Har en likadan mamma, men problemet är att hon ALLTID kör på 2:ans växel genom HELA stan och man när sitter brevid i bilen (lyckligtvis inte så ofta)
och bara vrider sig av irritation och tycker synd om bilen som blir plågad så. Väntar alltid en stund och hoppas att hon i ett under själv ska förstå att det kanske vore dags att växla upp. Men icke.
Då säger jag med en snäll och trevlig stämma att det kanske vore på sin tid att använda 4:ans växel då motorn skulle må lite bättre.
Problem löst.
Haha, när jag öppnar min tjat så "börjar problemet"
Varför skulle du inte kunna tillrättavisa vissa människor? Jag gör det alltjämt, de står under mig hur som helst.
Häromdagen tillrättavisade jag några av utländsk härkomst, dem får man inte tillrättavisa enligt vissa för då är man rasist.
Och för någon månad sedan påpekade jag för polisen att deras parkering var nog det sämsta jag har sett. Hade de stannat för en utryckning hade jag förstått, men nu kom den ena polisen ut från en kiosk med en läsk i ena näven och en lottokupong i andra.
Min mamma tillrättavisar jag när det behövs men det blir inte så ofta då hon faktiskt kör jäkligt bra för att vara en hona över 50 levnadsår.
Min tjej tillrättavisar jag väldigt ofta men en del säger även här att man ska passa sig för det, varför vet jag dock inte.
Hmmm, men du är inte så jävla poppis va?

Det sista håller jag dock med om till 110%, har man inte koll och tillrättavisar sin tjej, då ligger man snabbt illa till!
För länge länge sedan tillverkade man bilar med bara hög och lågväxel.
Men med kravet på allt modernare bilar så blev dom så småningom treväxlade.
Då började dom hjärndöda Amerikanerna att glömma bort att växla, så föddes automatlådan.
I den civilicerade världen lärde vi oss så småningom att behärska fyra, fem, och numera sexväxlade lådor, helt manuellt.
Då kommer förståsigpåarna och säger att man ska hoppa över hälften av dom, vafan då skulle jag ju lika gärna kunna köra treväxlad PV.
Har jag betalt extra för sexväxlad låda så ska jag fan få åka på alla!

Någon som har fattat!
Någon här kanske har antingen en pissgammal Toyota som har "ekonomi-mätare" på, eller en nya Audi med lite mer modern ecodriving-mätare.
Inte en chans att man håller sig på grönt om man ska tokvarva på tvåan alt. blurra fram på 1000 RPM på fyran...
Många här som hoppar över växlar på hojen också!?

Många som skuttar lite bland växlarna när ni kör bana också?
(Sen var detta bara ett exempel från vad som höll på att få mig att självdö av frustration just idag, finns andra idiotiska handlingar jag stört ihjäl mig på från diverse personer, men det tar jag någon annan dag hehe)
Precis tvärtom skulle jag säja, att hoppa 1-5 är ingen fara, 5-1 däremot.....
Haha, vet inte riktigt varför, men denna historia har fastnat i mitt huvud för alltid, om när/hur Britney Spears pajade en Ferrari.
Kör på motorvägen (5'ans växel) och ska svänga av på en avfart, växlar ner till *trumvirvel* tvåan och släpper upp kopplingen snabbt. Tack och hej med den (gamla) motorn

ursäkt? "jag är van med automatare".