Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....
Om du ska ha en hoj att åka i skogen med så köp en som redan är modifierad för enduro.
Lite rimligare setting på fjädringen samt gärna 18" hjul och e-reg redan från start är trevligt.

Jag har för mig att vi taggade upp 2 steg från original-fjädrarna på WR450n. Har inte full koll men någonstans kring 100, fullkittad.

Såg nu att Yamaha inte har någon utpräglad 125a enduro-modell. Vill jag ha en 125a så är det YZ-an som gäller men då behöver jag lägga till med lampor, hasplåt och sånt.

WR250 verkar vara vanlig för enduro och som har lagom med ork. Tyvärr är det ljudet från en 2t som jag längtar efter. En grön Kawa (2t) skulle vara underbart men ser inte så många som säljer dem längre. KTM har ett övertag....

100kg så behöver du nog egentligen styvare än original 450-fjädrar på 125an men och andra sidan misstänker jag att du inte kör så hårt att det egentligen blir ett problem.
Så jag tycker du kan börja där med 450-fjädrarna på 125an.

När du börjat få genomslag allt för ofta kan du skaffa styvare fjädrar. Kanske du lyckas träna bort några kg så att det löser sig självt.

100kg så behöver du nog egentligen styvare än original 450-fjädrar på 125an men och andra sidan misstänker jag att du inte kör så hårt att det egentligen blir ett problem.
Så jag tycker du kan börja där med 450-fjädrarna på 125an.

När du börjat få genomslag allt för ofta kan du skaffa styvare fjädrar. Kanske du lyckas träna bort några kg så att det löser sig självt.
Jag fick genomslag med original-fjädrarna i 450, det var varför vi stega upp 2 (eller3?) där.

Om jag köper en 125a så kan jag iaf testa. Tack för tipset.

Jag fick genomslag med original-fjädrarna i 450, det var varför vi stega upp 2 (eller3?) där.

Om jag köper en 125a så kan jag iaf testa. Tack för tipset.

:tummenupp
Jag misstänker att din förmåga och hastighet är sådan att det kunde ha räckt med mer olja i gaffeln och hårdare högfartskompression bak.

Men nu har du ju fjädrarna så börja med att sätta dom i 125an.

Idag kände jag för ett litet oljebyte på 350in, efter 18 timmar sörmlandsäventyr på grusvägar, en hel del asfalt och lite skog. Jag verkar inte vilja köra på bana så mycket längre, eller ens på klubben. Jag föredrar att bara hoppa upp på hojen, åka till nåt utegym och pressa lite, sen ut i landskapen till god lukt och skön ljudmodulering.

IMG_5644.JPG

Började med att tvätta hojen efter höstens stänk och damm, kollade luftfiltret, kollade några skruvar och reghållaren bak, kände på däcktrycket, spände kedjan en aning, smorde kedjan med "Motorex offroad".

Denna gång rekommenderade apotekaren i mig att använda A9's 10w-50 helsyntetolja "för Husqvarna" ... vafan, men visst! Köpte 2x 4L förra året så jag måste förbruka den nån gång.

Olja 01.JPG

Oljefiltrena har jag börjat återanvända, inte för att jag är snål utan för att jag inte gillar att slösa. Så det blir filterbyte var annat oljebyte. Filtret funkar säkert fint 20 timmar till, om jag inte maler sönder kopplingen med lust och fägring i nån seg ravin. Ser inte så farligt smutsigt ut va?

Oljefilter.JPG

Vill också passa på att rekommendera Eddie Karlssons kanal på youtube, OK han är alldeles för bra för att försöka efterapa, men det är ganska inspirerande innehåll för ett grillgalet avgassniffande motortroll som jag. Han verkar dessutom ha en hel del annat kul för sig, än enduro och trial.

Kul filmat också, vafan liksom .. !?

.. jaha, där ser man, inte. Det går bara se på youtube då.

Idag kände jag för ett litet oljebyte på 350in, efter 18 timmar sörmlandsäventyr på grusvägar, en hel del asfalt och lite skog. Jag verkar inte vilja köra på bana så mycket längre, eller ens på klubben. Jag föredrar att bara hoppa upp på hojen, åka till nåt utegym och pressa lite, sen ut i landskapen till god lukt och skön ljudmodulering.

View attachment 527089

Började med att tvätta hojen efter höstens stänk och damm, kollade luftfiltret, kollade några skruvar och reghållaren bak, kände på däcktrycket, spände kedjan en aning, smorde kedjan med "Motorex offroad".

Denna gång rekommenderade apotekaren i mig att använda A9's 10w-50 helsyntetolja "för Husqvarna" ... vafan, men visst! Köpte 2x 4L förra året så jag måste förbruka den nån gång.

View attachment 527090

Oljefiltrena har jag börjat återanvända, inte för att jag är snål utan för att jag inte gillar att slösa. Så det blir filterbyte var annat oljebyte. Filtret funkar säkert fint 20 timmar till, om jag inte maler sönder kopplingen med lust och fägring i nån seg ravin. Ser inte så farligt smutsigt ut va?

View attachment 527091
Jag läser in det ni skrivit tidigare. Om inte oljefiltret är igensatt och oljan fortfarande ser bra ut, varför byter du överhuvudtaget?

View attachment 527089

View attachment 527090

View attachment 527091
Jag läser in det ni skrivit tidigare. Om inte oljefiltret är igensatt och oljan fortfarande ser bra ut, varför byter du överhuvudtaget?

Precis. Av försiktighet, antar jag. Jag gör mina observationer och försöker tajma därefter. Man vill ju inte slösa på olja och filter, så varje gång jag gör mina oljebyten så reflekterar jag över hur jag kört, vad jag gjort, vilken olja jag använde osv, för att fastsälla optimala serviceintervall för min körstil. Man vill konstatera en slags sweet-spot och en marginal där det blir högst lämpligt att byta olja, dvs man vill inte vänta tills oljan blivit seg och svart, då har det gått över tiden. Så i god tid innan. Ett ständigt experimenterande.

Det jag nogorlunda kommit fram till är att, som jag kör nu dvs inte bana eller enduro, blir lagom intervall mellan 30-40 timmar. Däcken är också en grej att tänka på då mina nabbiga däck slits mer än t ex dom traktordäck jag köpte till min 450 senast (MEFO). Men däck är väl det enklaste att bedöma behovet av byte då däck kommunicerar 'visuellt' ;)

Jag har en liten beslutsångest. Inte så att jag håller på och döstädar, men jag har lite för många hojar tror jag. Och jag vill börja med att bilda mig nån slags uppfattning om vilken av mina endurohojar jag kanske skulle kunna göra mig av med.

Sell one.jpg

Till vänster här är min 2024 KTM 450, till höger min 2022 KTM 350, båda är typen "EXC-F" enduro, båda är "öppnade" redan från affären och har var sitt avgassystem från HGS med powerbomb. Jag älskar båda hojarna lika mycket så det blir svårt, hade jag haft ett gård på landet hade jag behållt båda. Men ... det kanske jag gör i alla fall.

Viktigaste skillanderna är ju motorn, och ramen. Båda hojarna kostar ganska lika i försäkring, bensin, och skatt mm. 450in låter ju lite maffigare, men min 350 låter också maffigt på sitt lite mindre maffiga sätt.

Jag är lite dum i huvet ikväll, jag tänker på att sälja trialhojen också, och den är i princip helt ny, tror jag bara har en liten repa i hasplåten. Jag tror jag hamnat i den där munkfällan, mina hojar äger mig!?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back