Hur tar man kurvan bäst egentligen? Sporthojsstilen med knät mot backen eller crosstilen med hälen i
Har aldrig kört motarden på bana ännu så jag har intekunnat testa riktigt. Nyfiken på vad nån mer erfaren har för taktik 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fråga:Det finns inget att tjäna med att köra som med sporthoj, oavsett bana. Blir bara ont om plats för innerfoten när man lägger ner riktigt mkt. Men man kör inte exakt som motocross heller, man sträcker inte benet nämnvärt framåt och man sitter inte lika långt fram på cykeln. Sen lutar man oftare med cykeln än sitter mer upprätt som med cross.
Dessutom kan det gå rädda småsläpp med foten, men lär dig att inte sätta i och ta stöd av foten i normala fall i en kurva. Kostar bara dyra stövlar
Men men, det finns inte ett sätt som är rätt. Det finns folk som åker i med flera olika stilar och ändå hänger med i toppen i VM. Så det viktigaste är att känna sig bekväm och hitta ett sätt som fungerar för en själv![]()
Fråga:
Kör man sporthojsstilen och hänger ut behöver man väl inte luta lika mycket i kurvan som om man hade kört motardstil? Detta förutsatt att det är samma kurva och samma hastighet. Eller har jag missat något?
Har nämnligen fått för mig det, och har man kanske inte världens bästa däck så kan det väl vara en fördel att luta lite mindre.
Latjade lite med motarden första körpasset på rörken en gång.. Tog kurvan vid fotografen en gång med "sporthojsstil" och foten tar i så tidigt att du inte alls kan ha det nedlägget du vill. Visst behöver du inte luta lika mycket, men med motard har du möjligheten att göra grymmare nedlägg och ta kurvan tightare!
Du sitter så långt fram och med foten vinklad rakt ner mot marken - klart det inte funkar.
Jag hänger av...sporthojsstövlar gör att man nojar lite, men det känns som det funkar det med.
Det ser lite kul ut bara, för mig kändes det lite underligt först (spakat enduro/cross ett par år), men man vänjer sig.
Pinnarna sitter lågt, så man bör göra något, att sitta och slököra som jag gör här (gick inte fort heller vill jag minnas, satt och väntade bakom någon i gul grupp) visar hur lite man kan luta egentligen innan det går i (tack för bilden unclesams donna!).
Sjukt kul att åka och skrapa knän är det iaf.osör
Skrapa knä är sjukt kul och alltid stör det någon när man kommer på motard med knäskrap![]()
Kör ni motard på en tight bana så rekomenderar jag att inte ha foten på fotpinnen.
Det är lätt hänt att man vinglar till och tån greppar mot asfalten och foten vrids mellan asfalten hojen.
Sämsgård bröt foten förra året när han fick ett sketet framhjulssläpp i Borås, och det gick riktigt långsamt. Morgan bröt foten vid ett vanligt nerlägg i Arendal.Tapper stukade foten vid framhjulssläpp i Arendal, jag låg bakom o stressade, såg riktigt illa ut när tån tog i asfalten och foten vreds ut 90 grader
Men Pasers nerlägg är ju riktigt hårda![]()
Nja...tårna på fotpinnen på inre pinnen...och kör man med räääserstövlar lär det väl förhoppningsvis halka på tåpuckarna om det är så.![]()
Synd bara att tåpuckarna är så tunna, de slits ut rätt fort nämligen....
Finns magnesium till astars, om man får köra med magnesiumpuckar på banan ifråga dvs.![]()
Finns magnesium till astars, om man får köra med magnesiumpuckar på banan ifråga dvs.![]()
Posörpuckar menar du...
Don efter person.
http://www.motorcycle-superstore.co...ars-Replacement-Magnesium-Toe-Slider-Set.aspx
Det lär ju finnas någon i svedala som har sådana att kränga.![]()
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |