Jag skulle vilja påstå att du redan har det du behöver med tanke på att du hållt på ett tag. Du har kört på klubben lagom länge och fått input och bra råd från dom kunniga, nu är det din tur att sätta prägel och hitta din stil. Vad du behöver är repetition och övning, mångsidigt och spontant, inte nöta samma grejer utan överraska dig och variera, inte snöa in. Attackera dina sinnen från alla möjliga håll och utsätt dig för olika miljöer och situationer, i den mån du kan beräkna eventuella konsekvenser (hellre feg och hel än modig och blå).
Skaffa en hoj du kan / får köra på vägar med, t ex en 250cc - 350cc (jag vill säga 450cc också men jag vet inte hur tung pojke du är) KTM enduro med lampor och blinkers. Kör ut i världen och upptäck den, våren är perfekt för detta då många vägar just nu är grusade och kräver maximal uppmärksamhet i manövrering. Dreva hojen så du både kan köra vägar och skog. Skaffa ett litet larmlås du kan klämma fast på bakdrevet eller framskivan när du äter din dubbel-cheese och dricker din Monster så att ingen plockar din hoj.
Kör helst med en kompis så ni kan ha koll på varandra. Det är nog bara jag som gärna kör ensam bland spöken, vargar och taggbuskar. Det ger mig en extra dimension av helvetet som känns mer äkta. Precis som i fighting är all lek med naturen oberäknelig, med det är vad som gör den skojig, spännande, skrämmande, och potentiellt farlig.
Jag tror att du behöver inspiration för att kunna släppa några av dom hämningar som begränsar dig. Tänk inte enbart "bana, teknik, träning, tävling, ..", utan tänk på vad du och din hoj kan göra tillsammans där ute.
Jag brukar sitta på nån uteservering, McD eller var som helst, äta glass eller dricka en god läsk och bara titta på hojen och tänka "Var vill den köra.. ". Se bara till att ha full tank innan du påbörjar äventyret. Ju mer tid tillsammans du och din hoj har dessto mer integrerade blir ni. Kom ihåg "Mind-body-machine", and lots of bensin!