Felreggad

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
enkelt sagt. köpte en importhoj. en gsxr 600 01. Den är däremot reggad som bara gsx vilket gjorde att försäkringen var väldigt billig. Men hur blir det om man skulle krocka med hojjen? Och hur blir det om man skulle krocka med en ostrypt 25kw hoj?

Nån som kanske vet?

förmodligen blir du utan ersättning, kanske även skyldig till försäkringsbedrägeri.

Jag skulle inte varit orolig för hojen. Det är småpengar i sammanhanget.

Men om du själv skulle bli skadad för livet och FB börjar bråka om "ogiltig försäkring" kan det ju bli tråkigt.

Skulle inte vågat chansa själv på det.

Försäkringsbolaget ska försäkra enligt regbeviset, bilprovningen ska se till att hojen stämmer med regbeviset, du som okunnig hoj/försäkringsköpare behöver inte ens veta vad det är för märke på hojen, du lämmnar bara regnummer, det är allt som krävs av dig.

Jag skulle vara mera rädd för att bilprovningen upptäcker att hojen inte stämmer, rent teoretiskt skulle det ju kunna vara en stulen hoj omregad med fel ram/papper.

Jag skulle inte varit orolig för hojen. Det är småpengar i sammanhanget.

Men om du själv skulle bli skadad för livet och FB börjar bråka om "ogiltig försäkring" kan det ju bli tråkigt.

Skulle inte vågat chansa själv på det.

Trafikförsäkringsbiten gäller alltid, så speciellt trååkigt blir det inte, förutom eventuellt reparationen av hojjen.

Last edited:
Tror inte det är så mycket att bry sig om.

Det finns ett gäng olika Nissan Skyline i bilregistret te:x

Te:x
Nissan Skyline
Nissan Skyline R32
Nissan R32 Skyline
osv osv osv
Inte mycket att bry sig om

Tack för svaren.
Själv tycker jag att det inte borde vara mitt problem. det är faktiskt inte jag som gjort fel. Eftersom det inte finns en modell som heter gsx det årtalet utan bara gsxr och gsxf.

Om någon på regbesiktningen har klantat sig borde inte jag behöva lida för det?

Tack för svaren.
Själv tycker jag att det inte borde vara mitt problem. det är faktiskt inte jag som gjort fel. Eftersom det inte finns en modell som heter gsx det årtalet utan bara gsxr och gsxf.

Om någon på regbesiktningen har klantat sig borde inte jag behöva lida för det?

Ring bilprovningen och fråga. De har säkert svar på det och tips på vad som ska göras. Då blir det ju rätt och du slipper oroa dig för utebliven ersättning om du gör som de säger.

Har du jämfört prisskillnaden på försäkringen? Det är inte alltid som dom skriver ut ex gsxr utan bara gsx. Jag tog hem en cbr 1000 rr för några år sedan men i papprerna stid det att det va en cbr 1000 men försäkringen var en rr hoj. Dom mar ju chassinummer så det går inte ta fel.

Sen en 25kw kostar ju inte så mycket heller.

Oavsett är det ALLTID ägaransvar på att fordon och ex försäkring osv stämmer.

Jag är i samma situation. Min importerade GSX-R1100 är reggad som en GV-73U eller något liknande, helt enligt vad som står på typskylten på ramen.

Försäkringsbolaget har antagligen inte förstått vad detta betyder, jag har i alla fall genom låg premie sparat in hojens inköpspris flera gånger om under de 12-13 år jag ägt den. Hojen har besiktigats massor av gånger och vid ev. bråk med försäkringsbolaget tror jag mig med framgång kunna hävda att jag kört omkring i god tro på att registeruppgifterna är helt korrekta.

Då kör vi en favorit i repris med risk för att låta tjatig;

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5376051#post5376051

Ledsen att behöva förstöra den uppsluppna stämningen i den här tråden men det här kan ju vara nåt att fundera på...

2.11 Upplysningsplikt
När du tecknar, utvidgar eller förändrar en försäkring är du skyldig att lämna de upplysningar som kan vara av betydelse för att försäkring ska beviljas. Du är även skyldig att lämna riktiga och fullständiga uppgifter om sådana förhållanden som påverkar premien eller vår riskbedömning.
Om de uppgifter som står i försäkringsbrevet är felaktiga är du skyldig att omgående anmäla det till oss. Du är också skyldig att anmäla om omständigheterna vid tecknandet av försäkringen har förändrats vilket kan medföra att risken ändras, t.ex. antal körda mil/år eller om du flyttar. Om du försummar att anmäla fel i avtalet eller om du lämnar oriktiga uppgifter, eller försummar att meddela förändrade omständigheter efter tecknandet av försäkringen kan ersättningen vid skada sättas ned eller helt utebli enligt 2.22.

...men det visste du ju redan.
Ansvaret vilar på dig och med tanke på att försäkringbolag har obegränsade resurser att lägga på exempelvis diverse kostnader relaterade till rättstvister (och du gissningsvis inte har det eftersom du wheelar och dealar om småpengar...) kanske du skulle göra klokt i att reda ut härvan nu snarare än senare om du nu ska införskaffa objektet ifråga. Vissa (många... (alla?)) försäkringsbolag är ju dessvärre kända för sin ovilja att betala ut ersättning till och med när alla papper faktiskt är i ordning - approachen kan ju ibland närmast beskrivas med F__k o_f! Vi ses i tinget om det inte passar...
De kommer väl ta varje chans att inte betala ut några pengar som i stället skulle kunna användas till viktigare saker (läs; vd-bonusar..)

Vill du gambla och samtidigt spara pengar? Gå i så fall hela vägen och kör enbart trafikförsäkrat... Då spelar det väl ingen roll hur många/få R det finns på reg-beviset. Alternativet? Tjaaa, sinnesfrid kostar...:glömdet

OaO

KK

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP