Lacka fälgarna vita på en hoj som används varje dag?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det en dum ide? Tycker att det är snyggt, men hur snyggt är det när man kör hojen varje dag och inte har lust att tvätta fälgarna varannan dag?

Det finns många faktorer som spelar in.

* Typ av lack
* Förarbetet till ovanstående
* Typ av bromsbelägg

Med det sagt så blev iaf jag positivt överraskad över hur pass lite omvårdnad mina (blästrade+) pulverlackade BILfälgar behövde. När bilen började användas mindre och därmed också skötas sämre eskalerade det ganska snabbt och de blev svåra att få helt rena till slut.

Dock misstänker jag att en bilfälg, speciellt av denna modell (se nedan) samlar på sig mer skit än en mc-fälg samtidigt som mc-fälgen är betydligt enklare att rengöra (och är bara hälften till antalet :D)

Om ytfinishen hade varit bättre på mina fälgar hade fälgarna säkerligen också varit enklare att rengöra. Med andra ord tror jag att mina fälgar hade sämsta tänkbara förutsättningar och jag ångrade mig inte.

4910967684bef.jpg

Har alltid haft vita fälgar på mina hojar, visst man får tvätta dom lite extra men inte oftare än jag tvättar hojen,
sen smörjer jag väldigt sällan kedjan och det hjälper ju.
Färgen är 2k industri som jag lägger själv, går att fixa stenskott etc om man vill, pulverlack kräver väl helt nytt jobb för att fixa skador..
lastride.jpg

Smörj kedjan med ett vitt kedjefett/kedjeolja. I väntan på detta vita kedjefett/kedjeolja så föredrar jag svarta fälgar.

Har vita fälgar på min Suzuki, inte att rekommendera om du tänkt köra varje dag. Räcker med en tur på blöt asfalt så börjar fälgar bli mörka :gnissla Så med vita fälgar kommer de snarare vara mer smutsiga än rena under mc-perioderna.

Har av slumpen haft vita fälgar på båda mina hojar jag ägt. också det största irritationsmomentet med båda! Särskilt framfälgen är ett helvete att få snygg med alla jävla bromsprylar som sitter ivägen!
Man får alltid lägga 10-15 min per hjul om man ska få dom skinande igen, vilket inte alltid är så jävla kul.
men snyggt är det ju, när det matchar övriga färger, och när det är rent.
Rekomenderas således ej till en hoj som används dagligen och du vill ska se snygg ut.

Den hojen skrämmer mig, ser ut som nåt ordningsmakten använder :tungan

Det är smart med det utseendet. Bilister, ja vi alla, tänker som du och kör inte ut framför, flyttar sig åt sidan och undviker allt som kan väcka onödig uppmärksamhet.
Man vill ju att polisen ska jobba med viktiga saker, jaga MC-tjuvar tex, inte ägna sig åt petitesser.:)

hehe, fanns ingen sån tanke bakom lacken, bara nått jag ritade innan lack, färgerna är laguna seca gul och den blåa är bruten efter 18miljarderkronors-skinnställets blå.
Tror inte jag behandlas bättre i trafiken pga lacken, men i england skulle dom nog skita ner sig.

http://farm4.staticflickr.com/3083/2593474282_18343e9c0e_o.jpg

Hur tänker du nu igentligen ? :va
Du vill ha vita fälgar men inte tvätta dom allt för ofta !
Tänk om då ! Lacka dom Antracit då !
Rent generellt, ska du ha vitt så ska du tycka om att tvätta, annars låt bli !

Hur tänker du nu igentligen ? :va
Du vill ha vita fälgar men inte tvätta dom allt för ofta !
Tänk om då ! Lacka dom Antracit då !
Rent generellt, ska du ha vitt så ska du tycka om att tvätta, annars låt bli !

Jag är inte säker på att jag vill ha vita fälgar just pga den grejen.

Därför jag frågar om det är så svårt att hålla rent fälgarna då jag kör hojen året runt i regn, och även en bra bit in på hösten.

Jag tycker att det är snyggt men om det ser förjävligt ut efter 1 dag då är det inte så snyggt, då kör jag hellre med svarta fälgar.

Bevisligen så tänker jag på detta, hade annars ej skrivit :)

På pulverlackade vita fälgar tycker jag att det har räckt att snabbt spola bort damm/smuts med vattenslangen efter varje tur och sedan noggrann rengöring var 3:e vecka. Då har det aldrig varit några problem att hålla dem i nyskick. Gör man det mer sällan så har det nog inte heller någon negativ påverkan på finishen.
Var rädd att fälgarna skulle se skitiga ut direkt, men det krävdes ganska mycket smuts för att det skulle märkas om man stod på lite avstånd.

Kör på vita fälgar,:tummenupp

Håller med, dom måste inte va idiotrena för att det ska va ok,
och jag upplever det inte som jobbigt med tvätten, skulle man skita i att tvätta sina svarta fälgar eller?

ta en trase med matolja torka fälgar i det lätt hålla ren efteåt.. spola me vatten rena igen... :tummenupp

En gång vita fälgar, aldrig mer. För en notorisk kedjesmörjare är det ett problematiskt inslag. Det krävs inte mycket för att det ska se ut som skit. Insatsen för att få rent och hålla rent upplevdes som betydligt större, pga att smutsen helt enkelt syntes mer.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back