Lysen= smc kurs??

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Köpte mig en banhoj som ja tänkte ha på smc kurser o andra körningar med, Så fick ja med racekåpor till den men får ja ha de på smc kureserna eller måste man ha lysen o blinker mm?

/Johan

Racekåpor är mig veterligen helt OK på SMC:s körningar. Flera instruktörer kör med det.

Blir billigare för dig och försäkringsbolaget också om du går i backen.

hojen behöver väl vara godkänd av SBP samt påställd och försäkrad, om du behöver lampor etc på deras kurser tror jag inte så länge hojen som sagt är godkänd av sbp plus påställd och försäkrad!

Nej,

Hojen måste vara besiktigad, påställd och försäkrad. Vid kurstillfället gäller däremot inte direkt de reglerna, utan vi gör besiktning närmare de regler som gäller för tävling än besiktning. Dvs, fokus på bromsar, däckskick och att saker sitter fast snarare än att lyset finns och har rätt ljusbild.

Vill du bespara både dig och försäkringsbolagen vid (god forbid) en vurpa så är du lika välkommen med kraschkåpor och avskruvade backspeglar mm..

I de flesta (eller många iaf) fall dras gränsen vid däcksvärmare. Men det har mer att göra med att allt sånt tar tid, och det är en kurs där tiden mellan passen konsumeras rätt snabbt av diskussioner och genomgångar. Då funkar det inte att ägna 15 minuter åt att styra med depåstöd, värmare osv då övriga deltagare blir lidande av väntandet. Dessutom ägnas de första varven oftast åt specifika övningar av olika slag och då ges däcken tid att värmas iaf utan att kallruggas pga bombning första varvet.

Dock ska regskylt finns på plats och välsynligt. Det räcker alltså inte att visa upp den vid besiktningen. Men jag åker också med kraschkåpor, och min original-skylthållare funkar oavsett kåpor så det ska inte va nåt problem.

Last edited:
Krashkåpor får användas.
Skattad, besiktad, på ställd och försäkrad är det som krävs. skylt ska vara med/på i vissa fall

Men instruktörerna besiktar hojen innan kurs och kollar av SBP-grejer:
bromsbelägg, kedja, lösa delar, oljeläckage, gaffel/packboxar och mönsterdjup.

Kört 4 dagar med smc nu och 4 olika har besiktigat hojen. Krasch kåpor var helt ok. Slicks+däckvärmare helt ok om man skötte det snabbt och effektivt.

Regskylt räckte med silvertejpa fast den på "kutsen" Anledningen till regskylt fick jag veta vara att om man går om kull illa vill dom snabbt kunna ta reda på vilken deltagare det är och kunna kontakta närmast annhörig.

Tvekar du på att boka smc så boka bara det är bland det roligaste jag gjort bara för mig i mitt vuxna liv.

Hojen skall vara försäkrad & godkänd av Svenskbilprovning.
Dessutom måste nummerskyllt finnas monterad på motorcykeln.

I vissa distrikt tillåts inte rena slicks, så ett tips är att köra med mönstrade däck.

Tänk på att din motorcykel alltid är i fullgott skick vid inskrivningen.

Lyse , backspeglar blinkers kan var bort monterade.
Bromsljus kan vara vettigt att ha.
Men det fungerar med rena racekåpor på kursdagarna.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025