***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Trimma bakbromsen ?
IMG_20210711_233607.jpg


Behåller innerskärmen i plast så fick göra några fästen åt den då den annars sitter i plåtskärmen.
IMG_20210712_011023.jpg
Dom där packboxarna har suttit sedan 81 och ville inte släppa så lätt, efter lite brytande och svordomar så vart det fräsen istället och det skulle jag gjort från början. Då vart det gjort på 2 min istället.
IMG_20210713_235340.jpg

Farsan fick hjälpa mig att lacka då det är jäkla svårt att ta sig runt med spruta och en slangjävel runt både fötter och rullstol.
IMG_20210716_213625.jpg
IMG_20210716_213654.jpg

Testade anodisering men det gick åt helvete så får se om det blir spackel och lackering istället då det frätte ur massa små gropar.
IMG_20210719_040606.jpg

Mycket småfix kvar men hoppas kunna få igång den innan sommarn är slut.
IMG_20210719_213448.jpg
 
Last edited:
Imponerad av dina färdigheter med allehanda verktyg och maskiner som har krävts såhär långt.
Blir kul att se hojen klar, kör på bara :)
 
Det är mycket kvar att göra innan den är klar för provkörning men nu snurrar motorn i alla fall. Och grannarna är nog inte riktigt lika glad som jag är över det ?
 
Börjar montera ihop grejerna nu, sen blir det att plocka av all plåt som ska lackas.
IMG_20210724_232418.jpg

Har gjort egna nipplar som jag hårdlött på alla vajrar då dom behövt justeras i längd och storlek på nipplar.
IMG_20210725_192220.jpg

HPI tändning vill ha lite mer luft enligt instruktion så gjorde som sydostasiaterna och kapat upp kåpan.
IMG_20210727_212911.jpg

Vart ju lite blek gulkromatering så kontakta GDSbutiken jag handlade ifrån och fick veta att det hade med tillsats av pigment att göra och inte jag som gjorde något fel. Någon dag senare fick jag ett mail från fraktjakt om att paket var på väg med samma spec som zink-kittet jag köpt tidigare så trodde först det var något försenat meddelande och tänkte inte mer på det. Sen dök det upp en flaska med pigment till passiviseringen. Så tippade i den och körde om lite grejer och fick mycket bättre färg så nu matchar det bättre till det röda och fälgarna.
IMG_20210803_204602.jpg
 
Den låter rapp och bra! Kompressionen verkar vara rejäl också, precis som det ska vara när det är nyrenoverat! Jag är förvånad över hur lättstartad den var. Jag har aldrig fått igång några isärplockade och renoverade tvåtaktare med bara ett par kickar!
 
Den låter rapp och bra! Kompressionen verkar vara rejäl också, precis som det ska vara när det är nyrenoverat! Jag är förvånad över hur lättstartad den var. Jag har aldrig fått igång några isärplockade och renoverade tvåtaktare med bara ett par kickar!
Jag har dock jävlats lite för att få igång den men problemet var att det var för lite soppa, och jag vågade inte klämma ur flaskan ordentligt och choka tillräckligt men nu när man lärt sig det så går det lätt.

Hade 0,7 i squish först innan jag byggde ihop motorn för provstart. Så lade i en till 0,3 packning nu då den kanske krympt lite och vill nog ha lite mer runt 0,9-1mm till att börja med.
 
Då var varvmätaren också klar och 12v lampor monterade. Vajern till varvmätaren var av så det måste jag beställa en ny.
IMG_20210808_195432.jpg

Kapat till kåpan på högersidan och gjort hål för luftfiltret.
IMG_20210808_233211.jpg
 
Den kommer bli riktigt fet när den är klar! Är du inte rädd för att välta en så fin hoj?
 
Ser jäkligt snyggt ut?

Kan du trimma lite på överkanten av kåpan så den följer linjen på tanken och sidokåpan tror jag att den skulle bli ännu snyggare.
 
Jävla Kinaskit! Det knakade och tuggade och vajerspåret i handtaget hade en vass kant den vek sig över och gick av. Gjorde nya bultar i mässing och fräste ur handtaget så nu går den fint.
IMG_20210810_183721.jpg
IMG_20210811_184152.jpg

Gummislangen håller inte tätt för bromsvätskan så packningarna i cylinder lär väl ge sig snart men byter man dom så ska det nog kunna funka sen. Packningarna i styrdämparen har gett upp och börjat läcka så den ska jag ta isär och se om jag får tag på nya.
IMG_20210816_183140.jpg

El är INTE min starka sida men visst är det lite kul när det funkar och man har massa fina färger på kablarna. Minskade ner på antal kablar och snyggade till kabelstammen. Sen om det är snyggare med individuella kontakter istället kan man ju diskutera.
IMG_20210818_002803.jpg

Tur man har massa gammalt skrot på vinden, två diodrar till blinkersindikatorn.
IMG_20210818_003728.jpg
IMG_20210818_005826.jpgIMG_20210818_011718.jpg
 
Hade du inte vanligt glödljus som blinkers eller minns jag fel, i sånt fall behövs ju inte dioderna om du nu inte ska ha lysdiod som indikatorlampa. Dock kan det ju vara smart att montera dioderna på en gång om man vill byta blinkers i framtiden.

Ett tips om ni ska köpa elektronikgrejer är electrokit.com brukar handla därifrån då dom har hyfsat billig frakt och det brukar gå över dagen eller två dagar beroende på hur Postmord behagar leverera brev. Brukar ha 1N4007 dioder men det är för att jag brukar ha såna hemma på hyllan då jag brukar använda dessa används i nätdelen på gitarrförstärkare, dock är det kanske onödigt med 1000V spänningstålighet så 1N4001 på 1A 50V funkar bra till indikatorlampan för blinkers.
 
Första testkörningen, har lite att fixa och ändra till nästa gång. Ändra lite på växelspaken, kapa lite mer på kåpan då jag fastnar i lite med knäna vilket kan leda till tippning när jag ska ner med fötterna. Ska försöka bygga en hydraulisk koppling också så jag kan koppla med bara pekfingret och fokusera mer på bakbromsen.

 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top