Abrakadabra
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- Ja
Idag kände jag för ett litet oljebyte på 350in, efter 18 timmar sörmlandsäventyr på grusvägar, en hel del asfalt och lite skog. Jag verkar inte vilja köra på bana så mycket längre, eller ens på klubben. Jag föredrar att bara hoppa upp på hojen, åka till nåt utegym och pressa lite, sen ut i landskapen till god lukt och skön ljudmodulering.
View attachment 527089
Började med att tvätta hojen efter höstens stänk och damm, kollade luftfiltret, kollade några skruvar och reghållaren bak, kände på däcktrycket, spände kedjan en aning, smorde kedjan med "Motorex offroad".
Denna gång rekommenderade apotekaren i mig att använda A9's 10w-50 helsyntetolja "för Husqvarna" ... vafan, men visst! Köpte 2x 4L förra året så jag måste förbruka den nån gång.
View attachment 527090
Oljefiltrena har jag börjat återanvända, inte för att jag är snål utan för att jag inte gillar att slösa. Så det blir filterbyte var annat oljebyte. Filtret funkar säkert fint 20 timmar till, om jag inte maler sönder kopplingen med lust och fägring i nån seg ravin. Ser inte så farligt smutsigt ut va?
View attachment 527091
Jag läser in det ni skrivit tidigare. Om inte oljefiltret är igensatt och oljan fortfarande ser bra ut, varför byter du överhuvudtaget?
Jag läser in det ni skrivit tidigare. Om inte oljefiltret är igensatt och oljan fortfarande ser bra ut, varför byter du överhuvudtaget?Idag kände jag för ett litet oljebyte på 350in, efter 18 timmar sörmlandsäventyr på grusvägar, en hel del asfalt och lite skog. Jag verkar inte vilja köra på bana så mycket längre, eller ens på klubben. Jag föredrar att bara hoppa upp på hojen, åka till nåt utegym och pressa lite, sen ut i landskapen till god lukt och skön ljudmodulering.
View attachment 527089
Började med att tvätta hojen efter höstens stänk och damm, kollade luftfiltret, kollade några skruvar och reghållaren bak, kände på däcktrycket, spände kedjan en aning, smorde kedjan med "Motorex offroad".
Denna gång rekommenderade apotekaren i mig att använda A9's 10w-50 helsyntetolja "för Husqvarna" ... vafan, men visst! Köpte 2x 4L förra året så jag måste förbruka den nån gång.
View attachment 527090
Oljefiltrena har jag börjat återanvända, inte för att jag är snål utan för att jag inte gillar att slösa. Så det blir filterbyte var annat oljebyte. Filtret funkar säkert fint 20 timmar till, om jag inte maler sönder kopplingen med lust och fägring i nån seg ravin. Ser inte så farligt smutsigt ut va?
View attachment 527091