Suzuki GSF650 Bandit (specialbyggd för trafikskolor) hjälp + Allmänna frågor. Hjälp!

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hej på er, behöver verkligen er hjälp!

Det är så att jag just nu går i en trafikskola som erbjöd mig en suzuki MC för 10 000:-
eftersom de hade gjort lite fel med min utbildning vilket gjort mig försenad med 2+ månader så gav dom mig det priset på MC'n, lång historia och irrelevant just nu men de viktiga är att de erbjöd mig en suzuki MC för de priset, grejen är att personen jag pratade med inte visste vilken modell den va (har inte sätt MC'n än) men jag gissar på Suzuki GSF650 Bandit för de är de vanligaste dom trafikskolor har.

Det som är problemet är att vissa trafikskolor beställer special versioner av dessa cyklar som några kanske vet, de är uppborrade till 704cc vilket gör att jag inte kan hitta något strypsats hos alpha technkika, den finns inte med i deras lista och jag måste liksom veta om jag kommer kunna strypa ner den om jag köper den för jag är 20 år och jag blir tvungen att strypa den för att kunna köra den.

Det jag också undrar över är om det verkligen måste vara just strypbrickor, kan man inte strypa gasreglaget eller något liknande, vad är det som styr vart strypningarna ska ske för jag lyckas inte hitta reglerna om strypning, finns det sånna kanske? :)

Undrar även varför dessa papper som man beställer från Tyskland är så speciella, de skriver ramnummer och liknande, kan man inte göra det hemma utan att det blir olagligt och sedan tillverka egen bricka?

Saken som får mig att tvivla är att om man stryper den med kittet som är avsätt för 650cc så kommer den hamna äver 35kw kan jag gissa på eftersom den är lite starkare eller har jag kanske fel.

Ni får ursäkta mig för min klumpiga text men detta kommer bli min första MC och jag har så mycket på tankarna just nu, mycket kan gå snett så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Som sagt, jag är inte 100% att det är just den motorcykeln som dom har men jag vill vara före och vara säker på att det går att strypa om jag skulle få just den motorcykeln.

Uppskattar all hjälp!

Effekten är enligt reg.bevis på de där uppborrade trafikskole-Banditerna 65kW.

En skillnad mellan de banditerna och de "vanliga" som såldes samma år (iaf om det är en -08) är att de fanns som kåplösa med ABS-bromsar. Annars har jag för mig att det var så att svenska Suzuki bara tog in modellerna med halvkåpa med ABS till. En vanlig kåplös heter GSF650, de med halvkåpa och ABS heter GSF650SA och trafikskolehojarna som har ABS men inte halvkåpa heter GSF650A. Det innebär ingen större skillnad, men när man kollar på en del delar som har med bromsarna att göra kan det hända att man får kolla på GSF650SA av den årsmodellen, t.ex. har jag för mig att det är lite olika bromsbelägg beroende på om hojen har ABS-bromsar eller inte.

Men nu var det väl inte helt säkert att det var en sån borrad Bandit det gällde? Om jag inte minns fel har det även sålts kåplösa Banditer med ABS som varit oborrade, men strypta till 25kW och utrustade med de stora skyddsbågarna. Jag tror även att det såldes några kåplösa Banditer med ABS-bromsar och skyddsbågar till trafikskolor som varken var borrade eller strypta, dessa var då något billigare och såldes för om man behövde en reservcykel eller något.

Var det ens en Bandit det gällde? Många andra hojar har ju använts i trafikskolor. Det kanske var någon gammal GSX750 eller CB750 eller något. :hihi 10000kr lät ganska billigt även om det är en välanvänd gammal trafikskolehoj och de ger dig ett billigt pris eftersom de sjabblat med utbildningen av dig. Om det inte gått i väldigt långt eller är i ett extremt risigt skick det vill säga. Någonstans kring 30000kr eller kanske strax under skulle jag snarare gissa på för en sån Bandit 650. Men det kan ju vara så att t.ex. bromsslangarna börjar på att vara slut, och nya såna som original är inte gratis, och är ett litet helsike att byta, som du kan se här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262289-Mjuka-bromsar-Suzuki-Bandit&highlight=

Har varit nere hos AVA MC och de hade en trafikskole edition cykel för 39000 som va en exakt replika av denna som jag hitta på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSF650_Bandit_ABS___6_man_garanti_46705788.htm?ca=11&w=3

De skulle sälja MC'n för 25000 men han tog ner det till 10000, men som sagt jag är inte hundra procent på vilken modell det är men jag gissar på att det är en bandit då jag hört att de flesta trafikskolor har dessa, går i grönlunds i solna så jag tror inte dom snålar med gamla cyklar, hoppas jag :P

Det viktiga för mig är att om det skulle vara en GSF650 Bandit som är 704cc så vill jag veta om det är möjligt att på något sätt strypa den till 35kw, skulle vara surt om jag köpte den men inte kunde köra den pga av det :(

Kommer självklart kontrollera mc'n innan köp, kollar på en massa youtube videos om vad man ska leta efter när man köper beg mc'n och om jag har turen på min sida så blir det en lyckad mc köp :)

Kan jag på något sätt kontrollera dessa slangar om jag inte kan testköra o bromsa me den?

Man får väl hoppas att i sin gest att ge dig bra pris på hojen för att dom sjabblat inte säljer på dig skit som behöver repareras direkt och inte går strypa när dom vet att du måste göra det för att kunna köra den.

Med tanke på deras vilja att kompensera dig så känns det inte som att det skulle vara några problem men enklast är väl att ställa samma fråga till dom.

Not sent from an iProduct...

Förstår att du känner dig osäker. Men. Ta först reda på fakta (för din egen skull). Du tror att det är en Bandit, och du tror att den är borrad. Det kanske inte alls är så? Det finns en risk att du letar svar i onödan ...

Bara en tanke, i all välmening.

Är den i okej skick så spelar det ju föga roll om du inte kan strypa den, 10k är ett väldigt bra pris isf och du kan nog sälja den med vinst och skaffa en annan hoj. ;)

Är den i okej skick så spelar det ju föga roll om du inte kan strypa den, 10k är ett väldigt bra pris isf och du kan nog sälja den med vinst och skaffa en annan hoj. ;)
Om inte så kan man ju lämna in den till en firma att strypa, då lär de ge ett pris och fixa med bänkning eller liknande vilket inte lär bli allt för dyrt? :)

Om inte så kan man ju lämna in den till en firma att strypa, då lär de ge ett pris och fixa med bänkning eller liknande vilket inte lär bli allt för dyrt? :)

Ja, det går ju antagligen också alldeles utmärkt.

Man får väl hoppas att i sin gest att ge dig bra pris på hojen för att dom sjabblat inte säljer på dig skit som behöver repareras direkt och inte går strypa när dom vet att du måste göra det för att kunna köra den.

Med tanke på deras vilja att kompensera dig så känns det inte som att det skulle vara några problem men enklast är väl att ställa samma fråga till dom.

Not sent from an iProduct...

Ska vara stenhård mot dom, ska ta med en polare som kan lite mer än mig och så ska jag försöka analysera mc'n så mycket som möjligt, om fallet är sån att det är en 704cc att de kanske har strypbrickor till den eller kan få tag på sånna.

TMax500 skrev:
Förstår att du känner dig osäker. Men. Ta först reda på fakta (för din egen skull). Du tror att det är en Bandit, och du tror att den är borrad. Det kanske inte alls är så? Det finns en risk att du letar svar i onödan ...

Bara en tanke, i all välmening.

Det är delvist det som stör mig, att inte vara hundra % på vad som gömmer sig i deras garage, bor i söderort och har inte haft några lektioner uppe i Solna så jag har inte kunnat skaffa mer info.

Ganska bra ide faktiskt, kanske kan bli så om det verkligen inte skulle gå att strypa :D

Med firma menar du tex mc kompaniet?
Fick detta som svar idag:
"Hej !

Detta är en specialversion avsedd endast för Sverige och den finns ingen strypning till pga det låga antalet tillverkade.
Det är inte helt omöjligt att du kan använda en strypning till en vanlig GSF 650 av samma årsmodell men om den godkänns eller inte avgör inte jag, det får du kolla med din lokala bilprovningsstation.
E-godkännandet på vår 650 sats är : e4*2002/24*2163*
Detta nummer bör stämma med din hoj men som sagt, bilprovningen avgör."

Eller finns det verkstäder som gör egna strypningar o liknande?

EDIT:

Kollade på orginal bandit, den som har 656cc har 62.5kw, 704cc har 65kw, känns inte som någon stor skillnad, kanske man kan blockera några millimeter på gas vajern?

Last edited:
Med firma menar du tex mc kompaniet?
Tex, jag tänkte att det antagligen finns firmor som klarar av att tillverka en bricka eller annat strypning för att sedan bänka för att få intyget att den är på 35kw. Det finns personer här på forumet som har tillverkat egna strypningar och sedan körd de i en bänk istället för intyget som man brukar få med vid köp av strypningen. Detta har fungerat och med denna metoden så kan man ju strypa hojen även om den inte är standard! :krama:tummenupp

Sen det tekniska vad gäller hur strypningen ska vara det får du ta med någon annan för det kan jag icke. Vet bara hur det såg ut på min! :) Men det var här jag tänkte att en firma kan komma in och ordna med tillverkning av tex bricka och sedan bänkning sen ska det bara vara att lämna in på besiktningen och köra. :)

Ah okej, kan avvakta lite med det här, men om det behövs så kanske jag kan fråga mek forumet om hjälp på detta så kanske de kan hjälpa mig med strypningen, de som har gjort detta kanske även kan ge mig tips på bra ställen o bänka eller om det finns nånstans där de liksom fixar brickan o bänkningen för ett rimligt pris.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra