***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Idag vart jag väckt av telefonen och tänkte vad är det för jobbig myndighet eller försäljare nu då? Men det var första ägaren på hojen som undrar vad det blivit av den så det var riktigt kul att få höra vart den kom ifrån.

Första ägaren.jpg
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du utgår ifrån fel kapitel i akustikboken.

Jag kan inte utesluta att det även finns effekter av helmholtzresonator i en expansionskammare men den gängse uppfattningen är att dess arbete huvudsakligen bygger på en stående våg.

Jämför med när du drar ihop två rör till ett eller tvärtom. Om summan av de två rörens area är samma som singelröret så föreligger det ingen areaförändring. Och därmed ingen påverkan på den stående vågen.
Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.
Förstår du hur jag tänker då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.
Förstår du hur jag tänker då?

Ja det var ganska tydligt, som i en helmholtzresonator.
Glöm ditt tänkande i volymer.

Ljudvågen som kommer från cylindern kommer inte påverkas av det du betraktar som en solid stång. Delar av den går in i stingern och huvudsakligen utanför. Den ljudvåg som studsar tillbaka mot cylinder kommer vara exakt samma vare sig stingern är indragen eller inte.

Och den del av ljudvågen som går in i stingern studsar förstås aldrig tillbaka men det gäller oavsett var stingern börjar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Bakbromsen klar, fick korta vajern lite och svarvade till en hylsa som jag klämde fast med svarvchucken och sen en krympslang över det.

IMG_20210616_191135.jpg
IMG_20210616_191812.jpg
IMG_20210616_192022.jpg
IMG_20210617_233440.jpg
IMG_20210617_232126.jpg
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Bakbromsen klar, fick korta vajern lite och svarvade till en hylsa som jag klämde fast med svarvchucken och sen en krympslang över det.

View attachment 461643
View attachment 461644
View attachment 461645
View attachment 461647
View attachment 461646
Du......du vet om att ett hölje består av en ända i ena ändan och en ända i andra???
Att den var lång på mitten är juh lixom inte samma sak som att den var lång just där- den var lika för lång i BÅDA ändarna, man kan iofs kapa i båda ändarna- men det går precis lika bra att kapa (dubbelt så mycket) i bara en ända får att uppnå att den inte blir för lång på mitten eller nån annanstans över dess längd- typ....

(En spin off på bult/ skruv temat)

;-. jj
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du......du vet om att ett hölje består av en ända i ena ändan och en ända i andra???
Att den var lång på mitten är juh lixom inte samma sak som att den var lång just där- den var lika för lång i BÅDA ändarna, man kan iofs kapa i båda ändarna- men det går precis lika bra att kapa (dubbelt så mycket) i bara en ända får att uppnå att den inte blir för lång på mitten eller nån annanstans över dess längd- typ....

(En spin off på bult/ skruv temat)

;-. jj
Mycket enklare att skarva på mitten när det sitter pressade nipplar med lite speciell form i ändarna.

IMG_20210623_004643.jpg


Stödet sitter normalt ihop med fotpinnarna så fick lov att bygga ett nytt fäste och göra om lite. Gjorde en ganska stor båge på stödet för att jag ska kunna ha någon chans att få tag på det både för hand och med invalida fötter. Brukar ofta fälla för hand på moppen och trialen, återstår att se hur jag når och kommer åt på den här.

IMG_20210620_000503.jpg
IMG_20210620_000553.jpg

Har riktat svingen nästan 2cm, ramen var kanske lite sned den också men nu är bakhjulet lodrätt och vad jag kan se med ögonmått så spårar det med framhjulet och främre drevet. Och nu blev det även förstärkning av svingen. Vanligt 235 stål bockar man med handkraft men Docolrören behöver lite utväxling.

IMG_20210622_175953.jpg
IMG_20210622_211227.jpg
IMG_20210623_004620.jpg
IMG_20210624_220433.jpg
Vart ju perfekt att sätta en plastrulle på växelaxeln.
IMG_20210624_232532.jpg

Det blev nya fälgar också med rätt bredd till däcken. Så nu funderar jag på om jag ska lacka naven röda.
IMG_20210624_223635.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag var orolig att du skulle få för dig att göra mono shock bak? Men nu verkar jag kunna slappna av, snyggt.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Åhh nu fick jag en vision när jag såg fälgarna och den där uberraceiga svingen. Ut och bygg med dig. Kan inte vänta på och få se det på riktigt.?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vart en vilodag igår och fick komma ut och upptäcka att vi faktiskt har sommar även om jag känt av den olidliga värmen i baracken. Vart ca 5 timmar på vattnet långt in på natten.
IMG_20210628_000505.jpg

Vad gäller byggnation så börjar det bli klart nu, är lite småsaker här och där som ska göras klart och sen är det målning och galvning av allting och eldragning. Farsan har kollat igenom all gamla färger vi har och fanns några som skulle kunna funka men behöver komplettera lite så får se vad man kan få tag på nu när dom blivit mer restriktiva på försäljning av färger till privatpersoner.

IMG_20210626_205146.jpg
IMG_20210626_205051.jpg
IMG_20210626_205016.jpg

Upphängning av avgasröret.
IMG_20210628_203253.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Planering av lackering och maskering och borde bli enklast såhär.

IMG_20210629_160846.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fäste för M-unit.
IMG_20210701_194356.jpg


På Vespa så är cylindern fläktkyld så då byggde jag en kåpa till fartfläkten ?
IMG_20210704_013256.jpg
IMG_20210706_213806.jpg
IMG_20210706_214333.jpg
IMG_20210706_214421.jpg

Nu är det mesta vad gäller byggnation klart så nu är det dags att börja förbereda för lackering och ytbehandling av alla delar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Zink med gulkromatering, blev mycket blekare än jag trodde det skulle bli.
IMG_20210708_174614.jpg
IMG_20210708_184750.jpg

Alla delar som jag körde första vändan, ska köra gavlarna på ljuddämparen, växelspakarna, styret och lite fler smågrejer. Har kört dom i ugn efteråt pga väteförsprödning.
IMG_20210709_145419.jpg

Allting på hojen har varit väldigt skitigt och slitet men samtidigt i fint skick vad gäller rost och väderslitage. Så den har nog stått skyddat till stor del även om den använts hårt.
IMG_20210707_195207.jpg
IMG_20210707_232232.jpg
IMG_20210708_001101.jpg

Filade bort gjutresterna som låg mitt i skarven. Hoppas bara att det inte hade någon viktig funktion jag missat ?
IMG_20210709_003622.jpg
IMG_20210709_193626.jpg
IMG_20210709_222250.jpg
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett fantastiskt arbete, önskar man kan se det IRL någon gång någonstans.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ett fantastiskt arbete, önskar man kan se det IRL någon gång någonstans.
Den kanske blir med på Mellstaträffen om jag hinner klart. Annars är det bara att hojta till om du har vägarna förbi Falun.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top