Köpa första hoj!

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Tjena, vet att det redan finns en miljon sådana här trådar. Har försökt använda sök funktionen men känner att jag inte får svar på alla mina frågetecken.

Så nu är det dags, jag har lurkat på forumet länge och bestämt mig för att det är dags nu!
Det jag har kollat på hittills är en KTM 400 EXC. Hojen är e-reggad som den står nu. Jag vill ju självklart lv-regga den. Allt som behövs för att regga hojen följer givetvis med. Men nu till min fråga:
Är det några problem att regga den som lv om den inte har varit det innan och måste jag först säga upp e-reggen?
Vid försäkring, måste hojen stå skriven och reggad på samma person som man skriver försäkringen på? Jag vet att det här antagligen skiljer sig från olika försäkringsbolag men jag tänkte fråga här ändå och se om det är någon som har en generell uppfattning?!

Ligger tråden i fel underforum så ber jag om ursäkt i förväg, jag är ju trots allt ett blåbär!
 
Vi kör inte skog, vi kör gata och ibland när man har riktigt tur bana! ;):fyllisar
Men för att svara på din fråga så skulle jag nog hänvisa dig till de här nummret 0771-503 503 eventuellt den här hemsidan http://www.transportstyrelsen.se/sv/ =):7peta
 
Vi kör inte skog, vi kör gata och ibland när man har riktigt tur bana! ;):fyllisar
Men för att svara på din fråga så skulle jag nog hänvisa dig till de här nummret 0771-503 503 eventuellt den här hemsidan http://www.transportstyrelsen.se/sv/ =):7peta

Det börjar sakta att sinka in att jag kommer få rota fram dem här svaren genom att sitta i en telefon växel ett par timmar:va Jag har frågat varenda person i min umgängeskrets som kör mc men ingen är helt säker, hoppas att någon som lv-reggat en e-reggad mc hittar in här och har svar på tal:kär
 
Inte för det angår mig men en 400exc kanske inte är den "optimala" lv hojen.....Det är väl en renodlad cross? :va Sen ska olja bytas var 10e timme vad jag kan minnas. Varför inte satsa på en 640 lr 660 istället? =)
Eller bäst av allt, en sportis :tungan
 
Vid försäkring, måste hojen stå skriven och reggad på samma person som man skriver försäkringen på? Jag vet att det här antagligen skiljer sig från olika försäkringsbolag men jag tänkte fråga här ändå och se om det är någon som har en generell uppfattning?!
Försäkringen ska stå på den som äger hojen. Dock har vissa försäkringsbolag en försäkring där en person, som är skriven på samma folkbokföringsadress som du, kan låna ut hojen fast då måste den personen vara den huvudsakliga ägaren av fordonet.
 
Köp en hoj som redan är LV-reggad så slipper du en heeel del huvudvärk.

Lyssna inte på dom andra, motard/endurohoj är roligare än sportis på gata ;)
 
Tack allihop för snabba och bra svar! Jag har sedan jag skapade tråden kommit upp med en till fråga om någon här skulle kunna svara på det.

Är det krångligt att strypa sin hoj, eller är det något som går att göra med alla utan problem? Jag har vänner som strypit sina hojar själva och då bara skrivit på ett monterings intyg för att ta med sig till besiktningen. Men det var i alla fall något år sedan så dem vågar inte svara på om det är okej fortfarande. Är det svårt att skaffa strypnings brickor som privat person? Är det annars billigt och lätt att göra det på en auktoriserad verkstad?

MVH, erat egna sporthojs blåbär!:tungan
 
Ska man strypa hojen så måste väl det vara med en stypnignssats där det ingår intyg? Eller har jag fel?
Är inte bara till att bygga något och sedan fixa ett "intyg" på det vad jag förstått det som
 
Ska man strypa hojen så måste väl det vara med en stypnignssats där det ingår intyg? Eller har jag fel?
Är inte bara till att bygga något och sedan fixa ett "intyg" på det vad jag förstått det som

Nae precis, vännerna som har strypta hojar förklarade att dem hade köpt en strypningssats, som bestod av brickor du satte i motorn. Med brickorna/strypningssatsen så kom det med ett intyg där personen som monterade strypningen skulle skriva under att det var utfört på rätt sätt och fylla i datum och tid. Detta gjorde dem alltså själva och besiktningsmannen sa inget om det.

Om det skulle vara så att man inte får göra detta så är det ju relevant om någon vet hur pass enkelt det är att bara lämna in den för en strypning?
 
Försök hitta en turbomatad hayabusa med minst 400hk. Helst oreggad, blir billigare så :tummenupp
 
Nae precis, vännerna som har strypta hojar förklarade att dem hade köpt en strypningssats, som bestod av brickor du satte i motorn. Med brickorna/strypningssatsen så kom det med ett intyg där personen som monterade strypningen skulle skriva under att det var utfört på rätt sätt och fylla i datum och tid. Detta gjorde dem alltså själva och besiktningsmannen sa inget om det.

Om det skulle vara så att man inte får göra detta så är det ju relevant om någon vet hur pass enkelt det är att bara lämna in den för en strypning?

Det var så jag gjorde förra året. Man får med ett papper med satsen där du fyller i uppgifterna på grejerna och sedan en namnunderskrift från montören. Jättesmidigt.

Edit: Det fungerar alltså med vilket papper som helst så länge det innehåller alla uppgifter.
 
Köp en 525 EXC eller en 530 EXC dom är både lv-reggade och strypta.
 
För att vara ärlig så är det i princip helt fuckin omöjligt att regga om från e till lv numer. Men prova att googla lite vettja, sist jag kollade hade ingen dött av det iaf.
 
För att vara ärlig så är det i princip helt fuckin omöjligt att regga om från e till lv numer. Men prova att googla lite vettja, sist jag kollade hade ingen dött av det iaf.

Jag ringde till transportstyrelsen och dem sa att det inte skulle vara några problem alls, så länge som man uppfyller alla andra krav, så som blinkers, speglar osv. Det var lättare om hojen har/hade ett intyg från försäljaren där det står att den får framföras i trafiken. Hade man inte kvar intyget så skulle man kunna få fram det igen av tillverkaren med hjälp av chassinummer eller dylikt. Det fanns också med i särskilda databaser (det skulle alltså finnas med under någon historik där dem kunde se att det får framföras i trafiken) som bland annat transportstyrelsen och trafikverket har tillgång till om man hade tur.

Så ni som tvivlade vet ju det nu iaf, det var inga garantier eftersom det kan skilja sig från fall till fall enligt telefonisten. Men i regel skulle det inte vara några problem:banana
 
Jag är förvirrad, jag trodde e-reg försvann ca -03? Eller köper du gammalt?
Jaja, jag har en lv-reggad 450 och eftersom jag aldrig hinner bröta längre så slänger jag på ett motardkit då och då.
Funkar alldeles utmärkt. Roligt är det också.

Att åka gata med org.hjul gillar jag inte för mina är obalanserade och däcklåset kastar rätt bra redan i nitti.
Jag har hemskt ont i rumpan efter en timme, allt annat är kalas.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top