***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Hur går det med markfrigången vid nerlägg och fjädringen "ihopatryckt"?
Åt vänster, inga problem. Höger får man ge fan i helt enkelt ?Är nog inget större problem vid landsvägskörning, på bana med racingslicks kanske det blir problem. Den här hojen är så lätt så det räcker med att jag hänger lite över sidan på tanken för att den ska svänga ordentligt.
 
Vid ca 45° är det lite kvar så det ska nog räcka för mig.


IMG_20220605_233107.jpg

Lätt hoj med smala däck behöver inte luta lika mycket.
lean angle.jpg
 
Last edited:
Vid ca 45° är det lite kvar så det ska nog räcka för mig.


View attachment 472668

Lätt hoj med smala däck behöver inte luta lika mycket.
View attachment 472669
Den ser onekligen ut att vara fjäderlätt. Bilden förklarar något som jag funderat en del på när jag jämför med äldre hojar. Sen komprimeras väl fjädringen en del och äter markfrigång. De kawor med annat 4-1 jag haft har samtliga asat kollektorn i backen när man lutar hårt åt höger. Ger ju inte efter direkt...
 
Den ser onekligen ut att vara fjäderlätt.
Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?
Har inte vägt den men gissar att den ligger runt 100kg.


Idag vart nya avgasröret färdigsvetsat. Med minsta gaskåpan och kort utstick så kunde jag sänka gasen till ca 2l/min så gick inte åt allt för mycket till den här. Och jag svetsar med 0.8mm MAG-tråd, svart stål blir inge bra att bara smälta ihop då det blir sprött utan tillsats.
IMG_20220606_152242.jpg

Istället för den där andra plutten man spänner fast i röret med en speciell "slangklämma" till avgastempsensorn så gjorde jag en egen svetsnippel istället som jag svarvade av en bit rundjärn. Blir lite smidigare än att försöka få dit "slangklämman" med fjädrarna som håller fast röret.
IMG_20220606_175752.jpg
IMG_20220606_175808.jpgIMG_20220606_194830.jpg
IMG_20220606_202759.jpg

Fick ingen bild på det men gjorde även ett stöd mitt under motorn som sitter med en gummidämpare och håller röret i sidled.
IMG_20220606_204116.jpg
 
Grymt imponerad av din kunskap och ditt bygge. ?
Min första hoj var just en GP125.
Den var lätt på vågen, och jag vill minnas att det i tekniska data stod 92kg(!) eller möjligen 96kg…men lätt var den.
En Suzuki K50 moped med 125cc motor. Typ.
Ja GP125 är en lätt hoj.
Jag skrev här tidigare att den väger i original 96kg ?
 
Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?
Har inte vägt den men gissar att den ligger runt 100kg.


Idag vart nya avgasröret färdigsvetsat. Med minsta gaskåpan och kort utstick så kunde jag sänka gasen till ca 2l/min så gick inte åt allt för mycket till den här. Och jag svetsar med 0.8mm MAG-tråd, svart stål blir inge bra att bara smälta ihop då det blir sprött utan tillsats.
View attachment 472708

Istället för den där andra plutten man spänner fast i röret med en speciell "slangklämma" till avgastempsensorn så gjorde jag en egen svetsnippel istället som jag svarvade av en bit rundjärn. Blir lite smidigare än att försöka få dit "slangklämman" med fjädrarna som håller fast röret.
View attachment 472709
View attachment 472710View attachment 472711
View attachment 472712

Fick ingen bild på det men gjorde även ett stöd mitt under motorn som sitter med en gummidämpare och håller röret i sidled.
View attachment 472713

(y) Den ser grov ut, vad har du för diameter nu?
Har du hunnit provköra och hur gick den?
 
Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?
Har inte vägt den men gissar att den ligger runt 100kg.


Idag vart nya avgasröret färdigsvetsat. Med minsta gaskåpan och kort utstick så kunde jag sänka gasen till ca 2l/min så gick inte åt allt för mycket till den här. Och jag svetsar med 0.8mm MAG-tråd, svart stål blir inge bra att bara smälta ihop då det blir sprött utan tillsats.
View attachment 472708

Istället för den där andra plutten man spänner fast i röret med en speciell "slangklämma" till avgastempsensorn så gjorde jag en egen svetsnippel istället som jag svarvade av en bit rundjärn. Blir lite smidigare än att försöka få dit "slangklämman" med fjädrarna som håller fast röret.
View attachment 472709
View attachment 472710View attachment 472711
View attachment 472712

Fick ingen bild på det men gjorde även ett stöd mitt under motorn som sitter med en gummidämpare och håller röret i sidled.
View attachment 472713
Wow! Den är verkligen riktigt frän! Jag älskar det rödeloxerade topplocket och ditt nya expansionsrör! Nedläggningsvinkeln åt höger kan nog bli ett problem tidigare än du tror. Jag minns att det hände att jag skrapade fotpinnarna på min TZR-125 vid ett par tillfällen när man hade bra fart i en kurva och i vilken det fanns en svacka som gjorde att fjädringen trycktes ihop mer. Att få den att skrapa fotpinnarna med samma metod som du testade i filmen var i princip omöjligt utan att helt lägga den ner.
 
Ja GP125 är en lätt hoj.
Jag skrev här tidigare att den väger i original 96kg ?
Jag har sett siffror på runt 105kg. Så beror väl kanske lite på utrustning, skivbroms väger ju lite mer än trumma osv.

(y) Den ser grov ut, vad har du för diameter nu?
Har du hunnit provköra och hur gick den?
Runt 127mm invändigt, pipan är ungefär samma som Aprilia RSA125. Räknade med samma karaktär/specs som pipan till moppen vilket är full peak power enligt Blairs formler. Har inte ens hunnit starta upp men har väl kanske en veckas jobb kvar innan allt är körklart.

Wow! Den är verkligen riktigt frän! Jag älskar det rödeloxerade topplocket och ditt nya expansionsrör! Nedläggningsvinkeln åt höger kan nog bli ett problem tidigare än du tror. Jag minns att det hände att jag skrapade fotpinnarna på min TZR-125 vid ett par tillfällen när man hade bra fart i en kurva och i vilken det fanns en svacka som gjorde att fjädringen trycktes ihop mer. Att få den att skrapa fotpinnarna med samma metod som du testade i filmen var i princip omöjligt utan att helt lägga den ner.
Så hårt får jag ändå inte köra för mamma så det är bara att hålla igen ?
 
Öööhh.....på videon sitter ljudförstärkaren/ smatterbläran på VÄ sida, på bild senare sitter den på HÖ sida- är den upphängd i gelatin eller du skämta aprillo med oss??

Frågar åt en kompis......

//jj. ?
 
Öööhh.....på videon sitter ljudförstärkaren/ smatterbläran på VÄ sida, på bild senare sitter den på HÖ sida- är den upphängd i gelatin eller du skämta aprillo med oss??

Frågar åt en kompis......

//jj. ?
Telefonens spegelfunktion när man använder selfiekameran.
 
När är det dags för lack?
Ska väl provköra ett tag och se att det funkar, aluminium har en tendens att spricka av vibrationer och viktigt att designa och dimensionera rätt så lär ju se att att det håller innan man börjar lacka allt.

Aluminium tar ju så mycket värme så det är inte bara att slipa av ett hörn och svetsa lite när det är lackat om man behöver fixa något utan det blir ganska stora ytor som behöver lackas om pga värmen.
 
Vart en liten provkörning i söndags. Alla växlar funkar och motorn exploderade inte, var kanske lite trögt att få i någon av växlarna ibland när man låg på höga varv men vet inte om det har med greppet i handtaget att göra då jag råkade byta plats på kopplingen och bakbromsen så vart lite svårt att nå kopplingen. Blir det inte bättre av det och det förblir ett problem kanske jag får öka spelet lite på trumman för jag gissar att det kan vara den som kärvar lite.

Ingen test av toppfart ännu, jag varvade nog inte ur ordentligt på 5an så orkade inte riktigt igång på 6an på småvägarna. Mer än så testade jag inte, men får börja lite lugnt och lära sig hur den beter sig och när man ska växla osv.

 
Den låter rapp!
Är det kolvringsrassel man hör på lägre varv, eller är det något slidmatningsljud som jag inte är bekant med.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top