SMC feedback

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
Någon med erfarenheter av SMC som har tips, råd och erfarenheter för hur man ska få ut så mycket som möjligt utav dem? Några bra historier på tidigare händelser?
Är själv nybliven medlem och sugen på att utvecklas och bygga kontakter :)

...vad är du ute efter? :)

Touring, fikaträffar, kryssning (med fransvästar), förarutbildning eller rakt på panga-helvit-kurser i SMC Sport med folket i gimpsuit...?

/J

Touring, fikaträffar, kryssning (med fransvästar), förarutbildning eller rakt på panga-helvit-kurser i SMC Sport med folket i gimpsuit...?

/J

Jag har egentligen ingenting jag är direkt ute efter då jag inte fullt har förstått vad smc är, men tankarna går nog mot bandagarna, hur de går till osv :)

SMC som förening arbetar ju även till stor del med att se till att lagar och utformnnig av trafikmiljön inte går emot våra intressen, det är ca 70% varför jag är med iaf.
Medlemstidningen är helt ok för att vara just en medlemstidning också tycker jag.
Man får rabatt på knixkurserna. (körövning på gocarbanor på olika ställen i landet)

Jag har egentligen ingenting jag är direkt ute efter då jag inte fullt har förstått vad smc är, men tankarna går nog mot bandagarna, hur de går till osv :)

Gör det enkelt, åk på en "knix"-dag med SMC så fort vårsolen gjort sitt, så tar du det därifrån. :) Storbanekurserna är ruskigt skoj, men kör lite knixkurser innan (samma sak mer eller mindre, men enklare, mer lättillgängligt och närmare dig) för att få lite förståelse för vad vi tjötar om.

Den lite dyrare dagen på storbana kommer ge så mycket mer då. :)

Och det är inte "bandagar" - det är rätt strukturerade kurser hur man blir lite säkrare bakom spakarna (momenten kräver att man drar i gasrullen, så du får gasa med).

Lite läsvärt och kalender för skolverksamheten -> http://www.svmc.se/school/

Lite runt ditt distrikt -> http://www.svmc.se/stockholm
Knix Tuvängen är kanske mest intressant för dig att börja med...

Last edited:
Börja säsongen med en av SMCs avrostningar, finns i flera distrikt. Datumen dyker upp på hemsidan om de inte redan ligger uppe. Därefter tycker jag att du ska komma på en av våra KNIX-körningar och känna på verksamheten sen tar du det därifrån.

Själv är jag KNIX-skadad. Hänger på Gröndal i Eskilstuna så ofta jag kan...

Hur går en KURSdag med smc till!!!

1. Bor man långt ifrån lastar man hojen på släp dagen innan alt kör hoj till banan och sover över i aktuell stad allt för att vara så pigg och alert som möjligt. Kursdagarna tar på krafterna och det är skönt att vara utvilad.

2. Man ser till att ha hojen i skick. D.v.s inget som läcker,bra däck,full tank alt reserdunk, bra bromsbelägg. Vore ju tråkigt om man inte kunde fullfölja dagen p.g.a någon brist på hojen.

3. Avlastning i depåområdet + besiktning av hoj och skyddskläder. Hojen SKA utan undantag vara besiktigad+försäkrad. Vid inskrivning visas KK upp och man bekräftar sitt val av kurs och vilken hastighet man tänkt sig.
Stegen går från 1-4 och hastigheten delas upp i 3 olika grupper man kan väl säga lugn,mellan och snabb.
P.s På smc´s kurser skall full skyddsutrustning användas när motorcykeln framförs för maskin även om du bara ska flytta den 15 meter annars kan man få ovett vilket jag fick erfara ifjol :gnissla,

4. Förarmöte: Genomgång av vilka flaggor man kan tänkas stöta på under dagen, Vilka "regler" som gäller inom depåområdet o.s.v

5. Möte med sin "ledare" för dagen och närmare genomgång av vad man kan vänta sig av dagen och vilka bitar om man går steg 1-3 som kommer avhandlas.

6. Första banpasset av ca 8 x 20 minuters körning och under detta pass brukar instruktörerna försöka bilda sig en uppfattning om eleven och dennes förkunskaper inga särskilda saker att jobba med utan bara köra och ha kul.

7, Efter banpassets slut så har man genomgång med instruktör och får feedback på vad denna tycker man behöver jobba mera med.

Upprepa steg 6 och 7 ytterliggare 7 ggr och börja samtidigt att fundera på när och hur du ska få möjlighet att boka nästa kursdag för du har precis insett att detta är det roligaste man kan göra med kläderna på:fakta

8. Dagen är slut man själv är ganska mör hojen lastas på släp man sjunker ner i sätet och börjar färden hemåt!

9. Man åker hem och ser efter om man fastnat på bild!

10. Nästa Kursdag bokad och så fortsätter den från slutet på April fram till mitten på september :yoparty

Utöver det som redan nämnts kring SMC's många kurser och att de jobbar för att politikerna ska tänka på oss MC-åkare och inte förbjuda det vi tycker är roligast så har de en hel del medlemsrabatter även på försäkringar.

Dessutom finns möjlighet till juridisk rådgivning kring MC och MC i trafik samt de har en rättsfond och en skadefond för att hjälpa hojåkare i trångmål.

Allt detta och vad som gäller för att få utnyttja det kan du läsa om på deras hemsida http://www.svmc.se

Last edited:
6. Första banpasset av ca 8 x 20 minuters körning och under detta pass brukar instruktörerna försöka bilda sig en uppfattning om eleven och dennes förkunskaper inga särskilda saker att jobba med utan bara köra och ha kul.

7, Efter banpassets slut så har man genomgång med instruktör och får feedback på vad denna tycker man behöver jobba mera med.

Upprepa steg 6 och 7 ytterliggare 7 ggr och börja samtidigt att fundera på när och hur du ska få möjlighet att boka nästa kursdag för du har precis insett att detta är det roligaste man kan göra med kläderna på:fakta

8. Dagen är slut man själv är ganska mör hojen lastas på släp man sjunker ner i sätet och börjar färden hemåt!

10. Nästa Kursdag bokad och så fortsätter den från slutet på April fram till mitten på september :yoparty[/QUOTE]

Bra beskrivning av en kursdag med SMC bortsett från att punkt 6 kan variera lite beroende på vilket "steg" du går. Instruktören har nog oftast en övning du ska genomföra även första passet.

Enda gången jag kan tänka mig att övningen utgår är när du går steg 4, eftersom det steget bygger på finslipning och en mer personligt utformad kursdag. Sen vette fåglarna om det är så mycket som 8 x 20min körning. 6-7 x 20min är nog mer realistiskt men tro mig, det räcker och blir över för de flesta! :D

Nja, jag kan bara tala för mig själv - men jag brukar ha en mjukstart första passet med mina elever, speciellt om det är ovana/nybörjare, men även erfarna behöver mjuka upp sig, och börja dagen med ett smajl, släppa lite på nerverna...bruka bli bäst så.

Så är det med lite baktanke med, man får se hur ni kör när ni tänker själva...men det är en hemlis. ;)

Beroende på grupp/nivå så kan det vara läge med lite återkoppling till vad föregående steg handlade om, det är inte helt utan info ni släpps ut på grönbete, men att skicka på en drös övningar är inget jag gör första passet. :)

I mitt fall är 10% rabatt på försäkringspremien ganska nära en årsavgift och resten av förmånerna får man så att säga på köpet!

Last edited:
Nja, jag kan bara tala för mig själv - men jag brukar ha en mjukstart första passet med mina elever, speciellt om det är ovana/nybörjare, men även erfarna behöver mjuka upp sig, och börja dagen med ett smajl, släppa lite på nerverna...bruka bli bäst så.

Så är det med lite baktanke med, man får se hur ni kör när ni tänker själva...men det är en hemlis. ;)

Beroende på grupp/nivå så kan det vara läge med lite återkoppling till vad föregående steg handlade om, det är inte helt utan info ni släpps ut på grönbete, men att skicka på en drös övningar är inget jag gör första passet. :)

Finns även dom instruktörer som skickar ut kalvarna och säger att ha det skoj jag kommer om en stund och skäller lite :tungan

Oavsett hur så är smc´s kurser inget man ångrar, Mycket fika, Trevlig stämning, God mat för det mesta trevliga instruktörer och väldigt hjälpsamma,
Körde med smc 9 ggr ifjol och det fanns endast en instruktör som jag tyckte verkade onödigt skitnödig och for fram med en mäster attityd. Vi var flera som delade denna uppfattning både deltagare och andra instruktörer men annars ett super gäng och väldigt lärorika dagar.

Hur går en KURSdag med smc till!!!

1. Bor man långt ifrån lastar man hojen på släp dagen innan alt kör hoj till banan och sover över i aktuell stad allt för att vara så pigg och alert som möjligt. Kursdagarna tar på krafterna och det är skönt att vara utvilad.

2. Man ser till att ha hojen i skick. D.v.s inget som läcker,bra däck,full tank alt reserdunk, bra bromsbelägg. Vore ju tråkigt om man inte kunde fullfölja dagen p.g.a någon brist på hojen.

3. Avlastning i depåområdet + besiktning av hoj och skyddskläder. Hojen SKA utan undantag vara besiktigad+försäkrad. Vid inskrivning visas KK upp och man bekräftar sitt val av kurs och vilken hastighet man tänkt sig.
Stegen går från 1-4 och hastigheten delas upp i 3 olika grupper man kan väl säga lugn,mellan och snabb.
P.s På smc´s kurser skall full skyddsutrustning användas när motorcykeln framförs för maskin även om du bara ska flytta den 15 meter annars kan man få ovett vilket jag fick erfara ifjol :gnissla,

4. Förarmöte: Genomgång av vilka flaggor man kan tänkas stöta på under dagen, Vilka "regler" som gäller inom depåområdet o.s.v

5. Möte med sin "ledare" för dagen och närmare genomgång av vad man kan vänta sig av dagen och vilka bitar om man går steg 1-3 som kommer avhandlas.

10. Nästa Kursdag bokad och så fortsätter den från slutet på April fram till mitten på september :yoparty

Rimligtvis borde väl 2. komma före 1....? :7peta

/J

Panga helvilt kurser med smc. Var gör man det?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park