Körställning supermotard

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Jag försöker reda ut de grundläggande "reglerna" för hur man kör motard eftersom det verkar skilja sig en del från körstil på sporthoj och det finns mängder med åsikter. Jag är nybörjare och vill lära mig och skulle behöva lite hjälp att reda ut saker och ting.

Grundläggande (för alla hojar):
* Påverka hojen så lite som möjligt - lägg så lite vikt på styret som möjligt, förankra dig väl i hojen med ytterknät, flytta inte runt på hojen i kurvan, lägg mycket vikt på yttre fotpinnen, ha fotpinnen på framfoten och inte i hålfoten.
* Maximal däckyta i backen & maximal fjädringsfunktionalitet - luta inte hojen mer än nödvändigt, jobba med broms/gas för jämn viktfördelning fram/bak genom kurvan

Ben eller knä ut?
För långa svepande kurvor - knä ut. För tighta kurvor - ben ut. Ben ut när fotpinnen normalt tar i.

Varför ben ut?
Fotpinnen tar i och du har inte plats för foten vid stora nedlägg. Vissa hävdar att du kan rädda framhjulssläpp i lägre farter. Vissa hävdar att det ger mer vikt på framhjulet.

Hur ben ut?
Inte rakt knä för att slippa jobbiga frakturer. Inte för långt fram och in eftersom du kan få in foten i hjulet vid vurpa. Sitt inte längre fram än att knät kan komma upp bakom styret. Ha inte foten så nära hojen så att fotpinnen klipper fotleden/vaden om foten skulle fastna i backen. Många lyfter bara knät rakt uppåt.
Flytta ut benet i samma läge som man ger styrkommando/lägger ner hojen. Båda fötterna på fotpinnarna och knän mot tanken vid inbromsning.

Sladda i kurvor?
För att vinna riktning på hojen i tighta kurvor så att du kan gå mer rakt och tidigare ut ur kurvor? Vad jag alltid fått lära mig annars (i allt utom supermoto) är att alltid försöka undvika släpp eftersom däcken har maximalt grepp för kraftöverföring/bromsning precis innan det släpper.

Hur sladda i kurvor? (ren teori - jag kan själv inte slajda)