ATF-olja Àr visst en typ av hydraulvÀtska. Vill du ha en
kÀlla pÄ det?
"
Automatic transmission fluid (ATF) is a hydraulic fluid that is essential for the proper functioning of vehicles equipped with automatic transmissions."
"
ATF is commonly utilized as a hydraulic fluid in certain power steering systems."
Jag vet mycket vÀl vilka komponenter en automatlÄda har. Det Àndrar inte faktumet jag skrev. LÄt mig förklara.
Skillnaden mellan ATF-oljor för bilar och motorcykelspecifika oljor Àr frÀmst i tillsatspaketet och viskositetskraven. Medan bÄda typerna smörjer kopplingen delar motorcykelmotorer, vÀxellÄdor och kopplingar ofta en gemensam oljesump vilket innebÀr att oljan mÄste utföra flera funktioner samtidigt.
ATF-oljor för bilar Àr formulerade för de specifika kraven hos en automatvÀxellÄda vilket inte inkluderar smörjning av en högvarvig motor eller en kugghjulsdrivning under skjuvspÀnning. Motorcykeloljor avsedda för vÄtkoppling innehÄller specifika friktionsmodifierare och slitageskyddstillsatser som Àr anpassade för de unika driftsförhÄllandena för en motorcykelmotor och vÀxellÄda.
AnvÀndning av ATF-oljor för bilar i en motorcykel leder till för tidigt kopplingsslitage, minskat motorskydd och potentiella vÀxlingsproblem pÄ grund av otillrÀcklig smörjning av motor- och vÀxellÄdskomponenter, samt potentiellt felaktiga friktionsegenskaper för kopplingen. Viskositeten hos mÄnga ATF-oljor Àr ocksÄ generellt lÀgre Àn vad som rekommenderas för motorcykelmotorer, vilket pÄverkar lager- och vÀxelskyddet negativt.
Att du inte har haft ett ras beror pĂ„ att du eller nĂ„gon annan har servat hojen innan det skedde. Ă
terigen, om du kör med en billig olja eller en ATF-olja, sÄ behöver du köra lÀnge med den samt vara slarvig eller ignorera servicen helt för att ett ras ska ske. Det som dock uppstÄr nÀr du anvÀnder billiga oljor eller anvÀnder fel olja (som ATF Àr för motorcyklar) Àr onödigt slitage, oavsett om du servar och byter olja ofta.
Det Àr skillnad pÄ en lÀkare och att ha kunskap om och diskutera oljor.