart med full gas men undvika höga varvtal men ur utsläppshänseende så bör man undvika fullgas då det leder till sämre avgasrening utan att spara bränsle.

Har man en bil med turbu hamnar läget i ett helt annat. Då skall man inte använda fullgas eftersom detta leder till en ganska stor ökning av strömningsförlusterna (pga att det är ganska trångt genom turbon) och högre bränsleåtgång.
På min bil ökar i vart fall bränsleåtgången radikalt om jag accelererar med fullgas även om jag inte låter den gå mer än drygt halvvägs upp i varvtalsregistret.

Att jag sedan själv oftast inte tillämpar Eco-driving är en annan sak. Min högerfot är lite för tung för det.

Alltså steffo du får ursäkta uttrycket men jag tycker det verkar som att du drar det där från arslet. Låter inte som någonting jag hört tidigare.

I övrigt så är det då fan vad ni gnäller. Finns väl knappast någonting mer irriterande än människor som ska berätta hur man ska köra? Om man ska gnälla på någonting så är det att det går för långsamt eller för snabbt, finns väl ingenting som spelar mindre roll än hur de växlar?

Last edited:
Alltså steffo du får ursäkta uttrycket men jag tycker det verkar som att du drar det där från arslet. Låter inte som någonting jag hört tidigare.

Om du ursäktar mig så tycker jag att alla ecodrivingkurser verkar vara dragna ur arslet, och inte nog med det, olika arslen varje gång dessutom.

Gå tre olika kurser och du får lära dig tre olika körsätt somm alla är det enda rätta och allena saliggörande både för miljö och plånbok.

Men betalt ska dom ha för kurserna, och obligatoriskt i körkortsutbildningen har det dessutom blivit!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025