***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lika kul som vanligt att läsa om dina jobb i garaget! Angående den där nitade kåpbiten. Tänk på att ha någon form av vibrationsdämpare (typ mjukt gummi mellan kåpbitarna och plåten på baksidan, samt typ hala plastbrickor under nitarna på framsidan så att det kan röra sig lite istället för att bryta i plasten..
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Min GP125a har nog haft ett liknande tidigare liv med tanke på hur ramen såg ut. Upptäckte att svingen var jävligt sned också nu när jag hade bakhjulet på och skulle fixa skylthållaren.



Delen runt lamporna var också fyrkantig så fräste ur lite så ser det nog bättre ut sen när kutsen är lackad. Satte en extra skruv också för dom där småskruvarna i lamporna litar jag inte på för att hålla skylten med tanke på vibrationer osv.
IMG_20210522_192500.jpg
IMG_20210522_1927262.jpg
IMG_20210522_192817.jpg

Har fått dit blinkerserna också men hade missat ta bild på det såg jag nu. Satte dom i på hörnet av flärpen bakom övre dämparfästena, hade lite olika idéer om vart dom skulle sitta men det vart både smidigast och snyggast att sätta dom där. Det påminner även lite om dom Classic Endurance hojarna jag sett med blinkers.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vart lite mer gjort idag också så blir ett inlägg till, tog ur lite på ramen för att få spelrum till blinkersarna. Kommer ändå inte sitta någon fet passagerare eller före heller för den delen på denna hoj så det gör inget. Ska lägga igen hålet med plåt också så det blir tätt och ser bättre ut, blir ett dränagehål i överkant så det inte kan bli en vattenpöl där.

IMG_20210524_002316.jpg
IMG_20210523_223156.jpg
IMG_20210523_222904.jpg
IMG_20210523_222755.jpg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Skitfränt bygge! Du är duktig på att "vika" plåt.
Du kanske inte är klar men jag stör mig på detta område.
Ska du sänka tanken eller lägga in nått så det linjerar med kutsen?
stör.JPG
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Skitfränt bygge! Du är duktig på att "vika" plåt.
Du kanske inte är klar men jag stör mig på detta område.
Ska du sänka tanken eller lägga in nått så det linjerar med kutsen?
View attachment 461044
Jag har funderat en del på det, men tycker inte någon lösning blir riktigt bra. När den står på backen så syns det inte på samma sätt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Skitfränt bygge! Du är duktig på att "vika" plåt.
Du kanske inte är klar men jag stör mig på detta område.
Ska du sänka tanken eller lägga in nått så det linjerar med kutsen?
View attachment 461044
Ja men då fick man ju lov att ta tag i det där också då. Slutar väl med pannkaka av alltihopa ?

IMG_20210525_005147.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kanske enklare att hyvla av lite under sadeln så att den går i linje med tanken? Eller höja sadeln med kuts och sidorna?
Nej, den sitter så lågt det går för att bakhjulet inte ska ta i, därav knölen i sitsen.
Höja den blir nog ännu fulare och kommer även kräva kapning och krångel med ramen. Så här i efterhand hade det kanske varit enklare att kapa ur hela bakre botten på tanken och flyttat upp fästet i tanken än att bara göra urtag för ramrören och sänka fästet på ramen.

Det gick i alla fall att knacka in främre delen på tanken för att sänka den där och gå fri från ramrören. Har fortfarande en del plats för övre röret så det var lugnt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Så fick det bli, tur att tanken var så pass bred att den precis gick utanför ramen men det är på millimetern så lägger nog en bit innerslang i mellan så den inte kan skava emot av vibrationer. Gjorde nya lägre tankfästen fram också. Så den vart ca 10-15mm lägre totalt. Jag hade ju bara en idé när jag började bygga och ingen direkt plan utan hittar på allteftersom och då blir det som det blir.

IMG_20210525_175250.jpg
IMG_20210525_203629.jpg
IMG_20210525_201224.jpg
IMG_20210525_201250.jpg

Gjorde även en förstyvningsplåt för att täcka hålen i bakre hörnen av sidokåporna. Och så lade jag igen urtagen för blinkerserna.

IMG_20210526_000929.jpg
IMG_20210526_000945.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt jobbat, du hade säkert gått och irriterat dig att sadeln och tanken inte linjerade om du inte gjort ändringen.

Tycker blinkersen ser ut lite stora, jag hade kört med Biltemas miniblinkers som nu reas ut (finns att köpa för tredubbla priset hos mc-handlare) för att försöka gömma dom. Har dom på två av mina hojar så små att dom knapp märks och dom lyser och syns riktigt bra. Eller är det 6V på hojen så du måste ha glödljus för att inte behöva tjorva och försöka konvertera omvandla till 12V?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Snyggt jobbat, du hade säkert gått och irriterat dig att sadeln och tanken inte linjerade om du inte gjort ändringen.

Tycker blinkersen ser ut lite stora, jag hade kört med Biltemas miniblinkers som nu reas ut (finns att köpa för tredubbla priset hos mc-handlare) för att försöka gömma dom. Har dom på två av mina hojar så små att dom knapp märks och dom lyser och syns riktigt bra. Eller är det 6V på hojen så du måste ha glödljus för att inte behöva tjorva och försöka konvertera omvandla till 12V?

Finns en hel del passande blinkers på ebay ifall man söker på retro eller vintage indicator.

NEJ! Ska inte ha några kaffefjant blinkers ?
Det är 12v med nya tändningen men jag vill ha dom där, det är som sagt ingen kafferäser utan mer Classic Endurance.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Endurance hojarna har väl inte blinkers ;) ;) Mitt mål med miniblinkers är att blinkersarna inte ska synas till man tänder dom och där tycker jag att Biltemas x-small blinkers funkar hyfsat.

Jag håller med two stroke, ska du ha blinkers "som syns" tycker jag att du ska ha nån form av klassiska blinkers typ kromade Lucas.

Men bygg så du är nöjd det är det viktiga. Det kommer att bli bra då du verkar ha blick för detta och inte hafsar ihop hojen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Endurance hojarna har väl inte blinkers ;) ;) Mitt mål med miniblinkers är att blinkersarna inte ska synas till man tänder dom och där tycker jag att Biltemas x-small blinkers funkar hyfsat.

Jag håller med two stroke, ska du ha blinkers "som syns" tycker jag att du ska ha nån form av klassiska blinkers typ kromade Lucas.

Men bygg så du är nöjd det är det viktiga. Det kommer att bli bra då du verkar ha blick för detta och inte hafsar ihop hojen.

Kanske inte så vanligt då dom flesta är dedikerade banhojar men det finns en del.
1h3_Kw1ZwT-rYis5rm6IXYTSQ0Rkl648mXl_k_ws-vE.jpgeelc18012303.jpg

Dom där större kromade varianterna känner jag blir helt fel, speciellt på en liten 125a. Och jag räknar med att tippa lite då och då vid stilla stående och då riskerar dom att antingen brytas av om dom är gjord i plast eller bryta sönder infästningarna om dom är i stål. Dom jag har nu tyckte jag var en perfekt balans mellan storlek, funktion och utseende. Vill ha en enkel design på dom, för små och flashiga med led blir för mycket caferäser.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tror jag att du tycker före du sett vad som finns. Det är inte alls bara stora blaffiga saker.

Här är några exempel.

Ungefär som sista varianten men kanske lite större var ju vanligt på kåpförsedda hojar kring 70-/80-talet. Var väl egentligen sidoindikering från någon bil.
 

Bifogat

  • Screenshot_20210526-183321.png
    Screenshot_20210526-183321.png
    586.3 KB · Visningar: 11
  • Screenshot_20210526-183638.png
    Screenshot_20210526-183638.png
    682.6 KB · Visningar: 11
  • Screenshot_20210526-183706.png
    Screenshot_20210526-183706.png
    465.8 KB · Visningar: 11

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu tror jag att du tycker före du sett vad som finns. Det är inte alls bara stora blaffiga saker.

Här är några exempel.

Ungefär som sista varianten men kanske lite större var ju vanligt på kåpförsedda hojar kring 70-/80-talet. Var väl egentligen sidoindikering från någon bil.

Nej, inte alls i min smak. Möjligen dom sista.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, inte alls i min smak. Möjligen dom sista.

Jag försöker bara få dig att lägga några minuter på att titta vad som finns innan du sågar förslagen.
Det där var bara tre exempel av 2663 träffar på "retro indicators" som jag valde för och visa att det inte bara är "stora kromade".
Men nu är det ju ditt bygge och du ska ju naturligtvis bygga som du vill och jag ska sluta tjata.

Det är en intressant tråd att följa, både bra hantverk, design och kul med trimmet du hittat outside the box.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top