Fjädring?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vet inte om det finns skrivet någonstans på SH eller om nån frågat innan.

Vet oxå att det är lite indiviuellt vad man tycker är skönt men hur ska fjädringen vara inställd för att det ska kännas bra och för att hojen ska kunna användas på ett bra sätt?

Tycker att min fjädring är rätt hård på min hoj, känner av varje vit linje som ja kör över och hålor och gupp är mindre skönt. Kan man ställa fjädringen för mjukt? Är det bara skruva och se vad man själv tycker är bra?

Berätta gärna skillnaden på för hård inställd/för mjukt inställd fjädring. "Min" mekaniker har tagit semester från mig så ja kan inte fråga honom, folk på SH kan ju allt. :D

Har väldigt tråkigt och det kanske är dumma frågor, men frågar man inte får man aldrig veta. :) :tungan

Jag kan inget mekaniskt om hojar, kan man bara ställa in dämpningen som är i mitten? Jag har inte öhlins styrdämpare. Måste ja reglera dämningen framme även om ja inte har en sån?

På en R6:a ska nog fjädringen vara ganska hårt ställd.

Man bör veta vad man pysslar med när man ställer in fjädringen, för man kan snabbt fucka upp det om man inte har koll på förspänning, dämpning, retur etc.

På en R6:a ska nog fjädringen vara ganska hårt ställd.

Man bör veta vad man pysslar med när man ställer in fjädringen, för man kan snabbt fucka upp det om man inte har koll på förspänning, dämpning, retur etc.

ja kommer inte göra detta sjlv. frågar bara så jag vet hur det funkar. men pillar inte utan att ha någon som kan med mig. :)

ja kommer inte göra detta sjlv. frågar bara så jag vet hur det funkar. men pillar inte utan att ha någon som kan med mig. :)
Det är en milsvid skillnad att köra en hoj med rätt eller fel fjädringsinställning, problemet är bara att det är så förbenat svårt att få till den.

I Sydskanes Emse-forumet ligger denna tråd som sticky:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157610
Kanske hittar du vad du behöver där?

I länken jag postade förklaras det generellt hur fjädring och dämpning fungerar och harmoniserar. Väldigt lite av det som står där är specifikt för Öhlins.

Varför inte våga testa? Det värsta som kan hända är ju att du lär dig något.
Med din mentalitet så fortsätter ni kvinnor vara menlösa våp i mångas ögon tror jag.
Men nog om feminismdebatten nu, någon som kan hjälpa mig med samma sak?

Jag tycker att min hoj inte tajtar till spåret när man slår av lite på gasen och vill kursändra mitt i en kurva. Vi talar om mellansnabba kurvor som man kan ta med knäskrap. Det är nästan som den driver ut från mitt tänkta spår bara för att jävlas. Jag körde en kompis hoj med generellt hårdare fjädring och det var en stor skillnad, inte alls så illa som på min.
Jag inbillar mig att det har med styrgeometrin att göra och därmed fjädringen. Jag ska byta sulor nu men vad ska jag testa att titta på efter det? Sag har jag kollat både fram och bak.

Last edited:
Jag tycker att min hoj inte tajtar till spåret när man slår av lite på gasen och vill kursändra mitt i en kurva. Vi talar om mellansnabba kurvor som man kan ta med knäskrap. Det är nästan som den driver ut från mitt tänkta spår bara för att jävlas. Jag körde en kompis hoj med generellt hårdare fjädring och det var en stor skillnad, inte alls så illa som på min.

Enkelt uttryckt: Låter som fel inställt alt. för mjuk i mina öron. Generellt verkar alla hojjar ha för mjuk fabriksinställning. Bör justeras in både med/utan förare på bågen för att det ska bli rätt.

Jag är långt ifrån en übermek själv, men kan däremot tipsa om Tommy på Effektbolaget, som har hjälpt mig att både ställa in & förstå grunderna för att sedan själv våga testa mindre ändringar. Att bara testa utan att förstå hur det påverkar hojjen skulle jag inte rekomendera...

Han tar 400 kr för detta, och det var av min begränsade erfarenhet i detta ämne de bäst spenderade kronorna jag lagt på hojjen. :tummenupp

Sen finns det väl en uppsjö av folk på detta forum som är mer eller mindre proffs i ämnet, men Effektbolaget vågar jag iaf av egen erfarenhet rekomendera utan risk att behöva ta fram skämskudden... :hihi

Enkelt uttryckt: Låter som fel inställt alt. för mjuk i mina öron. Generellt verkar alla hojjar ha för mjuk fabriksinställning. Bör justeras in både med/utan förare på bågen för att det ska bli rätt.

Men hänget har jag kollat och det är väl skapligt innan marginalerna.
Men den där Tommy, höll han en kurs allså eller skruvade han lite och sparkade på däcken bara för 400pix?

Varför inte testa att titta på allt efter det? Ställer du såna här frågor framstår du som ett menlöst våp! ;)

Men problemet fanns innan jag körde däcken till tegelstensformar :våp

Varför inte våga testa? Det värsta som kan hända är ju att du lär dig något.
Med din mentalitet så fortsätter ni kvinnor vara menlösa våp i mångas ögon tror jag.
Men nog om feminismdebatten nu, någon som kan hjälpa mig med samma sak?

Jag inbillar mig att det har med styrgeometrin att göra och därmed fjädringen. Jag ska byta sulor nu men vad ska jag testa att titta på efter det? Sag har jag kollat både fram och bak.

Jag vågar testa och jag gör mitt skit själv. Men jag vill gärna ha någon med mig som kan sin sak, som kan rätta mig om jag gör fel.
Är det fel att fråga någon om man inte kan? Jag ber inte att nån ska göra det åt mig utan förklara hur det funkar och varför, typ.

Undra om du sagt samma dumma sak om det var en kille som fråga.

:rolleyes:

Jag vågar testa och jag gör mitt skit själv. Men jag vill gärna ha någon med mig som kan sin sak, som kan rätta mig om jag gör fel.
Är det fel att fråga någon om man inte kan? Jag ber inte att nån ska göra det åt mig utan förklara hur det funkar och varför, typ.

:rolleyes:
Hade en kille frågat så hade det blivit 8 svar med, "Använd sökfunktionen", så du klarade dig rätt bra ändå.

Nu har du fått lite tips, skruva inte utan att veta varför du gör det, skriv ner alla justeringar du gör så du kan gå tillbaka. Skruve anbart på en "funktion" åt gången, provkör utvärdera.
Starta med org inställningarna som du har i verkstadshandboken. Dubbelkolla om nån annan har skruvat fjädringen redan o återgå till org om du nu tycker det känns fel.

Hade en kille frågat så hade det blivit 8 svar med, "Använd sökfunktionen", så du klarade dig rätt bra ändå.

Nu har du fått lite tips, skruva inte utan att veta varför du gör det, skriv ner alla justeringar du gör så du kan gå tillbaka. Skruve anbart på en "funktion" åt gången, provkör utvärdera.
Starta med org inställningarna som du har i verkstadshandboken. Dubbelkolla om nån annan har skruvat fjädringen redan o återgå till org om du nu tycker det känns fel.

Jo jag vet, men sen måste det alltid komma nån surfitta och skriva något sånt.

Tack så mycket, till alla andra också som kom med bra tips.

Svårt att "testa" sig fram när man inte vet hur det ska vara från första början. Speciellt när moppen är ett par år gammal och flera andra har pillat på den och den med säkerhet inte är orginalinställd. :tummenupp

Jag tycker inte det var dummare sagt än mycket annat jag häver ur mig.
Jag har svårt att se en kille säga att "men pillar inte utan att ha någon som kan med mig." bara. Och som sagt, det kan inte gå fel om man söker upp orginalinställninganra och antecknar vad man gör för några ändringar.
Att fråga om råd eller hjälp är en annan sak, det gjorde jag själv för ett par timmar sen i din tråd.

Jag tycker inte det var dummare sagt än mycket annat jag häver ur mig.
Jag har svårt att se en kille säga att "men pillar inte utan att ha någon som kan med mig." bara. Och som sagt, det kan inte gå fel om man söker upp orginalinställninganra och antecknar vad man gör för några ändringar.
Att fråga om råd eller hjälp är en annan sak, det gjorde jag själv för ett par timmar sen i din tråd.
Då klassar vi dig som ett hjälplöst våp oxå då. :hihi

Kan det vara så att du har compressionen fram för lös?
När du slår av på gasen så sjunker framänden lite istället för att hålla igen o låta vikten på hojen falla in?

Satt bara o funderade, men kan vara värt att prova?

Men hänget har jag kollat och det är väl skapligt innan marginalerna.
Men den där Tommy, höll han en kurs allså eller skruvade han lite och sparkade på däcken bara för 400pix?

Kurs nej, skruva ja, sparka nej. Däremot är han förbannat duktig på det han gör, bänkar, servar & bygger om många banhojjar, samt vet & kan förklara varför (har även tidigare tävlat aktivt med de vassa pöjkarna, bl.a. i 600 före begränsningens tidevarv).

Bli inte skrämd av hans ordningssinne i verkstaden bara, det måste finnas nån typ av systemtanke bakom oredan... :D

Då klassar vi dig som ett hjälplöst våp oxå då. :hihi

"Vi-hjälplösa-våp-klubben"? :brynad

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back