Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att bespara Ryssland-Ukraina tråden mer käbbel om Israel-Palestina och då det i övrigt tajmar bra med aktuella händelser, nya terrordåd, så kan vi ju reda ut ett och annat samt käbbla vidare här.

Flera makalösa påståenden skrevs i Ryssland-Ukraina tråden idag, flera var inte ens värda att bemöta då de förminskade både Förintelsen och Rysslands krigsbrott, men andra rena konstigheter kan man väl börja känna på.

För att kunna diskutera denna infekterade konflikt är det säkert bra att sätta några grundläggande fakta, tex

1. Palestina var en del av Osmanska riket (Turkiet) innan det blev brittiskt protektorat. Det var inte ett land som någon stal eller tog eller gav bort. Det var inte turkarnas längre, britterna hade börjat montera ned sitt imperium och det bodde flera olika folkgrupper i området

2. Ett FN beslut låg bakom att det skall bildas en judisk stat i Palestina, detta bland annat i ljuset av industriella massmordet som drabbade många grupper men särskilt judar. Värt att notera här är att flera andra arabiska länder skapades, tex Irak, Syrien och framför allt att det också bildades arabiska områden (Gaza och Västbanken) men det räckte inte för araberna. Detta går inte att tolka på något annat sätt än att araberna inte under några omständigheter kan acceptera att judar får ett eget land i Mellanöstern

3. Inga av Israels grannar kunde heller acceptera att judarna fick ett eget land och därmed attackerade de gemensamt sina grannar

4. De arabiska anfallarna slogs tillbaka och då var väl grannsämjan att anse förstörd, av förmodligen förklarliga skäl

5. Några araber var chill med att det finns judar och de är buddies med judarna och är numera fullvärdiga medborgare i staten Israel. Dessa utgör ca 20% av israelerna. Andra var inte chill så de flyttade eller flyttades på och därmed är de inte välkomna åter, främst eftersom de är för många och det de övergav nu tillhör någon annan. Eftersom Israel är en demokrati så kan man inte tillåta hur många araber som helst eftersom de då på demokratisk väg kan avveckla Israel och det vore liksom inte nice. Möjligen ett moraliskt dilemma men bortser man från detta faktum så avvecklar vi Israel i samma andetag

6. Med jämna mellanrum sedan 1948 har olika araber försökt utplåna allt judiskt men det grejar de som tur är inte. Märk väl här att araberna vill utrota Israel men kan inte och att Israel kan utrota araberna men vill inte, en oerhört viktig skillnad som man måste sätta sig in i vid varje konflikt. Israel kunde skotta igen hela Västbanken och Gaza imorgon

7. Palestinierna beter sig väldigt illa och slår ofta mot civila som primärt mål, dvs motsatsen mot vad Israel gör. Senast häromdagen kunde man se spontana fester när civila judar mördats, ett ociviliserat beteende som man måste åka till jordens konstigaste hörn tex Rosengård, Örebro eller Husby för att se likheter till. Det finns ingen rättsäkerhet och inga rättigheter i något palestinskt område

8. Israel är en modern demokrati och rättsstat där alla minoriteter åtnjuter frihet och rättvisa. Något liknande går inte att se någon annanstans i regionen.

Jag kunde hålla på hur länge som helst och rabbla skillnader och vad jag tycker är relevanta historiska och samtida fakta, säkert till föga nytta och ingen glädje. Men om någon menar att något signifikant i 1-8 ovan inte stämmer eller bör kompletteras så läser jag gärna igenom det.

Det är beklagligt att många civila palestinier drabbas humanitärt, enligt mig är ansvaret för detta primärt hos de styrande palestinska ledarna. Israelerna visar stor återhållsamhet och i de fall de begår övergrepp så lagförs de, ännu en skillnad från sina motståndare.

Så, leve Israel, leve Ukraina.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Steve Lookner livstreamar på Agenda Free TV om en serie explosioner i Iran i natt. Oklart vad som sker, men verkar vara attacker från luften.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det här är kanske världshistoriens mest omtvistade område/fråga.

Löser vi den här på SH borde vi få Nobels fredspris...
En mer rimlig ambitionsnivå hade väl varit att sikta på Ig Nobelpriset.
Bad ChatGPT ge ett förslag och den föreslog att Israel och Palestina skulle byta nationalsånger med varandra under en vecka och låta deras ledare sjunga dessa tillsammans på en gemensam presskonferens. Värt ett försök, då i princip alla andra lösningar förutom denna redan verkar vara testade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Turnerade runt i Israel några veckor sommaren 2018 med en israelisk orkester bestående av huvudsakligen judar härstammande från både Nordafrika och forna öststater - etablerade INNAN den israeliska statens utropande.

Utifrån deras egna utsagor så är det ungefär såhär: De har levt sida vid sida olika folk under kanske 7000 år. Dagens konflikter handlar främst om det styrande skiktet diktatorer och religiösa extremister som hävdar sin exklusiva rätt till det land som Gud skänkt bara till dem.

När de styrande är osams, är det svårt för de vanliga människorna att umgås. När det är lugnare pågår livet som vanligt mellan grannar vars enda mål är att få leva sitt liv i fred.

När vi hade konsert i en kibbutz inte långt från Gaza var luften full av brandrök. Palestinierna släppte små eldar med luftballonger in i Israel för att bränna jorden. Vi hade vakt ute för att kunna packa ihop och dra ifall det skulle bli värre.

Uppe vid gränsen till Libanon är det ingen mans land runt gränsen fortfarande.
Bojar i vattnet som utgör gräns för när man öppnar eld mot främmande flytetyg. Kameror som zoomar in fotgängare vid gränsen. Osv.

Jerusalem. En stad uppe i bergen. På ena sidan grönt, på andra sidan öken. Inne på Västbanken (arabiskt självstyrt område) har ortodoxa judar byggt en hel stad. Israelisk militär har försökt få bort dem därifrån även genom fysisk avhysning men de har numer beväpnat sig. Och en jude skjuter inte en annan jude.

Samtliga jag pratat med under dessa veckor är förtvivlade och resignerade över situationen. Alla länder runtom har lovat att de skall utplåna Israel så fort de får chansen - Egypten och Jordanien har dock avtal om vapenvila.

I stort håller jag med Markus. Och alla borde åka dit någon gång.
d3039565d051c2917930372eda28c0e1.jpg

6ad56026a8317f2dfd8dafe7813fd467.jpg

65dc561ba1be737dd1bf28603f20dd2e.jpg

d4a81a91731da18a644c59b3eb7c9c37.jpg

8835c217326a4af25b34079185a2667a.jpg

d187dcb2443c94e26bdf554cbb75b23b.jpg

f88d0087e2981e29071e43e976af3789.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tar inte tydligt ställning för varken Israel eller Palestina men i Sverige är högern extremt pro-Israel och vänster pro-Palestina. Jag är någonstans mittemellan. Anti allt. ☺️
”Israel utökade sitt område med 40% i förhållande till FN:s delningsplan genom att ockupera arabiska städer som Lod, Ramla och Beersheba och arabiska områden i Galiléen och fördrev samtidigt palestinier från de områden Israel kontrollerade.”

”Mellan 60 och 70 procent av palestinierna i landet flyttade eller tvingades fly från sina hem. FN:s förlikningskommission uppger siffran 726 000 personer. Samtidigt genomfördes också en mer eller mindre påtvingad judisk exodus från arabiska och andra muslimska länder (ca 1 000 000 judar), som till stor del innebar inflyttning till den nya staten.”

”Israel gjordes till en entydigt judisk stat framför allt genom två lagar: Lagen om återvändande från 1950 som proklamerade att alla världens judar ges rätt att invandra till Israel samt lagen om de frånvarandes egendomar som konfiskerade all mark och annan egendom som tillhört de drygt 700 000 araber som under kriget 1948 hade flytt eller fördrivits (nakban) från det Palestina som blev israeliskt territorium.[46]

Jag menar att det finns betydande övergrepp från båda sidor.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
”Israel utökade sitt område med 40% i förhållande till FN:s delningsplan genom att ockupera arabiska städer som...

Vad föranledde detta och varför gjorde de det? Blir ju helt omöjligt värdera en sådan sak om man inte har hela händelseförloppet klart för sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Religiös fanatism fungerar sällan bra där dom krockar med andra religioner...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad skulle enligt dig vara ett godtagbart skäl att göra så?
Det kunde ju vara så att dessa områden aktivt eller passivt stödjer hot mot Israel, på samma sätt som Israel tog över Golanhöjderna för att det kom arabiskt granatregn därifrån.

Hur än det är måste det ju vara bra att ha hela bilden eller åtminstone någon bild om man diskuterar historia.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det kunde ju vara så att dessa områden aktivt eller passivt stödjer hot mot Israel, på samma sätt som Israel tog över Golanhöjderna för att det kom arabiskt granatregn därifrån.

Hur än det är måste det ju vara bra att ha hela bilden eller åtminstone någon bild om man diskuterar historia.
Hela arabvärlden utgör hot mot Israel. Vore det rätt att annektera rubbet?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Istället för att svara på din fråga så gnäller jag på dig för din whataboutism.
Whatabout hela arabvärlden... jösses.
Hade han skrivit att araberna har rätt att erövra Israel för att USA har attackerat Kuba 1962, eller att Israel gott kan förinta araberna då Pakistan har skjutit mot Indien eller något som inte är relevant till ämnet som diskuteras mer än att någon helt annan har gjort en verklig eller inbillad oförrätt mot någon, ja då hade det varit helt korrekt att anklaga honom för whataboutism.

Nu är ju flera arabstaters uttalade mål att utplåna Israel relevant för tråden även om man inte kan hålla med om argumenten (menar de allvar eller bara symboliskt? kanske måste de skriva så för att få folkmassor med sig? etc) så är det ju inte helt konstigt om det påverkar Israels och arabstaternas handlingar. Så nej, det går inte riktigt att få det till whataboutism.

Kanske du behöver lära dig vad whataboutism är? https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism kan vara en bra start. Så slipper du göra bort dig i trådar som denna, och Urkainatråden, som jag tror är den du egentligen gläfser om (men det vore ju djupt OT i denna tråden, så det är kanske fånigt av mig att tro så lågt om dig, ursäktar i sådana fall)..

Puss och kram från oss alla. :hjarta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hela arabvärlden utgör hot mot Israel. Vore det rätt att annektera rubbet?

Nu handlade inte frågan om hela arabvärlden men vi kan ta den ändå, men först kan vi väl landa ditt första exempel?

Så här långt tolkar jag det som att du vet inte vad som föranledde den händelse du beskriver men du känner att den var fel.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
För att bespara Ryssland-Ukraina tråden mer käbbel om Israel-Palestina och då det i övrigt tajmar bra med aktuella händelser, nya terrordåd, så kan vi ju reda ut ett och annat samt käbbla vidare här.

Flera makalösa påståenden skrevs i Ryssland-Ukraina tråden idag, flera var inte ens värda att bemöta då de förminskade både Förintelsen och Rysslands krigsbrott, men andra rena konstigheter kan man väl börja känna på.

För att kunna diskutera denna infekterade konflikt är det säkert bra att sätta några grundläggande fakta, tex

1. Palestina var en del av Osmanska riket (Turkiet) innan det blev brittiskt protektorat. Det var inte ett land som någon stal eller tog eller gav bort. Det var inte turkarnas längre, britterna hade börjat montera ned sitt imperium och det bodde flera olika folkgrupper i området

2. Ett FN beslut låg bakom att det skall bildas en judisk stat i Palestina, detta bland annat i ljuset av industriella massmordet som drabbade många grupper men särskilt judar. Värt att notera här är att flera andra arabiska länder skapades, tex Irak, Syrien och framför allt att det också bildades arabiska områden (Gaza och Västbanken) men det räckte inte för araberna. Detta går inte att tolka på något annat sätt än att araberna inte under några omständigheter kan acceptera att judar får ett eget land i Mellanöstern

3. Inga av Israels grannar kunde heller acceptera att judarna fick ett eget land och därmed attackerade de gemensamt sina grannar

4. De arabiska anfallarna slogs tillbaka och då var väl grannsämjan att anse förstörd, av förmodligen förklarliga skäl

5. Några araber var chill med att det finns judar och de är buddies med judarna och är numera fullvärdiga medborgare i staten Israel. Dessa utgör ca 20% av israelerna. Andra var inte chill så de flyttade eller flyttades på och därmed är de inte välkomna åter, främst eftersom de är för många och det de övergav nu tillhör någon annan. Eftersom Israel är en demokrati så kan man inte tillåta hur många araber som helst eftersom de då på demokratisk väg kan avveckla Israel och det vore liksom inte nice. Möjligen ett moraliskt dilemma men bortser man från detta faktum så avvecklar vi Israel i samma andetag

6. Med jämna mellanrum sedan 1948 har olika araber försökt utplåna allt judiskt men det grejar de som tur är inte. Märk väl här att araberna vill utrota Israel men kan inte och att Israel kan utrota araberna men vill inte, en oerhört viktig skillnad som man måste sätta sig in i vid varje konflikt. Israel kunde skotta igen hela Västbanken och Gaza imorgon

7. Palestinierna beter sig väldigt illa och slår ofta mot civila som primärt mål, dvs motsatsen mot vad Israel gör. Senast häromdagen kunde man se spontana fester när civila judar mördats, ett ociviliserat beteende som man måste åka till jordens konstigaste hörn tex Rosengård, Örebro eller Husby för att se likheter till. Det finns ingen rättsäkerhet och inga rättigheter i något palestinskt område

8. Israel är en modern demokrati och rättsstat där alla minoriteter åtnjuter frihet och rättvisa. Något liknande går inte att se någon annanstans i regionen.

Jag kunde hålla på hur länge som helst och rabbla skillnader och vad jag tycker är relevanta historiska och samtida fakta, säkert till föga nytta och ingen glädje. Men om någon menar att något signifikant i 1-8 ovan inte stämmer eller bör kompletteras så läser jag gärna igenom det.

Det är beklagligt att många civila palestinier drabbas humanitärt, enligt mig är ansvaret för detta primärt hos de styrande palestinska ledarna. Israelerna visar stor återhållsamhet och i de fall de begår övergrepp så lagförs de, ännu en skillnad från sina motståndare.

Så, leve Israel, leve Ukraina.
Judarna har väl ungefär lika stor rätt till det landområde som utgör Israel som ryssarna har till Krim. Båda områdena är stulna från de som bodde där innan. Att det var FN som stal området från araberna och gav till judarna gör ingen skillnad. Palestinierna kan givetvis inte acceptera detta mer än vad Ukraina kan acceptera Rysslands ockupering av Krim, Donetsk mm.

Palestinierna är den svagare parten i konflikten, mot ett militärt överlägset Israel som dessutom backas upp av världen ledande militärmakt, USA. De små försök som palestinierna gör att återta sin stulna mark hämnas skoningslöst med bombanfall an Israel med många civila dödsoffer.

Israels beteende blir inte mindre motbjudande av de olagliga bosättningarna på ockuperad mark, som bryter mot Genèvekonventionen och anses vara ett krigsbrott av Internationella brottmålsdomstolen. Israel är det enda land som kan begå vilka folkrättsliga brott som helst utan att bestraffas
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu handlade inte frågan om hela arabvärlden men vi kan ta den ändå, men först kan vi väl landa ditt första exempel?

Så här långt tolkar jag det som att du vet inte vad som föranledde den händelse du beskriver men du känner att den var fel.
Jag vet att Israel tog mer mark än FN-beslutet och fördrev araber därifrån. Jag ser ingen anledning till det. Du har inte heller presenterat någon, endast spekulationer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet att Israel tog mer mark än FN-beslutet och fördrev araber därifrån. Jag ser ingen anledning till det. Du har inte heller presenterat någon, endast spekulationer.
Det är inte jag som kommenterat det vi nu diskuterar, eftersom du tyckte det var intressant att ta upp så är det väl bra om du också bottnar frågan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
5f75cc2e24fb6963af278a8f5f8fb988.jpg


Där på andra sidan Genesarets sjö ser man Golanhöjderna. Från dessa höjder kontrollerar man området och därför ockuperar Israel detta område sedan sexdagarskriget (vill jag minnas). Eftersom sjön är Israels främsta dricksvattenreservoar är området omistligt.

Värt att nämna är att Israel även förser Jordanien och Västbanken med vatten härifrån. Jag rekommenderar alla att läsa in sig på vad Israel faktiskt gör för de som annars säger att Israel skall utplånas. Det är en demokratisk välfärdsstat (med fel och brister) i ett område där resten är feodala diktaturer.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top