oops164
Smed
McB skrev:Var det inte Trond Lervik som var så läskigt snabb på Falkenberg i somras?![]()
Sorry det var 03 som det var Sundby som hade annan spec på sin hoj.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
McB skrev:Var det inte Trond Lervik som var så läskigt snabb på Falkenberg i somras?![]()
Han kom tvåa... å va snabb... lilja vann. Men Tobbe satte varvrekordet, iaf på en superbike.. 46,4 tror ja de va,... slutade dock me en otäck krash..McB skrev:Var det inte Trond Lervik som var så läskigt snabb på Falkenberg i somras?![]()
Michelle No2 skrev:Sorry det var 03 som det var Sundby som hade annan spec på sin hoj.
Kan bero på att enbart Ducatisarna är rena "fabriksmaskiner" medan de andra är polerade gathojar.Strider skrev:Om du frågar teamen i tex BSB så lär du få svaret att det är betydligt dyrare att preparera en Ducati än motsvarande japsfyra. Varför, fråga Bologna.
Strider skrev:Om du frågar teamen i tex BSB så lär du få svaret att det är betydligt dyrare att preparera en Ducati än motsvarande japsfyra. Varför, fråga Bologna.
Nej precis, det är SKöldens fel.Strider skrev:Vill du inte förstå så behöver du inte.
oFFkeFF skrev:Tittar man på superbikes här hemma, har de flesta vart "bondtrimmade" oavsett om det vart duccar eller suzukis. Visserligen bra "bondtrimmade", det som skiljer är som sagt inköpspriset på en ny hoj..
Köpkiten? Tja, vad kostade inte hrc-kitet till en rc51'a? Utan att ens ge tillräckligt med pållar..
En Öhlinsgaffel modell värsting kostar samma pris oavsett om den är till en ducce eller sucka.
Och som sagt motorpreparering, har enbart att göra med vem du anlitar och vilka delar du köper. Och där är det också ungefär samma saker, fast med olika mått, en titanstake är liksom alltid en titanstake...
2ono skrev:Men utgå från en std Ducati 999R mot tex en yzfr1 SP.
Liknande fjädringskomponenter och magnesium fälgar.
Du får 120000 över att preppa din R1 för det borde valet vara lätt.
Inte minst för de flesta i NSBK.
Strider skrev:Vill du inte förstå så behöver du inte.
fezt skrev:Ang att trimma en 2cyl alternativt en 4:a. Jag är ingen expert men om man har en hoj som standard lämnar 180hk och en annan som lämnar 145hk, så borde det vara dyrare att skrämma upp 145hk hojen till 200hk än 180hk hojen![]()
2ono skrev:Men utgå från en std Ducati 999R mot tex en yzfr1 SP.
Liknande fjädringskomponenter och magnesium fälgar.
Du får 120000 över att preppa din R1 för det borde valet vara lätt.
Inte minst för de flesta i NSBK.
oFFkeFF skrev:Eller så kanske maestro själv ska tänka lite på vad man gör när man trimmar...
Det beror ju helt på vad grundkonstruktionen pallar.. Har inget med grundeffekten att göra.
Men ska man ändå byta allt i motorn, d.v.s vevar, stakar, kolvar etc, så är det ungefär samma priser oavsett antal cylindrar eller kolvstorlekar.
Sen att kanske en bra duccetrimmare tar lite mer för sitt jobb än respektive sucka-trimmare är en annan femma..
Ja, sa jag något annat än att Duccen var dyrare i inköp?
Nu är ja en råsopa på det tekniska kunnandet i motorn.... men någonstans måste det vara dyrare att få en 2cyl att gå lika bra (effektmässigt) som en fyra. Nu vet jag inte exakt hur mkt sköld la ner på sin ducce, men det var j-vligt mkt iaf. Och jag inbillar mig iaf att med den budgeten skulle man få en fyra att gå värre än hans ducce... visst, han hade mer effekt än de flesta andra i år, men den gick inte mkt värre på t ex anderstorprakan. Däremot i våler när svenska superbike körde med norska. Havnens r1:a och en annan norbagges K5:a sköt ifrån de svenska hojjarna sjuukt bra. Såg nästan ut som en standard tusen som kör om en standard 600:a.oFFkeFF skrev:Det beror ju helt på vad grundkonstruktionen pallar.. Har inget med grundeffekten att göra.
Men ska man ändå byta allt i motorn, d.v.s vevar, stakar, kolvar etc, så är det ungefär samma priser oavsett antal cylindrar eller kolvstorlekar.
Steny skrev:Du har nog inte så bra Ducce koll. Ett trim kitt till en ducce i SS 600 kostade ca 250 lax plus hoj för lika mycket. Sen skall bla tryckplattor till koppling bytas efter varje körning. Allt i motorn har en fjärde del av livslängden som en japan har och är fyra gånger så dyra dessutom mindre effekt..
Ducati tar mer betalt för sina prylar än Japanerna speciellt på racing prylar så är det.
fezt skrev:Nu är ja en råsopa på det tekniska kunnandet i motorn.... men någonstans måste det vara dyrare att få en 2cyl att gå lika bra (effektmässigt) som en fyra. Nu vet jag inte exakt hur mkt sköld la ner på sin ducce, men det var j-vligt mkt iaf. Och jag inbillar mig iaf att med den budgeten skulle man få en fyra att gå värre än hans ducce... visst, han hade mer effekt än de flesta andra i år, men den gick inte mkt värre på t ex anderstorprakan. Däremot i våler när svenska superbike körde med norska. Havnens r1:a och en annan norbagges K5:a sköt ifrån de svenska hojjarna sjuukt bra. Såg nästan ut som en standard tusen som kör om en standard 600:a.![]()
Steny skrev:Du har nog inte så bra Ducce koll. Ett trim kitt till en ducce i SS 600 kostade ca 250 lax plus hoj för lika mycket. Sen skall bla tryckplattor till koppling bytas efter varje körning. Allt i motorn har en fjärde del av livslängden som en japan har och är fyra gånger så dyra dessutom mindre effekt.. Ducati tar mer betalt för sina prylar än Japanerna speciellt på racing prylar så är det.
Zilversurfer skrev:Nja, mindre effekt kan jag inte hålla med om. Under dom första tävlingarna förra året fick Nannelli Gianluca misstankar om att deras 749 inte var trimmad enligt reglemnte, då den var så in i h-e snabb. Kontroll gjordes av motorn, men inget fusk uppdagades. Sen att den är dyr...yes, Patrik Bengtsson´s hoj gick på runda slänger 500´färdig trimmad. Den är till salu för 250`om någon är intresserad![]()
De har väl alltid varit kända för att ha bra grepp och acc ut ur kurvorna, big-bang trenden i MotoGP är ju ingen slump, och då behöver de inte ligga så mycket efter effektmässigt med tanek på toppfarterna..Chris Ash skrev:Precis, Ducati har högst toppfart i både SS600 och Superbike. Sen om det beror på den höga efekten eller något annat vet jag inte, men de lär ju inte ligga speciellt lågt i effektlistan.

Pålle skrev:Om man utgår från att Yamahan inte har snikviranter på Öhlins ja. Vilket är mycket möjligt.
/Joakim
Vad jag har hört så kräver deras WSBK 999 utbyte av vevarna efter varje race vilket kanske inte är unikt i dessa sammanhang.oFFkeFF skrev:edit: Och kanske ska tillägga att det kanske krävs lite mer underhåll på en hårt trimmad två-cylindrig motor än en 4'a dito.
Chris Ash skrev:Precis, Ducati har högst toppfart i både SS600 och Superbike. Sen om det beror på den höga efekten eller något annat vet jag inte, men de lär ju inte ligga speciellt lågt i effektlistan.
Steny skrev:Nyss snackades det nordisk nivå nu är vi i VM man kan inte jämföra äpplen och päron.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |