Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag skulle inte köpa en hög ifall enda motiveringen är ståhöjd vid ombyte.
En hög går inte in i parkeringshusen och man får tanka runt 1 dl extra för varje mil man kör.
Dessutom kostar ju de höga vanligtvis ganska mycket mer.

Byta om funkar vanligtvis utmärkt utomhus och jag skulle hellre satsa på ett racetält eller en markis man kan veva ut från bilen.

Jag har en hög T5a men där använder jag förhöjningsdelen som säng, det för iofs med sig mer buller i kupen när sovutrymmet även blir en slags resonanslåda.
T5a?

Hade en billig t5 först. Frun gillade den efter ett tag då man kunde köra skit till tippen, hämta möbler osv.

Har nu en t6a skåpis nu som agerar enduro bil, köra skit, möbler osv. campervan på sommaren. (Köpt anpassat tält och tarp) tältet för längre vistelse.

Får lätt in två hojar. Sport som enduro.

Vi var ex två killar i somras som drog ner till Balkan. Bara slänga in hojarna i t6an. Ställde bilen på en övervaka P. 10 dagar enduro körning.

Hem och lastade in camping grejorna. Tog frun till Norge.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Kollar på denna och det är en sån jag skulle behöva. Dessvärre tror jag den endast kan reggas som "LB" och min parkering har en skylt "endast för klass I personbilar" (som jag själv sett till att få upp .. 😣 ).
Newtons tredje lag, för varje kraft (händelse) finns det en motkraft (konsekvens) som alltid biter en i arslet... :D

Förresten, gjorde en liten service på min KTM 450 förra veckan. Det blev Motuls 5100 (10w-50), deras delsyntet som kommer strax under 7100 på "bästskalan" som jag tolkar det.

IMG_7649.JPG

Denna gång körde jag 10 timmar mellan oljebytet, men provade låta samma filter vara i, så detta filter har fått stå ut med ca 25 timmar. Detta var alltså inte ett rött från Temu utan ett gult från Amazon.

Filter old.jpg

Tror ni det skulle klarat 35 timmar? Jag kör ju inte så hårt så kopplingspartiklar mm kanske inte blir lika täta i oljan. Jag tror nog jag kan snåla in på filter med att byta varannat oljebyte. Vad tror ni?

Motuls 5100 luktar dessutom fantastiskt när hojen fått stå varm efter körning i ett utrymme med precis rätt justerad ventilation. Jag kom hem med Camilla och hon gnäller "Det luktar garage!", jag svarar omedelbart ".. nej, det doftar hojsalong". En slags stickande biokemisk doft, naturligtvis med inslag av bensin, som direkt påminner om förbränningsmotor. Doften går rakt in i ryggmärgen och kopplar upp sig till synapserna, och man förstår i samma sekund att det här är en maskin som integreras med min kropp på det mest perfekta vis. Mind-body-machine integration.

1. Funderar på 2t och YZ kom upp på min lista. 125 eller 250 och jag tror den första är mer lämpad för en nybörjare. Någon nämnde tidigare om en KTM 300 men den kanske är lite väl stor. Fick höra av en på klubben som också pratade gott om den.

Jag vill ha något lättkört där jag kan fokusera på att lära mig rätt teknik och hitta bra flow isf att försöka hålla i min när en 450 drar iväg i skogen.

2. Finns det andra fjädrar och går det att bygga om fjädringen på en mindre hoj, likt 125cc?

1. Funderar på 2t och YZ kom upp på min lista. 125 eller 250 och jag tror den första är mer lämpad för en nybörjare. Någon nämnde tidigare om en KTM 300 men den kanske är lite väl stor. Fick höra av en på klubben som också pratade gott om den.

Jag vill ha något lättkört där jag kan fokusera på att lära mig rätt teknik och hitta bra flow isf att försöka hålla i min när en 450 drar iväg i skogen.

2. Finns det andra fjädrar och går det att bygga om fjädringen på en mindre hoj, likt 125cc?

Det är i princip samma fjädring på 125, och dom går att bygga om men du behöver knappast nåt annat än rätt fjädrar för din vikt och förmåga

Jag skulle vilja påstå att du redan har det du behöver med tanke på att du hållt på ett tag. Du har kört på klubben lagom länge och fått input och bra råd från dom kunniga, nu är det din tur att sätta prägel och hitta din stil. Vad du behöver är repetition och övning, mångsidigt och spontant, inte nöta samma grejer utan överraska dig och variera, inte snöa in. Attackera dina sinnen från alla möjliga håll och utsätt dig för olika miljöer och situationer, i den mån du kan beräkna eventuella konsekvenser (hellre feg och hel än modig och blå).

Skaffa en hoj du kan / får köra på vägar med, t ex en 250cc - 350cc (jag vill säga 450cc också men jag vet inte hur tung pojke du är) KTM enduro med lampor och blinkers. Kör ut i världen och upptäck den, våren är perfekt för detta då många vägar just nu är grusade och kräver maximal uppmärksamhet i manövrering. Dreva hojen så du både kan köra vägar och skog. Skaffa ett litet larmlås du kan klämma fast på bakdrevet eller framskivan när du äter din dubbel-cheese och dricker din Monster så att ingen plockar din hoj.

Kör helst med en kompis så ni kan ha koll på varandra. Det är nog bara jag som gärna kör ensam bland spöken, vargar och taggbuskar. Det ger mig en extra dimension av helvetet som känns mer äkta. Precis som i fighting är all lek med naturen oberäknelig, med det är vad som gör den skojig, spännande, skrämmande, och potentiellt farlig.

Jag tror att du behöver inspiration för att kunna släppa några av dom hämningar som begränsar dig. Tänk inte enbart "bana, teknik, träning, tävling, ..", utan tänk på vad du och din hoj kan göra tillsammans där ute.

Jag brukar sitta på nån uteservering, McD eller var som helst, äta glass eller dricka en god läsk och bara titta på hojen och tänka "Var vill den köra.. ". Se bara till att ha full tank innan du påbörjar äventyret. Ju mer tid tillsammans du och din hoj har dessto mer integrerade blir ni. Kom ihåg "Mind-body-machine", and lots of bensin!

Kan jag byta ut fjädrarna i 125an mot de jag har anpassat för mig i min WR450? Båda är Yamaha och KYB.

Fjädrarna passar men 125an är lättare så det är stor risk att dom blir för styva.

Nu vet jag inte vad du väger men 450 originalfjädrar är ju styvare än 125ans original så om du flyttar dessa till 125an styvar du ju upp 125an jämfört med original.

Jag skulle vilja påstå att du redan har det du behöver med tanke på att du hållt på ett tag. Du har kört på klubben lagom länge och fått input och bra råd från dom kunniga, nu är det din tur att sätta prägel och hitta din stil. Vad du behöver är repetition och övning, mångsidigt och spontant, inte nöta samma grejer utan överraska dig och variera, inte snöa in. Attackera dina sinnen från alla möjliga håll och utsätt dig för olika miljöer och situationer, i den mån du kan beräkna eventuella konsekvenser (hellre feg och hel än modig och blå).

Skaffa en hoj du kan / får köra på vägar med, t ex en 250cc - 350cc (jag vill säga 450cc också men jag vet inte hur tung pojke du är) KTM enduro med lampor och blinkers. Kör ut i världen och upptäck den, våren är perfekt för detta då många vägar just nu är grusade och kräver maximal uppmärksamhet i manövrering. Dreva hojen så du både kan köra vägar och skog. Skaffa ett litet larmlås du kan klämma fast på bakdrevet eller framskivan när du äter din dubbel-cheese och dricker din Monster så att ingen plockar din hoj.

Kör helst med en kompis så ni kan ha koll på varandra. Det är nog bara jag som gärna kör ensam bland spöken, vargar och taggbuskar. Det ger mig en extra dimension av helvetet som känns mer äkta. Precis som i fighting är all lek med naturen oberäknelig, med det är vad som gör den skojig, spännande, skrämmande, och potentiellt farlig.

Jag tror att du behöver inspiration för att kunna släppa några av dom hämningar som begränsar dig. Tänk inte enbart "bana, teknik, träning, tävling, ..", utan tänk på vad du och din hoj kan göra tillsammans där ute.

Jag brukar sitta på nån uteservering, McD eller var som helst, äta glass eller dricka en god läsk och bara titta på hojen och tänka "Var vill den köra.. ". Se bara till att ha full tank innan du påbörjar äventyret. Ju mer tid tillsammans du och din hoj har dessto mer integrerade blir ni. Kom ihåg "Mind-body-machine", and lots of bensin!
Jag ser vad du skriver men för mig är det inte bara att köra en 450 (4t) i skogen och tro att jag har kontroll på den. Det är att ljuga för mig själv. Det finns så mycket kraft i den som jag aldrig kommer att kunna utnyttja, inte ens på crossbanan. Dessutom ganska tung och bökig. Jag använder inte ens alla växlarna när jag kör där... 🤫

Jo, jag har fått bra feedback av de som hjälpt mig och det är jag väldigt tacksam för men jag har fortfarande väldigt mycket mer att lära mig.

Ljudet och orken i motorn är härligt men jag tror lättheten i en mindre 2t skulle utveckla mig mer. Dessutom låter en 2t ganska härligt och doftar gott. Kommer ihåg från yngre ålder att 50 cc och 80 cc 2t var the shit. Det som körde 4t var udda och konstiga. :krama

Jag tror vi använder våra vapen på olika sätt. Jag vill köra på klubben, i endurospåren och utveckla min körteknik och ekonomi på cross-banan. Det är en förhållandevis ganska kontrollerad miljö och det är nästan alltid någon annan i spåret eller på crossbanan. Dessutom är det alltid trevligt i depån. Vill jag åka till mcd (helst inte) så tar jag bilen eller en annan hoj.

Fjädrarna passar men 125an är lättare så det är stor risk att dom blir för styva.

Nu vet jag inte vad du väger men 450 originalfjädrar är ju styvare än 125ans original så om du flyttar dessa till 125an styvar du ju upp 125an jämfört med original.
Ja, just det, bra, för originalen har jag kvar i lådan. men skiljer det sig inte mellan årsmodellerna?

Ja det skiljer mellan årsmodeller.
Vad väger du?
Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....

Jag ser vad du skriver men för mig är det inte bara att köra en 450 (4t) i skogen och tro att jag har kontroll på den. Det är att ljuga för mig själv. Det finns så mycket kraft i den som jag aldrig kommer att kunna utnyttja, inte ens på crossbanan. Dessutom ganska tung och bökig. Jag använder inte ens alla växlarna när jag kör där... 🤫

Jo, jag har fått bra feedback av de som hjälpt mig och det är jag väldigt tacksam för men jag har fortfarande väldigt mycket mer att lära mig.

Ljudet och orken i motorn är härligt men jag tror lättheten i en mindre 2t skulle utveckla mig mer. Dessutom låter en 2t ganska härligt och doftar gott. Kommer ihåg från yngre ålder att 50 cc och 80 cc 2t var the shit. Det som körde 4t var udda och konstiga. :krama

Jag tror vi använder våra vapen på olika sätt. Jag vill köra på klubben, i endurospåren och utveckla min körteknik och ekonomi på cross-banan. Det är en förhållandevis ganska kontrollerad miljö och det är nästan alltid någon annan i spåret eller på crossbanan. Dessutom är det alltid trevligt i depån. Vill jag åka till mcd (helst inte) så tar jag bilen eller en annan hoj.
Alltså det går att köra en 450 endurohoj i skogen, jag gör det. Du måste bara ha stenkoll på 'humöret' i gasen. Det är lite som att stänga in en tiger i en kaninbur så man får ta det extra lugnt.

Det är alltid bra med feedback från alla håll, men du kommer att lära dig hela livet. Man blir aldrig fullärd i denna typ av sport, du utvecklas i takt med din fysik, mentalitet och dina leksaker.

Och är det enbart på klubb och bana din ambition ligger så ska du naturligtvis hålla dig till det. Det är väl ingen direkt förutsättning att ha A-kort om man vill ägna sig åt cross och enduro. Det är nog bara jag som antar för mycket. .. Har du A-kort förresten? Kör du nån annan hoj utöver mx / enduro?

Allt går. Eller gick. Förr.

IMG_2559.jpeg

TT600 från -83?

Jo det var två, kanske tre TT600or som körde Novemberkåsan i Rasbo 1984.
Kanske inte pallplats men publikens jubel fick de.

Ja nu gällde väl inte Cycle Worlds rubrik svensk enduro på 80-talet. Men ändå.

Allt går. Eller gick. Förr.

View attachment 526964

TT600 från -83?

Jo det var två, kanske tre TT600or som körde Novemberkåsan i Rasbo 1984.
Kanske inte pallplats men publikens jubel fick de.

Ja nu gällde väl inte Cycle Worlds rubrik svensk enduro på 80-talet. Men ändå.
Ja det är just det. Många snöar in på teknik och att allt ska vara så korrekt att man glömmer bort att ha kul. Kul är vad som drar mig till motorcyklar, hade jag enbart haft hoj som transportmedel eller ett tävlingsredskap så undrar jag vad mer i livet jag kanske missar.

Nu inget ont om folk som enbart kör bana. En av mina favvisgubbar från trialvärlden, en 80-årig gubbe från Tjeckien, kör enbart sin trialhoj på bana och stortrivs. Han har inget A-kort eller annan hoj. Och när jag frågade "varför" svarade han ".. det ger mig inget bara".

Alltså det går att köra en 450 endurohoj i skogen, jag gör det. Du måste bara ha stenkoll på 'humöret' i gasen. Det är lite som att stänga in en tiger i en kaninbur så man får ta det extra lugnt.

Det är alltid bra med feedback från alla håll, men du kommer att lära dig hela livet. Man blir aldrig fullärd i denna typ av sport, du utvecklas i takt med din fysik, mentalitet och dina leksaker.

Och är det enbart på klubb och bana din ambition ligger så ska du naturligtvis hålla dig till det. Det är väl ingen direkt förutsättning att ha A-kort om man vill ägna sig åt cross och enduro. Det är nog bara jag som antar för mycket. .. Har du A-kort förresten? Kör du nån annan hoj utöver mx / enduro?
Precis, den känns trygg i vissa fall men i skogen är toleransen är liiite för liten för min smak. Dels mellan träd men också hur mycket man kan vrida handtaget innan det går över styr. Tror att en mindre motor skulle passa bättre.

Jag är inte ute efter att bli fulllärd (för det blir man aldrig) men jag tror storleken, vikten och "humöret" hämnar min utveckling.

Jo, jag har A-kort sedan länge och vet hyggligt hur man kör på asfalt men i skogen är det en helt annan sak. Lite som att jämföra Alpin skidåkning med längdskidåkning.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage