Hojval vid kort benlängd?

En intressant reflektion från senaste helgens touring.
En av "surgubbarna" på denna tour är också vertikalt underutvecklad, och hade precis löst ut en CF Moto 450MT.
Han var mycket imponerad av hojen.
Ska tilläggas att han kört, och kör, mycket hoj, så det finns viss tillförlitlighet i hans kritik enligt mig.
Utlåtandet var att det är en mycket kompetent farkost, och "- Jag har sällan känt mig så "chef" över en hoj".

Kanske en kombination av den låga sitthöjden, fjädring från KYB, och låg totalvikt.
Sedan har den slanglösa ekerfälgar enligt samma koncept som BMW GS, vilket tilltalar mig.

Så långt är allt lovande, och med helgens 270 mil efter kurviga norska vägar, grus och landsväg, så imponerade den faktiskt på oss alla.
Och så kommer den sista detaljen.... 74kkr för en flong ny hoj med 5 års garanti!

Kan vara värt att fundera på.

View attachment 499592
Det verkar vara en bra hoj att köra. Det var 800 Explorer från CF också. Men driftsäkerhet vet jag inget om tyvärr. Garantierna kommer ju med ”nackdelen” att man istortsett måste serva på auktoriserad verkstad där man kommer upp i runt halva(eller mer) av hojens värde i servicekostnader under dessa fem åren :jisses

Nu har ju inte ögnat mig igenom hela tråden, men byte av Sambo med långa ben? :krama
Trevlig Helg Hälsa Dunken!

Nu har ju inte ögnat mig igenom hela tråden, men byte av Sambo med långa ben? :krama
Asså, jag har träffat den aktuella "sambon med korta ben". Hon är jättetrevlig. Ingen man byter bort sådär bara. Dessutom kände jag extra sympati för henne eftersom jag också har rätt korta ben... :)

Har provat båda varianterna av benlängd på sambo, alla har sina egenheter.
Tror dock inte att det är direkt kopplat till benlängden...så...jag stannar där i min analys.

Haha..förstår! mot det täckta könet torskar man ju allt för ofta ! Klokt däri att stanna i din analys! :hjarta

Tårtsmulan körde "Knix" idag med BMW:n.
När man väl rullar så är ju inte sitthöjden ett problem, men hon kände sig trygg med att i alla fall nå ner med fötterna vid depåstop mm.
Tvåcyldriga motorn var också mer förlåtande vid låga varvatal än den encylindriga på XT 660R.
Så sammanfattningsvis var det en bra upplevelse.
Vi kämpar vidare :)

KJ2A9475s1_resize.JPG

Plötsligt händer det...
Ett år senare så är Tårtsmulan nu behörig att framföra "Blåmesen" på egen hand.
Sista träningen igårkväll kl 21 fick ske i 26 graders värme.
Men vi har gnuggat på, och varvat med några körlektioner med ett "proffs", vilket var ett väldigt bra koncept tycker jag.
Jag har för många olater för att lära någon att uppföra sig exemplariskt i trafiken, men jag kan erbjuda mängdträning.
Men hojvalet är hon nöjd med, och känner sig trygg med sitthöjden och allt det övriga, som till exempel motorkaraktären.
Tyvärr är det ju en BMW, och jag har provat med allt, även att sex-strejka, men nu blev det så här.
Men tackar för all input angående hojval, det kan kanske hjälpa någon annan framgent.

IMG_4911_resize.jpg

Nåja, med kortet bärgat så kan vi ta oss till andra länder nu utan bekymmer, känns bra.
Och det var endast 21 grader på uppkörningen klockan 08:30.
Men....det är A/C i Cafe Dunken, och det känns som att det kommer att finnas anledning till förlängda öppettider idag!

IMG_4927_resize.jpg

Last edited:
Ska det brännas reflexväst vid midnatt oxå? :fyllisar
Du får kika i "Dagens Blocket" 🥃 :fyllisar

Plötsligt händer det...
Men vi har gnuggat på, och varvat med några körlektioner med ett "proffs", vilket var ett väldigt koncept tycker jag.
Jag har för många olater för att lära någon att uppföra sig exemplariskt i trafiken, men jag kan erbjuda mängdträning.
Men hojvalet är hon nöjd med, och känner sig trygg med sitthöjden och allt det övriga, som till exempel motorkaraktären.
Tyvärr är det ju en BMW, och jag har provat med allt, även att sex-strejka, men nu blev det så här.
Men tackar för all input angående hojval, det kan kanske hjälpa någon annan framgent.

View attachment 518770

Nåja, med kortet bärgat så kan vi ta oss till andra länder nu utan bekymmer, känns bra.
Men....det är A/C i Cafe Dunken, och det känns som att det kommer att finnas anledning till förlängda öppettider idag!

View attachment 518771
Förtrollande himmel, gillar när man "ser" solstrålarna. Grattis till kortet.

Plötsligt händer det...
Men vi har gnuggat på, och varvat med några körlektioner med ett "proffs", vilket var ett väldigt bra koncept tycker jag.

View attachment 518770

View attachment 518771
Tittar man lite snabbt och slarvigt efter en lång sittning på café dunken så är iallafall färgen på hennes motorcykel nästan Yamaha blå det är ju alltid något att glädjas åt.

Grattis till körkortet det är alltid skönt när det är fixat.

Finns sänkningsatser hos "lust racing" i UK
Sänkning, och lust racing?
Jag hoppas att det handlar om hojar och inte något annat privat :hej

Men grattis till tårtsmulans kort.
Så otroligt mycket bättre att kunna dela fritiden och äventyren med sin partner.

Visst har hon farthållare också?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan vara så, har ingen aning om vad dom där TV-spelsinspirerade farkosterna har för tveksamma finesser.
En riktig hoj har vajrar till vitala funktioner, förgasare och brytarspetsar.
Om dom dessutom har plusjordat system så är det ett plus.
Elektronik krånglar bara mest hela tiden, och tillför ingenting till vare sig säkerhet eller prestanda - det borde du veta vid det här laget! 😘

Kan vara så, har ingen aning om vad dom där TV-spelsinspirerade farkosterna har för tveksamma finesser.
En riktig hoj har vajrar till vitala funktioner, förgasare och brytarspetsar.
Om dom dessutom har plusjordat system så är det ett plus.
Elektronik krånglar bara mest hela tiden, och tillför ingenting till vare sig säkerhet eller prestanda - det borde du veta vid det här laget!

Jag vet att det är därför du helst åker på långtur med moped, det är också farthållare (full gas).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...