***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Idag vart jag väckt av telefonen och tänkte vad är det för jobbig myndighet eller försäljare nu då? Men det var första ägaren på hojen som undrar vad det blivit av den så det var riktigt kul att få höra vart den kom ifrån.

Första ägaren.jpg

Last edited:

Steffo K

R1 -06
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du utgår ifrån fel kapitel i akustikboken.

Jag kan inte utesluta att det även finns effekter av helmholtzresonator i en expansionskammare men den gängse uppfattningen är att dess arbete huvudsakligen bygger på en stående våg.

Jämför med när du drar ihop två rör till ett eller tvärtom. Om summan av de två rörens area är samma som singelröret så föreligger det ingen areaförändring. Och därmed ingen påverkan på den stående vågen.
Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.
Förstår du hur jag tänker då?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.
Förstår du hur jag tänker då?

Ja det var ganska tydligt, som i en helmholtzresonator.
Glöm ditt tänkande i volymer.

Ljudvågen som kommer från cylindern kommer inte påverkas av det du betraktar som en solid stång. Delar av den går in i stingern och huvudsakligen utanför. Den ljudvåg som studsar tillbaka mot cylinder kommer vara exakt samma vare sig stingern är indragen eller inte.

Och den del av ljudvågen som går in i stingern studsar förstås aldrig tillbaka men det gäller oavsett var stingern börjar.

Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny