Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Så länge gängan är ren, dvs utan konstiga ämnen på, så borde den vara godkänd att montera. Låsmuttrar med plastkrage vill man nog inte montera på en fet gänga, då lossnar dom ju lättare. Du kan nog fetta in allt efter du dragit åt låsmuttern, men inget fett direkt på / under gängan så länge du inte behöver antiseize typ kopparpasta mot fastärgning.

Blått eller rött fett, på hoj spelar sådana snobberier föga roll. Du kan ju ställa frågan direkt till nissen också. Det blåa fettet kan vara tåligare mot vatten, lite trögare än t ex det röda som lämpar sig bättre för typ lager och rullar mm.

Jag har ett blått fett från Kawasaki som ska vara "mycket tåligt" som Kawasaki rekommenderare till min KLX230 en gång i tiden. Det är ganska tjockt och klibbigt och trådar sig, som spaghetti, när jag hanterar det. Det är som en slags seg plastmassa i jämförelse med mitt Biltema-fett som är mer hanterbart, lite mjukare och ljusbrunt i färgen.

Mitt val mellan dessa två vore att; det blåa trögare fettet brer jag gärna på hjulaxlar för att skydda ytorna mot fukt/vatten/kondens, samt omkring lager för att stävja mot inträngning av vatten, stödet, och ställen där jag vill att fettet inte blåser/snurrar av lätt, samt mekanik som främst ska skyddas / förseglas och inte arbetar snabbt mekaniskt.

För snabbt arbetande mekanik använder jag helst ett tunnare fett, Biltemafettet, för fyllning av lager, mekaniska kul-leder, ev kuggar i andra maskiner.

Sen kan jag nämna ett till fett "med teflon" (från CRC) som jag använder till borrmaskiner och snabbt roterande axlar, där fettet bildar en slags glidhinna, som i snickerimaskiner och kulleder i spakar och rattar.

Tänk på fetter och tillämpningen som olika viskositeter av smörj, trögast vore som koda eller kola, och så gradvis tunnare mot chocklad, sirap och så finare silikonfetter kan jämföras med lönnsirap som i princip är en trögare olja.

Fabrikerna kan 'koda' egenskaperna med olika färgsättning, men du behöver främst känna på fettet för att bestämma var och hur det ska användas. Dom flesta fetter idag är syntetiska så dom 'äter' inte gummi som dom äldre mineralfetterna, det måste du hålla undan gummigrejer och plaster, annars 'smälter' dom ;)

Ett till fett jag minns, det var grönt, kom i en minimal tub tillsammans med en byggsats av en RC-bil från Axial / USA, som luktade jättegott och var väldigt drygt. Det skulle användas till kuggarna i växellådan, samt på motorkugget. Inget annat. Det var inte så trögt, men när man smetat in kuggarna så blev det som ett slags klister!? Kuggarna kändes fuktiga och klibbiga efteråt. Men dom gick tyst och fint när allt snurrade sen.

Vi skulle kunna ha en egen tråd om fetter och smörjmedel för diverse mekanik.

Last edited:
En viktig grej man behöver tänka på med fetter är att dom funkar bäst 'rena', dvs man måste hålla koll på apparaten / mekaniken och ytorna man smort så att det inte kommit för mycket smuts som sand och spån i.. För sen funkar fettet mest som en slip-pasta. Då är det faktiskt bättre att inte använda något fett alls, låta partiklarna bara falla bort, kanske med en rostfri bricka emellan.

.. eller så blir fettet som cement! Nu tänker jag på en av mina pelarborrar, borraxeln var infettad med ett slags trögt vaxliknande fett som när det blandades med damm och fint spån från t ex fräsning i samma lokal bildade en trög massa, en slags tjock vaxkola, som gjorde att motorn inte längre orkade driva borren. Efter en demontering och smörj med CRCs teflonfett blev borren som ny, och nu får det gärna komma in lite damm och spån, så länge teflonytan är större än dammbeläggningen så snurrar borren ganska friktionsfritt.

Torra vs infettade/smorda gänger och åtdragning.

Har man funderat vad som igentligen händer om man dra till ett visst Nm?

Om gängorna är:
torra → hög friktion → lägre klämkraft vid samma moment
oljiga/fettade → låg friktion → mycket högre klämkraft vid samma moment
Det innebär: Om momentvärdet är specat för torra gängor och du drar med smorda → risk för:
överdragning
deformerad distanshylsa mellan lagerna
sträckt axel
skadade lager
deformerade distanser

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Torra vs infettade/smorda gänger och åtdragning.

Har man funderat vad som igentligen händer om man dra till ett visst Nm?

Om gängorna är:
torra → hög friktion → lägre klämkraft vid samma moment
oljiga/fettade → låg friktion → mycket högre klämkraft vid samma moment
Det innebär: Om momentvärdet är specat för torra gängor och du drar med smorda → risk för:
överdragning
deformerad distanshylsa mellan lagerna
sträckt axel
skadade lager
deformerade distanser

I teorin helt rätt. I praktiken talar vi om en cykel som konstant går i damm, lera och utsätts för diverse hopp, skjuvkrafter m.m. +/- 10 Nm är inte vad som dödar lager...

+/- 10 Nm på hjulaxel är inte så mkt. Men skillnaden i klämkraft är betydande stor med smorda gängor vs torra i den storleken. Ex m22 hjulaxel. Där är det väldigt lätt att dra betydligt mer än 10 nm för mycket med smorda gängor.
Tänker man på andra ställen där lager kläms åt är 10nm för mycket ganska illa.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back