XT600E - förgasarknas mm

Gör som anders skriver mät volten medans startmotorn går. Om den sjunker under 11,5v är de risk att gnistan uteblir. Och ang komptryck så går de inte mäta på en enstånka som har autodecomp. Autodecompen öppnar en utblåsventil så ett mätvärde skulle bli bara 5-6 bar.
De kan även va autodecompen på kammen som jäklas och de innebär att den ligger på hela tiden så ventilen är öppen. De kan även va fastkoksad ventil i öppet läge, de är inte helt ovanligt på xt. De är främst utblåsventiler som fastnar i öppet läge och de kan hända i fart. Jag har fått de problemet två ggr i mitt liv på en xr600r enstånka , men en kompis fick de felet stup i kvarten på en xl600r. En annan kompis som körde Xt600 fick de felet då o då men aldrig i fart endast vid kickstart. Man kan lista ut om en ventil är öppen genom att dra hojen med växel i. Om du kan dra den med 3ans växel i utan att bakhjulet låser och släpar i asfalten så lär en ventil va ovanligt mycket öppen, dvs mer än bara autodecompen som håller den öppen.
 
Last edited:
Gör som anders skriver mät volten medans startmotorn går. Om den sjunker under 11,5v är de risk att gnistan uteblir. Och ang komptryck så går de inte mäta på en enstånka som har autodecomp. Autodecompen öppnar en utblåsventil så ett mätvärde skulle bli bara 5-6 bar.
De kan även va autodecompen på kammen som jäklas och de innebär att den ligger på hela tiden så ventilen är öppen. De kan även va fastkoksad ventil i öppet läge, de är inte helt ovanligt på xt. De är främst utblåsventiler som fastnar i öppet läge och de kan hända i fart. Jag har fått de problemet två ggr i mitt liv på en xr600r enstånka , men en kompis fick de felet stup i kvarten på en xl600r. En annan kompis som körde Xt600 fick de felet då o då men aldrig i fart endast vid kickstart. Man kan lista ut om en ventil är öppen genom att dra hojen med växel i. Om du kan dra den med 3ans växel i utan att bakhjulet låser och släpar i asfalten så lär en ventil va ovanligt mycket öppen, dvs mer än bara autodecompen som håller den öppen.
Tack - bra info. En del till att tänka på och kolla alltså.
 
... Man kan lista ut om en ventil är öppen genom att dra hojen med växel i. Om du kan dra den med 3ans växel i utan att bakhjulet låser och släpar i asfalten så lär en ventil va ovanligt mycket öppen, dvs mer än bara autodecompen som håller den öppen.
Testade att dra hojen på asfalt på 1:ans växel i dag. Låst bakhjul, som sig bör. Likaså på 2:ans växel, men om jag tog i allt jag kunde lyckades jag få kolven att gå runt ett varv. Men då fick jag anstränga mig. Likaså på 3:ans växel, fast lite lättare. Fast krävde en del ansträngning det med. Knas eller ok?

Sitter nu med CDI-boxen och youtube-filmer och försöker fatta hur jag mäter upp om den boxen är kaputt eller ej. Utan framgång. Det finns möjligen ingen i 08-området som har en fungerande box av modell 4pt-82305-01 som jag skulle kunna låna för att prova om hojen hoppar igång eller ej. Vet ju inte om det är boxen som faktiskt är problemet, men känns surt att köpa en ny för 3000 spänn om det inte skulle hjälpa.

Ska forska lite i "givare / pickup som styr tändpunkten." som gundj nämner också.

Samtidigt som jag börjar tröttna, och funderar på att slakta hojen och sälja av i delar, bara för att få problemet ur världen ;) . Och köpa mig nåt som funkar i stället.
 
Testade att dra hojen på asfalt på 1:ans växel i dag. Låst bakhjul, som sig bör. Likaså på 2:ans växel, men om jag tog i allt jag kunde lyckades jag få kolven att gå runt ett varv. Men då fick jag anstränga mig. Likaså på 3:ans växel, fast lite lättare. Fast krävde en del ansträngning det med. Knas eller ok?

Sitter nu med CDI-boxen och youtube-filmer och försöker fatta hur jag mäter upp om den boxen är kaputt eller ej. Utan framgång. Det finns möjligen ingen i 08-området som har en fungerande box av modell 4pt-82305-01 som jag skulle kunna låna för att prova om hojen hoppar igång eller ej. Vet ju inte om det är boxen som faktiskt är problemet, men känns surt att köpa en ny för 3000 spänn om det inte skulle hjälpa.

Ska forska lite i "givare / pickup som styr tändpunkten." som gundj nämner också.

Samtidigt som jag börjar tröttna, och funderar på att slakta hojen och sälja av i delar, bara för att få problemet ur världen ;) . Och köpa mig nåt som funkar i stället.
Skulle inte säga att det är knas. Mer vetenskapligt är att mäta kompen, då vet man.

Dock låter det som ett elfel. Speciellt eftersom du haft problem med att startmotorn slutar fungera i samband med att motorn dör. Kablage, kontakter, cdi, stator är huvudmisstänkta. Bara att mäta på. CDI går inte alltid att mäta.
 
Startmotorn slutade dock aldrig fungera. Bytte ut den ändå av bara farten, i pur entusiasm :) . Får se hur jag gör. Kanske dumpar den i Värtan i stället, bara för att bli av med problemet. Out of sight, out of mind...
 
Startmotorn slutade dock aldrig fungera. Bytte ut den ändå av bara farten, i pur entusiasm :) . Får se hur jag gör. Kanske dumpar den i Värtan i stället, bara för att bli av med problemet. Out of sight, out of mind...
Det var inte bytet jag reagerade på. Det var att du i ett tidigt inlägg skrev att starten inte gick alls, som om dödarknappen var tryckt. Det indikerar elfel.

Fattar man inte el så kan det eventuellt vara krångligt. Annars är elsystemet på din hoj väldigt simpelt.
 
ÄNTLIGEN har jag hittat ett riktigt fel!
Verkstadsmanualen säger 4 ohms motstånd, youtube visar hur man gör, och min mätare säger 0.
Hurra - blir till att beställa ny tändspole, och sen hoppas jag få snurr på hojen igen.

IMG_20211106_190858-01.jpeg

Borde väl egentligen varit det första jag kollade. Men vet man inte så vet man inte...
 
Last edited:
Samtidigt så undrar jag om det är felet. Grundproblemet verkar har varit att hojen dör under körning. Funkar bra, dör, startar igen dör kort därefter. Funkar bra i tgå helger. Det kan bero på spänningsregulatorn.

Att hojen är stendöd kan inte förklaras med fel på regulatorn. Du behöver gnista, bränsle och komp.
 
Nja, återstår att se. Detta är ju ett par riktigt fel iaf. Så jag börjar med att åtgärda det. Beställning läggs om 5 minuter. Nästa lördag får vi svaret ?...
 
ÄNTLIGEN har jag hittat ett riktigt fel!
Verkstadsmanualen säger 4 ohms motstånd, youtube visar hur man gör, och min mätare säger 0.
Hurra - blir till att beställa ny spänningsregulator, och sen hoppas jag få snurr på hojen igen.

View attachment 465481

Borde väl egentligen varit det första jag kollade. Men vet man inte så vet man inte...
Spänningsregulator..... I mina ögon ser det ut som en tändspole :unsure:
 
Såklart det är. Skrev fel ju ?...
Då stämmer grundproblemet med att hojen dör under körning bättre. Inte första gången som avbrott i tändspolen märks först när spolen blivit riktigt varm och värmeutvigdningen av hölje och kärna gör att avbrottet i lindningen "blir på riktigt", för att sedan försvinna när spolen har svalnat.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top