Jag försöker reda ut de grundläggande "reglerna" för hur man kör motard eftersom det verkar skilja sig en del från körstil på sporthoj och det finns mängder med åsikter. Jag är nybörjare och vill lära mig och skulle behöva lite hjälp att reda ut saker och ting.
Grundläggande (för alla hojar):
* Påverka hojen så lite som möjligt - lägg så lite vikt på styret som möjligt, förankra dig väl i hojen med ytterknät, flytta inte runt på hojen i kurvan, lägg mycket vikt på yttre fotpinnen, ha fotpinnen på framfoten och inte i hålfoten.
* Maximal däckyta i backen & maximal fjädringsfunktionalitet - luta inte hojen mer än nödvändigt, jobba med broms/gas för jämn viktfördelning fram/bak genom kurvan
Ben eller knä ut?
För långa svepande kurvor - knä ut. För tighta kurvor - ben ut. Ben ut när fotpinnen normalt tar i.
Varför ben ut?
Fotpinnen tar i och du har inte plats för foten vid stora nedlägg. Vissa hävdar att du kan rädda framhjulssläpp i lägre farter. Vissa hävdar att det ger mer vikt på framhjulet.
Hur ben ut?
Inte rakt knä för att slippa jobbiga frakturer. Inte för långt fram och in eftersom du kan få in foten i hjulet vid vurpa. Sitt inte längre fram än att knät kan komma upp bakom styret. Ha inte foten så nära hojen så att fotpinnen klipper fotleden/vaden om foten skulle fastna i backen. Många lyfter bara knät rakt uppåt.
Flytta ut benet i samma läge som man ger styrkommando/lägger ner hojen. Båda fötterna på fotpinnarna och knän mot tanken vid inbromsning.
Sladda i kurvor?
För att vinna riktning på hojen i tighta kurvor så att du kan gå mer rakt och tidigare ut ur kurvor? Vad jag alltid fått lära mig annars (i allt utom supermoto) är att alltid försöka undvika släpp eftersom däcken har maximalt grepp för kraftöverföring/bromsning precis innan det släpper.
Hur sladda i kurvor? (ren teori - jag kan själv inte slajda)
Växla ner 2-3 växlar vid inbromsning, gå hårt på frambroms, reglera däckspinn/sladdbredd med koppling. Eventuellt lägga på lite bakbroms i början om inte motorbroms räcker.
Sittställning - luta in/ut?
Att luta ut i kurvor och trycka ner hojen i kurvor känns fel, det är direkt motstridigt mot att få maximal däckyta i backen och bäst fjädring men nån hävdar i en tråd att man känner av stötar och dylikt från underlaget bättre och har lättare att rädda upp när det börjar släppa.
Att luta in i kurvor gör att du inte behöver lägga ner hojen lika mycket - mer däckyta i backen. Borde vara bäst?
Många verkar sitta helt upprätt (ryggraden blir en förlängning av hojens horisontala axel) vilket jag antar är för att påverka hojen så lite som möjligt då man inte behöver förflytta sin vikt.
Sittställning - sitta långt fram?
Man bör sitta så långt fram som möjligt men inte längre fram än att man får upp knät bakom styret (pga olycksrisk)? Vid acceleration hjälper det att hålla framhjulet kvar i backen. Känns som att man nästan enbart förlitar sig på framhjulets grepp och exempelvis kan gå på sladd eller blir mer okänslig för bakhjulssläpp?
Sittställning - luta fram/bak?
Vid inbromsning, luta bakåt för att få mer vikt/grepp på bakhjulet. Vid acceleration, luta fram för att hålla nere framhjulet. För en kurva blir det således att luta bakåt vid inbromsning inför kurvan, sedan skifta för att vara upprätt vid nedlägg och sedan framåtlutad när man går på gas ut ur kurvan?
Hur hålla i styret?
Försök påverka styret så lite som möjligt, håll lätt och gärna med armbågarna högt för att minimera risken att trycka på styret.
Gaskontroll?
Gå hårt på frambroms in i kurvan, samtidigt som du lättar något på bromsen lägger du ner hojen och börjar gå på gas samtidigt som du släpper bromsen? Själv går jag sedan på konstant gas från nedlägg till jag känner att det är dags att räta upp hojen ut ur kurvan då jag går på nästan full gas ganska snabbt men jag tror detta är fel och man borde kanske öka successivt från nedlägg?
Svängpunkt?
I stort sett som sporthoj men eftersom motarden medger större nedlägg kan man gå tightare in i kurvor för att exempelvis köra om på insidan.
Något som är rätt?
Vad har jag missat eller missuppfattat?
---
källor:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125217
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212769
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2248734
diverse folk på körningar
Grundläggande (för alla hojar):
* Påverka hojen så lite som möjligt - lägg så lite vikt på styret som möjligt, förankra dig väl i hojen med ytterknät, flytta inte runt på hojen i kurvan, lägg mycket vikt på yttre fotpinnen, ha fotpinnen på framfoten och inte i hålfoten.
* Maximal däckyta i backen & maximal fjädringsfunktionalitet - luta inte hojen mer än nödvändigt, jobba med broms/gas för jämn viktfördelning fram/bak genom kurvan
Ben eller knä ut?
För långa svepande kurvor - knä ut. För tighta kurvor - ben ut. Ben ut när fotpinnen normalt tar i.
Varför ben ut?
Fotpinnen tar i och du har inte plats för foten vid stora nedlägg. Vissa hävdar att du kan rädda framhjulssläpp i lägre farter. Vissa hävdar att det ger mer vikt på framhjulet.
Hur ben ut?
Inte rakt knä för att slippa jobbiga frakturer. Inte för långt fram och in eftersom du kan få in foten i hjulet vid vurpa. Sitt inte längre fram än att knät kan komma upp bakom styret. Ha inte foten så nära hojen så att fotpinnen klipper fotleden/vaden om foten skulle fastna i backen. Många lyfter bara knät rakt uppåt.
Flytta ut benet i samma läge som man ger styrkommando/lägger ner hojen. Båda fötterna på fotpinnarna och knän mot tanken vid inbromsning.
Sladda i kurvor?
För att vinna riktning på hojen i tighta kurvor så att du kan gå mer rakt och tidigare ut ur kurvor? Vad jag alltid fått lära mig annars (i allt utom supermoto) är att alltid försöka undvika släpp eftersom däcken har maximalt grepp för kraftöverföring/bromsning precis innan det släpper.
Hur sladda i kurvor? (ren teori - jag kan själv inte slajda)
Växla ner 2-3 växlar vid inbromsning, gå hårt på frambroms, reglera däckspinn/sladdbredd med koppling. Eventuellt lägga på lite bakbroms i början om inte motorbroms räcker.
Sittställning - luta in/ut?
Att luta ut i kurvor och trycka ner hojen i kurvor känns fel, det är direkt motstridigt mot att få maximal däckyta i backen och bäst fjädring men nån hävdar i en tråd att man känner av stötar och dylikt från underlaget bättre och har lättare att rädda upp när det börjar släppa.
Att luta in i kurvor gör att du inte behöver lägga ner hojen lika mycket - mer däckyta i backen. Borde vara bäst?
Många verkar sitta helt upprätt (ryggraden blir en förlängning av hojens horisontala axel) vilket jag antar är för att påverka hojen så lite som möjligt då man inte behöver förflytta sin vikt.
Sittställning - sitta långt fram?
Man bör sitta så långt fram som möjligt men inte längre fram än att man får upp knät bakom styret (pga olycksrisk)? Vid acceleration hjälper det att hålla framhjulet kvar i backen. Känns som att man nästan enbart förlitar sig på framhjulets grepp och exempelvis kan gå på sladd eller blir mer okänslig för bakhjulssläpp?
Sittställning - luta fram/bak?
Vid inbromsning, luta bakåt för att få mer vikt/grepp på bakhjulet. Vid acceleration, luta fram för att hålla nere framhjulet. För en kurva blir det således att luta bakåt vid inbromsning inför kurvan, sedan skifta för att vara upprätt vid nedlägg och sedan framåtlutad när man går på gas ut ur kurvan?
Hur hålla i styret?
Försök påverka styret så lite som möjligt, håll lätt och gärna med armbågarna högt för att minimera risken att trycka på styret.
Gaskontroll?
Gå hårt på frambroms in i kurvan, samtidigt som du lättar något på bromsen lägger du ner hojen och börjar gå på gas samtidigt som du släpper bromsen? Själv går jag sedan på konstant gas från nedlägg till jag känner att det är dags att räta upp hojen ut ur kurvan då jag går på nästan full gas ganska snabbt men jag tror detta är fel och man borde kanske öka successivt från nedlägg?
Svängpunkt?
I stort sett som sporthoj men eftersom motarden medger större nedlägg kan man gå tightare in i kurvor för att exempelvis köra om på insidan.
Något som är rätt?

---
källor:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125217
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212769
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2248734
diverse folk på körningar