Hojval vid kort benlängd?

Japp, vi provade den på MC mässan, frän finnes, helt klart.
Så den är inte helt utesluten.
Lika bra att köpa den så kan du låna när du vill... men kolla som sagt på en sänkt GS 1200/1250, de går att få fenomenalt låga i sitthöjd, typ 8-10 cm lägre än en vanlig T700...
 
BMWs nya 1300GS har elektroniskt justerbar åkhöjd, den sänks vid t.ex. stadskörning i låga hastigheter och höjs automatiskt vid mer aktiv körning. Har hört av andra kortbenta varelser att den varit bra för dem...
Jag skulle nog tycka att det var ganska obehagligt om hojen var olika stor vid olika tillfällen :va
 
Jag skulle nog tycka att det var ganska obehagligt om hojen var olika stor vid olika tillfällen :va
Så farligt är det nog inte.
I Göteborg har vi bussar som blir lägre när dom stannar vid hållplatserna, man vänjer sig ! :)
 
Tjejen är hyfsat kort, och då hon skulle börja övningsköra så lade vi en hel del tid på att leta rätt på hojen med absolut lägsta möjliga sitthöjd. Valet föll på en Yamaha MT-07 med sänksats, kommer inte ihåg exakt vad sitthöjden blir men så vitt jag kunde hitta så gick det i princip inte att åstadkomma en lägre sitthöjd om man inte vill köra custom. Ni kanske kan kolla ifall det står någon MT-07 hos en handlare någonstans och prova?
 
Tack för alla tips angående höjder, sadelbredder, tyngdpunkter och sänkningsmöjligheter - mycket värt!
Kan meddela att det blev en BMW F800GS, efter det att hela pusslet med parametrar var lagt (man kan inte styra andras val här i livet).
Den har en produktionsslot vecka 11, så vi räknar med att kunna testa den så fort underlaget tillåter det här uppe i norr.
Jag återkopplar med upplevelsen under säsongen, så får ni veta hur det går.
Allt gott! :)
 
Hojen hämtad idag.
Förutom att den verkar lovande vad gäller höjden, så var det en trevlig kundupplevelse på Northbike i Umeå.
Det pratas till och med om middag i garaget, så vi har en del att avhandla.
Men återkommer med upplevelsen av körning när snön är borta.

IMG_4591.jpeg
 
Last edited:
Hojen hämtad idag.
Förutom att den verkar lovande vad gäller höjden, så var det en trevlig kundupplevelse på Northb
Det pratas till och med om middag i garaget, så vi har en del att avhandla.
Men återkommer med upplevelsen av körning när snön är borta.

View attachment 497252
Snygg hoj! Den blir hon säkert nöjd med. Gratulera din (trevliga) sambo! :tummenupp
 
Hojen hämtad idag.
Förutom att den verkar lovande vad gäller höjden, så var det en trevlig kundupplevelse på Northbike i Umeå.
Det pratas till och med om middag i garaget, så vi har en del att avhandla.
Men återkommer med upplevelsen av körning när snön är borta.

View attachment 497252
Gratulerar!
Jag ser det som att BMW regerar fullständigt när det gäller sänkningar. Gäller såväl att hojen ser ”normal” ut som körbarhet, vad jag förstår.
Så bekvämt har jag aldrig haft markkontakt sittande på en hoj. Lär inte behöva boxerns lägre tyngdpunkt ens.
Ha kul!
 
Gratulerar!
Jag ser det som att BMW regerar fullständigt när det gäller sänkningar. Gäller såväl att hojen ser ”normal” ut som körbarhet, vad jag förstår.
Så bekvämt har jag aldrig haft markkontakt sittande på en hoj. Lär inte behöva boxerns lägre tyngdpunkt ens.
Ha kul!
Absolut, det roliga är att till och med en 1200/1250 GS kan fås med så låg sitthöjd att man inte tror att det är sant. Har flera i min omgivning, kvinnor och män, som har riktiga taxben som kör GS bekvämt... Och det är en stor hoj!
 
Hojen hämtad idag.
Förutom att den verkar lovande vad gäller höjden, så var det en trevlig kundupplevelse på Northbike i Umeå.
Det pratas till och med om middag i garaget, så vi har en del att avhandla.
Men återkommer med upplevelsen av körning när snön är borta.

View attachment 497252
Designen ser ut lite som "visst fan, vi måste ju ha en ljuddämpare också"

sorry
 
Återkopplar med rapport från "Tårtsmulan" efter en fin tur idag.
Stor skillnad att kunna nå ner med fötterna...på båda sidorna samtidigt.
Och ett motorstopp blir inte så brutalt som med XT:n.
Hon är nöjd med hojen i övrigt så långt, och känner att körkortet kom ett steg närmare.
Själv tycker jag att det är fjantigt med "keyless", farthållare och att kunna koppla ihop mobilen med hojen.......eller kanske lite avis i smyg.... :3freak

F_GS_1.jpg
 
Återkopplar med rapport från "Tårtsmulan" efter en fin tur idag.
Stor skillnad att kunna nå ner med fötterna...på båda sidorna samtidigt.
Och ett motorstopp blir inte så brutalt som med XT:n.
Hon är nöjd med hojen i övrigt så långt, och känner att körkortet kom ett steg närmare.
Själv tycker jag att det är fjantigt med "keyless", farthållare och att kunna koppla ihop mobilen med hojen.......eller kanske lite avis i smyg.... :3freak

View attachment 498334
Det finns fler BMW:s att köpa. Och det går att ändra signatur till "13st Yamaha och 1 BMW". :krama
 
Hojen hämtad idag.
Förutom att den verkar lovande vad gäller höjden, så var det en trevlig kundupplevelse på Northbike i Umeå.
Det pratas till och med om middag i garaget, så vi har en del att avhandla.
Men återkommer med upplevelsen av körning när snön är borta.

View attachment 497252
Nu har du ju avslöjat för alla att reservnyckeln hänger ovanför vägguttaget till höger om porten :D
 
Nu har du ju avslöjat för alla att reservnyckeln hänger ovanför vägguttaget till höger om porten :D
Ahhh, du menar den :)
Ja, den är faktiskt av ett stort symboliskt värde.
Hänger den där, då betyder det att Cafe Dunken är bemannat.
Om jag av någon anledning inte är hemma, då hänger den på samma höjd och position, förutom att det är på utsidan.
Man kan ju aldrig neka en törstig knutter tillgången till ett vattenhål! :fyllisar

Hur ser man enklast om någon är hemma då?
Jo, det välkända kvastlåstet är aktiverat och väl synligt, och då är det vänligen men bestämt "välkommen åter".

Kainulas_dörrlås_resize.JPEG
 
En intressant reflektion från senaste helgens touring.
En av "surgubbarna" på denna tour är också vertikalt underutvecklad, och hade precis löst ut en CF Moto 450MT.
Han var mycket imponerad av hojen.
Ska tilläggas att han kört, och kör, mycket hoj, så det finns viss tillförlitlighet i hans kritik enligt mig.
Utlåtandet var att det är en mycket kompetent farkost, och "- Jag har sällan känt mig så "chef" över en hoj".

Kanske en kombination av den låga sitthöjden, fjädring från KYB, och låg totalvikt.
Sedan har den slanglösa ekerfälgar enligt samma koncept som BMW GS, vilket tilltalar mig.

Så långt är allt lovande, och med helgens 270 mil efter kurviga norska vägar, grus och landsväg, så imponerade den faktiskt på oss alla.
Och så kommer den sista detaljen.... 74kkr för en flong ny hoj med 5 års garanti!

Kan vara värt att fundera på.

Nationaldagsturen_2024_Hannu_114_resize.JPEG
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top