***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den låter rapp!
Är det kolvringsrassel man hör på lägre varv, eller är det något slidmatningsljud som jag inte är bekant med.
Jag har undersökt men hittar ingen direkt förklaring, dock är jag inte ensam om det utan läst om många andra som har liknande fenomen och jag gissar att kylflänsarna också förstärker ljudet. Så det är väl bara att gasa tills det rasar så upptäcker man kanske då om det nu är något som är ett bekymmer ?

Nu ligger effekt toppen mellan 10-12krpm så det är lite mer än tidigare. Men återstår att se om det är nå mer ork i den eller inte, växlade upp till 6an i 140 och då orkade den inte riktigt igång så om jag varvar ur lite mer så kanske. 140 på 5an ska vara strax under 11krpm så om jag drar upp till 12krpm så är det 157kmh och då ligger 6an 10,5krpm. Orkar den 12krpm på 6an också så är det nästa 180kmh.

Så här ser det ut nu med RG lådan och nuvarande drevning, om jag knappat in rätt siffror.
RG gearbox 1.JPG
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har undersökt men hittar ingen direkt förklaring, dock är jag inte ensam om det utan läst om många andra som har liknande fenomen och jag gissar att kylflänsarna också förstärker ljudet. Så det är väl bara att gasa tills det rasar så upptäcker man kanske då om det nu är något som är ett bekymmer ?

Nu ligger effekt toppen mellan 10-12krpm så det är lite mer än tidigare. Men återstår att se om det är nå mer ork i den eller inte, växlade upp till 6an i 140 och då orkade den inte riktigt igång så om jag varvar ur lite mer så kanske. 140 på 5an ska vara strax under 11krpm så om jag drar upp till 12krpm så är det 157kmh och då ligger 6an 10,5krpm. Orkar den 12krpm på 6an också så är det nästa 180kmh.

Så här ser det ut nu med RG lådan och nuvarande drevning, om jag knappat in rätt siffror.
View attachment 472971

Hur känns effektregister/motorkaraktären med den nya pipan?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur känns effektregister/motorkaraktären med den nya pipan?
Distinkt effekt topp mellan 10-12krpm, börjar vakna vid 9000. Går ju att ligga i 100kmh på 6an och mysköra, vet inte om den orkar hålla farten i uppförsbacke så det återstår att se.
Har inte vågat pressa något övervarv ännu så vet inte om den går nå längre än 12krpm.

Sen när jag kört lite mer och om allt verkar fungera så kan jag byta till gamla pipan och jämföra och känna lite mer på skillnaden för det var ju i Oktober jag körde den senast så lite svårt att minnas känslan i detalj.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Grym tråd! Verkligen imponerad. Skall läsa in mig på hela tråden framöver (bara skummat o tittat på bilder hittills), men..... har du en extra motor - bara utifallatt???
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Grym tråd! Verkligen imponerad. Skall läsa in mig på hela tråden framöver (bara skummat o tittat på bilder hittills), men..... har du en extra motor - bara utifallatt???
Ja det har jag, och även en GT125 motor. Och i värsta fall en CR250 crossmotor.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Testkörningsrapport 1

Vart nästan 5 mil idag och växlarna funkar bra, vid första provkörningen missade jag en del men det berodde nog på att jag bytte plats på broms och koppling så fick dåligt grepp om kopplingen och fick inte rätt knicks i växlingarna. Kom upp i 160kmh den här gången men avgastempen gick upp lite för mycket när jag pressar så hårt så har nog kanske nått gränsen för vad en liten luftkyld cylinder klarar. Vi får se om jag orkar testa E85 sen vilket ger bättre kylning.

Nu har jag gått ner från 15t till 14t framdrev så ska se hur det blir, borde kunna toppa 160 då också och kanske lite lättare. Tror jag ger mig i jakten på toppfart nu och fokuserar mer på körbarhet istället, vill ju ut och åka också och inte bara pressa den till ett nytt ras och skruva bort hela säsongen för jag måste börja bygga på nästa hoj också. Ska bygga om trialhojen med större tank och sits i lite mer scrambler stuk eller vad man ska kalla det.

Men den vart då lite piggare, lyfte framhjulet i 100kmh nu med ett litet ryck i styret bara. Förra gången jag gjorde det på bild i 80kmh fick jag ta i mer och tajma varven mer noga och blippa kopplingen.
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Testkörningsrapport 2

Vart 4,5 mil idag med lite blandad körning och den gick mycket bättre nu med nya drevningen 14/38. Toppade 165kmh på plan mark så jag känner mig nöjd med det. Och den drog ca 0,65-0,7l/mil blandat med lite lugn körning.

Med lite optimering så går det säkert att passera 170kmh men det tänker jag inte försöka med nu.

RG gearbox 14-38.JPG
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man kan säga - det är inte storleken som räknas, det är meter per sekund!!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gasar runt och njuter frukterna av ditt myckna och idoga arbete?
Nej, har inte tid. Har fullt upp med att hinna bygga klart rullstolen innan semestern och sommaren är slut. Har väl blivit någon enstaka sväng bara, men tänkte jag skulle ta en sväng till Mellstaträffen om ett par veckor så är väl lika bra att låta bli så den inte rasar innan dess ?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kört nåt eller det är eltrikemedpåhängsmotor/quad för hela penningen nu? Fått utvärdera hur den är med fjärilsvingar?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kört nåt eller det är eltrikemedpåhängsmotor/quad för hela penningen nu? Fått utvärdera hur den är med fjärilsvingar?
Haft fullt upp med rullstolen så har varken kört eller grejat och nu är det bara blött och kallt ute och lite långseg förkylning så man orkar inte ens fundera på att gå ut.

Måste göra en ny bult till bromshandtaget som trillade bort senaste åkturen så vi får se om jag hinner med någon mer tur i år. Moppen står fortfarande på dubbdäck så blir väl en sväng när isen lägger sig på sjön med den om inte annat ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top