***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Hösten 2019 fick jag tag på en Suzuki GP125 från 81 som stått i en lada sedan början på 90-talet då den köptes för motorn som skulle lånas till ett Go-kart bygge som ett skolprojekt. Anledningen till att jag skaffade den är att jag 2016 bröt ryggen i en skärmflygsolycka och fick en ryggmärgsskada på TH12 och har endast funktion i framsida lår och kan inte gå eller stå utan stöd och använder rullstol till 99% av all manuell förflyttning. Hojåkandet tog fart på riktigt efter skadan när jag upptäckte att jag klarade av min gamla Suzuki K50 helt på egen hand, kunde resa upp den själv om eller rättare sagt när jag tippade. Hade kört min Virago 535 ett par gånger innan med modifierad växelspak men den är alldeles för tung. Så började trimma och bygga om moppen och det stod inte på förrns man hade sitt livs första snutjag och körde ifrån dom mest på skoj :tungan
Men som ansvarsfull vuxen är det inget att hålla på med i längden så började kika efter något lagligt alternativ och upptäckte då Suzuki GP125 som är en av dom lättaste hojarna på marknaden på endast 100kg utan att vara en hög crosshoj och den är även lite intressant då den är slidmatad med roterande insugsventil.
Hade ett annat CR250 amatörbygge på gång men efter oklarheter och tjafs med SFRO angående Docol så ligger det på is tills vidare så får vi se vad som händer när SSAB utbildat dom mer i ämnet.

Lite planer för bygget:
Har tänkt bygga i Vintage racing stil med helkåpa. Till en början så tänkte jag bara bygga färdigt den med tank, sits, kåpa, nytt elsystem, och portning av originalcylinder, förstora insuget och bygga en pipa och se om man får lite fart på den. Sen tänkte jag ge mig på att svetsa blocket och få på en Vespa trimcylinder, Parmakit har en del varianter på allt från 125cc till 175cc och dom har ett slag på 51mm vilket skulla passa GP'n som är på 50mm.
Skulle vara kul att testa göra en excentrisk vevtap och stroka ett par mm. Men dom grejerna får vänta tills jag fått upp min barrack på gården och fått ordning med svarv och grejer innan jag kan ge mig på något sådant. Har i alla fall fått tag på en till motor så man har lite backup om man skulle råka ha sönder något :tungan

Är helförlamad i röda områdena.
2.jpg

Körde den några gånger men tippar jag får jag inte upp den själv, och skulle jag få upp den blir jag ståendes och får varken ut stödet(om den inte tippat till höger) eller kommer upp på den igen. Och minsta motstånd så kan jag inte backa. Är inge kul att köra när man hela tiden är orolig för nästa ställe man kanske måste stanna.
180717 1.jpg

Så här såg den ut när jag hämtade den.
71289251_471439053458275_3920880171413929984_n.jpg 191013 2.jpg

Blir att laga ramen till att börja med och göra lite förstärkning också.
IMG_20200612_171544.jpg IMG_20200612_171521.jpg

Lite portning.
88224511_10216927788450573_3611909952240615424_o.jpg 88180765_10216927819011337_4067269042161844224_o.jpg


Edit:
Första ägaren hörde av sig och undrade vad som blivit av den, så det var kul att få veta vart den kom ifrån.
Raymond Winberg, första ägaren..jpg
 
Last edited:

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Kul projekt. Detta skall följas. Har själv en röd GP från -82 som jag haft i 27 år. Ska bli intressant att se hur du får till det.

Mvh//Sebastian
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har lekt med liknande tankar på trimmad GP-motor(eller AR) med annan cylinder. Bara för att få leka lite med en slidmatad motor.
Nu har jag aldrig snubblat över nån sån motor så jag får väl följa tråden istället.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Satt upp ramen i jigg och börjat kapa, tar bort lite fästen också då jag inte kommer använda dom. Hade rör i något mindre storlek så slitsar och svetsar i en remsa, gör två stycken i samma längd som det jag kapat bort då kan jag få in båda två och stumsvetsa dom på mitten så jag har ett rör invändigt, sen lägger jag två rörhalvor utanpå.

IMG_20200614_184556.jpg IMG_20200614_195108.jpg IMG_20200614_195128.jpg IMG_20200614_195146.jpg IMG_20200614_212934.jpg
 
Last edited:

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Då var ramröret fixat. Har rensat lite fästen också som jag inte kommer behöva och här näst blir det att göra lite förstärkningar.

IMG_20200615_200818.jpg IMG_20200615_201723.jpg IMG_20200615_211016.jpg

Har sett att på liknande modell som dom kallar X4 i Asien och Sydamerika har dessa förstärkningar så kanske var ett vanligt problem med undermålig konstruktion som åtgärdades på detta viset?
Förstärkning X4 1.JPG
 
Last edited:

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Fick hem andra motorn idag och monterade i den så jag kan börja på motorfästena.

104183200_710732609680858_5326609907712578944_n.jpg


Har beställt denna kåpa så får se hur lång tid det tar att få hem den nu med alla lock-downs. Tog över en månad att få hem bromsslangar från England.

honda_UNI_750_fairing_with_5-3,4inch_headlight_.jpgoh250-k_honda250-500_fairing1.jpg
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Kul projekt.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Då var lagning och förstärkning klart. Får vi se om det blir att bygga tank här näst.

IMG_20200620_212613.jpg IMG_20200620_212457.jpg IMG_20200620_212743.jpg
 

ZxNystrom

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Ser kanon ut!
Kul projekt

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Fick hem kåpan idag, den skulle kanske ha varit någon storlek mindre i sin helhet men trimma den i bakkant hade jag räknat med. Frågan är vart man ska börja nu någonstans? Är inte riktigt bara att göra en sak i taget då man lär försöka harmonisera och passa ihop allting och försöka göra allt på en gång brukar ju inte heller bli nå bra...

IMG_20200629_173727.jpg

Har inte kapat den ännu, bara suddat i photoshop.
IMG_20200629_173800.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick hem kåpan idag, den skulle kanske ha varit någon storlek mindre i sin helhet men trimma den i bakkant hade jag räknat med. Frågan är vart man ska börja nu någonstans? Är inte riktigt bara att göra en sak i taget då man lär försöka harmonisera och passa ihop allting och försöka göra allt på en gång brukar ju inte heller bli nå bra...

View attachment 454913

Har inte kapat den ännu, bara suddat i photoshop.
View attachment 454914

Går det inte flytta ner den en aning så kommer den väl se lite mindre ut?

Var hittade du den? Ser ut som att den skulle passa bra på en RD350.
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Vänta med att kapa i kåpan till du har allt på plats. Detfinns alltid någotman vill dölja eller fästa upp.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Fick lite hjälp att fota när jag provsatt också. Första steget blir nog att bygga styre och sedan fotpinnar så jag sitter bra, då vet jag hur lång tanken blir och urtag för knäna och eventuellt styre. Sen kapa baken och bygga kuts och sadel. Och sist av allt blir det att bygga stag och fästen till kåpan och kapa till den.

IMG_20200629_192746.jpg


Går det inte flytta ner den en aning så kommer den väl se lite mindre ut?

Var hittade du den? Ser ut som att den skulle passa bra på en RD350.

Den är det. Den är till Honda CB 250-500
https://www.motoforzafairings.com/fairing-with-5-3-4-headlight-set-honda-cb-250350450500-1961-1964
Storleken och position i höjdled är nog rätt så bra ändå, men skulle velat trycka ihop den lite på längden.

Här finns det också en hel del men jag var inte så sugen på att handla från USA så därför vart det motoforza i tjeckien istället.
https://www.airtech-streamlining.com/vintage-fairings-seats-fenders-parts/vintagefairingsfull.htm
 
Last edited:

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Spännande! Hade en gt 125 när jag var 16, ska följa med stort intresse!
Kämpa på!
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Går lite långsamt nu när det regnar en massa då jag saknar både garage och tak att vara under men har fått till ett par fotpinnar nu. Svingen glappar ca 1 cm i sidled ute vid hjulaxeln pga slitet rör i ramen och bussningar, så nya bussningar löser kanske hälften så lär försöka fixa ramen också men har planer på att bygga en ny och lite kraftigare sving också och då med lager istället för glidbussningar men det får vänta tills jag fått i ordning min lilla barrack och fått igång svarven.

IMG_20200704_180910.jpg

Kanske dumt och visa sånt här redan nu ifall man inte lever upp till det i slutändan men typ något sånt jag hoppas på i alla fall.

Vision 1.jpg


Och ett litet sidoprojekt, främst till för trialhojen och moppen men kanske håller för 125an också. Jag har det rätt bra jämfört med många andra ryggmärgsskadade då jag har så pass med bålstabilitet att jag kan resa upp överkroppen från framåtlutande, men det är ganska precis vad jag klarar också så lyfta nå mer är inte ens att fundera på. Så har funderat länge på att bygga ett höj- och sänk-bart dragkroksfäste så jag kan lasta av och på helt själv och efter lite testande och mindre lyckade varianter så drömde jag om gaffeltruckar inatt. Återstår en del justering men verkar som att det här ska kunna funka.

IMG_20200706_202404.jpgIMG_20200706_202318.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Går lite långsamt nu när det regnar en massa då jag saknar både garage och tak att vara under men har fått till ett par fotpinnar nu. Svingen glappar ca 1 cm i sidled ute vid hjulaxeln pga slitet rör i ramen och bussningar, så nya bussningar löser kanske hälften så lär försöka fixa ramen också men har planer på att bygga en ny och lite kraftigare sving också och då med lager istället för glidbussningar men det får vänta tills jag fått i ordning min lilla barrack och fått igång svarven.

View attachment 455017

Kanske dumt och visa sånt här redan nu ifall man inte lever upp till det i slutändan men typ något sånt jag hoppas på i alla fall.

View attachment 455018


Och ett litet sidoprojekt, främst till för trialhojen och moppen men kanske håller för 125an också. Jag har det rätt bra jämfört med många andra ryggmärgsskadade då jag har så pass med bålstabilitet att jag kan resa upp överkroppen från framåtlutande, men det är ganska precis vad jag klarar också så lyfta nå mer är inte ens att fundera på. Så har funderat länge på att bygga ett höj- och sänk-bart dragkroksfäste så jag kan lasta av och på helt själv och efter lite testande och mindre lyckade varianter så drömde jag om gaffeltruckar inatt. Återstår en del justering men verkar som att det här ska kunna funka.

View attachment 455020View attachment 455019

På den där bilden tycker jag det ser ut okej, hur har du tänkt att göra med tanken? Byter du tanken till en större så verkar kåpan se bättre ut på hojen, tycker att kåpan ser ut alldeles för stor på bilden med original tanken. Vad är kåpan gjord av, går det att plasta på den? Skulle man kunna kapa ur en bit och "vika ihop den" i urtaget för styret tror jag den skulle se bättre ut då den skulle bli lägre och slimare till den mindre hojen.

Ett tips är att ha koll på vinklar och radier, försök att har linjerna på hojen så lika för att få helhet på det hela som ser bra ut.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
På den där bilden tycker jag det ser ut okej, hur har du tänkt att göra med tanken? Byter du tanken till en större så verkar kåpan se bättre ut på hojen, tycker att kåpan ser ut alldeles för stor på bilden med original tanken. Vad är kåpan gjord av, går det att plasta på den? Skulle man kunna kapa ur en bit och "vika ihop den" i urtaget för styret tror jag den skulle se bättre ut då den skulle bli lägre och slimare till den mindre hojen.

Ett tips är att ha koll på vinklar och radier, försök att har linjerna på hojen så lika för att få helhet på det hela som ser bra ut.

Jo kåpan är lagom på vissa ställen och lite stor på andra men det får man ta när det inte finns modellanpassad och inte allt för lätt att hitta något. Om det finns någon 125cc kåpa någon annan stans är jag rädd för att dom är lite för små likt en något större variant av 50cc kåporna.

Jag tänkte bygga en egen större tank som är längre och lite högre med urtag för knäna, den kommer nog dra lite mer soppa efter trimning så behöver några liter extra om man ska kunna åka någonstans.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Skulle kunna göra en skarv upptill i linje med gaffeln och korta och vinkla den lite och sedan bygga på den nertill.

Fairing 1.jpg
Fairing 2.jpg
Fairing 3.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Skulle kunna göra en skarv upptill i linje med gaffeln och korta och vinkla den lite och sedan bygga på den nertill.

View attachment 455113
View attachment 455114
View attachment 455115

Vad jag menar är att du skulle få till mindre gap för styret och få mer kåpan i överkant, förstår om det inte är lätt att få till. Kolla kåpan på Hondas RC166 https://petrolicious.com/articles/honda-rc166 så ser du att urtaget för styret är mycket lägre än på din kåpa. Kolla hur mycket lägre kåpan ligger i förhållande på tanken då du ser RC166 från sidan, urtaget för styret ligger nånstans i överkant på tanken på RC166 och du har mycket luft där. om det går skulle jag sektionera kåpan i urtaget från styret och ta bort materialet där och sen välja ett mindre lyse om det behövs, fast då finns säkert risken att kåpan upplevs som bred fram ifrån.

Sikta på att få till den nåt liknande RC166 om det bara går, då tror jag du skulle kunna behålla original tanken. Tror det skulle se bättre ut med en större och högre tank på hojen men då försvinner ju lite av 125:ans nätta utseende vilket jag tycker du ska försöka ha kvar.
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Vad jag menar är att du skulle få till mindre gap för styret och få mer kåpan i överkant, förstår om det inte är lätt att få till. Kolla kåpan på Hondas RC166 https://petrolicious.com/articles/honda-rc166 så ser du att urtaget för styret är mycket lägre än på din kåpa. Kolla hur mycket lägre kåpan ligger i förhållande på tanken då du ser RC166 från sidan, urtaget för styret ligger nånstans i överkant på tanken på RC166 och du har mycket luft där. om det går skulle jag sektionera kåpan i urtaget från styret och ta bort materialet där och sen välja ett mindre lyse om det behövs, fast då finns säkert risken att kåpan upplevs som bred fram ifrån.

Sikta på att få till den nåt liknande RC166 om det bara går, då tror jag du skulle kunna behålla original tanken. Tror det skulle se bättre ut med en större och högre tank på hojen men då försvinner ju lite av 125:ans nätta utseende vilket jag tycker du ska försöka ha kvar.

Då kommer du tycka att jag är en idiot när du ser det här :D

Det tar emot lite att bygga en fyrkantig tegelsten till tank som många av dom gamla hojarna har så var lite sugen på att testa lite modernare former. Nu är jag inte så erfaren på pappslöjd så vart lite större och kantigare men det är enklare att klippa ner än att lägga till och nu har man fått en grund att jobba vidare på med former och proportioner. Men jag kommer nog grunda mig på denna form fast slimma den lite.

IMG_20200712_235042.jpg
 
Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny

Indian FTR S årsmodell 2019...

Vinnarna från Custom Bike Show

Anders Göth ställde ut fler...

Snabbare leveranser och fler upplevelser hos Touratech

Under 15 år har Touratech N...

Genomtänkt för touring!

Dainese har tillverkat mc-k...

Top