Jimmy Lindström kör Nordic Superbike

Chris Ash skrev:
Peter Sköld hade 188 på hjulet enligt någon (Bjorn?) Det är definitivt VM-nivå. Möjligen att Laconis och Toselands maskiner har uppåt 195-200, mer är det inte.

Ställ den bredvid en fabrikare och den blir frånåkt me en nysning.
Sluta fantisera!

2ono skrev:
Så är det nog, 999R har ju kolfiberdetaljer och sannolikt SBK gaffeln där bara brembo ok passar.

Vad jag har hört så kräver deras WSBK 999 utbyte av vevarna efter varje race vilket kanske inte är unikt i dessa sammanhang.

Det är typ 30 mils serviceintervall på vevar, inte helt omöjligt men knappast troligt. En std-vev till en 2-taktsracer går 200 mil och Yamaha M1 kör vevarna i 150 mil.

Har hört om något liknande för Suzukis RGV500 det året Doug Chandler var Kevins teamkompis (92??) dock.

Steny skrev:
Ställ den bredvid en fabrikare och den blir frånåkt me en nysning.
Sluta fantisera!

Motorn är en fabrikare, F02 eller möjligen 03. Motsvarar nog dagens RS-spec.

Chris Ash skrev:
Peter Sköld hade 188 på hjulet enligt någon (Bjorn?) Det är definitivt VM-nivå. Möjligen att Laconis och Toselands maskiner har uppåt 195-200, mer är det inte.
Har för mig att jag läste någonstanns att Suzuki hade +210 på bakhjulet på nya K6:an i WSBK.

sandstream skrev:
Har för mig att jag läste någonstanns att Suzuki hade +210 på bakhjulet på nya K6:an i WSBK.

Det läste du nog, men det är mätt vid växellådan. 209 hade K5:an.

Btw var skillnaden mellan F05 och F02-03 cirka 5 km/h på de flesta banor...."med en nysning" :lol Vem som fantiserar är det lätt att lista ut med lite fakta i bakfickan....

WSB 2005:
Corona Suzuki: ca 225 hk på hjulet
Chris Vermulens honda: ca 215 på hjulet

/Benny

Chris Ash skrev:

Btw var skillnaden mellan F05 och F02-03 cirka 5 km/h på de flesta banor...."med en nysning" :lol Vem som fantiserar är det lätt att lista ut med lite fakta i bakfickan....

Chris Ash skrev:

Jo men det var då den sköttes om av ett VM-team med alla deras resurser och inställningar. Skölden körde inte efter samma serviceintervaller som i VM och även om motorn var en ex-någonting så finns det nog ganska mycket grejjer utanför motorn som kanske inte Skölden hade?

Jag fick läsa Patrik Bengtssons kit-manual till 749:an och det var rätt mycke värre bytesintervaller på vevar, cylindrar, kolvar och block mm än på en racer. Helt klart en fräck hoj!!

Att man tillåtit FIM-SBK hojar enligt reglementet fram till 2003 i SM beror nog på att det är för att göra en övergång för dom som satsat pengar på sånna hojar. Nordic-SBK kommer nog inte tillåta FIM-SBK innom en snar framtid.

Bennybåge skrev:
WSB 2005:

/Benny

Nu vill jag inte vara stroppig, men det där tror jag helt enkelt inte på...

Bennybåge skrev:
WSB 2005:

/Benny

Det där är ju uppenbart hitte-på, inte ens Suzuki själva anger mer än 209 (at gearbox) i början av säsongen angav de 200.

Jämför toppfarten med en gammal 190-hästars 500 så ser du att siffrorna är tagna utifrån det stora blå...

Yamaha anger 250+ (at crank) för Yamaha M1, vilket ger ungefär 225+ på hjulet.

Bennybåge skrev:
WSB 2005:

/Benny

Fast Corona Suzuki bänkar tydligen sina hojar på utgående drev enligt dom som vet. Ser bättre ut och skrämmer konkurenterna som inte vet bättre..

Chris Ash skrev:

Det ärullar ganska många EX VM hojar Cralles R& från 2002 Var förmodligen i samma utförande som när dom gick VM tack vare hans YAmaha kontakter. Fabrikerna släpper inte sina riktiga fabrikare.

Steny skrev:
Det ärullar ganska många EX VM hojar Cralles R& från 2002 Var förmodligen i samma utförande som när dom gick VM tack vare hans YAmaha kontakter. Fabrikerna släpper inte sina riktiga fabrikare.

Nej bara motorn som är fabrikare på Skölds hoj som jag fattade det.

Att fabrikerna inte "släpper" sina fabrikare är rent nys, officiellt släpper inte Aprilia några RSW250 eller RSW125 heller....dessutom var det bara motorn på Skölds som var en F02.

Finns en kille här på SH som har 3 F03 tillsalu i delar... dvs Motor o ram för sig.

Tufft - men dyrt.

Annonseras inte här dock - men tufft iaf!

Killen!

Chris Ash skrev:
Nej bara motorn som är fabrikare på Skölds hoj som jag fattade det.

Att fabrikerna inte "släpper" sina fabrikare är rent nys, officiellt släpper inte Aprilia några RSW250 eller RSW125 heller....dessutom var det bara motorn på Skölds som var en F02.

Knappast allt direkt från VM motorn

Chris Ash skrev:
Den var bänkad till 186 hästar när han körde sista racet på Knutstorp.

Chris Ash skrev:
Då kanske det var någon skribent som i farten fick det till bakhjulshästar för jag läser aldrig fel och minns allt :rolleyes: :D

Steny skrev:
Den är hur snabb som helst! :banana

Martin skrev:
Den är hur snabb som helst! :banana
Den var snabb. Den har blivit grymt misskött det senaste året. Otroligt att vevaxeln inte skurit än. Tveksamt om det är värt att renovera upp den till kördugligt skick. Kostar förmodligen mer än den är värd.

Bingo skrev:
Den var snabb. Den har blivit grymt misskött det senaste året. Otroligt att vevaxeln inte skurit än. Tveksamt om det är värt att renovera upp den till kördugligt skick. Kostar förmodligen mer än den är värd.
:gråta

Daucati uppger i senaste Motorcycle Racer 194 bhp vid vevaxeln och Ten Kate Honda uppger 214 bhp at rear wheel.
Med tanke på hur liten skillnaden är mellan hojarna i verkligheten så skulle jag tro att bägge lägren ljuger lite.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back