Ut med benet i kurvor?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kom att tänka på varför man/vissa slänger ut benet i kurvorna.
Ni som gör det får gärna berätta varför. Är chansen större att man håller sig kvar på hjulen vid ev. lowsider eller kanske att man klarar sig bättre vid ev. krasch?
Tycker inte riktigt att det verkar stämma, känns som risken att bryta foten är större om man åker med benet ute och kraschar.

Måste även tillägga att jag provade lite idag och tyckte inte alls att det kändes bra, känns som man inte har lika bra kontakt med hojen. Man är inte "ett" med hojen när man har slänger ut benet (eller foten om ni så vill).

Olof.B skrev:
2254887 Kom att tänka på varför man/vissa slänger ut benet i kurvorna.
Ni som gör det får gärna berätta varför. Är chansen större att man håller sig kvar på hjulen vid ev. lowsider eller kanske att man klarar sig bättre vid ev. krasch?
Tycker inte riktigt att det verkar stämma, känns som risken att bryta foten är större om man åker med benet ute och kraschar.

Måste även tillägga att jag provade lite idag och tyckte inte alls att det kändes bra, känns som man inte har lika bra kontakt med hojen. Man är inte "ett" med hojen när man har slänger ut benet (eller foten om ni så vill).

Kör lite snabbare så får du svar på frågan..
Min fot tar i backen om jag har den på fotpinnen = stor skade/vurprisk.. Sen förflyttar man vikt frammåt på hojen så man har bättre grepp fram.

Olof.B skrev:
2254887 Kom att tänka på varför man/vissa slänger ut benet i kurvorna.

Vilket underlag syftar du på? Man flyttar tyngdpunkten framåt och neråt. På grus kan man rädda hojen med foten om man tappar greppet. På asfalt... knappast... Vi diskuterade lite kurvor här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2254413#2254413

På asfalt föredrar jag att hålla fötterna på fotpinnarna eftersom jag då kan knipa fast hojen bättre.

tryck med ena "knä/ben" mot tanken så får du bättre kontroll
mycket lättare att ligga i kurver med bentet ute tycker jag samt kan det rädda dig i vissa sitvationer.

de kommer naturligt för mig..nu kommer de även på grusväg med sportisen :hihi

har räddat mig 2 ggr på asfalt.
har lyft upp hela kroppen o hojen i farten mens foten o hojen kassat..om ni förstår :va

Monobike skrev:
2254919 Kör lite snabbare så får du svar på frågan..
Min fot tar i backen om jag har den på fotpinnen = stor skade/vurprisk.. Sen förflyttar man vikt frammåt på hojen så man har bättre grepp fram.
Hur flyttar du vikten framåt? Slänger du upp foten på framskärmen?`

Vid normal sittställning vilar vikten på styre, sadel och fotpinnar. I en kurva där man slänger med foten och har sig fördelas samma vikt nu på enbart sadel och styre. Viktökningen på styret, iom att man tar bort foten från fotpinnen, känns ganska lite och obetydande. Jag själv anser att den största viktökningen läggs på sadeln och därmed förflyttar man vikten uppåt, inte framåt.

Att foten tar i vid nerlägg är väl det argument som håller bäst, samt att det för vissa (som kommer från crossåkande innan) känns naturligt att slänga ut foten i kurvor. Det är var jag tror.

Bodoe skrev:
2255627 Hur flyttar du vikten framåt? Slänger du upp foten på framskärmen?`

Vid normal sittställning vilar vikten på styre, sadel och fotpinnar. I en kurva där man slänger med foten och har sig fördelas samma vikt nu på enbart sadel och styre. Viktökningen på styret, iom att man tar bort foten från fotpinnen, känns ganska lite och obetydande. Jag själv anser att den största viktökningen läggs på sadeln och därmed förflyttar man vikten uppåt, inte framåt.

Att foten tar i vid nerlägg är väl det argument som håller bäst, samt att det för vissa (som kommer från crossåkande innan) känns naturligt att slänga ut foten i kurvor. Det är var jag tror.

Vikten flyttas framåt då man kan krypa fram längre på tanken när man slänger ut benet. Sen finns det inte så många andra platser att göra av foten när det börjar luta hårt, man skulle ju kunna föra foten bakåt men det skulle ge en väldigt krystad körställning.

Monobike skrev:
2254919 Kör lite snabbare så får du svar på frågan..
Flytta foten så du inte har hålfoten utan tårna på fotpinnen så slipper du det ;)

Ben-rörelsen handlar mest om att få bak överkroppen, dvs tvärt emot att lägga fram vikten ;D

Tänk såhär, vem åker fortast I kurvan, en som åker hayabusa eller en som åker 125? Vikten ska vara balanserad på hjulen! Går man in i en kurva med mycke vikt fram kommer man överbelasta (eller köra saktare än vad man kan).

Så mitt råd är att skippa fundera så mycke över hur man sitter på hojjen å lär att hantera gasen å bromsen så att man fördelar vikten rätt

Olof Eriksson skrev:
2255732 Flytta foten så du inte har hålfoten utan tårna på fotpinnen så slipper du det ;)

Ben-rörelsen handlar mest om att få bak överkroppen, dvs tvärt emot att lägga fram vikten ;D

Jo, jag har provat med tårna på pinnarna också.. men inte hjälper det, lik förbannat tar dom i ändå, vet inte om det beror på strl 45 eller vad, men det slutar med att jag lyfter upp benet från fotpinnen..

Jag får inte ditt argument att gå ihop, när du gasar ur en kurva vill man ju ha vikten framåt så att framhjulet har bra kontakt med marken eller hur? så då åker benet fram.. och när man börjar gasa sig ur kurvan sjunker bakfjädringen ihop lite och skapar ännu mindre plats för foten, eller har jag fel? förklara gärna mer ingående isåfall och så kan du förklara det du gör på din avatar :)

Last edited:
Asfalt: Alltid fötterna på pinnarna under inbromsing. I kurvor där man inte lägger ner så mkt & det inte finns risk att pinnen ska gå i ngt behåller jag fötterna kvar, i kurvor med mkt nedlägg lyfter jag knät rakt upp. Detsamma om det ligger däck eller liknade i inner kurva. Aldrig benet utsträckt & framåt. Råkar man sätta ner hälen & det hugger tag blir det aj aj i knät. På asfalt räddar man inte släpp med att sätta ner foten.

Monobike skrev:
2255980 Jo, jag har provat med tårna på pinnarna också.. men inte hjälper det, lik förbannat tar dom i ändå, vet inte om det beror på strl 45 eller vad, men det slutar med att jag lyfter upp benet från fotpinnen..

Jag får inte ditt argument att gå ihop, när du gasar ur en kurva vill man ju ha vikten framåt så att framhjulet har bra kontakt med marken eller hur? så då åker benet fram.. och när man börjar gasa sig ur kurvan sjunker bakfjädringen ihop lite och skapar ännu mindre plats för foten, eller har jag fel? förklara gärna mer ingående isåfall och så kan du förklara det du gör på din avatar :)
(jag är ett dåligt exempel för att jag är inte så lång att jag kan gå bak mycket)

Jo men när du gasar ut ur en kurva så skickar du en massa vikt bakåt av accelerationen :) Då vill du lägga din egen vikt långt fram för att hålla cykeln från att gå på bakhjulet! Min avatar är just efter man gått på gasen och börjat accelera, benet är påväg tillbaka te fotpinnen och vikten e framåt. Såhär ser det ut ett par meter senare (bild1) och ett par meter tidigare (bild2,3):

*Edit, nu inser jag att det var lite dåliga bilder eftersom jag använder bakbroms in i den kurvan. Benet går ut just efter man börjat svänga (eller i mitt fall i den kurvan efter sliden e klar) och sen åker det upp just efter den första accelerationen (medans man har fullt nerlägg). Sen så har inte jag kommit så långt att jag gör rätt hela tiden heller. Fokuserar mer på de kontroller som balanserar mest, dvs gas och broms!

Bifogat

• poberslajd.jpg
    poberslajd.jpg
    71.9 KB · Visningar: 199
  • slide.jpg
    slide.jpg
    99.9 KB · Visningar: 178
  • fotografen.jpg
    fotografen.jpg
    122.2 KB · Visningar: 146
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2256324 (jag är ett dåligt exempel för att jag är inte så lång att jag kan gå bak mycket)

Då vill du lägga din egen vikt långt fram för att hålla cykeln från att gå på bakhjulet!

du sa tidigare att man lägger fram benet för att få BAK överkroppen, men samtidigt vill du ha fram kroppen
:va

Monobike skrev:
2256467 du sa tidigare att man lägger fram benet för att få BAK överkroppen, men samtidigt vill du ha fram kroppen
Ja nu får jag allt förklara mig ;)

Fram med benet påväg in i svängen för att få BAK vikten medans man bromsar eller ligger med grundgas. Fram med kroppen när man börjar bjuda på och accelerera, benet har jag fortfarande ute för att jag tror att det kan rädda mig, och ja det har det gjort några gånger men med spruckna tå-naglar mm som straff...

Fast med kropps-possitionering jobbar jag likadant på grus/crossbana som på asfalt, och där går det bättre sätta ner foten...

Men hursomhelst så tycker jag att har du problem med att foten tar i så lyft på den, men fundera inte så jättemycket på hur du rör kroppen nu utan fundera på hur du kan balansera greppytorna bäst med gas och broms! Det är kanske 10% skillnad det du gör med kroppen jämfört med gas/broms i viktbalansering, om inte mindre.

Olof Eriksson skrev:
2256499 Ja nu får jag allt förklara mig ;)

Fram med benet påväg in i svängen för att få BAK vikten medans man bromsar eller ligger med grundgas. Fram med kroppen när man börjar bjuda på och accelerera, benet har jag fortfarande ute för att jag tror att det kan rädda mig, och ja det har det gjort några gånger men med spruckna tå-naglar mm som straff...

Fast med kropps-possitionering jobbar jag likadant på grus/crossbana som på asfalt, och där går det bättre sätta ner foten...

Men hursomhelst så tycker jag att har du problem med att foten tar i så lyft på den, men fundera inte så jättemycket på hur du rör kroppen nu utan fundera på hur du kan balansera greppytorna bäst med gas och broms! Det är kanske 10% skillnad det du gör med kroppen jämfört med gas/broms i viktbalansering, om inte mindre.

Jo sant, men är man 190 lång och över 80kg så har det nog större betydelse hur man placerar sig eftersom man har lite kroppsdelar som är långt ifrån hojens viktcentrum hehe

Barrett skrev:
2255996 Asfalt: Alltid fötterna på pinnarna under inbromsing. I kurvor där man inte lägger ner så mkt & det inte finns risk att pinnen ska gå i ngt behåller jag fötterna kvar, i kurvor med mkt nedlägg lyfter jag knät rakt upp. Detsamma om det ligger däck eller liknade i inner kurva. Aldrig benet utsträckt & framåt. Råkar man sätta ner hälen & det hugger tag blir det aj aj i knät. På asfalt räddar man inte släpp med att sätta ner foten.

Instämmer med dig Barret. Inte mycket mer att säga om detta.

Glad midsommar allihopa, nu ska jag till min kusin och bli berusad. Tänka sig, ingen tävling eller träning i helgen. :fyllisar

Barrett skrev:
2255996 På asfalt räddar man inte släpp med att sätta ner foten.

jag har ju gjort de 2 ggr
kanske va undantag.
(framhjulssläpp.)

ozeo skrev:
2256796 jag har ju gjort de 2 ggr
kanske va undantag.
(framhjulssläpp.)

Gissar att det inte gick i 100+ när du gjorde det :)
När det går sakta kan man stampa till med foten och rädda ett släpp, går det fort hugger stöveln fast och knät går sönder...

Monobike skrev:
2256550 Jo sant, men är man 190 lång och över 80kg så har det nog större betydelse hur man placerar sig eftersom man har lite kroppsdelar som är långt ifrån hojens viktcentrum hehe
Ja det är klart att det har större betydelse men inte får du hojjen att gå på framhjulet eller bakhjulet hur mycket du än försöker hänga över dem ;D

rejser skrev:
2257140 Gissar att det inte gick i 100+ när du gjorde det :)
När det går sakta kan man stampa till med foten och rädda ett släpp, går det fort hugger stöveln fast och knät går sönder...

nja inte hundra men väl en 50-60 alla ggr.
men de räddar ju bevisligen..
när man kommer upp i hundra i kurvorna tvekar även jag på o slänga ut benet men de beror mer på att fartvinden styr benet så konstigt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla