Kurvteknik??

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Hur tar man kurvan bäst egentligen? Sporthojsstilen med knät mot backen eller crosstilen med hälen i :va Har aldrig kört motarden på bana ännu så jag har intekunnat testa riktigt. Nyfiken på vad nån mer erfaren har för taktik :)
 
På större banor (typ knutstorp) kör man princip som en sporthoj bara att man kan köra mer rakt in i svängarna med motard.

På mindre banor (typ racehouse) om det ska gå riktigt fort får man ge sig på att sladda/köra på ställ.
 
Det finns inget att tjäna med att köra som med sporthoj, oavsett bana. Blir bara ont om plats för innerfoten när man lägger ner riktigt mkt. Men man kör inte exakt som motocross heller, man sträcker inte benet nämnvärt framåt och man sitter inte lika långt fram på cykeln. Sen lutar man oftare med cykeln än sitter mer upprätt som med cross.

Dessutom kan det gå rädda småsläpp med foten, men lär dig att inte sätta i och ta stöd av foten i normala fall i en kurva. Kostar bara dyra stövlar :)

Men men, det finns inte ett sätt som är rätt. Det finns folk som åker i med flera olika stilar och ändå hänger med i toppen i VM. Så det viktigaste är att känna sig bekväm och hitta ett sätt som fungerar för en själv :)
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Ibland kan man slänga fram ett ben (innerbenet) för att stabilisera hojen under acceleration om det är en väldigt snabb och kort kurva. Mest en fråga om viktfördelning då. Annars är det bara att prova sig fram och se till att inte ha ben och fot ivägen vid kraftiga nerlägg.
 
Det finns inget att tjäna med att köra som med sporthoj, oavsett bana. Blir bara ont om plats för innerfoten när man lägger ner riktigt mkt. Men man kör inte exakt som motocross heller, man sträcker inte benet nämnvärt framåt och man sitter inte lika långt fram på cykeln. Sen lutar man oftare med cykeln än sitter mer upprätt som med cross.

Dessutom kan det gå rädda småsläpp med foten, men lär dig att inte sätta i och ta stöd av foten i normala fall i en kurva. Kostar bara dyra stövlar :)

Men men, det finns inte ett sätt som är rätt. Det finns folk som åker i med flera olika stilar och ändå hänger med i toppen i VM. Så det viktigaste är att känna sig bekväm och hitta ett sätt som fungerar för en själv :)
Fråga:

Kör man sporthojsstilen och hänger ut behöver man väl inte luta lika mycket i kurvan som om man hade kört motardstil? Detta förutsatt att det är samma kurva och samma hastighet. Eller har jag missat något?

Har nämnligen fått för mig det, och har man kanske inte världens bästa däck så kan det väl vara en fördel att luta lite mindre.
 
Fråga:

Kör man sporthojsstilen och hänger ut behöver man väl inte luta lika mycket i kurvan som om man hade kört motardstil? Detta förutsatt att det är samma kurva och samma hastighet. Eller har jag missat något?

Har nämnligen fått för mig det, och har man kanske inte världens bästa däck så kan det väl vara en fördel att luta lite mindre.

Jag har också fått för mig att det är så.
Jag har inte kört motardbana med knarren än men sporthojsstilen fungerar fint på stor bana, ibland kan det bli lite trångt för innerfoten men det blir det ju på sporthoj också :)
 
Latjade lite med motarden första körpasset på rörken en gång.. Tog kurvan vid fotografen en gång med "sporthojsstil" och foten tar i så tidigt att du inte alls kan ha det nedlägget du vill. Visst behöver du inte luta lika mycket, men med motard har du möjligheten att göra grymmare nedlägg och ta kurvan tightare!
 

Bifogat

  • IMG_2088.JPG
    IMG_2088.JPG
    61.6 KB · Visningar: 118
Latjade lite med motarden första körpasset på rörken en gång.. Tog kurvan vid fotografen en gång med "sporthojsstil" och foten tar i så tidigt att du inte alls kan ha det nedlägget du vill. Visst behöver du inte luta lika mycket, men med motard har du möjligheten att göra grymmare nedlägg och ta kurvan tightare!

Du sitter så långt fram och med foten vinklad rakt ner mot marken - klart det inte funkar.

För nåt år sen var det en kille som körde supermoto-SM som kom från superbike. Han körde t.o.m med knät ut på tajta banan i Örebro. Giovanni Bussei kör knät ut även i VM.

Allt beror på personliga preferenser, vilken bajk man har, vilken bana man kör. Det som känns bäst helt enkelt.
Jag har tävlat/tävlar med supermotohojjar både i supermoto och supermono och jag blandar friskt vilken stil jag kör.

Ett par andra exempel...

Först Peter, the Wanderer, med foten ut på KTM-dagen på GÅsen den 19e.
5293_122485798623_120827153623_2203313_1366271_n.jpg


Jag och Peter i samma kurva samma dag
5293_122485918623_120827153623_2203332_1330309_n.jpg


Pelle Jansson, samma kurva, samma dag
5293_122485968623_120827153623_2203341_8149919_n.jpg


Det jag försöker komma fram till är att man ska köra så att det känns bäst för en själv :tummenupp
Kolla Barretts inlägg #3 här ovan - vi är väldigt överens :)
 
Last edited:
Du sitter så långt fram och med foten vinklad rakt ner mot marken - klart det inte funkar.

Nja där satt jag och latjade med knät. Ville bara visa hur långt det är till marken med inte så mycket nedlägg. Vill man ta kurvorna tight tycker jag fot/fotpinne tar i oavsett hur man gör.
 
Jag hänger av...sporthojsstövlar gör att man nojar lite, men det känns som det funkar det med.
Det ser lite kul ut bara, för mig kändes det lite underligt först (spakat enduro/cross ett par år), men man vänjer sig. :)

Pinnarna sitter lågt, så man bör göra något, att sitta och slököra som jag gör här (gick inte fort heller vill jag minnas, satt och väntade bakom någon i gul grupp) visar hur lite man kan luta egentligen innan det går i (tack för bilden unclesams donna!).

Sjukt kul att åka och skrapa knän är det iaf. :posör
 

Bifogat

  • IMG_3169.JPG
    IMG_3169.JPG
    80.2 KB · Visningar: 74
Jag hänger av...sporthojsstövlar gör att man nojar lite, men det känns som det funkar det med.
Det ser lite kul ut bara, för mig kändes det lite underligt först (spakat enduro/cross ett par år), men man vänjer sig. :)

Pinnarna sitter lågt, så man bör göra något, att sitta och slököra som jag gör här (gick inte fort heller vill jag minnas, satt och väntade bakom någon i gul grupp) visar hur lite man kan luta egentligen innan det går i (tack för bilden unclesams donna!).

Sjukt kul att åka och skrapa knän är det iaf. :posör

Skrapa knä är sjukt kul och alltid stör det någon när man kommer på motard med knäskrap :tungan
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    98.7 KB · Visningar: 93
Kör ni motard på en tight bana så rekomenderar jag att inte ha foten på fotpinnen.
Det är lätt hänt att man vinglar till och tån greppar mot asfalten och foten vrids mellan asfalten hojen.

Sämsgård bröt foten förra året när han fick ett sketet framhjulssläpp i Borås, och det gick riktigt långsamt. Morgan bröt foten vid ett vanligt nerlägg i Arendal.Tapper stukade foten vid framhjulssläpp i Arendal, jag låg bakom o stressade, såg riktigt illa ut när tån tog i asfalten och foten vreds ut 90 grader :skrämd

Men Pasers nerlägg är ju riktigt hårda :tummenupp
 
Kör ni motard på en tight bana så rekomenderar jag att inte ha foten på fotpinnen.
Det är lätt hänt att man vinglar till och tån greppar mot asfalten och foten vrids mellan asfalten hojen.

Sämsgård bröt foten förra året när han fick ett sketet framhjulssläpp i Borås, och det gick riktigt långsamt. Morgan bröt foten vid ett vanligt nerlägg i Arendal.Tapper stukade foten vid framhjulssläpp i Arendal, jag låg bakom o stressade, såg riktigt illa ut när tån tog i asfalten och foten vreds ut 90 grader :skrämd

Men Pasers nerlägg är ju riktigt hårda :tummenupp

Nja...tårna på fotpinnen på inre pinnen...och kör man med räääserstövlar lär det väl förhoppningsvis halka på tåpuckarna om det är så. :)
 
Nja...tårna på fotpinnen på inre pinnen...och kör man med räääserstövlar lär det väl förhoppningsvis halka på tåpuckarna om det är så. :)

Synd bara att tåpuckarna är så tunna, de slits ut rätt fort nämligen....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top