Hojval vid kort benlängd?

Nu är jag inte speciellt kort, 183-184 cm nånting ,men jäklar vad jag tyckte nya Transalp var låg när jag provsatt på mässan.. Upplevde att jag satt med böjda ben med hälarna i backen.
 
Nu är jag inte speciellt kort, 183-184 cm nånting ,men jäklar vad jag tyckte nya Transalp var låg när jag provsatt på mässan.. Upplevde att jag satt med böjda ben med hälarna i backen.
Ja, problem här är egentligen inte den totala längden, utan mer det som beskrivs i #10 - kraftigt vertikalt underutvecklad. :lol
Så det är själva benlängden som är bekymmersam, hon har i princip lika lång rygg som mig, fast jag är 15cm längre totalt.
Transalpen är lägre än Teneren, men fortfarande ca 850mm..
 
Va??
Stämmer den uppgiften verkligen?
Låter ju sjukt konstigt (har inte kontroll-googlat det)
:galen
Den stämmer troligen inte med en helt original XT, men hennes är sänkt maximalt.
Och min mätning är troligvis inte heller helt vetenskaplig, och Trickern är marginellt högre (5-10mm) när jag mäter, så nästan inom felmätningsmaginalen ?
 
Ja, tack.
Skralt med ÅF inom räckhåll, men den verkar gå att sänka lite, i alla fall till ca 805mm.
Ska kika mer på den.
Jag tyckte att den kändes väldigt låg, som en nakenhoj trots lite bas-äventyr.
Fast jag är ju lång som tusan, så svårt att säga.
 
En liten tanke/brasklapp med det här med sänkta sadlar. Min sambo är inte jättekort men hon kör gärna höga hojar (KTM 690, KTM 790 Adventure R, Endurohoj...) som hon inte når ner på. På 790 Adventure speciellt så blev det ett problem eftersom det är en relativt tung hoj jämfört med 690 och enduro.
Vi testade en sänkt sadel men problem blev att en uttagen, låg sadel också blir bredare. Hon såg ut som Zeb Macahan på hojen.
När vi då testade en rallysadel, dvs en högre sadel, så var den betydligt smalare så då fick hon ner benen längs sidan på hojen och inte ut från hojen, vilket fungerade mycket bättre.
Nu har hon då också lärt sig tekniken att bara hänga av mot ena sidan så en fot når backen, det sker instinktivt nu så hon upplever inte problemet längre.
Så, stirra inte bara på sadelhöjd, kolla även bredden på sadeln för det påverkar mycket.
 
Inte för tramsiga alls, men svåra att hitta.
Körde själv Himalaya i just Himalaya i tre veckor förra året.
Blev lite kär i konceptet, men finns knappt någon som säljer den nu.
Och nu har dom plockat bort den hojen.
Men, ja, ett alternativ!
Tack för påminnelsen.

Norvalla verkar ha den kvar, iaf på hemsidan. En bekant har en Himalaya och gillar den skarpt
 
Norvalla verkar ha den kvar, iaf på hemsidan. En bekant har en Himalaya och gillar den skarpt
Den är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.

Har visserligen bara kört några mil blandad körning med Himalayan 411 och Scram 411 (samma motor, lägre vikt). Hannuse vet såklart detta också efter sin tur i Indien, så det är inget nytt. Betyder det att jag dissar Himlayan 411/Scram 411? Nej då, de är helmysiga! Gillar! Men de skulle må bra av några hästar till - för att funka för allroundbruk.

Nya Himalayan 452 har mer pulver. Men den är högre så den går nog bort, precis som TS redan skrivit. Skall bli kul att testa den till våren! :hojsmilie
 
När det gäller för mig att nå ner sittande på GSX1300R så är det med tårna. Taxben ! :)
Och är det några som är specialiserade på att stödja med tårna så är det ju många tjejer, jag tänker på alla damer i höga klackar.
Så när det gäller stillastående med hojen så står dom nog redan på tårna.
Så tårna måste också upp från marken.
Tjejen i inlägg # 8 hade fått ca 2,5 - 3 cm platåsulor inlagda mellan stöveln och originalsulan.
Så jag tror inte det räcker med hög klack, hög klack är nog för MC-damerna som sitter baktill.
Sant!
Jag hade för mig att Daytona hade stövlar som var högre med hela sulan, men kanske det var fel.
De kan säkert göra det på beställning förvisso, då de erbjuder kundanpassningar.
Men ingen aning om vad det kostar extra.
 
Finns några Boxer som är låga och så MT7.
Får det vara retro finns någon Trajja och Yamma SR500 och liknande
 
Den är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.

Har visserligen bara kört några mil blandad körning med Himalayan 411 och Scram 411 (samma motor, lägre vikt). Hannuse vet såklart detta också efter sin tur i Indien, så det är inget nytt. Betyder det att jag dissar Himlayan 411/Scram 411? Nej då, de är helmysiga! Gillar! Men de skulle må bra av några hästar till - för att funka för allroundbruk.

Nya Himalayan 452 har mer pulver. Men den är högre så den går nog bort, precis som TS redan skrivit. Skall bli kul att testa den till våren! :hojsmilie
Ja, den funkade väldigt bra i Himalaya, helt rätt cykel där, och den är väldigt trevlig i övrigt.
Men som du skriver så är den för detta ändamål undermotoriserad.
Blir intressant att höra om den nya modellen, skriv gärna när du testat den.
 
Det har tidigare föreslagits, men tål att repeteras: Triumph Scrambler. Då tänker jag på 900-modellen som kom runt 2016-2017 nångång. Ganska låg (790 mm sadelhöjd) och med viss kapacitet för dåliga vägar. Det är ingen riktig hardcore off road-hoj men den fixar lätt en vanlig grusväg och lite enklare skogskörning.

Men som sagt, 900 cc i senare årsmodeller. Den gamla 865 cc är högre och äldre på många sätt och 1200-modellerna är riktigt höga (förutom 2024 års modell som kan fås en låg variant).

Är det mindre viktigt med gruskapacitet så är även en vanlig Bonneville 900 (av sen årsmodell) lika låg/hög och troligen enklare att hitta på Blocket.
 
Kawasaki Versys 650? Finns att få med lägre sadel.

Trevlig, billig och kul hoj!

Nu har jag en liten aning om att ändamålet kommer att åtminstone delvis vara halvdåliga skogsvägar varför fjädring och möjligheten till lite grövre däck är viktig…
Om man nu inte är hård och kör SportHoj i skogen…

1ae90b8804758e12364a00457648d9ee.jpg
 
Trevlig, billig och kul hoj!

Nu har jag en liten aning om att ändamålet kommer att åtminstone delvis vara halvdåliga skogsvägar varför fjädring och möjligheten till lite grövre däck är viktig…
Om man nu inte är hård och kör SportHoj i skogen…

1ae90b8804758e12364a00457648d9ee.jpg
Ha ha, sant.
Ett bildbevis på att allting sitter "innanför hjälmen".
Hon kanske kan ta R6:an, enkel lösning? ?
 
Den är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.

Har visserligen bara kört några mil blandad körning med Himalayan 411 och Scram 411 (samma motor, lägre vikt). Hannuse vet såklart detta också efter sin tur i Indien, så det är inget nytt. Betyder det att jag dissar Himlayan 411/Scram 411? Nej då, de är helmysiga! Gillar! Men de skulle må bra av några hästar till - för att funka för allroundbruk.

Nya Himalayan 452 har mer pulver. Men den är högre så den går nog bort, precis som TS redan skrivit. Skall bli kul att testa den till våren! :hojsmilie
Jag har ingen aning mer än att kompisen är nöjd med den, var mest att den verkar finnas kvar som jag ville förmedla :)
Att rekommendera hoj till folk har jag på tok för dålig erfarenhet av, att hitta mått klarar jag däremot av :D
 
Det kanske inte är ett problem i bilar, men det finns en lösning för dem.
1000001733.jpg
 
BMWs nya 1300GS har elektroniskt justerbar åkhöjd, den sänks vid t.ex. stadskörning i låga hastigheter och höjs automatiskt vid mer aktiv körning. Har hört av andra kortbenta varelser att den varit bra för dem...
 
BMWs nya 1300GS har elektroniskt justerbar åkhöjd, den sänks vid t.ex. stadskörning i låga hastigheter och höjs automatiskt vid mer aktiv körning. Har hört av andra kortbenta varelser att den varit bra för dem...
Japp, vi provade den på MC mässan, frän finnes, helt klart.
Så den är inte helt utesluten.
 
Hej på er.

Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.

BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köra jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.

Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?

Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.

View attachment 494983
Får hon inte låna din TW200 ? ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top