Tillrättavisa människor man inte "får" tillrättavisa?

Hoppa över växlar vid nedväxling, och motorbroms = ok!
Hoppa över växlar vid uppväxling = inte ok! (kan bli dyrt om man har otur)

Iaf vad jag har fått förklarat för mig, och den förklaringen lät logisk :)

Precis tvärtom skulle jag säja, att hoppa 1-5 är ingen fara, 5-1 däremot.....
 
Har en likadan mamma, men problemet är att hon ALLTID kör på 2:ans växel genom HELA stan och man när sitter brevid i bilen (lyckligtvis inte så ofta) :D
och bara vrider sig av irritation och tycker synd om bilen som blir plågad så. Väntar alltid en stund och hoppas att hon i ett under själv ska förstå att det kanske vore dags att växla upp. Men icke.
Då säger jag med en snäll och trevlig stämma att det kanske vore på sin tid att använda 4:ans växel då motorn skulle må lite bättre.
Problem löst.

Haha, när jag öppnar min tjat så "börjar problemet" :näsblod :hihi

Varför skulle du inte kunna tillrättavisa vissa människor? Jag gör det alltjämt, de står under mig hur som helst.
Häromdagen tillrättavisade jag några av utländsk härkomst, dem får man inte tillrättavisa enligt vissa för då är man rasist.
Och för någon månad sedan påpekade jag för polisen att deras parkering var nog det sämsta jag har sett. Hade de stannat för en utryckning hade jag förstått, men nu kom den ena polisen ut från en kiosk med en läsk i ena näven och en lottokupong i andra.

Min mamma tillrättavisar jag när det behövs men det blir inte så ofta då hon faktiskt kör jäkligt bra för att vara en hona över 50 levnadsår.
Min tjej tillrättavisar jag väldigt ofta men en del säger även här att man ska passa sig för det, varför vet jag dock inte.

Hmmm, men du är inte så jävla poppis va? :tungan ;)
Det sista håller jag dock med om till 110%, har man inte koll och tillrättavisar sin tjej, då ligger man snabbt illa till! :hihi

För länge länge sedan tillverkade man bilar med bara hög och lågväxel.
Men med kravet på allt modernare bilar så blev dom så småningom treväxlade.
Då började dom hjärndöda Amerikanerna att glömma bort att växla, så föddes automatlådan.
I den civilicerade världen lärde vi oss så småningom att behärska fyra, fem, och numera sexväxlade lådor, helt manuellt.

Då kommer förståsigpåarna och säger att man ska hoppa över hälften av dom, vafan då skulle jag ju lika gärna kunna köra treväxlad PV.

Har jag betalt extra för sexväxlad låda så ska jag fan få åka på alla!

:yoparty
Någon som har fattat!

Någon här kanske har antingen en pissgammal Toyota som har "ekonomi-mätare" på, eller en nya Audi med lite mer modern ecodriving-mätare.
Inte en chans att man håller sig på grönt om man ska tokvarva på tvåan alt. blurra fram på 1000 RPM på fyran...

Många här som hoppar över växlar på hojen också!? :brinnerup
Många som skuttar lite bland växlarna när ni kör bana också? :brinnerup

(Sen var detta bara ett exempel från vad som höll på att få mig att självdö av frustration just idag, finns andra idiotiska handlingar jag stört ihjäl mig på från diverse personer, men det tar jag någon annan dag hehe)

Precis tvärtom skulle jag säja, att hoppa 1-5 är ingen fara, 5-1 däremot.....

Haha, vet inte riktigt varför, men denna historia har fastnat i mitt huvud för alltid, om när/hur Britney Spears pajade en Ferrari.
Kör på motorvägen (5'ans växel) och ska svänga av på en avfart, växlar ner till *trumvirvel* tvåan och släpper upp kopplingen snabbt. Tack och hej med den (gamla) motorn :rofl
ursäkt? "jag är van med automatare".
 
Last edited:
Om jag jag har exempel??? Jag är sambo!


Ang. eco-driving så hade jag det som sport istället för att köra fort med mi fd. Golf VI Multifuel.. 1an kort, dra på 2an och sen i med femman från 40-60 beroende på vilken fart man ville upp i. Drog 0,7-0,75 på E85!
 
Min mutti fick låna min nya Audi en helg. Enda reglerna hon hade att hålla sig till var att inte äta eller röka i bilen, och absolut inte tvätta den. Ville inte ha en ny svart lack sönderrepad av ngn dassig borsttvätt.
När jag fick tillbaka bilen var den flammig och konstig. Jag frågade vad hon gjort. Hon sade att eftersom hon inte fick tvätta den, men den blivit smutsig, så hade hon gnidit av den med en fuktig handduk. Reporna var så många och så djupa att hela lacken var förstörd.

Det intressanta var att hon ansåg att det var mitt fel och att jag skulle vara tacksam då hon tagit bort fågelbajs. Hade hon inte gjort det så hade lacken blivit förstörd.

För övrigt startar hon på trean och justerar farten med kopplingen. Låter som en remjohan när hon kör. Alltid samma varv oavsett fart.

För det första skulle jag aldrig låna ut en bil, ja kanske om det var en gammal vit risig golf manhattan -89 med rost på, men verkligen inte helt ny audi.
Speciellt inte till en person som inte kan framföra ett fordon dessutom. :näsblod
Jag hade börjat gråta (seriöst) om det var min bil. :(
Vad fick mamsen för straff? :mad:
 
För det första skulle jag aldrig låna ut en bil, ja kanske om det var en gammal vit risig golf manhattan -89 med rost på, men verkligen inte helt ny audi.
Speciellt inte till en person som inte kan framföra ett fordon dessutom. :näsblod
Jag hade börjat gråta (seriöst) om det var min bil. :(
Vad fick mamsen för straff? :mad:

Skrev in henne på ålderdomshemmet direkt :hihi

Sålde dessutom bilen rätt snabbt. Den var förstörd. Dessutom var den kass att köra, sådär framtung som bara Audisar är.
 
Min käre mor kör också väldigt dåligt. Hon hoppar inte över växlar eller försöker sig på ecodriving, hon har helt enkelt ingen aning om när kopplingen tar eller inte. Det är skuttigt och jäkligt, och hennes lilla Galant med minimotor orkar inte starta på 2an i uppförsbacke, även om hon hävdar att den visst gör det.
Men henne går det inte att säga till. Om man ens antyder att hon gör fel så får hon damp, på riktigt. Skriker och gormar och slår på bilen och till slut får man helt enkelt hoppa ur. Jag har blivit lämnad på en väg mitt ute i ingenting en gång för att jag försökte tillrättavisa henne. :död :D
 
För det första skulle jag aldrig låna ut en bil, ja kanske om det var en gammal vit risig golf manhattan -89 med rost på, men verkligen inte helt ny audi.
Speciellt inte till en person som inte kan framföra ett fordon dessutom. :näsblod
Jag hade börjat gråta (seriöst) om det var min bil. :(
Vad fick mamsen för straff? :mad:

Jag håller med dig, trots att du är chey. :hihi

Jag lånar aldrig, aldrig ut min finare/entusiastbil (brukshinken är skitsamma) till folk som inte vet hur fan man ska handskas med en sådan.
Skulle bli helvetisk förbannad om jag fick tillbaka kärran med totalt förstörd lack t ex. :mad:
 
När jag körde paketbil, så hade vi en "extrakille".
Fånepelle.
Gammal gubbe.
I paketbilarna satt femväxlade lådor.
Ettan neråt = Lågväxel.
Kördes som fyrväxlade.
Fånepelle skällde som fan för att vi "förstör bilarna om vi startar på tvåan!!11!!oneone".
Själv startade han alltid på ettan.
Varvade till ventilsläpp.
Smällde i femman.

Under tiden jag jobbade där blev han av med körkortet.
Råkade preja en polisbil och skälla ut dem för att de körde dåligt.
Lätt att förhasta sig på fyllan.

Detta ledde till att jag fick ta rundan med tryckplåtar till tryckeriet.
Naturligtvis var jag inte betrodd.
Fånepelle måste åka med.
Under de fyra milen till tryckeriet kedjerökte han.
Släckte inte fimparna när han tände ny, utan lade dem i askkoppen för att självslockna.
Blev lite rökigt i bilen.
Dessvärre fick man inte öppna fönstret eller starta fläkten, emedan det då drog på honom.

Ibland regnade det.
Då fick man inte använda vindrutetorkarna ety de symde sikten och distraherade.

Sant.
 
Många som skuttar lite bland växlarna när ni kör bana också? :brinnerup

Ja, faktiskt. Jag hoppar över trean ganska ofta på väg upp i växlarna ut på långa rakor för att undvika bakhjulsåka och fetare mapp på fyran = går bättre.

På väg ner i växellådan vet jag inte hur du gör, men jag växlar ner ett antal växlar och dumpar - resten sköter slirkopplingen! :fakta

/ Jens
 
Nu har inte jag läst alla svar men menar du att du inte vågar be din mamma att använda alla växlar i bilen?
 
Underbar tråd för mamma-skämt. Men jag vet inte om det är att slå in på en ny lägsta nivå?
 
trist bara att så många ecodriveexperter inte förstått än att det inte handlar om att hoppa över växlar.
Det handlar om framförhållning, släppa gasen långt innan korsningen istället för att ha plattan i mattan tills det slår om och sen tvärnita. Köra defensivt osv, ligga och segdra på höga växlar i uppförsbacke bidrar till högre förbrukning då motorer arbetar bäst 2-3krpm och har som bäst förbränning där.
 
Ja, faktiskt. Jag hoppar över trean ganska ofta på väg upp i växlarna ut på långa rakor för att undvika bakhjulsåka och fetare mapp på fyran = går bättre.

På väg ner i växellådan vet jag inte hur du gör, men jag växlar ner ett antal växlar och dumpar - resten sköter slirkopplingen! :fakta

/ Jens

Asch men va fan... *muttrar* :)
Har reglerrätt bara kört bil på bana, och där blir det inga hopp över någon växel, vare sig upp eller ner.

och jag får la erkänna, att vid några tillfällen så plockar jag flera växlar ner samtidigt på hojen och dumpar, men det känns inte rätt :tungan ;)


Nu har inte jag läst alla svar men menar du att du inte vågar be din mamma att använda alla växlar i bilen?

Haha, jodå, men som sagt, det lilla problemet/irritationsmoment som håller på att knäcka en inombords övergår till ett fulländat nukleärt krig i bilen. Öppna käften och man får reda på att inte fan ska man klaga på den människan som uppfostrat och placerat en på jorden :hihi
(i stil med 2Fast4Hjo's inlägg)

Det är helt enkelt inte värt det.



Som enda gången jag ordentligt klagade på en chef, han själv kunde fasen inget om vad vi under honom sysslade med (alltså själva arbetsuppgifterna), så han kom lite då och då med sina idéer om förbättring, som det inte fanns en chans att genomföra på maskinen (industriarbete sommaren mellan värnplikt och KY-utbildning) - så blir han tjurig när vi "vägrar" samarbeta med honom och ger oss mer skit att ta hand om som straff.
Blev utskällning till slut när snälla mening inte trängde in i hans skalle att det var inte genomförbart (kunde t.o.m. jag som inte hade utbildning för maskinen att fatta) - att det hängde inte på oss personalen utan maskinens kapacitet.
Sen vart ju inte jag så poppis på det stället mer och fick känna av det genom sura blickar och lite extra slit att genomföra, resten av personalen "på golvet" uppskattade dock att något hände på stället :D
 
Originalfrågan, JA!! Annars lär sig idioterna aldrig. =)

Sedan ska jag nog inte berätta vad jag anser om de flesta bilister på vägarna. Jag skulle vilja ha en typ av kommunikationsmöjlighet till bilarna jag stöter på som kör som puckon.

En nyonskylt man kan skriva in saker på kanske... Eller en fet speaker på taket man kan gasta i :)
 
Någon här kanske har antingen en pissgammal Toyota som har "ekonomi-mätare" på, eller en nya Audi med lite mer modern ecodriving-mätare.
Inte en chans att man håller sig på grönt om man ska tokvarva på tvåan alt. blurra fram på 1000 RPM på fyran...

QUOTE]

Kolla på den verkliga förbrukningen på färddatorn, om du har en som inte bara visar snittet, och bli förvånad. En vacuummätare är inte ett bra instrument.
 
OLJEKYLD GSXR: De mätare jag menar baserar sig inte på mängden bensin eller så, utan rekommenderar vilken växel man bör ha i.
(den gamla toyotan jag kört visade antingen bara grönt eller röd för att vissa om man gasade på mycket alt. hade fel växel i, medan den nya Audi A5'an jag körde refererade med siffror om vilken växel man hade samt vilken växel man bör ligga på.

Exakt varifrån/hur dom mäter vet jag inte, toyotan säkerligen rent mekaniskt kombinerar gaspedalens läge med nuvarande RPM medan Audin säkerligen har med lite olika punkter för sin beräkning.



*EDIT*

Sen handlar tråden egentligen inte om ecodriving, och min morsa har med all säkerhet inte koll på hur man kör miljövänligt eller inte, utan har väl bara fått någon noja om att tredje växeln är totalt onödig och biltillverkare inte vet bättre :hihi
 
Hmmm, men du är inte så jävla poppis va? :tungan ;)
Det sista håller jag dock med om till 110%, har man inte koll och tillrättavisar sin tjej, då ligger man snabbt illa till! :hihi

Vem fan behöver vara poppis och vad ska det vara bra för?
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top