Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

1. Funderar på 2t och YZ kom upp på min lista. 125 eller 250 och jag tror den första är mer lämpad för en nybörjare. Någon nämnde tidigare om en KTM 300 men den kanske är lite väl stor. Fick höra av en på klubben som också pratade gott om den.

Jag vill ha något lättkört där jag kan fokusera på att lära mig rätt teknik och hitta bra flow isf att försöka hålla i min när en 450 drar iväg i skogen.

2. Finns det andra fjädrar och går det att bygga om fjädringen på en mindre hoj, likt 125cc?

Det är i princip samma fjädring på 125, och dom går att bygga om men du behöver knappast nåt annat än rätt fjädrar för din vikt och förmåga
 
1. Funderar på 2t och YZ kom upp på min lista. 125 eller 250 och jag tror den första är mer lämpad för en nybörjare. Någon nämnde tidigare om en KTM 300 men den kanske är lite väl stor. Fick höra av en på klubben som också pratade gott om den.

Jag vill ha något lättkört där jag kan fokusera på att lära mig rätt teknik och hitta bra flow isf att försöka hålla i min när en 450 drar iväg i skogen.

2. Finns det andra fjädrar och går det att bygga om fjädringen på en mindre hoj, likt 125cc?
Jag skulle vilja påstå att du redan har det du behöver med tanke på att du hållt på ett tag. Du har kört på klubben lagom länge och fått input och bra råd från dom kunniga, nu är det din tur att sätta prägel och hitta din stil. Vad du behöver är repetition och övning, mångsidigt och spontant, inte nöta samma grejer utan överraska dig och variera, inte snöa in. Attackera dina sinnen från alla möjliga håll och utsätt dig för olika miljöer och situationer, i den mån du kan beräkna eventuella konsekvenser (hellre feg och hel än modig och blå).

Skaffa en hoj du kan / får köra på vägar med, t ex en 250cc - 350cc (jag vill säga 450cc också men jag vet inte hur tung pojke du är) KTM enduro med lampor och blinkers. Kör ut i världen och upptäck den, våren är perfekt för detta då många vägar just nu är grusade och kräver maximal uppmärksamhet i manövrering. Dreva hojen så du både kan köra vägar och skog. Skaffa ett litet larmlås du kan klämma fast på bakdrevet eller framskivan när du äter din dubbel-cheese och dricker din Monster så att ingen plockar din hoj.

Kör helst med en kompis så ni kan ha koll på varandra. Det är nog bara jag som gärna kör ensam bland spöken, vargar och taggbuskar. Det ger mig en extra dimension av helvetet som känns mer äkta. Precis som i fighting är all lek med naturen oberäknelig, med det är vad som gör den skojig, spännande, skrämmande, och potentiellt farlig.

Jag tror att du behöver inspiration för att kunna släppa några av dom hämningar som begränsar dig. Tänk inte enbart "bana, teknik, träning, tävling, ..", utan tänk på vad du och din hoj kan göra tillsammans där ute.

Jag brukar sitta på nån uteservering, McD eller var som helst, äta glass eller dricka en god läsk och bara titta på hojen och tänka "Var vill den köra.. ". Se bara till att ha full tank innan du påbörjar äventyret. Ju mer tid tillsammans du och din hoj har dessto mer integrerade blir ni. Kom ihåg "Mind-body-machine", and lots of bensin!
 
Det är i princip samma fjädring på 125, och dom går att bygga om men du behöver knappast nåt annat än rätt fjädrar för din vikt och förmåga
Kan jag byta ut fjädrarna i 125an mot de jag har anpassat för mig i min WR450? Båda är Yamaha och KYB.
 
Last edited:
Kan jag byta ut fjädrarna i 125an mot de jag har anpassat för mig i min WR450? Båda är Yamaha och KYB.

Fjädrarna passar men 125an är lättare så det är stor risk att dom blir för styva.

Nu vet jag inte vad du väger men 450 originalfjädrar är ju styvare än 125ans original så om du flyttar dessa till 125an styvar du ju upp 125an jämfört med original.
 
Jag skulle vilja påstå att du redan har det du behöver med tanke på att du hållt på ett tag. Du har kört på klubben lagom länge och fått input och bra råd från dom kunniga, nu är det din tur att sätta prägel och hitta din stil. Vad du behöver är repetition och övning, mångsidigt och spontant, inte nöta samma grejer utan överraska dig och variera, inte snöa in. Attackera dina sinnen från alla möjliga håll och utsätt dig för olika miljöer och situationer, i den mån du kan beräkna eventuella konsekvenser (hellre feg och hel än modig och blå).

Skaffa en hoj du kan / får köra på vägar med, t ex en 250cc - 350cc (jag vill säga 450cc också men jag vet inte hur tung pojke du är) KTM enduro med lampor och blinkers. Kör ut i världen och upptäck den, våren är perfekt för detta då många vägar just nu är grusade och kräver maximal uppmärksamhet i manövrering. Dreva hojen så du både kan köra vägar och skog. Skaffa ett litet larmlås du kan klämma fast på bakdrevet eller framskivan när du äter din dubbel-cheese och dricker din Monster så att ingen plockar din hoj.

Kör helst med en kompis så ni kan ha koll på varandra. Det är nog bara jag som gärna kör ensam bland spöken, vargar och taggbuskar. Det ger mig en extra dimension av helvetet som känns mer äkta. Precis som i fighting är all lek med naturen oberäknelig, med det är vad som gör den skojig, spännande, skrämmande, och potentiellt farlig.

Jag tror att du behöver inspiration för att kunna släppa några av dom hämningar som begränsar dig. Tänk inte enbart "bana, teknik, träning, tävling, ..", utan tänk på vad du och din hoj kan göra tillsammans där ute.

Jag brukar sitta på nån uteservering, McD eller var som helst, äta glass eller dricka en god läsk och bara titta på hojen och tänka "Var vill den köra.. ". Se bara till att ha full tank innan du påbörjar äventyret. Ju mer tid tillsammans du och din hoj har dessto mer integrerade blir ni. Kom ihåg "Mind-body-machine", and lots of bensin!
Jag ser vad du skriver men för mig är det inte bara att köra en 450 (4t) i skogen och tro att jag har kontroll på den. Det är att ljuga för mig själv. Det finns så mycket kraft i den som jag aldrig kommer att kunna utnyttja, inte ens på crossbanan. Dessutom ganska tung och bökig. Jag använder inte ens alla växlarna när jag kör där... 🤫

Jo, jag har fått bra feedback av de som hjälpt mig och det är jag väldigt tacksam för men jag har fortfarande väldigt mycket mer att lära mig.

Ljudet och orken i motorn är härligt men jag tror lättheten i en mindre 2t skulle utveckla mig mer. Dessutom låter en 2t ganska härligt och doftar gott. Kommer ihåg från yngre ålder att 50 cc och 80 cc 2t var the shit. Det som körde 4t var udda och konstiga. :krama

Jag tror vi använder våra vapen på olika sätt. Jag vill köra på klubben, i endurospåren och utveckla min körteknik och ekonomi på cross-banan. Det är en förhållandevis ganska kontrollerad miljö och det är nästan alltid någon annan i spåret eller på crossbanan. Dessutom är det alltid trevligt i depån. Vill jag åka till mcd (helst inte) så tar jag bilen eller en annan hoj.
 
Fjädrarna passar men 125an är lättare så det är stor risk att dom blir för styva.

Nu vet jag inte vad du väger men 450 originalfjädrar är ju styvare än 125ans original så om du flyttar dessa till 125an styvar du ju upp 125an jämfört med original.
Ja, just det, bra, för originalen har jag kvar i lådan. men skiljer det sig inte mellan årsmodellerna?
 
Ja det skiljer mellan årsmodeller.
Vad väger du?
Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....
 
Jag ser vad du skriver men för mig är det inte bara att köra en 450 (4t) i skogen och tro att jag har kontroll på den. Det är att ljuga för mig själv. Det finns så mycket kraft i den som jag aldrig kommer att kunna utnyttja, inte ens på crossbanan. Dessutom ganska tung och bökig. Jag använder inte ens alla växlarna när jag kör där... 🤫

Jo, jag har fått bra feedback av de som hjälpt mig och det är jag väldigt tacksam för men jag har fortfarande väldigt mycket mer att lära mig.

Ljudet och orken i motorn är härligt men jag tror lättheten i en mindre 2t skulle utveckla mig mer. Dessutom låter en 2t ganska härligt och doftar gott. Kommer ihåg från yngre ålder att 50 cc och 80 cc 2t var the shit. Det som körde 4t var udda och konstiga. :krama

Jag tror vi använder våra vapen på olika sätt. Jag vill köra på klubben, i endurospåren och utveckla min körteknik och ekonomi på cross-banan. Det är en förhållandevis ganska kontrollerad miljö och det är nästan alltid någon annan i spåret eller på crossbanan. Dessutom är det alltid trevligt i depån. Vill jag åka till mcd (helst inte) så tar jag bilen eller en annan hoj.
Alltså det går att köra en 450 endurohoj i skogen, jag gör det. Du måste bara ha stenkoll på 'humöret' i gasen. Det är lite som att stänga in en tiger i en kaninbur så man får ta det extra lugnt.

Det är alltid bra med feedback från alla håll, men du kommer att lära dig hela livet. Man blir aldrig fullärd i denna typ av sport, du utvecklas i takt med din fysik, mentalitet och dina leksaker.

Och är det enbart på klubb och bana din ambition ligger så ska du naturligtvis hålla dig till det. Det är väl ingen direkt förutsättning att ha A-kort om man vill ägna sig åt cross och enduro. Det är nog bara jag som antar för mycket. .. Har du A-kort förresten? Kör du nån annan hoj utöver mx / enduro?
 
Allt går. Eller gick. Förr.

IMG_2559.jpeg

TT600 från -83?

Jo det var två, kanske tre TT600or som körde Novemberkåsan i Rasbo 1984.
Kanske inte pallplats men publikens jubel fick de.

Ja nu gällde väl inte Cycle Worlds rubrik svensk enduro på 80-talet. Men ändå.
 
Allt går. Eller gick. Förr.

View attachment 526964

TT600 från -83?

Jo det var två, kanske tre TT600or som körde Novemberkåsan i Rasbo 1984.
Kanske inte pallplats men publikens jubel fick de.

Ja nu gällde väl inte Cycle Worlds rubrik svensk enduro på 80-talet. Men ändå.
Ja det är just det. Många snöar in på teknik och att allt ska vara så korrekt att man glömmer bort att ha kul. Kul är vad som drar mig till motorcyklar, hade jag enbart haft hoj som transportmedel eller ett tävlingsredskap så undrar jag vad mer i livet jag kanske missar.

Nu inget ont om folk som enbart kör bana. En av mina favvisgubbar från trialvärlden, en 80-årig gubbe från Tjeckien, kör enbart sin trialhoj på bana och stortrivs. Han har inget A-kort eller annan hoj. Och när jag frågade "varför" svarade han ".. det ger mig inget bara".
 
Alltså det går att köra en 450 endurohoj i skogen, jag gör det. Du måste bara ha stenkoll på 'humöret' i gasen. Det är lite som att stänga in en tiger i en kaninbur så man får ta det extra lugnt.

Det är alltid bra med feedback från alla håll, men du kommer att lära dig hela livet. Man blir aldrig fullärd i denna typ av sport, du utvecklas i takt med din fysik, mentalitet och dina leksaker.

Och är det enbart på klubb och bana din ambition ligger så ska du naturligtvis hålla dig till det. Det är väl ingen direkt förutsättning att ha A-kort om man vill ägna sig åt cross och enduro. Det är nog bara jag som antar för mycket. .. Har du A-kort förresten? Kör du nån annan hoj utöver mx / enduro?
Precis, den känns trygg i vissa fall men i skogen är toleransen är liiite för liten för min smak. Dels mellan träd men också hur mycket man kan vrida handtaget innan det går över styr. Tror att en mindre motor skulle passa bättre.

Jag är inte ute efter att bli fulllärd (för det blir man aldrig) men jag tror storleken, vikten och "humöret" hämnar min utveckling.

Jo, jag har A-kort sedan länge och vet hyggligt hur man kör på asfalt men i skogen är det en helt annan sak. Lite som att jämföra Alpin skidåkning med längdskidåkning.
 
Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....
Om du ska ha en hoj att åka i skogen med så köp en som redan är modifierad för enduro.
Lite rimligare setting på fjädringen samt gärna 18" hjul och e-reg redan från start är trevligt.
 
Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....

100kg så behöver du nog egentligen styvare än original 450-fjädrar på 125an men och andra sidan misstänker jag att du inte kör så hårt att det egentligen blir ett problem.
Så jag tycker du kan börja där med 450-fjädrarna på 125an.

När du börjat få genomslag allt för ofta kan du skaffa styvare fjädrar. Kanske du lyckas träna bort några kg så att det löser sig självt.
 
100kg så behöver du nog egentligen styvare än original 450-fjädrar på 125an men och andra sidan misstänker jag att du inte kör så hårt att det egentligen blir ett problem.
Så jag tycker du kan börja där med 450-fjädrarna på 125an.

När du börjat få genomslag allt för ofta kan du skaffa styvare fjädrar. Kanske du lyckas träna bort några kg så att det löser sig självt.
Jag fick genomslag med original-fjädrarna i 450, det var varför vi stega upp 2 (eller3?) där.

Om jag köper en 125a så kan jag iaf testa. Tack för tipset.
 
Jag fick genomslag med original-fjädrarna i 450, det var varför vi stega upp 2 (eller3?) där.

Om jag köper en 125a så kan jag iaf testa. Tack för tipset.

:tummenupp
Jag misstänker att din förmåga och hastighet är sådan att det kunde ha räckt med mer olja i gaffeln och hårdare högfartskompression bak.

Men nu har du ju fjädrarna så börja med att sätta dom i 125an.
 
Idag kände jag för ett litet oljebyte på 350in, efter 18 timmar sörmlandsäventyr på grusvägar, en hel del asfalt och lite skog. Jag verkar inte vilja köra på bana så mycket längre, eller ens på klubben. Jag föredrar att bara hoppa upp på hojen, åka till nåt utegym och pressa lite, sen ut i landskapen till god lukt och skön ljudmodulering.

IMG_5644.JPG


Började med att tvätta hojen efter höstens stänk och damm, kollade luftfiltret, kollade några skruvar och reghållaren bak, kände på däcktrycket, spände kedjan en aning, smorde kedjan med "Motorex offroad".

Denna gång rekommenderade apotekaren i mig att använda A9's 10w-50 helsyntetolja "för Husqvarna" ... vafan, men visst! Köpte 2x 4L förra året så jag måste förbruka den nån gång.

Olja 01.JPG

Oljefiltrena har jag börjat återanvända, inte för att jag är snål utan för att jag inte gillar att slösa. Så det blir filterbyte var annat oljebyte. Filtret funkar säkert fint 20 timmar till, om jag inte maler sönder kopplingen med lust och fägring i nån seg ravin. Ser inte så farligt smutsigt ut va?

Oljefilter.JPG
 
Vill också passa på att rekommendera Eddie Karlssons kanal på youtube, OK han är alldeles för bra för att försöka efterapa, men det är ganska inspirerande innehåll för ett grillgalet avgassniffande motortroll som jag. Han verkar dessutom ha en hel del annat kul för sig, än enduro och trial.

Kul filmat också, vafan liksom .. !?


.. jaha, där ser man, inte. Det går bara se på youtube då.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top