Skillnad med/utan EXUP på R1a.....

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Är det nån här på forumet som har monterat ett helsystem på sin R1, gärna en -02 eller nyare?

Det jag undrar är, man måste ju plocka bort EXUP´en då man monterar ett helsystem, och då borde man enligt Yamaha tappa effekt i mellanregistret, men är det mycket man tappar, dvs märks det nämnbart? eller måste man vara proffs på hojar för att kunna känna skillnaden?

jag vet.....du kommer att känna av det lite, men inte såpass mycket att du ångrar att du satte på helsystem......svar bra nog????

det rör sig om 1000cc, säkert kan en viss skillnad märkas på lägre varv. Men det är massor av hojar som klarar sig bra utan nån sån där ventil.

Diagrammen från Yoshimura gäller Fazer men det är nog inte så stor skillnad mot R1. Med helsystem verkar man vinna 3hk mellan 10 och 11k men tappar 5hk mellan 3 och 6k. För mig är valet mellan lite toppeffekt och ett brett mellanregister ganska lätt....

Bifogat

• full.jpg
    full.jpg
    86.9 KB · Visningar: 232
kör man hårt på höga varv, tex banåkning så är det nog fördel med helsystem. På gatan märker du av förlusten på låga varv.
Jag tror inte det är värt det för en gatåkare egentligen.

MrR1 skrev:
Tyvär är ju Fazern riktigt trött mot R1:an
Jag ser vad du skriver men förstår inte vad du menar. Med trött menar du då att Fazern har betydligt sämre acc än R1:an?

I så fall måste jag fråga om det är något som du tror, efter att ha tittat i broschyrer på vikt och toppeffekt eller?
Har du kört på bana med/mot en Fazer borde du veta att Fazern lätt hänger med R1or ut ur kurvorna och hela rakan om man hade samma hastighet i kurvan, att den sedan inte har samma kurvegenskaper är ju en annan fråga.

Men att kalla Fazern trött...

Fazer

Jag har kört fazer 2 ggr och jag tycker att den var slöare än min tidigare bandit 1200 men det kanske var ett måndags ex? Körde en helt standard R1 efter
och det var skillnad som natt och dag.

det skiljer just inget i effekt men den är ju klunsigare än R1an. I sin klass så är det väl inet många som spöar Fazern, kolla på de erbarmliga Ducatihojarna tex, tramslåga effekter.

Fazer

Kolla bänkade siffror på Fazer standard så inser du snabbt att dessa 7 hästar som skulle skilja mot R1:an snarare är runt 15 hästar och sämre vrid! lägg oxså på mera vikt 32 kg så förstår du nog vad jag menar.

ok, jag gick på angivna värden, men jag säger ändå att inte mycket slår den i sin egen busklass.
Men en R1 i streetfighterkostym slår ut den förstås.

Fazer

Nej det håller jag med om! I sin klass och till det priset som den kostar är den svårslagen, Snygg är den oxså!
Jag är själv Yamaha fantast så jag blev faktiskt lite besviken på det ex. jag provade hade nämligen själv tankar på en sådan.

Mitt tips är att bara köpa ett slip-on.

Ja, du får fler hk på toppen med ett helsystem.
Ja, du kommer att tappa hk på mellanregistret med ett helsystem.

Det finns en anledning till att EXUP ventilen sitter där. Den är bra!
Det finns ju en anledning till att SUZUKI börjat använda sig av den tekniken, dvs
den som YAMAHA har haft på sina hojjar sedan typ -89... :)

Ska du åka mest på gata så tycker jag att det är bortslängda pengar
att köpa ett helsystem för dom där "få" extra hk på toppen.

Hästar?

Vad menar du med få hästar? typ 3-5 hp eller som jag som fick 17 hp mer på bakhjulet än standard.

MrR1 skrev:
Vad menar du med få hästar? typ 3-5 hp eller som jag som fick 17 hp mer på bakhjulet än standard.
När jag menade "få" så jämförde jag ett slip-on mot helsystem.
Om man funderar på att byta ut orginal så är det ju
antingen slip-on eller helsystem man sätter på.

Men det är rätt som du säger, utgår man från orginaleffekten
så får man ett ganska bra lyft av sina hk med ett helsystem.

Tycker ändå att man ska tänka lite på vad det kostar...
Slip-on, ca 6000 kr.
Helsystem, ca 10-12000 kr.
Skillnad i effekt på toppen, ca 5 hk?!
Eller har jag fel???

Silwer skrev:
jo men ett slipon smäller du på för utseende och ljudets skull och knappast för att vänta dig att få mer än 2-4 hk på sin höjd.
Det är sant!
Mycket för ljudet och utseendets skull.

Jag vet inte vad "bara" ett slip-on ger. Har lite mer godis på min, men det
resulterade i nästan 11 hk på min R1 -02:a.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park