Nya reg.skyltar?

Så här står det på transportstyrelsens sida om att sätta nåt på skylten.
"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort."

Besiktningen bryr sig inte värst mycket om man har nått istället för skattemärket egentligen... inte nu längre i alla fall..
Min gick genom utan problem med reflex istället för skattemärke...
fast samtidigt så har jag ingen skyltbelysning så jag ska nog vara glad att den gått genom senaste två gångerna kanske... hehe

Mailade transportstyrelsen och frågade om de skulle ändra på regskyltarna nu när skattemärket är borta, fick svaret:

Hej! Det är inget bestämt ännu gällande ändringar på formen av registreringsskyltarna.
Med vänliga hälsningar

X X
Handläggare
Trafikregistret

Så en ändring kan va påväg, men troligen inte på ett tag :/

besiktningen bryr sig inte om vad du sätter dit på plåten(oftast), men polisen kan mycket väl ha synpunkter, jag bytte ut mina skruvar på förra hojen och satt dit skruvar med belysning i, sålde hojen senare till en kompis, när vi var ute och åkte så vart vi stoppade, (och nää det fans ingen anledning att DRa FuLLt) kompisen fick ombesiktning och böter för belysningen på regskylten, INGET fick fästas på regskylten, utom skattemärket, tror det va 5-600kr, vilket jag betalade hälften av,(eller om det va 5-600 som va hälften,kommer inte ihåg) men i vilket fall så va jag med på bilprovningen,eftersom vi åkte raka vägen dit för att fråga, där fick vi till svar att dom kollar bara att det finns en skyltbelysning och att den fungerar, den behöver inte vara e-godkännd(vilket denna var, regisreringsskylten ska vara läsbar(i gott skick) men. polisen kan se på andra saker och göra en annan bedömning,
hojen vart alltså godkänd på besiktningen med den belysningen och för att undvika fler diskussioner så återställdes den senare till orginal.

besiktningen bryr sig inte om vad du sätter dit på plåten(oftast), men polisen kan mycket väl ha synpunkter, jag bytte ut mina skruvar på förra hojen och satt dit skruvar med belysning i, sålde hojen senare till en kompis, när vi var ute och åkte så vart vi stoppade, (och nää det fans ingen anledning att DRa FuLLt) kompisen fick ombesiktning och böter för belysningen på regskylten, INGET fick fästas på regskylten, utom skattemärket, tror det va 5-600kr, vilket jag betalade hälften av,(eller om det va 5-600 som va hälften,kommer inte ihåg) men i vilket fall så va jag med på bilprovningen,eftersom vi åkte raka vägen dit för att fråga, där fick vi till svar att dom kollar bara att det finns en skyltbelysning och att den fungerar, den behöver inte vara e-godkännd(vilket denna var, regisreringsskylten ska vara läsbar(i gott skick) men. polisen kan se på andra saker och göra en annan bedömning,
hojen vart alltså godkänd på besiktningen med den belysningen och för att undvika fler diskussioner så återställdes den senare till orginal.

Oavsett vad besiktningsmän o poliser säger så är inte regler regler, utan det är upp till varje polis o besiktningsman att bedömma att avgöra vad som gäller.
Förmodligen pga att det finns så många regler att varje gubbe inte kan hålla reda på alla och att den del regler lämnar utrymme för tolkning.

Åk in på 10 olika stationer o försök regbesikta ett turbobygge så får ni se.....

Det finns hur många exempel som helst på att olika besiktningsmän tolkat givna situationer på olika sätt.

Rättelse,
har nu ringt kompisen och dubbelkollat vad dom hade skrivit, och tydligen hade mitt minne svikit mig men det borde jag ju inte i SH-anda erkänna vilket jag gör ändå. kanske beror på åldern, (ungdomligt selektivt minne).

Böterna var tydligen för "en annan grej", (som vi enligt kompisen hade väl förtjänat).
men ombesiktningen var för "registreringsskylt, delvis skymd", !!!???

Vaför en sådan fixering av storleken på skylten:confused: man ser ju ändå inte den när man kör:D

Back