När vaknar hojmarknaden för våren så att säga?

Ni som ska sälja 600cc R6 GSXR CBR mm kan skicka pm till mig så kanske ni slipper vänta med att lägga ut annons.

Har analyserat marknaden i flera år nu. Har kört hoj i 15 år och ägt säkert ett 50-tal. Känner också att priserna ibland faller något på våren då alla ska sälja. Mitt i sommarn är priserna som högst utom under industrisemestern då ingen har tid o tänka på hojköp, då är det billigt.

Precis innan jul så brukar det ibland vara riktiga klipp annonserade, det är väl folk som är desperata och vill ha ut julklappaspengar.

Har själv faktiskt köpt hoj på våren och fått mer betalt för den framåt september/oktober...

Verkar som det inte riktigt tagit fart än, söker nämligen en Honda CB1000R så man hoppas ju att -09:an sjunker lite när de börjar sälja årets modell.

Sen måste det ju vara med så pass mycket att det är försvarbart att inte köpa årets istället.

Sitter o kollar lite på blocket åt en jobbarkompis och just nu är det verkligen helt dött på marknaden, dom få som ligger ute har tagit ända från tårna när dom har satt sina priser. Har nog aldrig sett dyrare hojar än nu faktiskt...

Så vill man bli av med sin hoj och har en vettig prisbild är det nog inte alls fel att sätta ut den nu, finns ingen konkurrens men garanterat en hel del köpsugna. Räcker ju med att läsa denna tråden för o se att köpsuget finns.

:D
Efter mc-mässan (siste helgen i januari) tycker jag suget/efterfrågan ökar. Om man väntar för länge så finns det fler konkurrerande objekt samt många har redan skaffat ny hoj.

Nu är det tyvärr ingen mc-mässa iår. :mad:

Ingen mc mässa? Vad är det som kommer vara i Göteborg snart du då?På Svenska Mässan om inte mc mässa?Jag kan ha fel men tror jag såg rätt

Last edited:
hojarna kommer nog bli dyrare än nånsin i år med tanke på ny priset 2010..
sen är min uppfattning att du lätt kan tjärna 15000:- om du köper vid rätt tid på hösten vs.vår

Försäljningen börjar väl dra igång i slutet på april, med en topp vid tidig sommar då ekonomin har stabiliserat från julens utgifter och ägarna funderar på att byta / omprioritera inför semestern.

Min erfarenhet är att hojar blir billigast precis innan vinterförvaringen om säljaren inte har löst lämpligt garage.

Last edited:
.

Dålig rekomendation eftersom en hoj som legat ute ett halvår blir "bränd" på marknaden och alla tror det är nåt fel på den.

Sätter man ut annons nu så ska det vara billigt. Annars bör man låta bli så där håller jag med dig.

Men det är väl bara sätta ut en ny annons med ny bild och ny text så fattar ingen att det är samma hoj som legat ute sen julafton. Man kanske förlorat 100 spänn på annonskostnad men det spar man in på eventuell kortare garageförsäkring om man nu skulle bli av med den.

Tro vad du vill, köpte gathoj förra våren, nästan halva priset mot de få som va ute till "vinterpris" under vintern.

hjälpte även en polare att köpa ny cross, en kx450 -08 bra skick 34k, nu ska de ha 45k för 09'or "vinterpris"

nej, vinterpris e skit, utbudet e obefintligt. På våren kommer det in mc annonser dagligen och alla vill va billigast på blocket och sätter 500-1000kr billigare än billigaste och priserna faller och utbudet ökar.

ska köpa ny cross själv nu till sommaren, helst en KTM 08-09 250 2-takt men får se, väntar dock några månader till så priserna faller ;)
jag köper på våren/sommaren ni andra får göra som ni vill

Visst finns det undantag som bekräftar regeln men att dina erfarenheter skulle vara tecken på en allmän tendens nä det köper jag inte.

Hojar är precis som båtar och utemöbler en säsongsprodukt. När det är 19 minus och drivis är det ingen som tänker hoj (förutom cross o enduro möjligen) eftersom det naturliga är att provköra grejorna.
Visst ökar utbudet till våren men också antalet möjliga köpare i takt med torr asfalt och tussilago. Till det ska du lägga en vikande försäljning i av nya hojar de senaste året och en blygsam prognos för 2010 i kombination med höjda priser för att kompensera mot yenen. Det pressar upp priserna på beggat.

Sen är en hoj aldrig mer värd i begledet än vad någon vill betala, oavsett årstid. Finns säkert de som gjort klipp mitt i vintern också, på båda sidor. Men att sätta ut en hoj nu med motiveringen att priserna går ned om två månader, det tror jag vore ett misstag.

Men det är väl bara sätta ut en ny annons med ny bild och ny text så fattar ingen att det är samma hoj som legat ute sen julafton. Man kanske förlorat 100 spänn på annonskostnad men det spar man in på eventuell kortare garageförsäkring om man nu skulle bli av med den.

Jo det fattar folk. :tummenupp

Last edited:
Både sålde och köpte nytt runt julhelgen. Fick precis vad jag ville för min gamla hoj, å betalade lite mindre än jag kunde tänka mig för min nya. Den jag sålde var en r6:a från 06 och jag fick 65k för den. Det är enligt mig varken dyrt eller billigt utan så mycket som den faktiskt är värd. Köpte sen en ktm 640 från 02 för 27,5k och det tycker iaf jag var billigt... menmen alla har olika syn på vad saker är värda och inget är värt mer än folk är beredda att betala.

Rasar priserna på våren??:confused:

Det gör dom garanterat.

Fick min 560-04 nyservad och med nya däck för 23 tusen i slutet av maj förra året, utan prut.

Det är billigt! Så visst fasen rasar dom.

Men för mig så får priserna gärna rasa nu så jag kan handla ny hoj innan jag dör av ångest och panik!!!11

sälj marknaden jaa

klart man drar till med något pris jag satte 45k för min cbr 929

något över vad jag får tror jag, men måste ju prova. släpper den billigare mot ett vettigt byte så priset är mest satt så man slipper alla jävlar som vill byta sina honda crf125 ifrån 95 som e värd 10k.

Är man inte desperat att bli av med grejorna så är det ju bara att prova

Någon som är intresserad så är det ju bara att bjuda något:tummenupp

Det gör dom garanterat.

Fick min 560-04 nyservad och med nya däck för 23 tusen i slutet av maj förra året, utan prut.

Det är billigt! Så visst fasen rasar dom.

Men för mig så får priserna gärna rasa nu så jag kan handla ny hoj innan jag dör av ångest och panik!!!11

Att du gjorde en bra affär är kul men det är ju knappast belägg för att det gäller alla 560 och framförallt inte hojmarknaden generellt. Jag säger inte att det inte finns undantag och att vissa modeller eller typer av hojar inte kan vara mer oberoende av årstid än andra.

Men att hoppas på "garanterat" prisfall på beggat i en situation när:
1) Nyförsäljningen vek kraftigt 2009
2) Prognoserna för 2010 är väldigt försiktiga (finns kanske en anledning att På 2 hjul-mässan tar paus) och
3) att man höjt priserna på nya hojar..
...ja det är bara önsketänkande

...som fluktuerar hur beroende på årstid enligt dig?

Det beror på hur många som är till salu och hur många som vill köpa och har alltså inget med årstiden att göra.

Suget, årstiden och benägenheten att kika på annonser spelar in när det kommer till att faktiskt köpa. Men det avspeglar inte nödvändigtvis priserna.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti